forumsignatur med tanke på att vi redan har en av världens högsta skatter, och pengarna räcker ändå inte till, till statliga medel ...var ska vi få pengarna ifrån? och om kollektivtrafiken i stockholm blir statligt så lär ju göteborg, malmö osv. osv. osv. inte vara sena med att _kräva_ att få statlig kollektivtrafik de heller. d.v.s. att det inte är särskilt realistiskt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
albin P34: va? daviden P24: va? nu förstod jag inte riktigt..
fuck all you haters!
jag håller med c-line. jag har bott i sundsvall och där är lokaltrafiken både dålig och dyr, med ett sjukt system. kan tänka mig att det ser likadant ut i många små och medelstora svenska städer. jag är mycket nöjd med lokaltrafiken i sthlm, kanske för att jag just är van vid att ha det mkt sämre, men att betala 1700 (eller vad det var) och sen åka obegränsat i fyra månader är överlägset tycker jag.
skriv kort, helst inte alls
"du kan välja att inte dricka öl" ja, det kan jag absolut välja. jag kan också välja att inte göra något annat jag tycker är roligt i tillvaron, om jag skulle tolerera att SL ska rippa mig på onödigt mycket pengar hela tiden. grejen är väl mer att det finns lite schystare alternativ, typ att kollektivtrafiken gick på skattecash. eller att trängselavgifterna gick direkt till tunnelbanan. eller båda.
ola: Säg att Stockholms Lokaltrafik skulle betalas helt och hållet via skattepengar. Isf skulle det drabba hårt arbetande, bidragstagare osv och dessutom skulle vi förmodligen få skära ner på ett och annat. Det finns ett val här, antingen att åka eller inte åka. Förstår verkligen inte hur man skulle kunna begära ett ett företags produkt skulle bli gratis för att det berör en stor grupp människor och varför ska man ta hänsyn till dig bara för att deras månadskort kostar 10% av din inkomst? SL har som sagt en produkt, den fungerar till viss del bra men har brister som allt annat och deras pris är i många fall bättre än andra aktörer runt om i Sverige. Jag säger som daviden, hoppas att många åker fast så fort det blir razzia.
http://www.twitter.com/michaelcrackson
vafan, dom har ju precis sänkt SL's priser. För vissa duger inte nåt. 1, börja gå 2, betala eller 3, ert favoritalternativ: planka och åk fast och låt mig garva åt er när ni gör det. Stockholm har grym kollektivtrafik om man jämför med andra städer. Visst jag fryser häcken av mig på vintern när pendeln är sen, precis som många utav er, men jag ställer mig inte upp och skriker "avgå alla!" pga det. skärpning, ni beter er som småbarn. Allt är inte gratis!
Instead of having "answers" on a math test, they should just be called "impressions," and if you got a different "impression," so what, can't we all be brothers?<br><br>
kash F25: Eller så plankar man 60 ggr, då har man råd att torska. tänk att du plankar 400 ggr, och lägger en tia hemma för varje gång du tänkt planka. 4000:- på fickan, ja tack..
fuck all you haters!
gör det då, så länge ni inte gnäller som 3åringar är jag nöjd.
Instead of having "answers" on a math test, they should just be called "impressions," and if you got a different "impression," so what, can't we all be brothers?<br><br>
Man tjänar på att hoppa över betalningen :) tänk om ni åker varje dag 2 ggr då blir det 20-40 kr tänk hur många bira ni kan köpa på fredan för dem pengarna:D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Grejjen är ju att det inte handlar om att det lönar sig att planka era små skitungar.
