I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad har kampsport gett dig förutom förmågan att slåss?

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

2007-11-21 17:39

Vad har kampsport gett dig förutom förmågan att slåss?

.

2007-11-21 18:03
Inre lugn skulle jag vilja säga,  ok att det var många år sen jag tränade nu.. men ändå så blir man vettigare av det.  Om man nu tränar för träningens skull och inte bara för att man vill bli bättre på att känga in nyllet på folk.
mama said knock you out

2007-11-21 18:56
Tjae, förutom en god fysisk form så känner jag mig självsäkrare.

Det finns ju negativa grejer också, Kampsporten har gett mig hårdare öron ^^
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2007-11-21 20:10
Mm, självsäkerhet.. Inte bara säkerhet om nån försöker gå på dig utan jag har fått bättre självförtroende också. (kanske e samma sak :P )
FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..

2007-11-21 22:46

Man blir iallafall mer smärttålig. Blir inte lika rädd längre om man slår sig.
Sen har jag blivit mycket vigare och fått snyggare definitioner på mina muskler sen jag började med Kickboxning

Ät

2007-11-22 00:49
Hållning är nåt ja har svårt att fixa trots regelbunden träning på gym i 2 år. Har hört att kampsport kan lösa detta ?

2007-11-22 10:34

Vänner i hela Sverige, kontakter och mycket nöje.

2007-11-22 14:15
vänner och bättre självförtroende
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-22 15:49
Självdisciplin, inre harmoni och en välmående kropp.
"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"

2007-11-22 16:30
Hmm, hur mkt som helst, har tränat kampsport halva livet. Bra träning, smärttolerans, teknik, disciplin, ja massa saker..

2007-11-22 16:35
Okej låter ju helt klart riktigt positivt.

För er som tränat mycket, och testat olika kampsporter, vilken skulle ni rekommendera?
Är det skillnad prismässigt tror ni  ?

2007-11-22 16:39
Det beror på vad du vill få ut med din träning. Så, vad vill du få ut med din träning?

2007-11-22 16:42
Att kunna slåss bra är inte speciellt viktigt. Snarare resten, de som folk nämnt i denna tråd. Sen så klart de som är roligast kanske!

2007-11-22 16:53
Boxning är mycket billigare har jag märkt, eller det kanske det bara är i mitt område.
FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..

2007-11-22 17:10
rent kroppsmässigt så har jag har blivit vigare och fått mycket mer uthålliga muskler :)

till trådskaparen: ett tips är att gå runt och testa bland olika klubbar och se vad som passar dig. känn efter vad du tycker är roligast, slag, sparkar, kast, grepp mm. kanske nån traditionell stil om du gillar sånt.

själv tränar jag taekwondo för jag gillar att sparkas :) fast vi kör även hapkido så det blir ganska mycket alround träning.
 Haters gon' hate...

2007-11-22 17:12
Självförsvar och tävling - Krav Maga, Wing Chun, Brasiliansk JuJutsu, Boxning, Jeet Kune Do, Muay Thai, Kickboxning, Savate

Traditionell kampsport - Aikido, Judo, Karate, Shorinji Kempo, Jiujitsu, Ju-Jutsu, Hapkido

Akrobatik, dans, kampsport - Capoeira, Taido

Övriga med blandade faktorer - Taekwondo, Shoot Fighting, Brottning, Sambo

Filosofi, yoga, kamptekniker - Tai Chi

Vapen - Iaido, Kendo, Escrima, Kyudo, Fäktning

Bara lite snabba exempel, har utelämnat massa mindre kända stilar och hybrider, varianter osv, där har du ett grundläggande underlag för vad du ska välja. Exemplena jag nämnde går in i varandra på många sätt. Ganska förenklad beskrivning mao.

2007-11-22 17:23
GAIA

Wing Chun är inte direkt en tävlingsinriktad gren om jag får vara lite besserwissig..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-22 17:29

Den står med för att den är väldigt självförsvarsinriktad, som sagt, kanske lite vilseledande, pallade inte skriva 40 genrer eller liknande..

2007-11-22 17:40
Förutom de som GAIA skrev finns det en massa kinesiska stilar också.

