I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

xbox 360 vs. ps3 slim

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2009-12-13 11:41

xbox 360 vs. ps3 slim

Godmorgon whoa!

Nu är det såhär att jag har lirat med mitt 360 elite i snart 8 månader, och det har funkat helt perfekt.

Men snål som man är så flashade man det för man orkar inte punga åt några miljoner för varje spel, och då kom ju till slut den stora fruktade bannen! :(

Så nu ska jag sälja det, jag får 3k för det.
Men då hade jag ju tänkt köpa ett nytt! Antingen 360 eller ps3 slim.. och det är där problemet ligger, jag har ingen erfarenhet av ps3 at all men det känns mycket stabilare/fetare i allmänhet, dock är det ju nästan 1k dyrare.

Jag ska bara köpa mw2 till att börja med, därför att jag vill ju nöta det online.
Hell, mw2 är enda anledningen att jag köper ny konsol öht..

Så ni som har erfarenhet av båda, vad säger ni?

Xbox 360
+ Kontrollerna
+ Msn/facebook (finns det i ps3)

- Kostar pengar att spela online
- Låter som fan

ps3 slim
+ snyggare
+ bättre grafik?
om jag inte minns fel är xbox bara 720p(/1080i) medans ps3 är 1080p
+ Gratis att spela online

- Dyrare
- Inget msn/facebook?
- kontrollerna?
har inte testat dom, men 360 verkar skönare och dom gamla ps2 kontrollerna var inget att hurra över.. fastnar L1,L2,R1,R2 på samma sätt eller har dom ordnat det?

Ber om ursäkt om det är svårt att läsa eller något, är rätt bakis..

http://www.aftonbladet.se/vss/goteborg/story/0,2789,1104598,00.html

2009-12-13 11:55
PS3 har inte MSN eftersom det är ett Microsoft program. Det finns dock Facebook på PS3 men det funkar helt värdelöst, ännu sämre än vad det gör på 360.

Båda konsoller kan köra spel i 1080p(förutom riktigt gamla 360 Arcade enheter som saknar HDMI port). Men det finns inte många spel som faktiskt är i upplösningen "1080p native". De flesta spel är fortfarande 720p och att låta konsollen uppskala ett 720pspel till 1080p gör inte spelet snyggare.
Du kan googla fram listor på vilka spel som stöder 1080p native för respektive konsoll.

Ska du spela spel som MW2 så är det nog bäst du håller dig till 360 då Xbox Live's community för såna spel är mycket mer aktiv, engagerad och allmänt större. FPS spel är inte i närheten lika populära på ps3 som de är på 360.

F.ö så är de flesta av dina bekymmer ganska marginella. Det som du borde tänka på mer är att se över vilka exklusiva spel som finns på vardera konsoll, det är viktigare än de skillnader och likheter som du listat. Det finns en hel del storspel på varje konsoll som man inte kan spela på den andra som både är ute nu och kommer släppas i framtiden.
Sen om du gillar att spela online så borde du se över var dina polare spelar(om du har polare som spelar tvspel) och skaffa samma konsoll som de har så att ni kan spela tillsammans.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2009-12-13 12:03
haha.. jag tycker 360 är bättre. vill inte säga för mycket, blev bannad 4 månader förra gången.

Men som Marvin sa... 360 är bättre!
Get Random!

2009-12-13 12:10

Det sa jag inte. Tycker jag inte heller för den delen. Men för det TS är ute efter, MSN/Facebook/MW2, så är 360 bättre.

2009-12-13 12:26
Nja nu skrev jag nog lite skevt, msn/fb spelar ingen roll alls. Var bara ett + i kanten hehe.