Varför kan ingen svara på vad ni skulle välja om det stod mellan mat och busskort ? För mig är valet enkelt..Jag behöver mat för att överleva, jag dör inte om jag plankar.
kash - vad fan ska jag med en jävla prissänkning till när den inte påverkar mig för skit som student? "Säg att Stockholms Lokaltrafik skulle betalas helt och hållet via skattepengar. Isf skulle det drabba hårt arbetande, bidragstagare osv" - nej, det skulle kosta mindre för de som tjänar mindre än de som tjänar mer. "och dessutom skulle vi förmodligen få skära ner på ett och annat." - ja, exempelvis nazist-spärrar och kontrollanter, det skulle vi spara rätt duktigt på. "Det finns ett val här, antingen att åka eller inte åka. Förstår verkligen inte hur man skulle kunna begära ett ett företags produkt skulle bli gratis" - skattefinantierad är inte gratis. "varför ska man ta hänsyn till dig bara för att deras månadskort kostar 10% av din inkomst?" - därför att jag har inte någon vidare chans att påverka min situation som student? jag pröjsar liksom tretusen i månaden för det är vad en studentlya kostar, och så är det med det. "SL har som sagt en produkt" - ja, men det finns inte vidare plats för konkurrens här, gör det? därför kanske man inte kan runka till sin marknadsekonomi.
Personligen skiter jag helt o hållet i om folk plankar.. Men fan ni kan inte komma o gnälla om ni åker fast.. Det är väl bara att inse att tjänster kostar pengar.. Pengar behövs för att driva trafiken.. Hur man än vrider o vänder på det så är det ingen välgörenhet som sysslar med.. Jag kan inte springa runt o sno bensin från mackarna med motivering att det är för dyrt att köra fram o tillbaka till jobbet precis
www.soundcloud.com/lirzproductions
lirz - men det är ju en jättedålig jämförelse! det är ingen som begär att det ska vara gratis, bara att det kanske ska portioneras ut lite mer rättvist beroende på vilken inkomst man har?
ola: O hur gör du en sån sak i praktiken då? Ska detta gälla bensin med?
ola: kash - vad fan ska jag med en jävla prissänkning till när den inte påverkar mig för skit som student? På vilket sätt påverkar inte en prissänkning studenter?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
nej, det behöver inte gälla bensin. bilar är ju dumma på många sätt, omiljövänligt och grejer. som jag skrev, sätt skiten på skatten och mosa in alla pengarna från trängselskatten i kollektivtrafiken. sälj alla spärrar, ge alla kontrollanter värdjobb istället, och sluta anställa så inihelvete mycket väktare.
Refused - det finns fortfarande ingen rabatt som gör att studenter åker billigare? de prissänkningar som skett gäller ju inte folk som åker väldigt mycket, utan det gäller ju folk som åker enstaka gånger. måste man pendla till plugget är det ju lika dyrt, fortfarande. ett månadskort kostar fortfarande sexhundra spänn.
ola: Ok så bilar e dumma?? Jag jobbar 5 mil hemifrån.. Går inget kollektivtrafik vid tiderna jag börjar.. Kan meddela dig att det kostar c:a 120 kronor om dan.. Det är över 2000 kronor i månaden bara i bensinpengar.. Frågan e bara hur långt man ska ta det..
ola: Ger det mig rätt o sno bensin för att en så stor del av min lön går till att ta mig till o från jobbet också?
lirz - jag tänker inte blanda mig in i bensindebatten, och din jämförelse är dålig eftersom jag inte propagerar för plankning i någon jätteutsträckning. det jag föreslår är ingen orimlighet vad jag förstått, och det är ingen princip jag propagerar för, bara att det vore bättre för folk som tjänade mindre.
ola: Ja jag tycker också att priserna borde sänkas givetvis.. Men du kan inte utnyttja ett företags tjänst bara för att du tycker att du förtjänar det o sen gnälla över att du åker dit för det.. Valet e ens eget
o min jämförelse e dålig eftersom du inte propagerar för plankning.. hmm.. det förändrar väl inte faktumet att jag inte får sno bensin för att jag knappt har råd att köra bil?
