Tips om styrketräning!
Nu ska jag sätta potatisarna i jorden och försöka få en fit och fresh kropp till bad säsongen 06! Så det jag undrar, ni som har hålt på att lyfta skrot ett tag, har ni några tips? Vad är de bästa i matväg? vad är de sämsta? Vart kan man få tag i träningsprogram? har ni något program att dela med er av? Finns det några hjälpande kosttilskotts för maximalt resultat att ta hjälp av? mm.mm Ja, allt ni kan komma på att tipsa om är jag intresserad av! Jag har tränat ett tag av och till nu, men känner att jag vill komma igång riktigt! Hit me!
www.erikbergstrom.se
tycker det räcker med att käka mycket mat bara med extra mkt grönt och sen undgå smaskigt ,
ett tips, gå till en seriös träningsida på internet och läs vad dom som verkar veta vad dom pratar om skriver för något. En ganska stor del av folk på Whoas sportforum vet inte vad dom svamlar om. Köp en tränings tidning, läs. Lägg inte upp din träning efter vad nån skriver här.
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...
gå in på www.ojebyak.com och gå sen till "Lyftare" sen på "artiklar" där finns det mkt tips ^^
Yeah asså
träna du på gym så snacka med dem där. Hade en tränare som visade mig i två timmar. Sen kunde jag även fått en timmes lektion om matvanor. De flesta gym har väl sånt.
Johan Cruyff sade 89, att IFKs första UEFA-cupguld var det mest positiva i europeisk klubbfotboll under hela decenniet! - och var i stånd att föra matcher även på bortaplan mot europeiska toppklubbar
Favorit sida ? jag är medlem i den klubben, och där vet dom vad dom pratar om
Yeah asså
tror han syftade på vad _theaerocrew skev.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
haha okej, är lite ur kurs nu :S
Yeah asså
Ska man äta allt från kostcirkeln elle rär de något man bör undvika? Och vad kan man knapra lite mer av? Protoiner förstår jag är bra efter gymet, något mer?
www.erikbergstrom.se
pratglad
Det finns väl inget som du direkt ska undvika att äta.. eftersom ingen mat är direkt onyttig om du inte är allergisk.
Däremot ska du ju inte äta all mat speciellt ofta.. Tex skräpmat som du vet är dålig.. pizza haburgare osv osv.. Sånt ska du inte äta varje dag hela tiden..
www.kolozzeum.com
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jo ät pizza kebab jämt då blir du stor=)
saaaru..
andrasidan P19 Såklart man blir stor. men frågan är väl hur mycket av den storheten som e fett..
det va därför jag gjorde en "=)"
saaaru..
biff_hela_dagen men grov vadå grov , ditt syfte verkar enbart till att bara bli en biff , Grönt dessutom är inget fel , man kanske inte blir nån stor slafsig muskelgris , men äta mat som tillsätter musklerna med extra grönt är ävl inte dumt det heller ?
Muah_fucka P17 Grönsaker ger väl inte speciellt mycket ur träningssynpunkt.. Eller kanske vitaminer och sånt osv.. Men annars så är grönsaker troligen för kalorisnåla för dom som tränar ofta.. Musklerna kan inte ta upp det där gröna i grönsaker heller. =) men grov vadå grov , ditt syfte verkar enbart till att bara bli en biff , tror han menar att bli vältränad.. vilket man troligen vill ha vilken träning man än sysslar med.
Hmm en litet lätt trix man kan göra är att direkt efter träningen dricka 5dl vatten blandat med 1dl socker och 5dl mjölk ! För efter träningen skickar kroppen ut stresshormoner (minns inte varför , lyssnar inte så noga på min tränare) Men iaf genom att dricka det förhindrar man att stresshormonerna sänker musklernas återhämtningsförmåga. Det ger mkt på lång sikt ...