Nej den egentliga anledningen till att jag köper nytt är att jag vill kunna spela mw2 online.
http://www.aftonbladet.se/vss/goteborg/story/0,2789,1104598,00.html<br>

2009-12-13 12:31
haha.. jag tycker 360 är bättre. vill inte säga för mycket, blev bannad 4 månader förra gången.

wtf? en bann är ju permanent?
http://www.aftonbladet.se/vss/goteborg/story/0,2789,1104598,00.html<br>

2009-12-13 15:37
MW2 har ju faktiskt sålt väldigt bra till ps3, så spelare online lär inte saknas precis.

Jag skulle välja ps3, stabilare maskin och den är TYST vilket 360n absolut inte är.

och när du tröttnat på skitspelet du köper konsollen för så finns det bättre exklusiva spel till ps3, och även kommande spel.
Ps3 är mer för pengarna helt enkelt.
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2009-12-13 17:34
Marvin sa det "xbox är bättre"

Hock: Du har en poäng där, ps3 har Uncharted och MGS4. Men han verkar mer fascinerad av pangpang spel (inköpet av Mw2?!?!?!?!)

Vill du kriga och skjuta folk tjacka xbox, månadskostad på 59kr eller så drar du 1 år för typ 500-600 det känns inte så mycket när det är dags att förnya.
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-12-13 20:17
fyratreett_

inget är permanent när det gäller mig! ..

och precis som Marvin sa är spelen roligare på xbox, mer som spelar online och en bättre känsla överhuvud taget. Bättre spel har även släppts.

Mer tid att spendera helt enkelt! :)
Get Random!

2009-12-13 21:15
Det känns som om att "PSN har inga spelare"-argumentet är något föråldrat i nuläget. Nu spelar jag i och för sig inte MW2 men det har aldrig hänt mig att det saknats spelare när man vill köra online.

Tror dock att Xbox Live är ett mer användarvänligt community (målgrupp -14 år) än PSN's mer "oförlåtande" system som inte håller spelaren i handen hela vägen. Nu när jag också har fått leka troll som alla andra kan jag avsluta värdigt med uppmaningen: välj konsol efter exklusiva spel.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-12-13 21:24
Vill du lyssna på 12-13åriga ungar som skriker i sina micar, köp xbox igen. Vill du lyssna på lite äldre människor som skriker i micarna, köp ps3.
Men då.

2009-12-13 22:25
KinG-PhiL
Dina fanboy argument är väldigt konstiga.

Varför skulle ett spel vara roligare på 360 än på ps3 för? Och på vilket sätt är det en bättre känsla att spela på 360 än ps3? Det är ju bara bullshit.
Och att bättre spel har släppts till 360, det stämmer väl inte riktigt heller, finns inte många 360 exklusiva spel som är speciellt bra.

2009-12-14 00:08
Hock

det har jag inte påstått heller, bara att xbox är bättre...
man måste ha det för att förstå!
Get Random!

2009-12-14 00:50
Jag har ett 360 och har haft det i snart ett år, xbox 360 är inte bättre..

2009-12-14 01:02
jag har ett 360 och det är bättre
Get Random!

2009-12-14 01:32
Har PS3 och 360... 2st 360 till och med, spelar för det mesta på 360, mina polare med PS3 gnäller på mig för jag var senast online på PS3 för 2 månader sedan.

2009-12-14 02:44
Jag har ett ps3 och har haft 3st 360.
Sålde mitt elite några veckor tillbaka för att jag spelar mer på min ps3a och har mer spel till den. Angående kontrollerna så kan jag nog tycka att 360 ligger något bättre i handen och skönt med lite lägre spakar. Men efter att ha spelat så mycket på playstation fick jag svårt med 360kontrollen istället hehe.

Nu har jag ju inte surfat så väldigt mycket på ps3an heller men jag tycker webbläsaren där funkar bra. Det är väl det som är grejen, ps3 har en webbläsare som man kan surfa på vad man vill på och funkar ganska bra medans 360 har enbart facebook m.m. Vilket kräver att man är guldmedlem och betalar extra om jag inte minns fel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-14 07:37
När jag sa att MW2 upplevelsen är bättre på 360 så menade jag inte att det saknas spelare på ps3.
Jag spelar MW2 på ps3 och alla andra multiplayerspel också för den delen. Det fattas aldrig spelare. Det är ett faktum nu att det finns lika många registrerade PSN konton som Xbox Live guldmedlemsskap. Vilket inte är så konstigt då PSN är helt gratis. Alla som köper ett PS3 reggar sig på PSN. Men det finns fortfarande runt 9 miljoner på XBL som har silvermedlemsskap och inte spelar online.