lirz - jag har inte gnällt, jag har jävligt vackert betalat ett ohyggligt överpris för att få åka tåg. MEN, jag håller inte riktigt med om att man har ett val. eller det är ett bizarrt val, i alla fall, att man måste låta bli att röra sig i staden man bor i för att man studerar.
ola : Ja det är bisarrt.. O lika bisarrt e det att jag måste välja att lägga 2000 spänn/månad på bensin endast på att ta mig till jobbet Det är en dagens måltid varje dag i 2 månader..
lirz - ja, det är helt sjukt ju.
dessa jävla studenter som ska ha rabatter överallt på allting
skriv kort, helst inte alls
lirz true! jag ska rättfärdiga att slanga bensin ur andra bilar för att det är för dyrt att tanka själv. jag ska starta en sida som heter www.slanga.nu och vara cool :) hmm... ibland har jag inte råd med alla prylar jag vill ha, då ska jag rättfärdiga det med att göra inbrott på typ... elgiganten ...ska starta en sida om det med. :) sen ska jag gnälla som fan om jag blir tagen :/ mina utgifter för transport och prylköpande borde betalas av skattepengar, det är det mest rättvisa tycker jag. ja, jag är ironisk.
PARKOUR! ta jagen! :)
((MAAD))
Klart det skulle vara trevligt om kollektivtrafiken var gratis, men det är den inte ä så länge. Kollektivtrafiken i Stockholm är ju dessutom, som sagt tidigare, billig jämfört med i mindre städer, så mindre gnäll plz.
Look with your own eyes - See with your own mind
det finaste är folk som plankar av ren snålhet, och sen maskerar det med ett ädelt politiskt motiv. Ni jävla sthlmare sitter o bölar för att ni är tvugna att betala hela 10 kr för att ta er in till stan, medans vi från wooden bara biter i det och pyntar 40 spänn för en 20minutersfärd med ett närmast obefintligt kollektivsystem. sluta vara sånna småungar!
Precis. För tempot i småstäder är ju så jävla mycket lägre va. Ni är ju de enda som behöver använda kollektivtrafiken egentligen, i samtliga städer med ett invånarantal under 500 000 kan de ju trots allt ta häst och vagn när de ska någonstans. Kliv ut ur lådan.
hur resonerar folk här egentligen? här har vi ett sätt att lösa det här på, med pengar som kommer från stockholm och går till stockholm, ni får väl slåss för era lokala grejer om ni vill göra det? det är ju ett helt värdelöst sätt att argumentera att bara "här där jag bor kostar det ännu mer, så sluta gnäll", för det är ju snarare ett argument för att göra något åt era ställen också. daviden - "mina utgifter för transport och prylköpande borde betalas av skattepengar, det är det mest rättvisa tycker jag." vadå "betalas av skattepengar", det är ju för fan mina pengar? jag betalar fett med skatt, speciellt med tanke på att hela min inkomst är lån, och i sommar FÅR jag inte jobba för mycket för då får jag inget av CSN liksom. SL funkar inte som andra produkter, därför att det finns ingen jävla coop extra-variant av SL, det finns bara gucci-SL som är åt helvete för dyrt.
10kr kostare väl bara för barn och ungdomar? Ser att alla om och om igen hela tiden säger att det bara kostar en ynka tia.. Kostar ju tjugo för vuxna.
Förstår fortfarande inte hur nu kan säga att SL är för dyrt och att aktörer i andra städer får vara nöjda med att de är ännu dyrare. SL är ju billigt jämfört med andra. Visst det hade kanske inte varit fel för ett månadskort med lite studentrabatt men bara för att man är snål så kan man inte kräva att det ska vara gratis. SL är ett företag, utan pengar går det under och då får alla gå. Så skär av era dreadlocks, stäng av Björn Afzelius och sluta drick hemmagjort rödvin och betala era 600kr så jag slipper göra det åt er för fan.
