Varför dreads?
Har läst om rastafari och Bob Marley och håller på att skriva en artikel om det och undrar; Varför har man dreads inom rastafari-tron? Vilken är kopplingen?
"Vi fick bla barrikadera oss på Mc Donalds en sen kväll när det började regna stolar, flaskor och folk utanför." -Howser, avd. galna kravaller!
Det kan ha med nasirlöftet att göra. En grejj från bibeln. 3:e moseboken 6:e kapitlet om jag inte minns fel. Alla som vill haka ner mig sen, läs KAN!
Stop! Tell me about the fucking golfshoes.
FJÄRDE MOSEBOKEN!!! Hehe. Jo Fisherman ha rätt i fjärde moseboken står de att man inte ska klippa håret (om man vill bli guds nasir). Då när jamaicanerna inte gjorde de fick de dreads naturligt eftersom de har så krulligt hår! Sen har vi i väst tatt efter!
Rastaman vibrations, yeah!
var det inte nån stam som hade dreadlocks för att skrämma sina fiender som många rastas tycker va tuffa oxå?
Killen som gjorde "Don´t haffi dreads to be rasta". (kommer inte ihåg namnet) fick väl rätt mkt skit för det?
Kuken mina damer är ingen leksak, det är en smaksak "You´ll never walk alone" Liverpool FC
Morgan Heritage? det är väl ett band också? humhum.
madmadde jepp, så var det. ni får ursäkta min okunnighet :)
Kuken mina damer är ingen leksak, det är en smaksak "You´ll never walk alone" Liverpool FC
Det står att man ska vara s "naturlig" som möjligt... och va händer då när man inte klipper sig eller dushar? joo då bildas dreds. ps. Jag menade inte bokstavligt att det står så.. men aa ni förstår=)!
Gött gött
MiBunDemFiyah P20 Nej dom fick ingen skit alls för att dom sa "You dont haffi dread" Dom sa som de va "Being Rasta Is being Love, osv osv"
REVOLUTION I DIN VARDAG!
locks..den bibliska är du skall inte klippa ditt skägg eller hår..sen dreadlocks står för lion..lion of juda = de segrande lejonet i slaget om etihopian = H.I.M king of dem kings..sen dreadlocks kan även stå för heliga mottagare för kunna nå din JAH när du röker din heliga herb.. Nu vet du de :)
Fexidus
Men Sellassie hade/har(?) ju inte lockar.
Hmm ja det står så här i Bibeln " Thou shall not comb or cut thy hair. Thou shall not cut or shave the corners of thy beard. Sen har man nazaret löftet. Sen dreadful get a dreadful appearence för att vara rasta förut i Jamaica bla. var att vara utstängd från samhället.
Jesus Christ The SAME yesterday, today and Forever...ISRAEL SHALL NEVER BE SHORT OF A KING OR A PROPHET...Blessed Be He Who Enlargeth Gad!!!Long Live Our Beloved Prophet Gadman...Selassie I
men JAH är inte H.I.M Jah är ditt inre..I-n-I ni vet..
Fexidus
JAH går i alla skepnader..HIM är en av messias skepnader
Fexidus
Sadu prästerna i Indien både rökate ganja och hade dreads i religöst syfte låååååångt innan Marcus Garvey ens var född. Undra om han var på en liten Indien resa innan han fick sin ideer...
Mem det svara ju inte å min fråga, ellervad det var. Sellassie hade inte dreads eller?
för övrigt så känns de som att inte en kotte har dreads pga nazirlagarna här i sverige.. pure fashion
Agony High Fi
http://www.myspace.com/agonyhifi Dancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep
Du behöver inte ha dreads för att vara rasta, hår kan inte rädda en...Det är ingen hårdoktrin RastafarI.
Jesus Christ The SAME yesterday, today and Forever...ISRAEL SHALL NEVER BE SHORT OF A KING OR A PROPHET...Blessed Be He Who Enlargeth Gad!!!Long Live Our Beloved Prophet Gadman...Selassie I
I kommenterade inte det du skrev utan I skrev i största allmänhet. Selassie I
Asher d e ju vad Gad tyckte killar som Turbulence håller ju inte riktigt med om det
NuttyDread Jo visst. Men det är ointressant vad Turbulence och company tycker. För Bibeln är vår grundsten och vi kan läsa där att hår inte kan rädda en.
Long live our beloved Prophet Gad. http://www.myspace.com/mekwebus
Och så tror jag inte heller att Turbulence tror att man är räddad om man bär lockar.
Long live our beloved Prophet Gad. http://www.myspace.com/mekwebus
True I, det är Gadman's ord.
SammyLevi P28 hår kanske inte räddar, men frånvaron kanske fördärvar?
Varför skulle den göra det?
Forward ever, backward never!
NuttyDread P22 Vad har Turbulence sagt nu då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hebron P0 ingen anledning SunTzu P19 hair pon yuh body, mi seh hair pon yuh head, you are not a rasta if yuh don't haffi dread turbulence - facts (tror jag)
Idren's håret kan inte rädda dig, ifall fallet var så, så skulle alla med dreads klara sig?????Ologiskt bla. Gadman hade inte dreads, Selassie hade inte dreads menar ni då att dom inte har plats i Zion??? Som Morgan Heritage sa LOOK HOW MANY PEOPLE THEY WEAR LOCKS AND DEM A NO RASTA. LOOK HOW MANY PEOPLE THEM A VEGETARIAN AND DEM A NO RASTA. BEING RASTA IS BEING LOVE... Christ Love. Det finns många rasta's som säger har man inte dreads kommer man inte till Zion..HAHAH ursäkta men. ok gör dreads och lev fel så ser I n'I vart den personen hamnar.
