I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Juno (4 Oscarnomineringar)

Hobby & Fritid - Kultur & Media

2008-01-26 03:22

Juno (4 Oscarnomineringar)

2007 års bästa film? Såg precis klart den och personligen tycker jag fan det! Dessutom det bästa filmsoundtracket på evigheter! Jävligt onspot-humor med en seriös plot.
Ser ni inte den missar ni nåt!

Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2008-01-26 04:35
Strålande, nu är det bekräftat från alla håll, tillomed whoa. Det blir helt enkelt så att jag får se den.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-26 06:08
Roni, såg den också precis fyfan va bra den va ellen page är sjukt duktig i rollen!
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2008-01-26 06:42
helt sjukt att den skit-filmen fick 4 oscar-nomineringar och King of California fick nada.

King of California där Evan Rachel Wood spelar sin roll så sinnessjukt bra medans jämngamla Ellen Page överspelar sin roll i Juno.

begriper mig inte på det.

t.o.m. michael douglas är värd en oscarnominering för sin insats i King of California.
don't watch me, watch yourself

2008-01-26 08:40
kollade på den igår och va halvdragen, satt och njöt hela tiden, riktigt bra rulle!

Tri~ Fixion, Tri~ Fixion

2008-01-26 09:04
grym grym film. helt min humor.
så förvånad över att den fick oscarsnomineringar, trodde de skulle vara som vanligt med filmer som denna och bli överkörda av typ sagan om ringen. så jag är supernöjd
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-26 09:07
sen har jag iofs lite svårt att sluta tänka på ellens roll i hard candy, hon har ju fan tom samma tröja mer eller mindre i båda filmerna.

http://www.slashfilm.com/wp/wp-content/images/juno4.thumbnail.jpg

http://www.dvdtimes.co.uk/protectedimage.php?image=GaryCouzens/hardcandy1.jpg

hon kanske har röda huvtröjor som krav för hennes roller ;-)

2008-01-26 11:07
Vad sjukt, tänkte precis starta en Junotråd inatt, men nån hann visst före. Riktigt bra film, precis i min smak. Och innan den såg jag No Country For Old Men, inte såå dålig. Sjukt vilka bra filmer som görs nuförtiden
http://duckdown82.tumblr.com/
Moderator

2008-01-26 11:19
alla måste titta. den är helt fantastisk, perfekt feelgood och whatnot.

gillade king of cali också. 
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2008-01-26 11:22
mjä...king of cali funkade inte för mig...donno why. kanske för jag inte gillar huvudrollsinnehavarna direkt.

2008-01-26 11:23
Vad handlar king of cali om?
http://duckdown82.tumblr.com/

2008-01-26 11:27
En riktig pissfilm vars nomineringar är helt overkliga.

Dialogerna går ut på att namedroppa popkulturreferenser och det blir så kliché och overkligt att man aldrig fastnar för de.

Bra skådespelarinsatser väger ine upp att manuset inte innehåller någon dramaturgi överhuvudtaget.

Två av fem.

2008-01-26 11:33
king of cali handlar om en pappa med bipolar som kommer hem från psyksjukhus till sin dotter på 16 som tagit hand om sig själv när han varit borta. han hamnar i mani över en guldskatt han försöker hitta.blabla

http://www.imdb.com/title/tt0388182/

2008-01-26 11:40
tycker hon ibland blir så sjukt lillgammal att det är svårt att uthärda, men filmen tar sig efter en stund, den var helt okej, men definitivt inget oscarsmaterial, det är väll säkert det känsliga temat med tonårsgraviditeter som bidrar till nomineringen
chase the clouds away

2008-01-26 11:46
tyckte den kändes lite tunn på något sätt, men kan inte förklara det på ett bra sätt. fast jag måste ändå erkänna att soundtracket är ett mästerverk.

2008-01-26 12:30
Håller inte med vad nån skrev om dialogen. Tvärtom tycker jag att just därför att den är rent fiktionell och overklig tar dialogen berättarnivån flera snäpp högre och gör den enkla storyn sevärd i en och en halv timme. Popkulturreferenser är en tam anledning att bedöma den här dialogen då jag själv tycker att det förekommer i en sådan skala att det inte stör, och också gör att karaktärerna blir mer nyanserade.
Självklart har även den här filmen brister, men dom flesta lyckas bli kompenserade av lysande prestationer från andra håll.
Måste dessutom tillägga i övrigt; jävligt snygg filmöppnare!

