I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilken kampsport är bäst som självförsvar?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2009-10-20 19:01
Står det en snubbe med kniv så har man ingen chans att göra något eftersom han kommer hugga till så fort man kommer för nära. Jävla idioter
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-20 19:30
när jag menar att jag vill lära mig självförsvar så menar jag att jag vill lära mig att försvara mig mot: knogjärn. vapen. knivar. basebollsträ. slag eller blir överfallen så att jag kan göra arm och halslås eller fasthållning om jag skulle bli överfallen.

Står det en snubbe med kniv så har man ingen chans att göra något eftersom han kommer hugga till så fort man kommer för nära. Jävla idioter

WTF?!
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-10-21 12:55

2009-10-21 23:04
SkitStövel:

Försvar MOT kniv snackar jag om såklart. Läser du ens?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2009-10-22 19:20
Refused

Ok ursäkta mig läste fel helt enkelt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-22 19:24
Vet faktiskt inte hur jag ska göra med det här med självförsvar. Har också tänkt på det här med hur man kan på bästa sätt göra så att man tål smärta om nån slår en. Hur kan jag göra på bästa sätt för att tåla smärta om nån slår mig?

2009-10-23 20:48
Du tränar MMA eller någon stående kampsport som lär dig att inte börja blinka så fort någon slår och du lär dig även hur du ska reagera utifall du råkar bli lite snurrig efter en smäll. Men tränar du hårt och länge så slipper du förmodligen att ens bli slagen om du blir överfallen, eftersom du vet hur du ska röra dig för att antingen blocka eller backa undan från slagen..
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2009-10-24 01:52
Och så vågar ingen gå på dig för det ser ut som du kan slåss.

"Daniel: So, karate's fighting. You train to fight.
Mr. Miyagi: That what you think?
Daniel: No.
Mr. Miyagi: Then why train?
Daniel: So I won't have to fight.
Mr. Miyagi: Miyagi have hope for you."

2009-11-30 16:24
Kali sikaran är ett väldigt mångsidigt sjävlförsvar där man tränar med/mot kniv eller alla sorts tillhyggen egentligen. inkluderar även filipinsk boxning/kickboxning. jag är en ganska dålig förespråkare då jag bara har utövat det 2 mån men än så l'änge har det gett mig grymt mycket

kolla hjemsidan:
Länk till http://www.kalisikaran.se/

samt dessa 2 klipp:

i Gbg har vi för övrigt Johan Skålborg, presidenten för det europeiska förbundet samt flerfaldig stickfightingvärldsmästare. kolla andra klippet för honom
Mabuhay!

2009-11-30 19:28
Har också tänkt på det här med hur man kan på bästa sätt göra så att man tål smärta om nån slår en. Hur kan jag göra på bästa sätt för att tåla smärta om nån slår mig?

Hehe, det kommer aldrig vara så att du hamnar i en fight och du känner: "aj, det här gör ont jag vill inte vara med mer"

Ofta har man så pass mycket adrenalin att smärtan är jävligt sekundär. Det som vore mer är att lära sig hur man tar ett slag utan att till exempel blinka, ifall man vill slå tillbaka alltså. Annars är väl det enda bra att man lär sig hur man bäst försvarar huvudet.

Hamnat i en del slagsmål, flertalet gånger har det varit 4-5 stycken mot mig och oftast har jag bara hållt boxningsguard och blockat huvudet tills jag lyckats ta mig därifrån eller det lugnat ner sig, det är nog de bästa, vill man däremot slå tillbaka måste man lära sig hur man tar ett slag med öppna ögon och sen kan slå tillbaka och vara lugn.

Därefter tror jag boxning är bäst.

2009-11-30 20:53
vill man däremot slå tillbaka måste man lära sig hur man tar ett slag med öppna ögon och sen kan slå tillbaka och vara lugn.

är ju precis det man lär sig i självförsvars kampsporter
Mabuhay!