Kolla runt på nätet typ www.kampsport.se och läs om olika stilar.
Prova de som låter roliga, se om du fastnar för nåt.

2007-11-22 19:56
som Jeje säjer brukar boxninig vara bland det billigaste

2007-11-22 20:16
Just boxning va ja fan inte så jävla sugen på!

Ere ingen som testat lite olika som kan komma me personliga favoriter ?

2007-11-22 21:39

Vart bor du någonstans? En wushu-klubb som inte enbart är inriktad på sanshou (sparringdelen, "kinesisk kixboxning") kanske skulle passa. Några timmar i mabu varje dag och jag lovar dig en bra hållning hähä.
Men det bästa är som sagt att prova olika klubbar (de flesta har gratis provträning), eftersom vad man tränar varierar mellan olika klubbar oavsett vilken kampsportsgren man utövar.

2007-11-23 00:19
Har inte hållt på så länge men bättre fysik, vänner och disciplin. Enligt mina vänner har jag också blivit lugnare, förstår dock inte vars det kommer ifrån då jag anser mig själv vara väldigt lugn.

Sen att man har blivit vigare, bättre reaktionstid och en jävel på att slåss är väl ganska självklart.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2007-11-23 00:55
Självförtroende är ju typ största. Massa kompisar. jävligt mycket Glädje och bra träning. Chansen att avreagera sig. Chansen att göra nåt man alltid drömt om. Chansen att slåss utan känslor inblandade. Chansen att komma in gratis på vissa nattklubbar haha. Medaljer.

2007-11-23 01:00
Har inte hållt på så länge.... ....en jävel på att slåss är väl ganska självklart.

HAHAHAHA!

2007-11-23 01:11
Jag har testat

Judo- Jag var yngre men det var jäkligt skoj.. bra kasttekniker. Sämre själförsvar.. är inget som håller i verkligheten!

Kickboxning- Bra träning, kan tänka mig att det varierar från klubb till klubb och mycket beroende på vem man har som tränare. Men jag kände att det lades för mycket tyngd på sparkar och för lite på nävrna som blev lidande

Thaiboxning- Aldrig kört någon längre period men det är definitivt det bästa ståend kamspsporten enligt mig. Testade i Thailand och på Pancrace. Här har du sparkar, knän, armbågar och nävar blandat i en skön mix. Du blir en väldigt duktig stående fighter

BJJ- Bra marktekniker.. du blir tight och lär dig att ta positioner och hålla positioner samt många olika sätt att låsa ut din motståndare på. Väligt nyttigt och roligt

Boxning- Som tidigare sagts, det absolut billigaste träningen. Tycke också att det är det hårdaste,, fysiskt. Har aldrig blivit så utmattad som jag blir på dessa pass. Nävarna prioriteras så klart och utvecklas därför snabbare än i någon annan kamsport. Passar mig utmärk eftersom mina sparkar suger.. klarar knappt att sparka så högt som det krävs för att göra en lowkick! ;)

MMA- Inget jag skulle rekomendera att hoppa på innan jag kört någon form av stående eller markträning innan. Fast det finns säkert mma för nybörjare också men jag har svårt att se hur man utveklar sig till att bli riktigt vass på mma om man inte i kobination med den träingen kör thai eller SW/BJJ

"I can make you love me" - Tupac - Let Them Thangs Go

2007-11-23 01:12
Prinsmio

Jag hoppas att du ser ironin.

Och "inte så länge" kanske är fyra dagar, eller 1-2 år? Allt är relativt.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2007-11-23 07:40
Umm, MMA är ingen renodlad kampsport eller konst.

Thai + Shooto = MMA

Boxning + BJJ = MMA

Exempelvis.

MMA är en tävlingsform där stående, liggande, kast osv är tillåtet, knock out eller submission för vinst.

2007-11-23 15:49
GAIA P25
Renodlad? Nä precis, det är väll därför det heter just Mixed Martial Arts? Men helt klart är ju också att det ju även finns som träningsform, Vale Tudo och MMA Där man har både stående träning nedtagningar samt brottningen! Iaf på de ställen jag kört det på!