Nej, det jag menade var mer att communitien är lite mer underhållande och mer engagerad på 360. Mycket av det beror på att alla som köper ett 360 får ett headset till och många många använder sitt headset. Dessutom är det otroligt många engelskspråkiga spelare på Xbox Live.
På PSN är det fortfarande helt tyst alldeles för ofta när man spelar online. Och i många fall när jag väl hör någon prata så är det lika ofta på ett språk jag inte förstår som det är på engelska.
Fast visst, för vissa är denna tystnad när man spelar online på ps3 en bra sak. Många orkar inte med de hundratusentals 12 åriga wiggers som skriker "faggot" och "nigger" åt varandra hela tiden. Men jag har inte så mycket emot det och för var femte tolvåring som skriker svordomar så finns det alltid ett par vettiga personer som har roligt och använder sitt headset för att kommunicera på rätt sätt.

Med det sagt så tycker jag ps3 är bättre på nästan alla andra plan. 2007 var det inte så, PSN var värdelöst, ps3 hade inte så jättemånga exklusiva spel. Men sedan sommaren 08 så har det kommit ut sjukt många bra exklusiva spel och 2010 ser väldigt lovande ut också. Det var runt sommaren 08 som jag slutade använda mitt 360 och började spela mycket mer på mitt ps3. Att mitt 360 fått både RROD och E74 sedan dess har överraskande nog väldigt lite med saken att göra, MS fixade problemen snabbt, smidigt och gratis. Nej, det har helt enkelt varit så att många mer spel har släppts till ps3 som jag har varit intresserad av.

2009-12-14 10:14
Jag har en ps3 här i närheten med 18 spel som jag använt mindre än 15 gånger, sist spelade jag buzz på den när kusinen hälsade på. BRA SKIT

Alla som köper 360 får mig på vännerlistan = Christmas deal of the year
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-12-14 10:41
du är jättetråkig vän! :( bara skryter om Recon.......
Get Random!

2009-12-14 11:11
Har funtat på att joina dina mw2 matcher men den vill bara sätta mig i dina jävla partyn, och sluta spela basketspel du är vit för fan.

Btw jag har recon lol! :D

Dieallot
Admin

2009-12-14 16:11
Jag vet inte riktigt vad månadskostnaderna för att spela 360 online är, men äts inte den summan man "sparar" på att köpa en 360 istället för en PS3 upp inom ett år ungefär? Fick man dessutom inte ett par månaders gratis onlinespelande när man köpte 360-spel förr?

Det du bör fundera över är som marvingaye har sagt vilka spel du vill ha. MW2 finns till båda konsolerna och funkar lika bra till båda. Däremot så känns det som att det börjar dyka upp allt fler exklusiva PS3-spel.

Jag köpte min PS3 i samband med att Metal Gear Solid 4 släpptes. Det var skäl nog för mig. I övrigt har det under lång tid mest känts som att jag betalat en hel del extra för ett spel samtidigt som de flesta andra bra spel kommit till båda konsolerna. Sony verkade tro att blue-ray skulle bli stort samtidigt som Microsoft satsade hårdare på en användarvänlig onlinedel. Sedan dess har mycket hänt och en PSN uppdateras frekvent och är enkelt (du fixar utan problem tillgång till såväl EU, USA och Japans Playstation Store vilka alla har olika demos, trailers etc). Det är billigt att köpa gamla PS One-spel och marknaden för små indiespel växer. Bäst av allt är väl att det är gratis.