Bat OK, hur berör det dig då du inte är en dag över 16 jordsnurr? ;D
ola ja, och jag betalar GARANTERAT mer skatt än dig då jag jobbar och inte har något CSN. och det jag skrev om skattepengar för medel att betala kollektivtrafik kan du läsa om högre upp i tråden. såvida du inte råkar vara ett ekonomiskt geni som kan förvandla bly till guld så är det inte en realistisk lösning.
Pendragon> Arbetslös komiker, eller? Om nu är 22, vilket ditt inlägg för mig att betvivla, så är jag två är äldre än du. :)
Bat Ta livet mindre allvarligt :) Folk som inte skriver ut sin riktiga ålder på whoa kommer alltid att få ta skit för det, vänj dig ^^
shit! att folk är emot plankning är för mig helt ofattbart..
Det va bättre förr, svenskunderjord!
Clemenz F19 håller med, speciellt i sista meningen där.. fett
Det va bättre förr, svenskunderjord!
Oj vad mycket till liv ni måste ha då, då ni uppenbarligen måste kommentera det och ge skit för det. :) På vilket sätt berör det dig om en främling inte vill fylla i sina åldersuppgifter på Internet? Det verkar lite onödigt att störa sig på det och känna dessutom kommentera det? Du kanske borde ta livet mindre allvarligt ;) Men men.. kör på du.. Whatever makes you happy. ^^ Ha en trevlig dag!
om någon kunde styra upp så att jag fick se EXAKT alla papper på vartenda öre gick av våra skattepengar skulle vi nog kunna få några "mörkade" miljarder att betala lokaltrafiken med. Det är ju bara vad du tror, det finns ju inga uppgifter som tyder på det, helt onödigt inlägg. Och varför vill du spränga regeringen? Det lär ju göra mkt nytta ditt jävla pucko.
Clemenz: Du har rätt, det lät naivt och töntigt.
C-line - "Förstår fortfarande inte hur nu kan säga att SL är för dyrt och att aktörer i andra städer får vara nöjda med att de är ännu dyrare." dude, det var exakt det jag INTE sa, om jag nu förstår dig rätt. folk i andra städer ska inte heller vara nöjda. "SL är ju billigt jämfört med andra." det ser jag som att SL är äckliga as men att många andra är ännu mer äckliga as. "Visst det hade kanske inte varit fel för ett månadskort med lite studentrabatt men bara för att man är snål så kan man inte kräva att det ska vara gratis" nejdå, men man får mig att hålla käften ett bra tag genom enbart en studentrabatt. det är allt jag begär, även om jag anser att det finns ännu bättre alternativ. "SL är ett företag, utan pengar går det under och då får alla gå. Så skär av era dreadlocks, stäng av Björn Afzelius och sluta drick hemmagjort rödvin och betala era 600kr så jag slipper göra det åt er för fan." SL är ett företag som drivs med vinst som främsta syfte, och någon tog upp välgörenhet i tråden - jag tänker syssla med det jämtemot SL lika lite som SL gör det mot mig, och att connex skulle "gå runt precis" liksom - pfft. icke.
daviden - "ja, och jag betalar GARANTERAT mer skatt än dig då jag jobbar och inte har något CSN." det gör du säkert, men du har GARANTERAT mer än sjutusen i månaden efter skatt också, om du är heltidssysselsatt. ska kolla vad du skrev om skattebetalning när jag ätit lite mackor, jag blir ju grinig här. :)
ola: SL är ett företag som drivs med vinst som främsta syfte Tvärtom, SL drivs medvetet med kraftig förlust. Intäkterna täcker ungefär hälften av kostnaderna.
Refused - okej, har du statistik på intäkter/utgifter för både sl och connex så dela med dig.
ola: SLs rapport finns på deras hemsida.
om jag inte missminner mig så har jag läst en hel artikel om varför SL:s rapport är missvisande och helt åt skogen. Tror att den låg på planka.nu:s server och den rök ju i tomas bodströms terrorattack. kommer väl tillbaka såsmåningom.