I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilken kampsport är bäst som självförsvar?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2009-10-08 19:00

Vilken kampsport är bäst som självförsvar?

Det e så att jag tränar judo. Men nu är problemet att min judotränare säger att judo inte är ett självförsvar. Så nu har jag börjat fundera på att byta till en kampsport som är ett effektivt självförsvar som ju jutsu kai eller nåt liknande. Jag har tränat judo nu i 3 år ungefär och trodde detta skulle funka som ett självförsvar om man blir överfallen. Så jag har nu tänkt börja antingen krav maga, systema russian eller ju jutsu kai. Problemet är att krav maga, ju jutsu kai och systema russian är självförsvar, men vilket e bäst effektivt som självförsvar? Så nu skulle jag behöva whoa´s hjälp vilken ni tror e ett effektivt självförsvar nån av dom 3 angivna jag sa ovanför?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-08 19:44
Självförsvar för vadå?

Vill du lära dig o slåss så lär dig o slåss o börja träna boxning eller liknande.

men av dom tre du sa så verkar ju iaf systema russian o krav maga bättre än ju-jutsu. beror nog på hur träningarna är på klubben

2009-10-08 20:14
Krav Maga är ett bra självförsvar. Välj det.

Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2009-10-08 21:05
sparras man nåt i krav maga?

2009-10-08 21:12
Ja det gör man. Både stående och på marken. Dock mest stående vilket kanske är en brist.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.
Producent

2009-10-08 21:20
Hur är det med kung-fu a.k.a wushu?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-10-08 21:34
wushu är mer dans än självförsvar. hung-gar är en kung fu-sort där du "slåss", men det är nog inge vidare självförsvar det heller'

insane: aa okej, trodde träningar var mer åt typ jujutsu-hållet

2009-10-09 01:36
hmmm....modern wushu är "dans" (men kul!)

whoopedi-do!

Däremot finns det väldigt många traditionella kung-fu stilar och många fler än Hung-Gar är inriktade på att "slåss".

TS: Om du endast är ute efter självförsvar är det nog krav maga som gäller. Inte för att jag har tränat Krav Maga men det verkar ju endast bara vara självförsvar. Hur mycket tid av dit liv är du egentligen villig att slösa bort på att lära dig försvara dig själv? :]

Är inte thaiboxning, shooto eller nåt annat roligare att syssla med? Då lär du dig försvara dig samtidigt som du utövar en rolig sport. Krav Maga kan ju också iof vara skitkul, vad vet jag...

2009-10-09 04:07
Sett till vad som oftast sker vid riktiga slagsmål så är det ju knytnävar som det hela börjar med, kan du få ut maximal kraft på dina slag så kan fighten avslutas redan efter några jabbar, därför tycker jag du bör träna boxning.
Boxning är en bra grund, när du sen utvecklat kraftfulla slag, kan du börja köra muay thai eller något liknande för att få jobba på dina sparkar.
Då är du bra komplett tycker jag.
och vem fan är du?
Poet

2009-10-09 15:06
Krav Maga, BJJ, Muay Thai, Boxning och vanlig brottning.

Glom Tae-Kwon Do for allt i varlden.
At the gates of Eternity...

2009-10-09 16:33
Monsta

Självförsvar för vadå?

Vill du lära dig o slåss så lär dig o slåss o börja träna boxning eller liknande.

Boxning är inget självförsvar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-09 16:38
Remy

Jaha men skulle det verkligen funka och slåss om nån håller en fasthållning på marken. Nej för det slutar alltid i en fight att man ramlar och då är det kört om man sitter i en fasthållning. Så nej ja tror inte boxning är ett bra självförsvar.

2009-10-09 16:39
Boxning är där du fightar när du står men när man ligger eller är på marken sen då?

2009-10-09 16:40
Då e väl mma a bättre för där kan jag lära mig att både slå när jag står upp och när jag ligger på marken.

2009-10-09 16:43
Men nu e jag inte ute efter att lära mig nåt som inte e självförsvar för boxning och mma e inte självförsvar för att slå nån är inte självförsvar. Ok då eftersom många här säger att krav maga e ett bra självförsvar så tror jag nog att jag ska börja träna det.

2009-10-09 17:07
"Att slå någon är inte självförsvar"

Öhhm...hur hade du tänkt försvara dig då??? Jedi Mind Trick??
Du lär dig definitivt att slå på saker i Krav Maga.