Grafikmässigt skiljer det inte märkbart mycket i de flesta fall. Visst är Uncharted 2 och MGS4 otroligt snygga spel, men skillnaden är enormt mycket större mellan HDMI och Scart än mellan 360 och PS3. Förmodligen hämmas utvecklare av de olika konsolerna begränsningar (eller orkar inte lägga ner till på att optimera till varje konsol) så multiplattformsspel verkar sällan bli särskilt mycket snyggare än den svagaste konsolens prestanda. Men man kan ju hoppas att det kommer fler spel kompatibla med 1080.

Sen slipper du oroa dig för RROD och E74 också...
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-12-14 16:49
Jag har haft både Xbox 360, men sålde det och köpte mig senare ett PS3 istället.

Marginalerna är knappast stora.. Det jag gillar med Ps3:an är att den är lite mer utav en mediamaskin, man kan se på filmer,lyssna på musik osv osv via datorn, och allt är enkelt skött. Allt känns mycket lättare med ps3 helt enkelt, och själv tycker jag att deras exklusiva spel är hetare.. med skillnad från kanske Gears of war.

Sen är väll xboxkontrollen lite godare, men det är fan inte såå mycket skönare heller. KÖP PS3!

2009-12-14 20:42
Jag vet inte varför så många 360 spelare vill ha bort månadskostnaden för live. Numera kan man köpa ett år guldmedlemskap på nätet för runt 300 kronor (jag köpte mitt för 319:-) det blir runt 25 spänn i månaden och för det priset slipper man dem yngsta snorungarna som gråter om att den inte har råd.

Den dagen dem tar bort månadsavgiften på Xbox live börjar jag fundera på om jag ska byta till PS3. Men det lär ju aldrig hända eftersom det är Microsoft som ligger bakom skiten :)

Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2009-12-15 08:47
I första hand är det spel val som dem flesta icke fanboys säger.

Men du prata även om handkontroll och 360is kontroll är myyyyycke bättre än playstation förutom den lilla fyrkanten (ej spaken den andra styrkorset) som är dålig men allt annat är bättre med kontrollen (kanske ej livslängd).

Men det är spel du ska tänka på. Vill du ha Left 4 Dead? eller vill du ha Little big planet ? osv. Det är så du får tänka.

Utseende kanske oxå spelar in i ditt fall. Då ligger nog P3 i framkant.

Xbox live är ett RÅN!

Det är verkligen smak sak i slutet båda har mycke för och nackdelar.

2009-12-15 19:06
Doggson

haha! :D joina mig senare ikväll så ska du få se!

mina party är feta och NBA 2k10 is the shit! so is basket!!
Get Random!

2009-12-15 20:30
Som folk har sagt, det är ju först och främst spelen som avgör vilken konsol man föredrar (eller borde va iaf.). Allt annat är ju mest bonusar, men utan grymma spel så kommer du tröttna snabbt på din konsol.

Jag äger inget 360 så jag vet inte exakt vilka spel som är grymma till den (förutom dom uppenbara såklart; Halo, Left 4 Dead etc,), men jag kan lista dom "bästa" exklusiva spelen till PS3 så kan du kolla upp dom och se om dom verkar vara nåt för dig.

Uncharted 1&2 - 3rd person äventyrs/pussel/action-spel. 2an vann precis "Game of the Year" och "Best graphics" på Spike videogame awards (tv-spelens "oscars gala").

Killzone 2 - 1st person shooter. Grym grafik, riktigt schysst atmosfär och nicea kontroller.

Little Big Planet - Pussel/plattforms-spel, mycket fokus på att bygga egna banor.

Gran Turismo 5 - Det mest kompletta bilspelet du kan köpa, äckligt snyggt i 1080p. Det fulla spelet är inte ute ännu (kommer i början på nästa sommar), men Prologue finns ute, med 7 tracks och runt 100 bilar (jämfört med ca 80 tracks och 1000 bilar i det fulla spelet). Grymt kul upplevelse om man kör med ratt.

