I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-05-23 23:16
MiBunDemFiyah
Morgan heritage gjorde låten..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-05-24 12:39
hybriden
Så du skulle säga att det är fel att säga att dreads förknippas med rastfaris, speciellt om man lyssnar på reggae?

Då i princip alla större rootsartister har det och gärna sjunger om dom också.

Bara för att du ska vara tjurig och säga tvärtemot gör inte det till någon större sanning.

2005-05-24 12:49
LittleJohnny Jag förknippar inte dreads med reggae då det har blivit en lika vanlig frisyr som pottfrisyren när jag gick i åttan. Det finns minst lika många som kutar på rave, som på URF som har dreads. Så nej det är inte bara för att vara tjurig, även om jag inte fått mitt morgon kaffe än.
Dessutom förknippar jag det snarare med Saduprästerna om någon religion då dom "var först". Tron på rastafari är ju ändå förhållandevis ung.

2005-05-24 13:07
Ja men lyssnar man på reggae och är väldigt intresserad av det så är det ju otroligt stor chans att man förknippar det med det. För hur många tror du vet vad Sadupräster är?

Sen att lockar har blivit ett mode bland raveungdomar och så får dom sköta själva. Inte för att jag har dreads själv men.

Vill dessutom fråga de som säger att det är så fejk med vita som "gör" sina dreads. Det finns flera svarta som använder vax, flätar osv för att fixa dreads som dom vill. Det måste ju vara minst lika fejk då?

2005-05-24 13:16
Om man nu är intresserad av reggae snubblar man förr eller senare in på en sida om saduprästerna, det gjorde iaf jag. De har de tydligaste dragen gemensamt: dreads och ganja.

2005-05-24 13:58
JahDan P18

du kommer komma på dig själv om några år, tro mig
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2005-05-24 16:52
Vilket tjat om dreads DET ÄR BARA HÅR...

Har inget väsentligt med RASTAFARI och göra, INGET.
DET VÄSENTLIGA ÄR ATT ACCEPTERA JESUS SOM SIN FRÄLSARE...
Jesus Christ The SAME yesterday, today and Forever...ISRAEL SHALL NEVER BE SHORT OF A KING OR A PROPHET...Blessed Be He Who Enlargeth Gad!!!Long Live Our Beloved Prophet Gadman...Selassie I

2005-05-24 21:52
Fråga: Varför dreads?
Svar: För att vita killar ska få känna sig "down" och politiskt korrekta.
Shooo bree

2005-05-24 21:55
Eftersom 99% av alla som bär dreads i sverge inte har en aning om vad rastafarikulturen går ut på och 99% av den 1% som vet kommer att raka av sig håret när dom ska skaffa jobb så känns ju inte direkt dreads som ett seriöst ställningstagande mot etablissemanget. Eller?
Shooo bree

2005-05-25 15:28
DREADS ÄR BARA HÅR, ÄR DET SÅ SVÅRT ATT FATTA...

Jesus Christ The SAME yesterday, today and Forever...ISRAEL SHALL NEVER BE SHORT OF A KING OR A PROPHET...Blessed Be He Who Enlargeth Gad!!!Long Live Our Beloved Prophet Gadman...Selassie I

2005-05-26 07:26
word broder Asher!
DillSound like whoa....
för mer info: maila eller gör nåt annat

2005-05-27 11:24
I är Rasta och Jesus är min frälsare och han kommer inte släppa in I i Zion pga. av håret.
Nog för att I har dreads men det är oväsentligt.

2005-07-18 14:45
det står ju något i bibelb i stil med "ne skola icke rundklippa kanten av edert hår, ej heller ert skägg..." osv. och så är det väll att rastas vill leva så naturligt som möjligt och kleipper eller kammar därför inte sitt hår. och så har jag hört att det ska vara som anntener som suger åt sig JAHs kraft och kärlek...
stil är stil, fason är fason.

2005-07-18 18:32
Asher

I är gammal svenska för ni , bara så du vet

2005-07-18 19:39
Asher: säger du "I" när du snackar också?
Intressepenisen hårdnar!

2005-07-19 20:37
Shiit vilka sega whoa människor det finns här,
det är fucking hår inget mer änså!

