idiotiska tv-översättningar!
såg nyss på 6an en snubbe som spelar poker, bli lite arg o säger till den andra shunon: you want a piece of me? tv6 hadde översatt det till: "vill du ha mina organ eller?" droppa på!
www.gbg031.se
haha! Man ser ju nästan fel dagligen. så jag återkommer (om jag orkar)
Just because i stand over you don't mean you understand me
nått annat som också är underhållande är när dom översätter musik.
nils om jag ska vara ärlig, så har jag all respekt mot personen som lyckas översätta musiken till nästintill samma rim och text!
www.gbg031.se
HAH HAHAHHAH AHAHHAHAHA HH A!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
vill du ha mina organ? vilken sopa
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Såg på Snuten i Hollywood i veckan där såg jag den här pärlan. "Whats your twenty?" översattes med "Var är bil 20?"
Terrorists your game is through, cause now you'll have to answer to. AMERICAAA FUCK YEAH!!
Jag minns inte ifall det var i Blues Brothers eller någon annan rulle, men de vänliga textarna på SVT översatte "piece of cake!" med "vill du ha en bit tårta?".
"And the winner is. Ned Flanders" "Och vinnaren är. Ben flanders" Snacka om att ha bra koll på simpsons
Terrorists your game is through, cause now you'll have to answer to. AMERICAAA FUCK YEAH!!
"Bitch" "kossa" tänk om ngn obegåvad människa skulle ropa på en koss och säga "ey bitch... blabalbla" varför man nu skulle prata med en kossa... ehumf
"Det är varje människas förbannade plikt att bli ett original"
Appropå översättningar; vilka är det som bestämmer hur man ska översätta filmtitlar? Endel är ju galet ologiska.
...and I'm out!
i pokerfilmen Rounders vinner en gubbe en pot, och lirarna brevid hon frågar vad han hade.. - I just had a straight draw. det blev: - jag hade nästan en färgstege. och dom säger typ straight dra 3 ggr i filmen och det blev alltid färgstege i texten.
No cake for the impurity!
i how high har dom översatt bombaclooot till "klockan är sönder" sjukt irreterande. varje dag ser man ju så extremt kasssa översättningar typ. varför är de folk som inte kan översätta som översätter?
gissa varför man laddar ner filmer utan subs? och om man måste så har man engelska sådana..
cry me a river! --> thcrew
haha, jag såg pokern nyss.. med den kommentaren och hakade upp mig som fan på det :>
"jag är som den värsta actionfilmen från usa"
Yes, klassikern är väl när nån översatte "whitey" (var det i "Shaft"?) med "svenne". Inte helt galet kanske, om man nu måste sänka sig till en extrem etnocentrisk nivå så visst. Eller nåt. Sen var det nån stjärna som översatte en intervju med D12 på musikbyrån för några år sen. Bizarre eller nån sa nåt i stil med: "we were so individually ill so we just had to form a group...". Översattes med: "Vi lät så illa individuellt så vi var bara tvungna att bilda en grupp...". Låter ju bra. Inte lätt med hiphop-slang alla gånger.
Det jag gillar bäst hos andra är mina förväntningar. (www.myspace.com/tungviktarna – Samvetet säger: bli den du är!)
Nestor hehe det med svenne påminner mig om när ZTV översatte "why are you so afraid" till "varför är du sån svenne" HAHA
www.gbg031.se
Family guy: "Should we go and throw up?" Till: "Ska vi gå och kasta upp"
...och det är det som är så fint med whoa!
haffad - Hehe, snyggt det! Kul med översättare som verkar ha en osäker 13-årings referensramar. Mögelfar - Jag har faktiskt hört "kasta upp" om att spy. :P Men det kan ju vara en försvenskning av just det där engelska uttrycket? Jag är inte Fredrik Lindström så jag vet inte.
Det jag gillar bäst hos andra är mina förväntningar. (www.myspace.com/tungviktarna – Samvetet säger: bli den du är!)
"White boy" "Svenne"
vafan kasta upp säger man ju..
throw up och kasta upp är ju en korrekt översättning.. spy är mer puke i mina ögon och öron
päronpung P22 Ge en bättre översättning på "white boy" då? :P Jag kan inte komma på någon.. Vita pojke/kille hade inte direkt funkat så bra det heller.
white boy - svenne är klockren, bortsett från det faktum att filmen inte utspelar sig i sverige ;)
haha okej detta var inte på tv men väl undertexter.se eller ngt sånt.
ett av avsnitten av Masters of Horror, minns inte vilket. Anyways:
Motherfucker = Ditt sneknullade missfoster
Why the fuck can't emcees emcee no more?
fast den var inte heller idiotisk, den var fan briljant. Robert Fors tror jag översättaren hette.
Why the fuck can't emcees emcee no more?
Helt lysande i family guy introt som går nått i stil med: "Lucky there's a family guy" och de översätter det till: "Lucky är en familje far" som om lucky vore hans namn.
facebook.com/idiomatisk - fan page
rainmaker: JA.. hat!.. .aaaaarharhhrajfgg.. . seriöst.. vem kan göra den översättningen.. han/hon måste ju varit kraftigt berusad.. :P
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
på 80talet översatte svt bastard med taskmört ^^
HAAAAHAAHAHAAHHAHHAHAAHAHAHHAHAAHAAH
såg nåt nyligen som gjorde mig lite illa till mods. Kommer inte ihåg var, när och hur så jag gissar att jag var ganska flummig men det var någon som i ett ganska allvarligt sammanhang sa något i stil med: "I think I´ll see a prostitute" vilket lite snyggt översattes till "Jag ska träffa ett luder." Ett luder! Kändes lite halvtaskigt.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se
vafan, stör mig när de översätter "white boy" till svenne.. gillar inte det ordet.. kan väll översätta det till viting, eller vad som helst är bättre^^
Skyll inte på mig, jag rösta rött.
white boy - svenne är klassiker =D men den som tar priset är ändå OZ: -I'm a virgin! översattes till -Jag är svenne!