2009-10-09 17:09
Och sen så tror jag inte att jag har uttalat mig korrekt när jag började skriva denna tråd. när jag menar att jag vill lära mig självförsvar så menar jag att jag vill lära mig att försvara mig mot: knogjärn. vapen. knivar. basebollsträ. slag eller blir överfallen så att jag kan göra arm och halslås eller fasthållning om jag skulle bli överfallen.

Denna video verkar ändå ett bra självförsvar: http://www.youtube.com/watch?v=jlfRdP9h6yY

2009-10-09 17:39
Grejen är att vilken duktig boxare, thaiboxare, brottare, shooto-utövare, mma-utövare, streetfighter som helst skulle förmodligen gjort slarvsylta av din jujutsu-kille om de skulle hamnat i bråk.

Kolla på UFC och visualisera hur det skulle gå för snubben.

Men låt oss säga att du håller fast en kille som du hamnat i bråk med på stan i ett lås. Vad gör du nu? Bryter armen på honom? Medan du ligger på marken och skriker: "Kissa på dig annars bryter jag armen av dig!" sparkar hans polare in skallen på dig.

Finns inga regler.

Att försvara sig mot vapen går oftast inte...om du själv inte har vapen. Om någon försöker sticka dig med en kniv kommer du att bli stucken. Utgå ifrån det så slipper du komma hem med extra hål i kroppen

2009-10-09 17:43
the_real_apa

Vad har du emot om jag tycker att ju jutsu är bättre än boxning?

2009-10-09 17:46
är det inte varje individs rätt att tycka att om sin grej att hålla på med. Sen så skulle jag inte vilja börja boxas för att det inte e lika häftigt som ju jutsu och lika roligt.

2009-10-09 17:47
Jag försöker bara rädda ditt liv!

Nej men ju-jutsu är jättebra...om det tränas på rätt sätt. Kolla in Brazilian Ju-Jutsu och liknande. Om man bara tränar mot kamrater som inte gör motstånd kommer man aldrig kunna utföra sina tekniker när det verkligen gäller.

2009-10-09 17:47
sen så är inte boxning självförsvar som ju jutsu kai. Tro mig jag hinner nog sticka kniven i en boxare innan han hinner boxa mig.

2009-10-09 17:48
förövrigt undrar jag om du är på riktigt

2009-10-09 17:50
vilket innebär att det inte är effektivt för dom har inte samma reaktionsförmåga som en ju jutsu utövare för dom e tränad för att ha den reaktionen. en boxare e inte tränad för att försvara sig mot kniv.

2009-10-09 17:59
synd att systema russian ligger så jävla långt bort. Får nog bli ju jutsu kai eller krav maga då

2009-10-09 18:07
the_real_apa

I systema russian räknar dom med som tränar ut att man räknar med att man ska kunna försvara sig mot vapen ute på gatan.

2009-10-09 22:38
kan du inte göra så att du prövar på de alternativ du har till hands, frågar ut instruktörerna etc? själv har jag funderat på just krav maga men inte orkat ta tag i det, det rekomenderas ofta till tjejer just för att man får lära sig självförsvar i liggande, etc.

2009-10-10 01:55
Ninjutsu :P Fast åk till japan och hoppas att du får lära dig det.

2009-10-10 01:57
SkitStövel P19

Vad ska mannen med kniv göra mot en boxare som redan fått in 5-6 träffar mot hans skalle när han ska försöka hugga med sin kniv. Om han är tränad att slåss med kniv så ligger boxaren i underläge dock.

2009-10-10 09:44
Löpning är bra självförsvar.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Admin

2009-10-10 10:20
Tror inte det spelar så jättestor roll vad du tränar bara det är bra träning. Många stilar har stora likheter i att vid exempelvis olika situationer utnyttja svaga delar av kroppens leder etc.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-10-10 11:52
http://www.youtube.com/watch?v=9BxaaacoQA0 et här bevisar ju bara hur dåligt boxning e som självförsvar han kan ju inte ens ta en judokille ju.

2009-10-10 11:58
Så därför så kommer jag nog börja träna ju jutsu för där får jag lära mig både självförsvar och fasthållning på marken. För det slutar ju ändå i en fight att man ramlar och då händer det så i den situationen som i filmen där.