2007-11-23 16:57
Alltså, MMA är mixad kampsport, stående och submission, det kan vara lite vad som helst i mixen, det finns ingen definierad form som heter MMA.

Kickboxning + Brottning = MMA

Sen att vissa gym säger att de har MMA på schemat är ju rätt förvillande och konstigt, vad exakt får man lära sig då? :S

Vale Tudo är samma sak som MMA, Vale Tudo = Allting Tillåtet, MMA är bara en senare kommersialisering och reglerad form av samma koncept.

Jag har varit ett fan i över 10 år av MMA, hehe..

2007-11-23 17:13
aah, asså, allt jag försöker få fram är att MMA inte är definierat som t.ex. Shotokan, Krav Maga, Muay Thai osv osv, det är bara ett begrepp för blandad kampsport. Sen kan MMA bestå av alla möjliga varianter och stilar.

2007-11-23 17:33
GAIA
Sen att vissa gym säger att de har MMA på schemat är ju rätt förvillande och konstigt, vad exakt får man lära sig då? :S

Det man lär sig är allt från stående till marken. Slag, sparkar, clinch, knän, nedtagningar, positioner, lås, escapes mm

Det har inte varit förvirrande alls faktiskt. MMA är en kampsport.
På dig låter det som att en MMAfighter tränar BJJ 3gånger i veckan och thaiboxning 3ggr för att sedan täva på lördagen och då kombinera ihop den kunskapen och lägga ihop allt i ringen. Så fungerar det ju inte..
Många kör däremot BJJ/SW och något stående för att även träna MMA där man väver ihop allt.

2007-11-23 18:37
thaiboxning skulle jag säga, har själv tränat, teakwondo,boxning och thaiboxning..
saaaru..

2007-11-23 21:16
MMA är ingen kampsport, det är ett begrepp för samlade tekniker som involverar grappling & stand up. Man kan inte säga att MMA är si och så, det kan vara hur olika som helst från fighter till fighter och gym till gym. Vill du inte lyssna så är det ditt problem, :)

MMA är samma betydelse som soppa är för mat. Du kan ha i alla möjliga saker men det förblir en soppa.

//Peace

2007-11-25 14:30
Jag va med på en polares Taekwando en gång. Där körde dom 4 minuters uppvärming/fys. Sedans 15 minuter sparkar/slag.

Verkar ju lite segt ere vanligt att det e såhär ?

2007-11-25 14:38
hmm, vi brukar köra uppvärmning på 7-8 minuter med springa och stretching och liknande. sen kör vi slag och sparkar i luften (vi står i et led) i kanske 10 minuter. sen kör vi olika kombinationer på mitsar (både slag och sparkar) och sen kan vi köra någon teknik (t.ex en counter-attack på roundhouse) och sen brukar vi repetera och gå igenom någon vapenform, en slag/spark form eller en traditionell form och i slutet brukar vi köra armhävningar och sit-ups. ibland slänger vi in lite självförsvar på lektionerna också. vi blandar mycket på lektionerna och vi kör både taekwondo och hapkido då min tränare är dan degrerad i båda två.
 Haters gon' hate...

2007-11-25 17:14
Rapping
19 minuters-pass låter ovanligt

vi värmer upp i 20-30 minuter sedan ser passen olika ut
Det kan vara ett pass med bara sparring
ett pass med inriktning på tekniker + fys sista 30
Kombinerade pass + ev fys
Rena fyspass

2007-11-25 22:47
Shit de blev fel där.

45 minuter uppvärmning/fys
sen 15 min fight

Därför de verkade segt!

2007-11-25 22:54
simning fixar hållningen, eller klättring

2007-11-25 23:49
Kampsport..?
Ät

2007-11-26 02:34
Alltså jag har fått för mig att det är sjukt läskigt att börja med kampsport? Typ att när man först kommer måste man sparka på stolpar och grejjer.. Och bli nollad typ.
Kanske är skitlöjligt att jag tror sånt men jag känner ingen som håller eller har hållt på med kampsport och har bara hört massa lösa rykten. Så, för att göra det här inlägget lite mer konstruktivt kan väl nån berätta hur det ser ut när man först börjar träna. Vad får man göra? Gör det ont? Är det nojjigt? Osv.. :)
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö

2007-11-26 13:51
Steal 

Haha. Det där har du nog fått lite om bakfoten :)

Alla klubbar är ju olikaså det är svårt att dra nån generalisering om hur det är när man börjar träna, men jag har tränat på ett antal olika klubbar i mitt liv och har alltid blivit vänligt bemött.