Ratchet & Clank Future - Plattforms-spel, mycket fokus på vapen och grym humor.

God of War III & Collection - Hack & Slash/plattform/äventyr. God of War III är inte ute ännu, men collection finns ute vilket innehåller ettan och tvåan med uppgraderad grafik och ett demo på trean.

Heavy Rain - Action/deckare/äventyr Kommer ut i början på nästa år. Verkar riktigt intressant, med en story som ändras beroende på vilka val du gör genom spelet. Manuset ligger på ca 2000 sidor, vilket är otroligt mycket längre än normala spels manus.

Final Fantasy XIII och versusXIII - RPG. XIII kommer ut i början på nästa år, till både PS3 och 360 dock, men Square Enix har själva sagt att PS3-versionen kommer vara bättre än 360 versionen. versusXIII är PS3-exklusivt och verkar bli lite mörkare och lite mer action-influerat än XIII.

(Inlägget ändrat av Gogaku 2009-12-15 20:31:08)
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2009-12-15 20:38
Gogaku, du glömde många titlar som verkar intressanta!

3d dot game heroes, verkar vara ett riktigt flippat rpg som tydligen "hyllar" massa gamla klassiska spel.

Demons souls, även det ett rpg som är släppt men inte i europa, verkar riktigt bra.

The last guardian, från skaparna av ico och shadow of the colossus.

White knight cronichles, även detta ett rpg som ännu inte är släppt i europa som verkar bra.

2009-12-15 20:41
glömde ju InFamous! och Resistance:P
du är kär i mig.

2009-12-15 20:45
och just fan, dom ja nämnde är kommande spel som släpps förmodligen 2010 här i landet.

2009-12-15 20:49
Demons souls, även det ett rpg som är släppt men inte i europa, verkar riktigt bra.

Demon's Souls slår till och med Uncharted 2 på fingrarna. Lätt årets (den här spelgenerationens!) bästa spel, enligt mig då.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2009-12-15 21:00
Håller med potatissuger. Demon's Souls är det bästa spelet på väldigt länge. Hade även gärna lagt till Infamous, Valkyria Chronicles och The Last Guardian på den där listan :)

Men ja, 360 har också bra exklusiva spel(som inte är Halo3/HaloWars/HaloODLC).
Personligen gillar jag Shadow Complex, Gears2, Banjo Kazooie: Nuts&Bolts, Dead Rising, Forza3 och GTA4 expansionerna. Left4Dead 1&2 och Mass Effect är också bra om man inte har en schysst PC man kan lira dem på. De är väl inte hundra procent exklusiva men de finns ju trots allt inte på ps3.
Alan Wake och Mass Effect 2 ser väldigt lovande ut dessutom.
Det är nice och klart värt att ha båda burkarna. Ibland kan jag tycka att det känns lite överflödigt då ena konsollen ligger där orörd i flera månader och samlar damm men plötsligt kommer ett exklusivt spel ut som man vill ha och då är det nice.

2009-12-15 22:30
Hock

Just det, dom du nämnde verkar riktigt nice också. Hört mycket bra om Demon Souls, 3D dot hero verkar sjukt soft, och jag borde skjutas för att inte nämna The Last Guardian. WKC verkar helt ok, inte fått så jättebra betyg hittills dock...

Svensson

Infamous verkar nice också, inte spelat det men det fick ju grymma betyg. Och hur kunde jag glömma Resistance 1&2?

marvingaye

Jag diggade faktiskt inte Valkyria Chronicles, men jag verkar vara den enda, haha.

Och det är klart att 360 har fler exklusiva spel än bara Halo, jag vet bara inte så mycket om dom då 360 aldrig riktigt intresserat mig.
Mass Effect har ryktats om att det ska komma till PS3 och GTAIV expansionerna kommer också till PS3, men det kan ta ett tag då MS payade Rockstar för tidsmässig exklusivitet.
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2009-12-16 08:38
Xbox 360 exklusive

Halo 3
Halo ODST
Halo Wars
Forza 3
Left 4 Dead 1-2
Gears of War 1-2
Splinter Cell: Conviction
Mass Effect 1-2
Bioshock 1-2

??
Tenchu Z
Too Human
Fable 2 ?????

