I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ca 6 till 8 timmars speltid på både Heavenly Sword & Lair = skandal!

Hobby & Fritid - Konsol & PC-Spel

2007-08-23 18:58

Ca 6 till 8 timmars speltid på både Heavenly Sword & Lair = skandal!

Ca 6 till 8 timmars speltid på både Heavenly Sword & Lair. Det är vad jag har läst i olika recensioner av båda dessa PS3exklusiva spel. Två spel många har snackat om och väntat länge på.

Jag tycker det är riktigt dåligt att det är så kort speltid på dessa spel. PS3an behöver bra exklusiva spel och även om Heavenly Sword har fått flera riktigt bra recensioner utöver själva speltiden, (till skillnad från Lair vilket många verkar ge mediokra betyg) så känner jag verkligen inte för att lägga 650:- på en eller kanske två dagars speltid. Speciellt då inget av spelen har stöd för multiplayer.

Det kan ju vara så att recensenterna överdriver men Play Magazine gav Heavenly Sword 10/10 trots att de kritiserade spelets korta speltid. (ca 6-8h) Vilket gör mig ännu mer frustrerad då det verkar vara ett kort men riktigt bra spel. Även om det är jätte snyggt och roligt känner jag att just den korta speltiden drar mig från ett givet köp.

"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2007-08-23 19:00

Kan tillägga att de olika recensionerna jag läst om har jag läst om på Gamespot's och IGN's forum för respektive spel..
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2007-08-23 19:20
är inte 6-8h räknat som "standard" i spellängd om det inte är ett j-rpg?

2007-08-23 19:23
jo de är ganska korta. Men med tanke på att HS får skithöga betyg hela tiden så kan ju den korta speltiden itne spela så stor roll right? Det måste ju finnas något i spelet som kompenserar. Jag tycker att det är ett givet köp om man är intresserad av spelet. Jag har itnet riktigt fastnat för det, så väntar nog ett tag med att köpa det.

2007-08-23 19:34
Har alltid tyckt att Lair verkar vara mediokert och alldeles för överhypat. Men HS har jag sett fram emot ett tag.

Måste säga att jag är lite besviken över dess korta speltid, men samtidigt tycker jag att det verkar bättre än det mesta som har släppts på bägge konsollerna i år. (jag sa "det mesta", inte "allt")
Så om man kollar på vad man har att välja mellan tar jag hellre ett bra spel som är kort än ett dåligt men långt spel.
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2007-08-23 19:34
Tycker bara de är skönt med kort speltid på vissa spel, tänk dig om t.ex resident evil 4 tog 2 dagar att klara, palla det, 6-8 timmar låter bra!
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2007-08-23 19:43
Vad förväntar sig folk egentligen av ett actionspel? Nu har jag iofs inte läst några recensioner av HS (trevlig akronym btw) men någon form av replay value har väl spelet?

Sedan tycker jag alltid att de överdriver speltiden i recensioner, spelen brukar vara betydligt kortare än vad som påstås.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2007-08-23 19:45

6-8h är inte standard, det är väldigt kort. 14-20h skulle jag se som standard i ett action eller äventyrspel. J-RPG eller RPGspel i allmänhet ligger ju i princip alltid på 20h+ upp till i saftigaste fall 60h+ (tex Oblivion)

2007-08-23 19:47
Speltiden har väl att göra med hur dålig man är?
Dom som recenserar spelen brukar ju allmänt vara "bättre" än vanligt folk på tvspel, så dom spelar säkert igenom skiten snabbare än andra. Sen skiter dom väl i att utforska allt till 100% också?
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-08-23 19:50

"Tycker bara de är skönt med kort speltid på vissa spel, tänk dig om t.ex resident evil 4 tog 2 dagar att klara, palla det, 6-8 timmar låter bra!"

Jag fattar inte riktigt vad du menar men RE4 har väl ändå en speltid på i alla fall 10h+. Man måste ju ändå se till första gången man spelade igenom det. Tror det tog mig ca 14h om inte mer att spela igenom det första gången.

"Sedan tycker jag alltid att de överdriver speltiden i recensioner, spelen brukar vara betydligt kortare än vad som påstås."

Hehe, hoppas det inte stämmer med dessa spel. Kul om det vore typ 4h speltid! :)

2007-08-23 19:55
Är det nåt jag stör mig på så är det bra spel som är för korta! Beyond Good and Evil och Prince of Persia: The sands of time är två spel där det är samma sak. Man spelar som fan för man är så inne i det och det är så kul, och så vips så har man klarat det på en dag...