Yeah asså
Lynguistic jag utgår från att äta mycket mat alltså mycket mat med grönt . varsej grönt är nyttigt för kroppen påstår inte att det är nåt tillsatt ämne för att bygga upp muskler till max nivå , grönsaker är ju trots allt väldigt nyttigt och är bara bra och få i sig det med vare sig du tränar eller inte :D
1709 Gainomax är det gott ? var får man tag på det ?
1709 Kör du inget annat en dessa två????
Johan Cruyff sade 89, att IFKs första UEFA-cupguld var det mest positiva i europeisk klubbfotboll under hela decenniet! - och var i stånd att föra matcher även på bortaplan mot europeiska toppklubbar
Muah_fucka P17 ja grönsaker är nyttigt att få i sig vare sig man tränar eller inte. Men han frågade ju vad som e bra mat för att bli snygg till nästa badsäsong.. Och där gör inte grönsaker specieltl mycket.. om det nu inte är så att man äter grönsaker istället för den andra maten.. Gainomax är dyrt.. Ska man ha nått efter träningen så ska man ha Snabba kolhydrater Och protein.. Det bästa är väl Maltodextrin eller vad det heter.. men det är svårt att få tag på.. Dextrosol annars kan man hitta på dom flesta vanliga mataffärer och det är bara att blanda det i sin proteindrink efter träningen för att musklerna ska återhämta sig snabbare..
Athnagzo P16 du skrev grymt mkt å bra saker men en fråga bara....ditt program det såg inte riktigt helt ut...2 bröst övningar 2 ryggövningar....?
Det var det jag menade med sockervatten och mjölk, funkar bäst ! Och köp Eiselt Kreatin, funkar braa..
Yeah asså
__aD P15 Socker är inte speciellt snabba kolhydrater.. även fast det är snabbare än medel (Tror det ligger på GI 86) Så ligger maltodextrol eller vad det heter på 156 tror jag.. och druvsocker ligger på 146 har jag för mig.. Hur som helst så är druvsocker(dextropur) Bättre än vanligt strösocker i drinkarna efter.. Och mjölk är knappast det bästa heller att ta i sig.. eftersom det innehåller för lite protein.. En proteindrink skulle va bättre.
Tog och kopiera lite som min tränare skrivit om det där ... För att hindra utsöndring av stora mängder cortisol efter träning är insulinet av stor betydelse. Om man lyckas övertyga kroppen om att inget farligt kommer att hända så kan man avdramatisera hela händelseförloppet och binjurarna kommer då att utsöndra mindre mängder cortisol. Följande modell är effektivast för detta ändamål! Ät middag strax innan träningen! Drick sedan sportdryck (sockerdricka) lite då och då under passet, detta pga av att kolhydramiddagens långsamma ter bryts ner sakta och det kan därför bli sockerbrist i blodet under träning trots att man just ätit. Detta motverkar sockerdricka och liknande sockerarter. Det snabba sockret kommer att tvinga kroppen att hela tiden hålla en hög insulinproduktion som matar cellerna med socker till ATP tillverkningen och dessutom transporteras middagens aminosyror lättare in i cellerna om insulinproduktionen är hög. När sedan träningen är klar och muskeltraumat är fullbordat brukar kroppen slå på stora programmet pga lågt blodsocker och äggviteämnen. Höga halter av cortisol brukar då pumpas ut för att höja blodsockret, på bekostnad av din hårt anskaffade muskelmassa. Första delen av detta skede har vi redan förhindrat genom att dricka sockerdricka under träningen och äta middag direkt innan passet. Nu gäller det dock att ta tillvara på tillfället och ytterligare höja insulinproduktionen så att stora mängder socker och aminosyror kan nå ut till cellerna. Detta gör vi genom att dricka 5dl vatten blandat med ca 1dl strösocker. Detta höjer blodsockret högst avsevärt och kroppen kommer omedelbart att producera stora mängder insulin för att inte sockerhalten ska bli onaturligt hög. Denna stora mängd insulin öppnar cellmembranet för att släppa in sockret i cellerna. Ca 5 minuter efter denna dryck utnyttjar vi det faktum att cellmembranen står öppna genom att dricka en proteindrink innehållande vassleprotein (ca 30 gram). Aminosyrorna i detta protein kommer då att med lätthet passera in i cellerna genom de vidöppna membranen och när kroppen känner att det finns gott om näringsämnen så startar återuppbyggnaden direkt. Dessutom har insulinet den effekten att det blockerar cortisol (delvis) så om än kroppen hinner producera vissa halter av cortisol så tappar detta hormon lite av sin effekt. Detta förfarande med sockervatten och vassleprotein tappar nästan all effekt om man inte dricker det inom 20 minuter efter avslutad träning. Väntar man längre så hinner kroppen producera stora mängder cortisol och då jobbar insulinet i uppförsbacke. Man vill förhindra att cortisol överhuvudtaget släpps ut i blodet! GLÖM INTE DETTA!!!