Dessa är exklusiva till sexbox vad jag vet. Kan ha fel på vissa och tycker den lista klår P3. Ända på jag saknar på boxen är igentligen Uncharged 2.
Jag var rädd ett tag Tekken 6 skulle bli exklusivt till P3an men så blev det ju ej =D
Admin

2009-12-16 11:16
Bioshock finns till PS3 och Pc också. Mass Effect finns även till Pc, likaså Splinter Cell-spelen.

Infamous är lätt ett av årets bästa spel. Särskilt om du gillar serier, de har verkligen lyckats fånga känslan av att man befinner sig i en serietidningsvärld som ligger närmare någon av de mörka Batmanvärldarna än glättiga Spindelmannen (även om likheterna med Spindelmannen är större än med Batman). Lite påminner huvudpersonen Cole om Megavolt.

För bilnördar kommer ju också Gran Turismo 5 om några månader. Till och med jag som är hyffsat totalt ointresserad är smått nyfiken på vad det kommer bjuda på.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-12-16 11:41
Pc kanske. ej p3 eller?
Bioshock finns jag märkte jag. men det tog ett år typ innan den kom på p3an.

2009-12-16 12:47
Alltidrett
Halo spelen är skittråkiga, forza floppade kan man väl nästan säga(tyvärr)?
L4D finns på pc där dom gör sig bättre, splinter cell och mass effect också och bioshock finns till ps3 som sagt.

Tenchu och too human är skitdåliga, fable är lite halvsoft men segt.

Finns ju massa andra skitspel som är exklusiva också.

Det sony gör bra är att ta exklusivitet på bra spel, kvalitet före kvantitiet.

2009-12-16 14:19
Hock

Smaken är som baken. Tycker exakt tvärtom som du.
Tycker inte p3an ebrjuder nåtgot kul förutom Uncharged 2.

L4d e bättre på konsol tycker jag.. Som sagt allt du sa, fast tvärtom

Moderator

2009-12-16 14:27
Uncharged 2 = Uncharted 2?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2009-12-16 14:46
KaptenKrok P24

Neeej. jag menar UncharPed 2.... ;P

*suck*

2009-12-16 15:00
Hock!

Det där med att P3 tar BRA exklusiva???
Att dem misslyckades behålla Tekken 6 motsäger ditt uttalande rejält.

Och ja. det finns bra många fler titlar som jag ej nämnt just för att dem är skit.

2009-12-16 15:23
Att det här "fanboy-kriget" mellan 360- och PS3-ägare har pågått i närmare tre år nu utan att "argumenten" har utvecklats ett dugg är för mig ofattbart...

2009-12-16 15:34
potatissuger P22

Om man bara läser mitt FÖRSTA inlägg så är det tydligt att jag ej tar något parti om du syftade på mig. Tycker jag har bra argument för båda konsollerna. När det gäller spel är det smak sak.

Men håller med att det är jobbigt. Man vill diskutera på allvar lixom men det slutar alltid med att någon tar en konsols parti in till döden oavsätt vad.

Båda har ju klart för och nackdelar och passar olika personer beroende på vad man är ute efter.

Samma när det gäller spel typ FIFA VS PRO EVO
Admin

2009-12-16 16:05
Å andra sidan blev ju inte Tekken den succé folk hade förväntat sig. Högst betyg på Metacritic har PSP av alla system (83 poäng av 100). Men visst, jag tror nog att Sony egentligen gärna hade fått behålla Tekken för sig själva.

En annan spelserie som ser ut att sprida sig är Metal Gear Solid. Raiden-spelet blir multiplattform. Förvisso sägs det bli en hack n slash-spinoff på serien och att den "riktiga" uppföljaren är Peace Walker till PSP.