Man får hoppas att det finns en massa sidoquests man kan sysselsätta sig med!
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2007-08-23 19:59
Jag tror seriöst spelet är längre än vad som sägs. Det beror väl som någon sa på hur bra man är som spelare också.

Men just HS tror jag har högt replay-värde. Med tanke på hur bra combatsystemet och att alla soldater i princip har sin egen AI, så blir aldrig en spelomgång den samma.

2007-08-23 19:59

"Är det nåt jag stör mig på så är det bra spel som är för korta! Beyond Good and Evil och Prince of Persia: The sands of time är två spel där det är samma sak. Man spelar som fan för man är så inne i det och det är så kul, och så vips så har man klarat det på en dag..."

Håller helt med dig. Beyond good and evil som exempel. Skitbra spel men alldeles för kort!

Play tyckte det fanns replay value i HS men det sas inget om side quests eller liknande. Dock så får man fram en extra svår svårighetsgrad när man klarar det. Något jag själv tycker är meningslöst. Samma spel men svårare. Hur kul kan det vara?

2007-08-23 20:05
Jag tror att 10-12h är standard för liknande spel.

Om HS är underhållande kommer jag definitivt inte bli besviken av 8h.
Eftersom folk har nämnt RE4 är min åsikt att det inte direkt var underhållande att spela och fortsatte bara för att se slutet på storyn.. Hade uppskattat det mycket mer om det hade varit kortare och roligare att spela.

Sidequests finns inte i HS, men man kan låsa upp grejer, så en andra omgång kan anses berättigad om man vill låsa upp det man inte lyckades låsa upp på första försöket.

2007-08-23 20:05
Jag tycker det är kul med nya svårighetsgrader.

T.ex. MGS2. Relativt kort spel (runt 10-15h) men det var sjukt kul att spela om på högra svårighetsgrader. Blir ju nya utmaningar liksom. Ibland kan det skilja ganska mycket svårighetsgraderna emellan!

2007-08-23 20:13

RE4 tycker jag personligen är precis lagom långt för ett actionspel. Har dessutom bra replay value med vapen man låser upp osv..

Man faktum kvarstår att 6-8h är lite väl kort. Även om man inte gillar allt för stora spel. Tror till och med att de utgick från 6h men sa det att det kanske kan ta 8h om man inte är så vass. Efter dagens mått mätta är man ju van med ganska stora spel med komplex story osv. Skulle vilja påstå att 10h är godtagbart minimum om man ser till hur stora/små spel är i dagsläget.

2007-08-23 20:22

Hittade just denna!

HS på IGN UK, (7.0 Decent)

Ganska medikoert betyg faktiskt.. :-/

2007-08-23 20:57
Jag vet inte hur mycket jag litar på den recensionen. Har spelat demot flera gången och tyckte att gameplayen definitivt var över 7/10, vilket är vad de klagade mest över.. Resten vet jag inget om.

Det enda konkreta negativa jag har fått ur den reviewn var att spelet var ganska kort, vilket inte var nån nyhet.

Inte för att Play's 10/10 påverkade mig speciellt mycket heller, de slänger ut 10-poängare överallt.

2007-08-23 20:58
IGN brukar ju vara ganska picky iofs. Och i allmänhet så får det ju högre betyg än så.

Köp det och testa? Du kan ju lämna tillbaka spelet inom några dagar om du varvat det/ inte vill ha kvar det i alla fall.

2007-08-23 23:08
IGN va väl alltid generösa med betygen? kanske ändrat sig..Gamespot däremot har jag ansett alltid varit kräsna..men ofta korrekta.

2007-08-23 23:15
Det här är inte IGN, det är deras brittiska, lite torrare avkomma.

2007-08-24 01:50
Nosferatu P27
Jag och min kompis har varvat RE4 många gånger, går väl på 6 timmar ungefär och vi plockar allting, tycker 6-8 timmar är perfekt!

2007-08-24 07:02
Duck tales till nes är allt ni behöver! det kan man klara på 45 minuter!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-24 07:08
Hock

Ja men speltid är väl hur lång tid det tar att spela igenom spelet första gången tycker jag. Inte tredje eller fjärde gången när man kan det utantill! :)

2007-08-24 16:00
Gears of war, fyfan säger jag. På gränsen till orgasm tar spelet slut...vad gör man? Man tar saken i egna händer... ch byter spel.

Skönt att det är en triologi i alla fall.

Sedan, för att inte glida ifrån ämnet, så är 6-8h relativt beroende på vem som spelar och inlärningskurvan hos vederbörande (no shitfaktor indeed...).
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2007-08-24 16:03
När gears of war tar slut sätter man ju på multiplayerläget för fasen :P
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-08-24 16:09
Jag har inte intarwebz atm =/
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2007-08-24 16:52
Har rensat, ingen "trolling" av xboys tack, sånt kan ni ta på Gamespot.