2008-01-26 12:39
håller med roni- dialogen ska ju inte vara "på riktigt", de öser ju ur sig sådana klockrena genomtänkta saker såom är som gjorda för citat, men filmen är ju inte menad att vara "verklig".

om de att de handlar om ungdomsgraviditet...mja...finns ju mer problematiska ämnen i usa hehe..i min skola var de "vanligast" att man blev gravid i 9e klass. flera seniors hade 2 kids osv..var rätt normaliserat där, o känns som om de är de i stora delar av usa, förutom kusterna typ.

2008-01-26 12:42
en bra film helt klart men inte "wow-bra" så 4 oscars nomineringar känns märkligt.
Cause I'm cooler than a polar bear's toenails...

2008-01-26 12:42
Underbar film, lite i samma stil som Little Miss Sunshine, fast bättre.
Chelsea 4 - Aston Villa 4...Villains never say die!

2008-01-26 12:45
jag tycker mest de känns overkligt för att de inte är en "oscars" film. inga special effekter, inga pretto skådisar, inte 3 timmar lång, inte svartvitt, inte politisk, inte självbiografisk etc.
jason reitman som gjort filmen gjorde iofs thank you for smoking ,men...mja...
Groupie

2008-01-26 12:46

Helt okej film, men nominering för bästa regi och bästa film var lite väl... för bästa kvinnliga huvudroll och manus visst, jag tror nog att den kommer att vinna i några av kategorierna på grund av att oscar juryn är som den är hehe. Men det finns andra filmer som förtjänar det bättre.

Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2008-01-26 12:49
ärs de räcker ju med nomeringarna

2008-01-26 13:38
ikväll tänker jag fan börja med att beta av de andra nominerade för best picture, och sen avgöra vilken jag tycker förtjänar att vinna. först ut "No country for old men".

2008-01-26 14:01
bara jag som tyckte den va totalt värdelös?

2008-01-26 15:43
nopes, du är ej ensam.
don't watch me, watch yourself

2008-01-26 15:57
usch blev sjukt besviken på den filmen. Hon som spelar Juno är för jäkla överspelad
"three can keep a secret if two are dead"

2008-01-26 16:32
Peppis/

Filmen är inte menad att vara verklig? Vad är den menad för?
Jaha, kan någon förklara att om den inte är menad att vara verklig vad som är så bra med den? Folk har ju hyllat den för att den är så träffsäker i karaktärsskildringarna, vilket den också är.

Filmen faller på att man aldrig känner med någon för att de ändå bara pratar i citat. Tröttsamt och enkel väg ur för manusskribenterna.

SDS:s recension är träffsäker för en gångs skull: http://sydsvenskan.se/nojen/filmrecensioner/article296028.ece

2008-01-26 19:43
Jag håller med Sociopat lite, även fast jag gillar filmen. :)

Bara för att jag är svag för denna typ av filmer.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-01-26 20:37
jadu, sociopat. tycker du beowulf var verklig den också?
olika filmer har olika motiv o bakgrund, även om karaktärer kan vara klockrena o mänskliga, kan de i ett perspektiv vara menade att inte spegla verkligheten utan ngt annt. jag drar fargo som exempel.

2008-01-27 00:31
Peppis/

Men hur vet du vad Junos skapare ville med filmen? Tvärtom spyr ju nästan filmen ut anspråk på att vara verklig med sin tonårsrealism och interkation mellan karaktärer.

Varför skulle itne Juno vilja skildra verkligheten? Det är ju precis vad den försöker göra och misslyckas med då den försöker för hårt. Fargo är en helt annan stil av film, helt annat kapitel.

2008-01-27 01:06
Nej, denna föll mig inte riktigt i smaken men hade lite andra, och framför allt högre, förhoppningar på den. Trodde att det skulle vara mer komedi och gillade inte karaktären Juno till 100 procent

2008-01-27 02:27
bästa filmen. helt klart!!!
i like to smoke da ducsh stuff.