Men kort sagt är det så otroligt mycket som är multiplattform idag att oavsett konsol kommer du säkert ha väldigt skoj om du gillar tv-spel. Har du sen ett bredare intresse är det läge att kolla på vilka exklusiva spel varje konsol har. Gillar du mörka zombiespel (som L4D) är Xbox kanske nåt för dig. PS3 kan nog attrahera den som är mer inne på äventyr och RPG (God of War, Demon's Souls, The Last Guardian). Är du svag för Mario och Zelda ska du definitivt skaffa Wii (en önskedröm är ju att Zelda skulle komma till PS3, det skulle vara maffigt).

2009-12-16 16:19
Evolution P26

Håller med dig till 100%.
Men det är av ekonomiska bekymmer Tekken blev "multi" plattform.
Och inte ett år efter som Bioshock. Kommer nog vara fler spel till p3 som
tappar sin exklusiva rätt av just den anledningen.

Men sista stycken du skrev tycker jag var väldigt bra. Exakt så ska man tänka.

Admin

2009-12-16 16:38
Tror inte det handlar om "bekymmer" så mycket som "möjligheter", om du förstår vad jag menar (menar inte att ordmärka på något sätt här nu). Tekken hade tjänat riktigt bra även om det var exklusivt för PS3. Möjligt att det hade fått bättre mottagande i och med att det finns många som lockas av ordet "exklusivt" och kanske kunnat optimeras något mer också. Men man såg väl chansen att tjäna mer pengar genom att släppa på fler konsoler. Dessutom hade spelet funnits i 1-2 år i arkadhallarna redan så det var knappast nytt och det är möjligt att många potentiella köpare i köpstarka Japan redan tröttnat på spelet. På så vis har du nog rätt när du säger "ekonomiska bekymmer".

Men jag tror tvärt emot dig att det kommer komma fler exklusiva spel till PS3 framöver. Fram till åtminstone 2009 har det ju inte funnits vidare mycket (möjligtvis en massa RPG-spel som bara släppts i Japan), men det verkar finnas en hel del på ingång. Förutom tidigare nämnda spel kommer bl a Rockstars "Agent" och Jaffe (God of War) har väl utlovat typ fyra exklusiva spel i framtiden. Nauhgty Dog kommer fortsätta jobba med Uncharted-serien. Samtidigt börjar allt fler RPG-spel hitta utanför Japan då det finns viss efterfrågan på dessa (främst av en nischad grupp). Det är producenter som brukar leverera. Lägg därtill att PS3 har funnits kortare tid än 360 och därför lär ha fler goda år framför sig. Mycket handlar om att locka spelutvecklare att satsa på en konsol, oavsett vilken, att utnyttja dess kapacitet och möjligheter till fullo. Jag vill verkligen se att de olika konsolerna försöker nischa sig lite mer, det gagnar bara spelarna och kanske kan få folk att skaffa båda konsolerna. Och så slipper man nog allt fanboykrig (eller nja, det blir väl som "kriget" mellan Nintendo och Sega på 90-talet :)).

2009-12-16 16:58
Njaaa. Känns som båda Micro och Sony har insätt att tiden går för snabbt.
Jag tror båda konsolerna kommer åldras alldelles för snabbt för att det ska "finnas mer att hämta" som p1an hade. Därför jag inte tror det kommer mycket mer exklusivt på p3an. Och inte lika mycket på xbox som tidigare även om microsoft ofta släpper det på PC och på så sätt kan jävlas med Sony. Tekniken har gått för snabbt helt enkelt denna generation. Men Sony har ju inte data världen att välja på samma sätt , så dem är tvunga att sälja sina exklusiva titlar. Tekken 6 var ju ett av deras triumfkort igentligen. Tror det var med gråt i halsen mixrosoft fick ta del av den. Det handlar ju inte bara om att tjäna pengar på själva spelet. Handlar mer om att sälja fler p3or. Att sälja ut Tekken tycker jag är ett stort varningsTekken

Jag tror det är Projekt Nathal som gäller framöver. Och p3an blir en blu ray spelare typ bara om dem inte lyckas komma med nytt. Och i å med ProjNa så blir ju Wii helt onödig maskin (om man inte är super manga Mario fan)

2009-12-16 17:26
Jag tror seriöst att du har fel på allting du säger Alltidrett.