2009-11-30 21:00
Njae, det skulle jag inte påstå att det är. Du måste skilja på kampsport och självförsvar.

Kampsport är en sport där du får sparras och sätts under press. Där lär man sig sånna saker allt eftersom. Är man dock borta från boxning, thaiboxning, mma, kyokushin karate osv. ett tag så försvinner de reflexarna rätt snabbt och när man kommer tillbaka måste man köra på rätt mycket innan, att inte blinka när ett slag träffar guarden, kommer tillbaka...

Självförsvar är en helt annan sak och nästintill löjligt. Typ "Så här greppar du nån om han försöker slå dig osv." så övar man på det utan adrenalin eller press. Typ Akido funkar väl så?

2009-12-01 12:52
Överfall/krogslagsmål är ju egentligen en helt annan värld än vad som tränas inom kampsport, det är ytterst sällan du skulle ha t.ex. möjlighet att slappa på en armbar eller triangel på någon bråkstake på krogen även om du är duktig på bjj. Som någon sa innan så tror jag att boxning/kickboxning borde kunna "lösa" många situationer av det här slaget. Av de former av "kampsport" du nämnde som alternativ är definitivt Krav Maga mest användbart. Systema är också väldigt bra självförsvar men har ingen aning om var man kan träna det i Sverige.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik

2009-12-01 14:08
PrinsMio P23

DU måste skilja på självförsvar och självförsvar. det finns flera självförsvars system som både har en tävlingsdel och en mer självförsvarsorienterad del. Aikido vet jag inget om, men hört astt det ska jävligt mesigt ur självförsvarssynpunkt

I exempelvis Kali sikaran som jag tränar lär man in reflexer att använda vid överfall. och stresshantering och hur man bör bete sig när adrenalinet pumpar är mycket centrala delar av träningen. Jag lkan garantera dig att de övningarna är bra mycket effektivare än att träna boxning mm.
Sparring är för övrigt en stor del också.
Mabuhay!

2009-12-01 16:46
Daddy-dan - Frågan är hur man uttnyttjar sin Kali om man inte råkar ha en pinne till hands ;)
Följ mig på twitter! @grizzlymusik

2009-12-01 17:09
he he... "pinnen" är bara ett träningsredskap och ska kunna bytas ut mot alla någorlunda liknande tillhyggen, dessutom så innehåller kali även kickboxning, "vanlig boxining, knivförsvar, grappling/submission och ett närkampssystem med mycket armbågar, skallar, knän mm.

käppen är egentligen en machete men det kan vara svårt att träna någorluda realistiskt med machete utan att döda.

Panantukan
Panantukan is Filipino Boxing which includes techniques and strategies taken from Western Boxing. The particularity of Panantukan includes elbows strikes, gunting, foot sweeps, and foot trapping, making the Art a special and an effective form of Boxing. Techniques are practiced with and without gloves.

Sikaran
Sikaran is a form of Filipino Kick Boxing which completes the Panantukan System. With additional hand and kicking techniques, Sikaran is recognized by its movements. The fighter is trained in zoning and controlling distance. With this training the fighter has the opportunity to use a wide range of kicking techniques.

Stickfighting
Stickfighting is best known by the Martial Arts Community for the extensive combat use of sticks (or machetes) by the Filipino Warrior. The training is carried out with one or two sticks. Stickfighting training is important in the development of empty hand skills. Any development in stick training leads to an immediate improvement in the empty hand aspects of Kali Sikaran.

Daga
Daga is Kali Sikaran’s Knife Fighting System. Knife defense is a known specialty of the Filipino Martial Arts. Filipino Knife fighting techniques have influenced Police and Military Knife Defense Strategies all over the World.

Kadena de mano
Kadena de mano is the close quarter fighting technique of Kali Sikaran. Using hands, elbows, head butt, knee in training the flow is very important. Kadena De Mano is a realistic method of Self Defense when there’s no space to move and no way to escape.

