Den så kallade "Reevesskalan"
Jag och min polare satt idag efter att ha sett en ny svensk film och spånade lite över hur man egentligen bör mäta dåliga skådisar. I filmen medverkade en känd svensk "skådis" som fan inte kan säga hej utan att låta onaturlig. Så vi tänkte: - Vafan, det går att mäta jordbävningar och stormar enligt angivna skalor, så varför borde det inte finnas en skala som mäter hur dåliga skådisar är? Vi diskuterade över vem som borde vara måttstock för denna skala och kom fram till att den skådis som levererar repliker i ett sånt tonlöst läge och dålig känsa att man tror att nån snart ska komma in och säga att de bara skämtar och att filmen strax börjar, är självklart (ja, ni har rätt): Keanu Reeves! Nu är det inte så att Keanu på något sätt är maxgränsen på hur dålig en skådis kan bli, men han har gett det högst uppmätta värdet vi känner till idag. Om ni nu skulle tycka att Keanu på något sätt kan spela, vill vi gärna att ni ser "Dracula" och "Djävulens advokat" och sedan begrundar Mr. Reeves skådespelartalanger, och er själva. Vi har enligt nogranna överläggningar kommit fram till att Keanu Reeves uppmäts till ungefär 7,12 Reeves i snitt per film som vi bedömt, med det högst uppmätta värdet i filmen Dracula på 8,1 R. Insatser i andra filmer med Keanu Reeves som vi bedömt: Djävulens Advokat: 7,9 R Speed: 6,3 R Matrixserien: 6,2 R Det finns många skådisar att bedömma mina vänner! Och vi startar idag, för det här har fan gått för långt! Finns alldeles för många överbetalda sopor i filmbranchen som endast lirar på sitt utseende och vi har fått nog! Domedagen är här!
"Life is on the wire, the rest is just waiting" Coletivo Êxito D`Rua http://brasil.indymedia.org/images/2005/08/328099.jpg
|