SLUTA TJAFASA OM HUR NÅN SKRIVER INLÄGG!

..
24/7 always keepin it.

2005-07-20 02:10
nån skrev ovanför att det känns svårt att se nån som påstår sig vara rasta och inte har dreads...(har inte läst mer efter det så vet itne hur folk har kommenterat)

tycker det känns så sjukt mkt konstigare att se folk med dreads som påstår sig vara rastas o äter kött..... och ägnar sig åt andra liknande företelser... och dessutom inte kan nämna vad som gör att dom är rastas, jag tycker det är ett hån mot alla riktiga rastas att springa runt o "vara det för sakens skull"
som om det vore ett jävla mode...
då vill jag hellre se fler rastas som är skalliga men tror på det dom påstår sig vara.

själv är jag inte bunden till någon religon
 http://www.myspace.com/charlychanter

2005-07-20 12:23
gahhfe_one

varför är det konstigt att vara rasta och äta kött (moseböckerna säger klart och tydligt vad man inte ska äta)

eller konstigt att ens äta gris? som jesus sa, det är inte det som kommer in i en människa som är förorenande, det är vad som kommer ut...

alltså skitsamma vad du äter, det är vad du säger och gör som spelar någon roll

om man kallar sig rasta och inte äter kött "för att jamaikanerna inte gör det" då är det ju mer att göra det "för sakens skull"

2005-07-20 14:45
NuttyDread P22

Ok, då ber jag om ursäkt men på ställen jag läst står det mkt om att man inte ska äta kött, men det kanske är som du säger att det inte är nån biblisk sak?

är som du märker inte 100% insatt, ville mer beklaga över folk som fakear sin tro. Och det måste du medge att det finns en hel del av?

2005-07-20 15:00
gahhfe_one

yeah, men mer fejk än att inte äta kött för att man läst att rastas inte gör det på internet blir det ju knappast

2005-07-20 15:02
rasta eat no meat..

bushman sa det, och bushman menade det.
 i get more pussy then panty!

2005-07-20 15:05
confidence P21

vad sa och menade Profeten Gad då?

2005-07-20 15:15
NuttyDread P22

som jag sa är jag inte troende, är däremot liteintresserad, o varför inte läsa på internet då?

2005-07-20 15:17

2005-07-20 15:24
NuttyDread , läs igen, jag har varken skrivit att han menade det andra eller det ena, jag citerade bushman, no mer, no less.. förutom att även jag har fått bilden att rastas inte äter kött, över huvud taget.

har aldrig läst på om det, men det är bilden jag har fått.

2005-07-20 15:48
Jag är troende rasta och äter kött, har inte dreads...funkar bra de med...
http://www.myspace.com/Sifon

2005-07-20 16:43
articles.dubroom.org

I have heard it said even on this station IRIE FM, that if you don't have your dreadlocks you can't go to Zion. How do you respond to that?

"There is not a hair doctrine. You see, by grace through Christ, so hair can't save you."

What about diet?

"Diet. Well, it is already recorded in the book what you must eat from what you are not to eat. Yet, a man free to do what him want to do. But it's specifically recorded there in the bible what to eat (ie:cloven footed)and what not to eat." (that through the cut?)

I know members of the 12 Tribes of Israel; that I have come in contact with, one of the differences that I found is that 12 Tribes of Israel members will eat meat, for example, whereas most other Rastafarians are vegetarians.

"Yes well, there is so many things to eat before meat it was vegetables, afterward, you see, that you must eat this meat and you must eat that meat and you mustn't eat that meat. But before it was vegetables. And then afterward Noah and the flood then now we get meat to eat. And separate from what not to eat."

2005-07-20 18:03
NuttyDread, vem säger så och vad spelar det för roll?

tror folk kan hitta folk som säger emot det där tusen gånger.

rasta eat no meat är min uppfattning och jag tycker det borde vara så för alla, oavsett rasta eller inte.

