Vad spelar folk i 45 clasher egentligen? Jag blev förvånad att alla spelade utgivna soundkilling låtar i den där dansk-skånska clashen .
Menar du den clashen mellan oss(Million Vibes) och Firehouse på rub a dub?
Well vi hade kommit överens med Firehouse om att enbart vinyl skulle spelas, då clashen var rätt mycket av skivnörds frosseri från bådas sida...
Men att det enbart skulle spelas Soundkiller tunes i den clashen stämmer ju inte...
Vi körde ju tex bob marley, visserligen kan låten tolkas som soundkilling i det sammanhanget, men det var ju knappast ursprungs betydelsen av låten.
Ayways jag skulle vilja säga att folk diskuterar två olika sorts clashes här, det är ganska stor skillnad på fully loaded och att mäta vem som har vassast 45" box...
Daddy-dan P25 hur skulle du lägga upp det då
45 clash är fett underskattat
Diskutera är en sak, kasta myggor på Choppa är något helt annat. Du har mina forwards från morgon till kväll för att du gör det du gör, även om det inte blev av den här gången.
Choppa: ungefär som du gjorde men utan kravet på att det skulle vara vinyl... klart det är svårt för en domare att ah koll på om det är släppt material elller inte när det gäller vissa tunes men kanske kan va en bra ide att kolla in internationella 45 clasher för tips å råd... min poäng var att kvaliten på selectionen skule råda inte formatet... men stor up för att du tänkte styra något överhuvudtaget!! vem som kastar myggor på choppa får gärna color blind utveckla...
Mabuhay!
Big up choppa, alla tycker att det är en bra idé med 45 clash, ingen har sagt nåt annat! Nikoo, det var den clashen jag menade. Jag har aldrig hört en 45 clash förut men jag trodde mer att man spelade hits och så?
nutty: att ge en forward för att någon skaffat något på 7" är ju cp! det är ju låten det handlar om och hur man levererar. Men att ha letat fram en jävligt obskyr och tung 7" är väl att jämföra med att ha fixat en riktigt fet dubplate som ingen annan har? Väger ju rätt tungt i en clash att kunna säga att man kan spela nåt som de andra inte har om du förstår?
Synd att det inte blev ngt, det hade varit najs... Bestämmer man bara i förväg vilka regler som gäller så finns det ju inte något att gnälla om....ellerhur
FRSound
Mäc: nu var det ju inte nutty som skrev det.=) men ok, kanske kan förstå att folk kan göra det, själv skulle jag aldrig ge en forward för det
Mabuhay!
Jag har aldrig hört en 45 clash förut men jag trodde mer att man spelade hits och så? Jag ska komma ihåg att spela Murder she wrote nästa gång...
Skämt åsido, det var aviserat som en collectors clash:
After much talk and debate, finally the showdown: Local's FIREHOUSE SOUND meet their Swedish counter-parts MILLION VIBES for a straight-up 45'' Sound Clash; No dub plates, specials, re-mixes, etc allowed. This is pure ‘’collectors corner’’, ‘’diggers paradise’’ original 45'', 12’’ & album releases only!! Clash hosted by RA$ MONEY (Rootsman Hi-Fi) & DADDY BOASTIN (Trinity Sound/S)
Glöm inte Buffalo Soldier, och Bad Boys med Inner Circle! Det var ingen diss överhuvudtaget jag bara undrade vad man brukar spela i en 45 clash.
det är rätt beroende på clashen skulle jag säga, vem du möter och inte minst publiken. I big league 45" clasherna brukar det väl uteslutande spelas hits, precis som det mer eller mindre bara spelas hits i dubplate motsvarigheten på den nivån... Kan iofs vara soft, men jag är överlag rätt så utråkad på selectionen i "worldclash sammanhang"... (Det är en annan diskussion...)
Daddy-dan P25 jo men att faktiskt gå till affären och köpa sin hit 7" och att få tag i den innan den tar slut är ju faktiskt en del i levererandet, man ger ju bilden av att man är ett seriöst sound, inte bara en kille som gillar att sitta på filemp3 och ladda ner rytmer... men om levererandet är det viktigaste, varför då ens betala för egna dubplates istället för att bara ladda ner och splica?ChoppaBanton X1 menade bara att chase the devil nog är en låt som främst går hem bland folk som inte är så jätteinsatta..