Only the grace of Christ can save you...
Läs the chapter; The symbolism of the dreadlocks in Jamaica i boken Rastafari and Other African-Caribbean Worldviews av Barry Chevannes... Fridens
Poor people have nothing, so they eat everything, Rich people have everything, so they eat nothing.
MARCUS SAXELL Alla svar finns i Bibeln... RastafarI
Det där med Selassie och att han inte hade dreads som barn hade han några i nacken. Inte för att det spelar nån roll men då vet ni. H.I.H. Zere Yacob
steeffoo de är juh nice med dreads jag hade de ett tag tills dom ruttnade :D de är därför mitt alias blev "lorten" :D hoppas du inte menar allvar för isånnafall skötte du ditt hår galet dåligt
Om dreads gör en rasta, kan man ju säga att alla som har dreads är rasta's... No I.
Hur kan man respektera rastafarikulturen? Rasister och homofober...
Gaia, därför att alla människor förtjänar respekt. om du nu är så tolerant som du implicit påstår dig vara, varför ens skriva i den här tråden?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rasister haha måste va det dummaste I hört. Hur många rasta's finns det inte från alla olika nationer??? Selassie var rasta men inte i den benämningen att ha dreads och allt, men han accepterade Jesus som sin frälsare och allt där till. Homhofober I n'I dömer inte inte homosexuella eller någon. Fadern dömer och han dömer rättvist.
JahDan: Men om Dreadlocks är en Rastafarisk Frisyr så måste ju det betyda att den inte används så nämnvärt i andra kulturer. Men jag gissar t.ex. på att vikingarna bar lockar i.o.m. att dem knappast kammade håret så ofta. Samma med skottarna på Wallace tid. Sen är jag oxå lite nyfiken på hur du fick dina egna lockar. Tacksam för svar!
JahDan du är obeskrivligt pinsam.
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!
dom orkar inte borsta håret
Söker du beef?
Va fan tjaffsar ni om? Rastas har dreads? Varför börjar du snacka om vikingar och andra kulturer? Vi som lyssnar på reggae förknippar dreads med rastafaritron så enkelt är det. Skiter väl fullständigt i och dessutom så spelar det ingen roll om andra har det. Sen rasister och homofobsnacket. Bob Marley var halvt vit. Han förnekade aldrig sin vita sida eller skämdes för den. Han pratade om den som en bra egenskap eftersom det fick honom bara mer peppad på att förespråka kärlek för alla. Oavsett hudfärg. Han och många andra rastas säger själva också att alla människor, vita, kineser, alla, måste bli rastas för att bli räddade. Det är inte ofta man hör riktiga rastagubbar prata om att "Bun out the chichi" heller precis... Until the color of a mans skin. Is of no more significance then the color of his eyes...
Exakt, om Rasta's är rasister varför sa då Ras Tafari, Kung Selassie. UNTIL THE COLOUR OF A MANSKIN IS OF NO MORE SIGNIFICANCE THAN THE COLOUR OF HIS EYES... För oavsett om man är Bobo Ashanthi eller Nyahbinghi eller 12 tribes Rasta så följer man Selassie I's idelogi... Blessed Love
Är inte alla mäniskor ursprungligen svarta då?
Shroom
Varför dreads? Frågan är inte varför, utan varför inte
Finns de nå guzzar på den här sidan? :O vart fan är alla guzzar ? jag är ny på whoa så jag kan inte så mycket men vart faaan är brudarna ? :D
LittleJohnny Oj! Ledsen om du blev lack där. Kommer inte riktigt ihåg vad min poäng var längre. Så jag ber alla att bortse från mitt senaste inlägg och förlåt om någon tagit illa upp!
Exakt alla är vi samma. HE CREATED MAN IN HIS IMAGE AND LIKENESS Seen I, Fadern gjorde ingen skillnad på oss. DET är BABYLON som vill hålla oss skillda. Att "Svenssons" vill åka är kanske för att vi "vita" rasta's känner våra rötter kalla. Gadman kallar oss till Ethiopien och vi 12 tribes Rasta's följer Gadman's ord. Så det är inte bara så att vi vill åka utan även Gadman, Fadern vill att vi ska åka. A MAN WITHOUT THE KNOWLEDGE OF HIS PAST, HISTORY AND CULTURE IS LIKE A TREE WIHTOUT ROOTS. All world is Africa
LittleJohnny Vi som lyssnar på reggae förknippar dreads med rastafaritron så enkelt är det. Vilka vi, tala för dig själv.
Personligen tycker inte jag att det är någon skiljnad på tupperade, virkade, vaxade dreads och "sånadärfulaäckligajäval fjortis extanssionsdread". Inget sätt är ju dread av naturen...
mina dreads har växt fram själv....det kallar jag dread av naturen
DillSound like whoa.... för mer info: maila eller gör nåt annat
Ja, exakt det jag menade. Sen ska det tillägas att jag inte dömmer någon. Har oxå haft virkade dreads.