2005-07-20 20:20
confidence P21

det där var ord ifrån Profeten Gad

grundaren av 12 tribes of israel
den största rastaorganisationen

så hans ord borde väga rätt tungt om man no ska snacka om rasta säger si eller så

sure ät vad du vill

2005-07-21 00:40
jag är trött på alla som kallar sig rasta för dom har dreads eller går runt o ba Rastafari! fuck that mer än hälften i sverige har fan för att dom tycker det är snyggt,trendigt..och kallars sig rastas.. inte ens levt upp till hälften av religionen.. aja jag ska skaffa dreads men inte pga rasta. tycker inte om religioner eller droger o jag anser det rastas tycker är heligt är droger.
Mannen tror att han väljer kvinnan, men det är nästan alltid tvärtom. Det är kvinnan som väljer den man som skall välja henne.

2005-07-21 01:57
Okej...

2005-07-21 10:40
SkaOi P14

va bra att du anser vad rasta är

säkert nån som bryr sig

2005-07-21 11:46
SkaOi P14:
Alltså snälla?
REVOLUTION I DIN VARDAG!

2005-07-21 15:06
hahaha asher leker smart:

ja det står så här i Bibeln "
Thou shall not comb or cut thy hair.
Thou shall not cut or shave the corners of thy beard.

som att bibelns originalspråk e engelska

:P

2005-07-21 15:21
MrQuija P19

Antagligen så citerar han från The Old Schofield Bible som många 12 Tribes Rastas läser...

2005-07-22 22:59
eFFok P23
vad?
Mannen tror att han väljer kvinnan, men det är nästan alltid tvärtom. Det är kvinnan som väljer den man som skall välja henne.

2005-07-23 06:23
only the tru shall enter the gate
Uppsala Roots & Culture
Uppright Musicant

2005-08-01 16:06

2005-08-02 13:45
SkaOi P14

"tycker inte om religioner eller droger o jag anser det rastas tycker är heligt är droger"

Du borde skaffa dig mer koll, För anser du som du skrev där så borde du inte annse något alls enligt mitt tycke.
REVOLUTION I DIN VARDAG!

2005-08-02 16:39
eFFok

Du borde skaffa dig mer koll, För anser du som du skrev där så borde du inte annse något alls enligt mitt tycke.

Indeed...

2005-08-04 18:06
SkaOi
Och varför ska du skaffa dig dreads då?
Shooo bree

2005-08-05 00:38
palla me att folk tycker att det finns "fjortis-dreads"(?)...vad fan är fjortis-dreads för nåt överhuvudtaget...alla har ju ändå dreads bara för att det är snyggt (o jävligt bekvämt) idag...palla med att "rasta-kulturen" som den kallas här så fint ska bli nån grej att tjafsa om. rastas lever för respekt åt alltet...come on brothers, we shall all share!

2005-08-05 01:40

2005-08-05 14:08
rannika F17

Rastafaris respespekterar allt?
Jo dom är ju kända för sin sunda syn på kvinnor och homosexuella
Shooo bree

2005-08-05 15:30
farbrorbla P23:

"Rastafaris respespekterar allt?
Jo dom är ju kända för sin sunda syn på kvinnor och homosexuella"

Och sånna som du är rätt bra på att bara prata om de lilla negtiva som finns, Och som dessutom inte delas av alla Rastas.
REVOLUTION I DIN VARDAG!

2005-08-05 16:40
Du menar att majoriteten av dom riktiga rastafaris har en sund inställning till homosexuella?
Shooo bree

2005-08-05 17:36
farbrorbla P23

vadå sund?

tycker man dom e äckliga måste det sunt att ta död på dom...

2005-08-05 21:28
tycker man dom e äckliga måste det sunt att ta död på dom...
Jodå du låter ju helt sund.
Shooo bree

2005-08-05 21:37
farbrorbla P23

menar bara att ditt ordval ger öppningar för flera tolkningar

eftersom många reggaemusiker (och religösa ledare från mååånga andra religiösagrupper) verkar se homosexuelitet som nåt hot mot världen så är det klart att dom anser sig ha sunda åsikter

2005-08-05 21:49
eftersom många reggaemusiker verkar se judar som nåt hot mot världen så är det klart att dom anser sig ha sunda åsikter

Ojdå bytte visst ut ett ord i din mening
Shooo bree