I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Metro: "Homofobisk hatartist uppträder i Sverige"

Övrig musik - Reggae & Dancehall

   

2004-08-18 13:16

Metro: "Homofobisk hatartist uppträder i Sverige"

Metro

Han misstänks för att ha misshandlat homosexuella
och uppmanar i sina texter till mord på
bögar och lesbiska.

I nästa vecka kommer reggaeartisten Buju Banton till
Sverige.
– Det är beklagligt att man tar hit den typen av artister. Det är ingen skillnad på hans åsikter och nazisternas, säger Mikael Björk-Blomqvist, ordförande i RFSL Ungdom.

...

Enligt Amnesty International är Buju Banton även aktuell i en polisutredning hemma på Jamaica. Vittnen har pekat ut Banton som en av dem som nyligen trängde sig in i en bostad och
misshandlade fyra homosexuella män.

Den brittiska militanta gaygruppen Outrage uppmanar alla arrangörer och skivbolag i Europa att bojkotta Banton och andra reggaeartister med liknande åsikter.
...

I Sverige ska Buju Banton uppträda i Stockholm, Malmö och Göteborg. Väljer han att köra ”Boom bye-bye (in a battyboys head)” riskerar han åtal för hets mot folkgrupp.

I Stockholm uppträder Buju Banton på Dr Albans klubb Stacy. Dr Alban blir mycket upprörd när han får höra talas om innehållet i Bantons texter:

– Det hade jag ingen aning om. Men det är inte jag som har engagerat Buju Banton. Vi har bara lånat ut vår scen. Det här måste jag snacka med arrangören om. Just nu vet jag inte hur vi ska ställa oss till det här, säger Dr Alban.

"I just want you to know that, when we talk about war, we're really talking about peace". Bush har visst läst Orwells "1984".