Som nybörjare tränar man oftast ingen sparring (dvs själv kampmomentet där man slår på varandra) direkt, utan tränar mest enklare tekniker till en början.

Ofast är hårdheten på träningen (fysiskt) också anpassad till nybörjarnivå men jag kan tänka mig att det här kan skilja sig på vissa klubbar.

Det värsta du kan råka ut för som ny är nog att du blir väldigt trött eller att du har en jävla otur och skadar dig när du gör tekniker. Men det kan ju hända även när man spelar fotboll. :) 
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2007-11-26 13:58
hehe :) det är nog väldigt olika för person till person hur dom upplever starten och själva skolan spelar också roll.

men när jag började så börja vi köra med dom andra direkt och vi körde lite sparkar på mitsar och sånnt, det känndes inte så tufft men jag hade träningsverk i 1 hel vecka efter det :O fast min familj åkte iväg på en resa veckan efter så tränaren visste att jag inte skulle dyka upp så det var ju tur :) sen efter andra gången känndes det typ inget för då kom jag ihåg och stretcha benen efteråt...

fast jag körde lite tekniker hemma innan jag började och jag upplevde det som en stor fördel att man kunnde en del av grunderna så att man inte var helt borta när man började. skaffade nån instruktions video och körde lite sparkar i ett par veckor och sen började jag. fast det måste man ju självklart inte göra...
 Haters gon' hate...

2007-11-26 13:59
till seal ^
 Haters gon' hate...

2007-11-26 13:59
steal* :)
 Haters gon' hate...

2007-11-26 15:13
En dum fråga bara.
Räknas boxning som SPORT eller KAMPsport?
:P
FuelDOg P23

2007-11-27 20:37
Kampsport tror ja

2007-11-27 20:51
Rätta mig om jag har fel men boxning fanns etablerad i västvärlden långt innan uttrycket "kampsport", så även om det såklart är en kampsport så kallas det inte så ofta för det.

2007-11-29 20:49
Klart boxning är en kampsport. Vad skulle det annars vara? Enligt många studier den mest krävande sporten i världen. 

Boxing - Noble art of self defense...

2007-11-29 22:33
Boxing - Noble art of self defense...

boxning är inget bra självförsvar, klart det kan funka i några situationer fast boxare får ingen erfarenhet mot t.ex knivattacker och andra vapen attacker, mot grepp eller sparkar.

och boxning som kampsport är bara toppen av ett isberg, finns mycket mer än slag man kan använda vid självförsvar och attacker. min tränare säger att alla kampsportare borde kunna grunderna i vapentekniker, sparkar, slag, kast och grepp. kan man inte det så har man inte mycket att sätta emot om man råkar ut för någon av dom.

så hapkido borde vara en av de bästa självförsvars teknikerna, det innefattar allt sånnt. klart att det finns andra stilar som också gör det men boxning kan knappast räknas som ett bra självförsvar.
 Haters gon' hate...

2007-11-29 22:40
Kaal P18 :

har din tränare någonsin mött en tight och hård boxare som går framåt? Att säga att boxning inte fungerar som självfrörsvar är löjligt. Jag skulle säga att dom kampsporterna som har hård sparring fungerar i verkligheten. Självklart finns det system/stilar osm lämpar sig bättre än andra men tekniker blir vad man gör dom till. Dom flesta kan ta en fotspark på benet eller en pushkick (som tillhör de vanliga sparkarna otränade använder) men få kan ta en ren träff på hakan.
Men jag håller med dig om boxning kanske inte är det bästa, men det gör dig garanterat till en bättre fighter än de flesta kampsporter som t.ex tae kwon do
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...