2009-12-16 17:28
Alltidrett

Nu kontrar ju i och för sig Sony Natal med sitt eget system, som på många vis verkar vara bättre avvägt och mer exakt. Sedan är det ju bara att hoppas att båda systemen floppar så att spelutvecklarna fokuserar på att göra bra spel istället för att åstadkomma "vifta-med-armarna-och-bit-dig-i-stortån-för-att-ladda-om"-liknande fadäser.

Jag tror definitivt att såväl PS3 som 360 har en hel del kvar att ge. Spelutvecklarna har ju nyligen fått upp ögonen för vad den nya generationens konsoler kan åstadkomma och det kommer säkerligen att utvecklas mängder med bra spel innan nästa generation tar över. Tekken 6 var nog inte ens nästan så betydelsefullt för försäljningen som du verkar tro. Lägg därtill prissänkningen på PS3-Slim, storartade exklusiva titlar och att PS3 utklassade allt motstånd under 2009 så ska du se att Sony är mer än belåtna för tillfället.

Ett varningstecken för Microsoft skulle jag vilja påstå är att många av deras "systemsäljare" som Halo och Gears of War går mot sitt slut. Enligt källor verkar det ju exempelvis inte dyka upp något nytt GoW förrän nästa generations spelkonsoller släpps.

2009-12-16 23:46
Angående exklusivitet.

I och med att majoriteten av Sonys exklusiva spel är utvecklade av företag som Sony själva äger så kommer de aldrig att återfinnas på andra konsoller än just Sonys.
Såvitt jag vet så är ett spel/spelserie aldrig permanent exklusivt om det är ett "third party" spel. Tekken6, Bioshock, Dead Rising, Ninja Gaiden 2, FF13, Fallout 3 DLC, Tales Of Vesperia, Eternal Sonata, SoE4 var aldrig riktigt exklusiva till någon konsoll vad än MS eller Sony påstod vid någon tidpunkt.

De enda riktiga exklusiva spelen är de spel som är utvecklade antingen s.k inhouse studios eller som sagt first party.
Titlar/spelserier som Uncharted, Killzone, God Of War, Gran Turismo, Team ICO spel, Wipeout, LBP, Resistance, Ratchet, Pixeljunk, Infamous kommer alltid befinna sig på en sony-konsoll precis som Halo, Banjo Kazooie och Viva Pinata spel alltid kommer vara exklusiva på MS konsoller.
Admin

2009-12-17 09:39
potatissuger:

Du säger att Sony förmodligen är belåtna för tillfället. Kom då ihåg att Sony gått ekonomiskt back senaste året (gäller hela koncernen). Ett område som berörs är Playstation. Så helt nöjda är de inte, men däremot känner de nog att de har vind i seglen och lär jobba stenhårt för att utnyttja det nya momentum de har (PS3 var den konsol som fick bäst resultat sett över hela året på Metacritic bland annat). Och det känns som att de är inne på rätt spår.

Jag hoppas bara att inte allt för stor kraft läggs på de där trollstavarna. Visst ser de ut att ha en enorm precision och så, men det är nog många som inte har lust att sitta och vifta, som du säger.

Sen fattar jag inte varför det tagit så jävla lång tid att få ut gamla PS one-spel. Utbudet är ju fortfarande ganska skralt även om det börjar ta sig.

En annan farhåga är att nya maskiner ska lanseras med kortare mellanrum. Det blir bara kostsamt för konsumenterna och är ganska fult eftersom dagens konsoler fortfarande kan hålla i många år framöver.