2008-01-27 08:52
sociopat- de är en teori. så du tror alltså att filmen var ute efter att spegla verkligheten, hur folk talar o beter sig under en tonårsgraviditet?

2008-01-27 11:39
HAHA!
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2008-01-27 12:15
Peppis/

Jag tror att filmen försökte göra en så verklig dialog som möjligt.
Den försökte för mycket. Är för pretentiös och krystad i dialogerna. Utan tvekan.

Vill man läsa citat kan man låna böcker på biblioteket med vackra citatsamlingar.

2008-01-27 13:01
Det bästa i hela filmen är ju när bruden står på knä och pratar med magen. Hahaah, jag skrek av skratt

2008-01-27 13:12
sociopat- då tror vi som sagt två helt olika saker. och eftersom vi inte kan ringa upp ngn o fråga så får våra teorier helt enkelt vara två skilda teorier.

2008-01-27 15:07
Glöm inte bort Kimya Dawson's grymt fina soundtrack! ... Riktigt trevlig film
Poor people have nothing, so they eat everything, Rich people have everything, so they eat nothing.

2008-01-28 10:34
tung jävla film.
SKU - SKU - SKULASON!

2008-01-28 11:12
kan du förklara vad som var kul med det jonka? hon gör det inte på något överdrivet roligt/fånigt sätt, och det är ju inte direkt något absurt med det hela så jag kan inte se hur det kunde få dig att skratta så.

filmen var en stor besvikelse, den var helt okej men jag kan inte se varför den blivit så hypad

alla säger klockrena karaktärer, personligen tycker jag bara att mark och tönten-vars-karaktärs-namn-jag-glömt som var trovärdiga. resten var ointressanta och rent dåliga, alla små reaktioner på små saker var helt off. receptionisten tog priset, så jävla löjligt.
du är kär i mig.

2008-01-28 15:05
Svensson Den scenen var ju helt bisarr! Jag led i väntan på att hon skulle säga något till det stackars barnet. Hahaha
Dock har jag lite svårt för hon Juno sen hon var med i Hard Candy.
Toastare

2008-01-28 15:09
Jag ska precis lägga mig på soffan och kolla på den!
Jag skyller allt på Emma!

2008-01-28 16:26
Fattar inte hypen, medelmåttig film. Ändå är det en film med humor i min smak, så jag hade stora förhoppningar, blev dock riktigt besviken. Tycker dessutom Ellen Pages skådespelande var ganska dåligt, fick inga känslor för karaktären.

2008-01-28 19:58
Fattar inte hur man kan bli förvånad att en sån film får nomineringar. Har ju varit ett stadigt tema senaste åren med filmer som Little Miss Sunshine, Sideways, The Squid And The Whale etc..

Diggade filmen som fan.. skönast är att hon som skrivit den varit en gammal strippa och har kanske det coolaste förnamnet som finns Diablo.

2008-01-28 20:53
ska se den ikväll :D
Toastare

2008-01-28 21:29
Såg den och den kom och segrade... gillade den starkt. Mellanbilderna påminner om Weeds... älskar återkommande detaljer. Störde mig lite på språket..lite för mycket "dude" men den var grym.

Nu ska det bli bröderna Coens No country for old men!

2008-01-28 21:37
Bättre film det Bounty!

Hur kan du jämföra Juno med The Squid and the Whale?
jagvillocksåhaenblog.com

2008-01-29 01:49
såg den nyss...den va jävligt bra gjord..den var så realistisk och så skön....mkt nöjd
vi är överallt!

2008-01-29 01:55
Såg precis HE WAS A QUIET MAN (Trailer). Den får årets bästa film av mig, men Juno kommer nog 2a. Skitbra film. 
jag har alltid rätt.

2008-01-29 02:12
Midas: Ett ord.. indie
Toastare

2008-01-29 23:10
ja, både Juno och The Squid and the whale är ju indie.. och jag kan se att t.ex bleeker har vissa gemensamma drag med äldsta killen i The squid and the whale.. lämnar lite samma känsla.