Get Random!
överhuvudtaget märker man ju ganska snabbt vilken kategori översättaren tillhör: 1. Äldre, akademiskt lagd. Prioriterar grammatisk riktighet framför att få med nyanserna i orginalspråket. Lyssnar bara på orden på ett "översättar-plan", fattar inte humor och skiter i om publiken garvar när de läser texten, bara de förstår vad som försigår i bild. Passar bra för dokumentärer och svt. Översätter white boy med svenne för att det är väl ett hippt ord. 2. Inte svensk. Uppväxt med ett annat språk och besitter ingen känsla för svensk, språklig finess. Ofta finländsk ursprung vilket har sin egen charm då översättningsmissarna ofta gör att scenerna blir lite 50-tal. Finsk skolsvenska helt enkelt. Hittas ofta i b-filmer i videobutiken. 3. TV-och filmälskare. Humoristisk och anstränger sig till det yttersta för att få till den ultimata översättningen så att det blir språkligt korrekt utan att manuset slaktas. Kan till och med få tittaren att skratta åt översättningen när man lyckas få den roligare än själva replikerna. Ge mig nummer tre i allt eller skrota texten. Eller gör den frivillig, kan vara soft att stänga av ljudet ibland och kunna lägga till text.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se
Jag ska träffa ett luder." Ett luder! Kändes lite halvtaskigt. samma sak? hur kan man ta åt sig för det`?
www.gbg031.se
-I'm a virgin! översattes till -Jag är svenne! Svendomen, gammal slang för oskuld.
What I said, yo!
Hmm, "bitch" brukar ju översättas till "apa" rätt ofta.. "Dog" som i "dawg" brukar ju bli "len" på t.ex. Letterman, tycker jag är rätt kul iaf :)
He Who Professes The Faith Will Excel: And To Whatever You Accustom Yourself You Will Grow Accustomed To. <br> Blessing To The Reader
Chione : Min farsa jobbade för SDC, de som kopierar och distrubiterar nästan all film i Norden. Och han berättade att oftast när amerikanska filmer promotas, så blir självaste filmtiteln (detta gäller även många serier) ett varumärke. Därför tjänar SF, Egmont, Sandrew och alla andra filmdistrubitörer på att översätta filmernas titel till en helt irrelevant och fjantig filmtitel, bara för att undgå extra kostnader när de gör reklam för filmen. Därav fjantiga titlar som ... Coming to America - En Prins i New York Beverly Hills Cop- Snuten i Hollywood Analyze This- Analysera Mera Analyze That- Analysera Ännu Mera Osv. Men nuförtiden (vet ej om det är för att folk blivit mer globala i sinnet) så skiter de flesta i att punga ut extra cash, och låter filmtiteln vara i fred.
At the gates of Eternity...
Jag tyckte att det var lite lustigt att de översatt "sweet" med "najs" i svensk tv.
sag pa nan hoodmovie for nagra ar sedan ,dar de oversatte "Phat Crib" till "Svettig Stuga"
TV6 / ZTV är väl kända för att sepa när de översätter? Ni har väl sett hur seriösa deras filmtrailers är? Tror inte att det är så att översättaren tror att afraid betyder svenne.
a/ondreas från Full Kontroll Spola kröken.
hörde om en en bra va något om Abraham Lincon ialf som dom översatte till Olof Palme va i något sammanhang att nån blivit skjuten på en bio ialf
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br> inte målaren tillståndet
Hehe ok, rätt lustigt eftersom Olof Palme blev skjuten efter att ha kollat på bio med sin fru, och Abraham Lincoln blev skjuten i en teater, medan han kollade på en pjäs. Vilket fån till översättare...
At the gates of Eternity...
Skönast är ju det här en nisse i juryn på top model hade det här att säga om en tjej som hade dålig energi"It's as if you need to plug her in or something" Som översattes till- "Hon behöver sättas på eller något.." Eller det här Nån berättar vad filmscenen ska inehålla"Fist fights, shoot-outs, car-chases and blown- up trucks Vart: "Slagsmål, skottlossningar, biljakter och uppblåsbara lastbilar
nån keff rulle med Nas jag såg för ett par år sen hade en vacker o gripande slutscen (nja...) som gick ut på att nas sa ett par väl valda o mycket kloka ord till en yngre pojke som satt på en parkbänk. scenen avslutades med orden, "aight, I'm ghost" varpå Nas vandrade mot solnedgången (typ...). Översättningen, o alltså även filmens sista ord var "jag är ett spöke" varpå Nas vandrade mot solnedgången...rörande ä
ä
jobbigast är ju i simpsons när dom namedroppar amerikanska kändisar och översättaren försöker hitta en svenk motsvarighet.. johannes brost och björn skift och liknande namn poppar upp i undertexten
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
NEJ.. den riktiga översättningen på whiteboy är blekfis..:D
FUCK YOU DRA ÅT SKOGEN en riktig klassiker
?
I Filmen Kids 'Spray me some more bitchass ' blev 'spruta lite till ditt apskaft ' Fresh prince in bel air . Will Dansar och sjunger med på biggies klassiker 'throw your hands in the air if yous a true player ' som översattes till 'släng händerna i luften om du är en hederlig prick '