Silat
Silat is a form of Filipino Pencak Silat coming from the Moro’s Islands.The Art is divided into 3 parts. The Self Defense System, the Art and the Health System. Silat recognizes no rules when it comes to Self Defense.

Dumog
Dumog is Kali Sikaran’s Grappling System. It includes throws, take down, immobilization, and submission. Learning to react in a ground situation is a very important aspect of any system of Self Defense.
Mabuhay!

2009-12-01 18:01
i exempelvis Kali sikaran som jag tränar lär man in reflexer att använda vid överfall. och stresshantering och hur man bör bete sig när adrenalinet pumpar är mycket centrala delar av träningen. Jag lkan garantera dig att de övningarna är bra mycket effektivare än att träna boxning mm.

Precis sånt där som jag inte tror på. Inövade reflexer osv. Känns lite väl chuck norris och inte speciellt verklighetsanpassat, men det är bara vad jag tror. Har du hamnat i ett bråk någon gång och till exempel greppat killens arm när han slår eller? Osv. Känns rätt njae.

2009-12-02 01:33
Precis sånt där som jag inte tror på

nä, men det beror väl delvis på att du inte vet något om vad självförsvar är, om du tror att allt är som aikido :)
jag skulle kunna skriva en uppsats här om hur man tränar och tänker men det blir det inget med.

kort sagt kan man säga att (iaf inom kali) det inte handlar om att kunna övermanna en anfallare med ett grepp eller lås utan att minimera risker.

Tex. om någon kommer mot dig med en kniv på nära håll så är det få människor på jorden som kan blocka, avväpna och counterstrika, men om du kan få hugget på tex. underarmsbenet istället för halsen/magen så har du kommit en lång väg. sådan reaktioner tränas in genom upprepning tills de har blivit som en reflex. du tyckte att boxning var det bästa alternativet, tror du inte att boxningsträning inneär upprepade rörelser för att blocka med guard mm. på sama sätt?

än en gång; MINIMERA RISKER, inte chuck norris, steven seagal eller jean claude van damme. om du träffar en instruktör som säger att du med hans tekniker kan stå emot alla attacker så vänd på klacken, finns inga sådana system
Mabuhay!

2009-12-02 02:59
MEN, va frustrerande att läsa dessa diskussioner. Det enda vettiga någon sagt hittills är att det bästa självförsvaret är att vara bra på att springa!

Ju-Jutsu för all del... Kul att träna, inget att slåss med om man inte går arrangerade matcher där ni slåss på samma villkor! Menar skulle du börja bråka med en brottare eller judo kille så skulle han förmodligen slita Ju-jutsu stilen i stycken!

MMA känns kanske mer givande, men det är ganska mycket som ska till. Menar möter du ett gäng eller en 2meters klump på 100kg vars favoritsyssla är att slåss (antar att du inte är biffen själv) så är nog att lägga benen på ryggen ditt bästa alternativ.

i 99% av fallen kan du snacka dig ur situationen (om du inte är dum i huvudet och vill slåss).

Försök inte bråka med någon som har vapen, spring!

och om du nu av någon anledning inte kan ta dig ut ur situationen utan att slåss! så go a head men slå då för kung och fosterland, sen spring!

Träna Kampsport för att sundare liv. Har själv tränat Ju-jutsu i 4 år bytte sedan till Thai Boxning och nu har jag börjat lite med MMA. Jag själv tränar mest för att jag tycker att det är så jävla roligt + att det är riktigt bra träning för kroppen, inte för att jag vill vara bra på att slåss på stan!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2009-12-02 10:56
Jag kan bara prata ur egen erfarnhet liksom. Om din kampsport använder samma shit som kickbocning, thaiboxning eller boxning, om ni sparras på samma sätt ger det dig säkert en fördel i en fight "på gatan" om du hamnar där.