Yeah asså
__aD P15 Men som sagt så är Maltodextrol och dextropur snabbare socker än vad sackaros är.. därför är det bättre.. Sen så finns det väl ingen anledning att dricka just 5 dl vatten med sockret.?? det räcker väl gott och väl med 3.. eller nått annat..
Att du ens orkar börja tjaffsa om hur mkt vatten man ska ha ? Det är väl en smaksak, 1dl socker och 3dl vatten smakar nog BLÄÄUU, nog för att 1dl socker och 5dl vatten också gör det.. Btw , vad har du för erfarenhet av träning ?
Yeah asså
__aD P15 jag har styrketränat i 4 år.. Men vad har det med saken att göra.?? Det finns nog gott om folk som kan näringslära bra men som inte tränar speciellt mycket.. och jag har läst en del näringslära.. men du kan ju fråga vilket miffo som hälst vad som e bäst efter träning.. socker eller Dextropur. tillsammans med mjölk eller proteindryck.. Och andelen vatten är en smaksak.. Så bara de att din tränare skriver exakt hur mycket vatten man ska dricka är väl ganska konstigt eftersom det inte spelar någon roll..
Fråga han jag vet inte !
Yeah asså
Jasså vad tycker du är kunnigt folk ? Vanliga allaround gymmisar som vet lite grann om kost ?, lr sveriges ledande styrkelyftarklubb ?
Yeah asså
Okej jag som inte vet nånting om träning/kost (som du uppenbarligen gör) ändå vet att jag ökar ifrån dig och lyfter mer än dig ? huh
Yeah asså
inte tyngdlyftarklubb, styrkelyftsklubb Två skillda saker.,. men du fattar ju ingenting , orkar inte ens börja tjaffsa för du vill såklart ha rätt ! Jo jag presterar bra för min ålder och vikt .. och vi kan tala om ökningar ja , nu när jag börjat träna igen ;)
Yeah asså
T0mm3 P17 Men alltså.. vad är det som är så super bra med sockervatten.??? Sackaros består ju av en blandning av druvsocker och fruktsocker har jag för mig.. Och fruktsockret höjer ju inte insulinet nått mycket alls.. just eftersom det tas upp av levern som biff_hela_dagen sade.. Därför är det bättre att bara köra druvsocker(Dextropur), och ännu bättre är det med maltodextrin.. __aD P15 Det är lätt att klippa o klistra från någon som någon idiot säger.. du kan säkerligen läsa bodybuilding tidningar där en massa stora killar säger riktigt idiotiska saker.. Men grejjen är att om du inte vet själv vad du snackar om så är det svårt att diskutera genom att säga "Min tränare vet bäst."
jag läser inte bodybuildning skit !! Och jag vet vad jag snackar om ! Det verkar vara du som inte vet eftersom du ifrågasätter mig och tomme ...
Yeah asså
och btw jag har skrivit vad som är så bra med sockervatten. Snabbt enkelt och billigt.. skrev såhär lite längre upp om du inte missa det. Hmm en litet lätt trix man kan göra är att direkt efter träningen dricka 5dl vatten blandat med 1dl socker och 5dl mjölk ! För efter träningen skickar kroppen ut stresshormoner (minns inte varför , lyssnar inte så noga på min tränare) Men iaf genom att dricka det förhindrar man att stresshormonerna sänker musklernas återhämtningsförmåga. Det ger mkt på lång sikt ...