Daddy dan: Jag bara kopierade från din post, så råkade det med nutty komma med. :P Iaf så tycker jag att det blir rätt trist att bara köra stora hits, det är inte dom som ger mig några kickar direkt. Tycker att det blir rätt tråkigt med sånt, känns som att man isf lika gärna kan lyssna på nån best of 2008-samling. Men det har väl precis som allt annat med smak att göra, eftersom jag själv gillar att leta efter obskyra singlar och låtar som ingen annan har så tycker jag väl att det är det som är kul att höra. Men det som jag tycker gjorde Million Vibes vs Firehouse intressant var att de ändå lyckades få till lite dissar och man fick höra lite finurlighet från dom ibland, som nån i Million uttryckte det: intelligent selection.
nutty: levererandet är viktigt men inte det enda som betyder något. splice dubs är fake, det är inte alls samma grej. då utger man sig för att sitta på en fet dub men spelar en fake version. än en gång min poäng: musiken är det centrala, jag skiter i om man spelar serato eller en gammal dammig 7" som man hittat i nån jamaicans utedass i shanty town som ingen annan har.. att sätta regler för format tycker jag e tråkigt och begränsande, speciellt nuför tiden när väldigt många soundboys ratar viny helt då väldigt mycket av det nya inte ens cuttas på vax!
Mabuhay!
ord!
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."
Daddy-dan P25 en nerladdad mp3a är precis lika fake som en splice och hur ska jag som publik kunna veta om den mp3an är köpt på i-tunes eller stulen...? alltså i en vanlig dans bryr jag mig inte så mycket, så länge det mixas snyggt, men i en 45 clash bör det vara 45or, eftersom 45 betyder 45 varv i minuten, hur mycket snurrar en hårddisk?
på vilket sätt är en mp3 som aldrig släppts på vinyl fake? att det heter 45 clash beror ju på att det inte fanns cd mfl format på den tiden. vem bryr sig om den e köpt eller nerladdad? en splice är ett försök att lura publiken att tro att man har en tune man inte har
Mabuhay!
LOL tråden börjar bli underhållande, splicade dubs likställs med nedladdade mp3:or...
"...killing pussy and we kill dem fi fun..."
men i en 45 clash bör det vara 45or, eftersom 45 betyder 45 varv i minuten, hur mycket snurrar en hårddisk Lol. :D
http://soundsof051.com/
Frågan är ju bara vem som har så pass stora skivspelare att en 45" får plats.
Intressepenisen hårdnar!
Daddy-dan P25 jag menar att en olagligt nerladdad mp3a är fake, precis som en splice, alltså att man använder någon annans material i vinstsyfte utan att upphovsmannen får någon ersättning
ok det mena inte jag... om du "snor" en låt iom att du ladda ner den så är det ju fortfarande samma låt men en splice är ju en annan låt än den riktiga dubben alltså i mina ögon inte samma sak
Mabuhay!
visst att en splice är en annan låt än den riktiga dubben, men en splice är ju också en "riktig" låt o är väl precis lika äkta isåfall... nerladdad mp3 kommer urholka hela sound världen till slut...
Let the hungry be fed, naked clothed, infant cried for, the sick nourished and aged be protected. Jah Glory.
att inte tilllåta mp3or ser jag en viss poäng med, dels för att man (publik/domare) inte vet om det är en låt som är officiellt släppt eller en egensnickrad remix eller så. dels för att med mp3or så kan alla skaffa alla låtar (mer eller mindre iaf) då försvinner exluvisiteten i obskyra 7" (m.m.) dock borde kanske 12" & LPs tilllåtas (ev. CD med, är väll en kostnadsfråga på detta, arrangören måste ju i så fall skaffa cd-turntabels med så i en clash arangerad av en kille för att han vill arangera en clash kanske det inte funkar) CHOPPABANTON: synd att det hela inte blev av denna gång, hoppas du orkar styra upp en annan gång. jag skulle kanske kunna ställa upp som "sound" om det skulle behövas en extra. har dock begränsad erfarenhet av att mixa och så, men hur svårt kan det vara?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag har inte sagt att bara sjuor skulle tillåtas, har jag?
45 clash är fett underskattat