2009-10-10 13:04
Om jag ska vara ärlig så ser jag sällan slagsmål där bägge ligger och brottas på marken, oftast är det den ena som hamnar på marken och den andra står och sparkar på honom när han ligger.
Det hela börjar ju stående där båda swingar tills någon däckar, inte ofta man ser någon försöka köra kast så man hamnar på marken bägge två.
och vem fan är du?

2009-10-10 14:15
Asså du kan inte länka en Mma-match och säga att det är bevis på att en stil är bättre än en annan i självförsvar.

Och Nej, boxning är inte självförsvar på samma sätt som ju-jutsu men tro mig, om du blir överfallen är det bättre att kunna slåss ordentligt för att sen löpa därifrån än att försöka med nåt taffat lås du garanterat kommer misslyckas med.

Och precis som Remy säger så slutar inte dom flesta överfallen med en brottningsmatch. Statestiken att de flesta slagsmål slutar på backen bygger på undersökningar från polis och väktare.

2009-10-10 14:16
Börja med Krav Maga du, tror du kommer få mer nytta av det i dina kommande gatu-slagsmål än ju-jutsu.

2009-10-10 15:14
Börja träna riktig streetfight, fan det finns inget försvar när det väl gäller. Tror du den andra personen bryr sig? Träna mma! För försöker du dig på någon submission så kommer som någon sa tidigare hans polare att sparka in skallen på dig. Anfall är bästa försvar, lär dig slåss ordentligt stående istället. Du kommer garanterat att komma undan oskadd fler gånger då!
http://blogg.streetsofgothenburg.se/

2009-10-10 16:38
Aikido är också baserat på självförsvar. Grundtanken där är, om jag har förstått rätt, att man ska vända anfallarens attack mot honom / henne.
Would I shit you? You're my favourite turd.

2009-10-10 18:16
Jo Aikido och Tai Chi, de ultimata självförsvaren.

Förresten på vilket sätt var snubben i videon en boxare? Han hade karatedräkt på sig och gjorde höga sparkar...

2009-10-11 01:03
Löpning är bra självförsvar.

+1

2009-10-11 12:25
är inte tai chi jätteflummigt? tror aikido är det ultimata.. och som några poängterat redan så hade bjj bara slutat med att man får sparkar i huvudet medan man försöker få in en submission på marken
Jadu

2009-10-12 18:11
aikido suger balle. bögjujutsu likaså. Skaffa en uzi.
yoo

2009-10-15 20:42
Ok skitamma då alla säger ju ändå här att allt suger som kampsport då får jag väl bära kniv varje gång då och försvara mig med det.

2009-10-16 17:23
the_real_apa

Jo Aikido och Tai Chi, de ultimata självförsvaren.

Förresten på vilket sätt var snubben i videon en boxare? Han hade karatedräkt på sig och gjorde höga sparkar...

Kan du bara hålla käften idiot jävel boxning e skit ok?

2009-10-16 17:24
din jävla apa:P

2009-10-16 23:40
Börja på MMA om du ska börja på något, finns inget bättre för självförsvar...
Stående har du thaiboxningen och på marken har du jiu jutsu, där du antingen kan strypa, eller om du hamnar underst så har du knep för att ta dig därifrån och hamna ovanför din motståndare där du kan slå.
hoppas du blir huggen nästa gång du är på stan, nolla.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2009-10-17 15:21
Det absolut bästa självförsvaret är om du börjar sprintträna.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2009-10-18 11:24
Tror inte mkt på det där med "knivförsvar" osv. Det ska vara en bra långsam snubbe för att man ska kunna genomföra sådana tekniker. Drar någon kniv är det bästa försvaret att se till att vara utom räckhåll.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2009-10-20 14:59
refused

exakt,, sånt där är bara skitsnack, skrev ett långt argt inlägg tidigare angående knivförsvaren som jag aldrig skickade.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2009-10-20 15:17
vadå judo är inte självförsvar. Judo är ju bara självförsvar. När jag är full brukar jag använda judon jag lärde mig när jag var 12 och slänga folk till höger och vänster, ingen har en chans.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2009-10-20 18:57
Refused

Det är inte svårt att hugga till nån med kniv snarare det går fortare att döda nån med kniv i självförsvar. Varför skulle det vara svårt att försvara sig med kniv? Det e väl för fan bara att hugga ihjäl nån så det bara skriker om det eller?