Yeah asså
__aD P15 Och jag sa att druvsocker och maltodextrol eller vad det heter är bättre.. och att en proteindrink troligen e bättre än mjölk.. ??? Påstår du att det är fel.?? Och jag vet vad jag snackar om ! Det verkar vara du som inte vet eftersom du ifrågasätter mig och tomme ... jag har inte ifrågasatt dig.. Men om du tror att socker och mjölk är det optimalaste sättet att få muskeltillväxt på så är det ju fel.. Det ger mkt på lång sikt ... Det finns andra saker som ger bra mycket mer på lång sikt..
vadå be mina polare om backup ?
Yeah asså
__aD P15 du kan svara på mitt inlägg.
Jag påstår inte att det du säger är fel. Men jag tog upp en så enkel sak som att 5dl vatten och 1dl socker + 5dl mjölk direkt efter träning ger resultat , ! Men då börjar du "kungen" som kan allting om träning osv. Killen fråga om tips, jag gav han det., Det var mitt tips, mitt sätt !
Yeah asså
__aD P15 Jag är definitivt inte kungen.. Men när du sa det tipset så tyckte jag det lät lite konstigt.. och sa därför att som ett tips till både dig och honom att istället för att ha socker så använder du Maltodextrol eller dextropur. Och istället för mjölk en proteindryck.. bara ett tips till dig..
Jag brukar dricka, eller ska man säga äta råa ägg :p Alltså jag orkar inte förklara allting hära på forumet, finns massor med tips jag kan ge dig, isf på msn ..
Yeah asså
__aD P15 som sagt så tar man inte ens upp hälften av proteinet från äggen när dom är råa.. Så ett tips till dig är att tillaga äggen innan.. Och enligt mig så blir dom goare så också. =)
Usch.. jävla massa idioti som pågår..
Jag är ill, men du är iller... alltså djuret iller
Jag ork itt bry mig om er som säger att mina metoder suger ! Jag vet att jag vet mera om styrketräning än er :p
Yeah asså
Seriöst, skitsnacket som forserar här ger mer eller mindre försumbara resultat. Folk har jävligt svårt att se helheten i det hela och tror att en post - pre -shake är skillnaden mellan proffsbyggare och surfare.
Jag är ill, men du är iller... alltså djuret iller
__aD P15 säger inte att dina metoder suger. säger att det finns bättre.. Och det är väl ingen som säger att dom vet mer om styrketräning än vad du gör.?? Men annars verkar det ju som du klipper och klistrar från vad din tränare sagt och att du inte vet speciellt mycket själv..
Jag klippar och klistrar för att jag inte orkade skriva själv, och för att jag kan itt förklara så bra, !
Yeah asså
PALLADE INTE GÖRA EN NY TOPIC.. men har en fråga: om man ska gymma två ggr på en dag ( morgon å sen kväll) - ska man träna samma muskler man gjorde på morgonen på andra passet? eller ere lika bra å träna nåt annat?? eller ska man överhuvudtaget inte gymma två ggr på en dag?? å skriv gärna annat om ni har om denna fråga :)
du ska träna något annat, för gud skull träna något annat... om du tränar samma muskelgrupp igen bryter du ned den igen och gör den svagare... minst 48 timmars vila för muskelgruppen.... det är helt ok att köra två olika pass på en dag om du äter och sover rätt... och så länge det är en drag och en tryck muskelgrupp för annars finns det chans att du bryter ned muskel du träna tidigare. säg tränade du bröst på morgonen ska du inte träna triceps på kvällen utan mer rygg eller biceps...
Arsenal
oki ! Tack Boggi! Tror jag hört något sånt där förut så de känns tryggt :)
ingen fara... lycka till med träningen.. :)det ända knaset som kan vara med att träna morgon och kväll är att du kan bli trött och sliten på kvällspasset så bunkra upp kroppen med kolhydrater(typ pasta mm.) innan andra passet annars kommer du nog inte orka hela vägen...
Arsenal
Jag skulle inte rekomendera någon att träna 2 ggr om dagen innan jag såg personens kostschema, innan jag visste hur lång erfarenhet personen har av styrketräning och kost. Tävlar du? Träna hårt, sköt kosten, håll dig till basövningar och hantlar så ska du se att du klarar dig fint på 3-4 pass i veckan. Om du inte kan träna mer än två dagar hade jag satsat på helkroppspass innan jag körde två pass om dagen.
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...