HS recension av Zapak TV (video)
F.o.m. nu följer jag endast deras recensioner. Gillar hur han avslutar med "It's a great game. If I had money I would buy it". =)

2007-08-24 17:33
man bara skrattar när man hör dom ju :) är det Apu som recenserar

2007-08-24 17:53
Tror det tar ett tag att lära sig mästra HS combatsystem t.ex.

Verkar ju vara ett råbra spel, så tror verkligen inte speltiden har SÅ stor betydelse.

2007-08-24 22:05
Nosferatu P27
Hehe vi varvade de rätt snabbt första gången också, men då plockade vi inte allt:)
Rappare

2007-08-25 13:32
God of War II har ju speltid på iaf 15 timmar, och när man kört det på två svårighetsgrader blir det 30 timmar.
Ninja Gaiden har ju också speltid på kring 15 timmar har jag för mig.. Vet inte om det är pga svårighetsgraden, men på Sigma läre de ju lagt till en par timmar speltid.. Även det kommer jag antagligen lira fyra fem gånger innan jag tröttnar.
Och så har jag säkert spenderat kring 100 timmar på Devil May Cry serien, vilka alla egentligen är rätt korta spel.

Heavenly Sword kommer jag med all säkerhet ha många timmars glädje av utöver speltiden när jag väl får tag i en ps3:a. Så för mig är den korta speltiden inte ett problem, bara ett minus i kanten.

2007-08-25 16:07
Nosferatu

Dock så får man fram en extra svår svårighetsgrad när man klarar det. Något jag själv tycker är meningslöst. Samma spel men svårare. Hur kul kan det vara?

Tillfreställelsen av att klara någonting på en högre svårighetsgrad är högre (duh) och därför är det kul med modes i stil med titan (gow) och dante must die (dmc3). Casual gamers skiter givetvis i vilket och vill bara ta sig igenom spelet med hardcore actionspelare älskar svåra spel och det är för dem som dessa modes finns.

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2007-08-25 17:06
Jag önskar fler spel var typ 6 timmar långa. Jag har alldeles för lite speltid för spel som Okami och FFXII egentligen. Jag tror jag spelade Okami i säkert tre månader, eftersom jag inte får in mer än typ 4-5 timmar spelande på en vecka.

2007-08-25 17:15
Äsch kom igen nu. Är ni arbetslösa människor?

6-8 timmar är lagom. Jag är spelfantast men hinner inte spela mer än kanske två timmar per dag. Blanda det med att man vill njuta av spelet och inte bara ha en race i att klara det snabbt bör ett sådant spel för många vanliga människor ta en 5-6 dagar att klara av.

Lair kommer jag att avvakta med ett tag, verkar lite blandat med intrycken. HS är redan bokad.

2007-08-25 19:26
Lairs kontroll ska ju tydligen vara förjävlig :/

Det konstiga är att jag kommer ihåg att folk prisa den i våras och sa att motionsensingen var otroligt bra programmerad etc.

2007-08-25 19:43
Folk verkar ha olika åsikter om kontrollerna.

Sloppy Seconds - Lair

"When Sony announced their SIXAXIS motion controls, most of us considered it "me too" technology. When we first tried them in games like Motorstorm, we went back to analog sticks after about 30 seconds of ass-handing. But with Lair? Lair nails the motion control.

I literally picked up the controller, jumped on the dragon and flew around the rich environments with ease. And I'm not talking flight simulator, floating around without a sense of speed flying. I'm talking barreling under arch bridges, twisting around castles and skimming the water to take out boats.

In most PS3 motion-enabled games I've tried, there's a noticeable delay to turning. But Lair steering is really tight. Whether Factor 5 has made some necessary breakthrough in their SIXAXIS programming or dragons just lend themselves better to the peripheral's responsiveness, the controls work very well."

2007-08-25 20:25
exakt det jag hörde i våras (liknande alltså) men nu är det väldigt många som klagar över det :/... Jag vill iaf ha demo på spelet och uppleva det själv.
Admin

2007-08-26 02:59
Ett problem med korta spel, tänker lite på när Gogaku nämner Prince of Persia: Sands of Time, är att man kommer in i spelen och väntar på nästa stora uppbyggnad som aldrig kommer. Istället är spelet slut. Det känns lite snopet, och man vill gärna ha åtminstone en dimension till, en förändring till. Trots det är ofta den överhängande känslan att spelet är bra. Bara pricken över i:et som saknas.

Och givetvis är spel så här tidigt i PS3:ans barndom högt recenserade. Det starkare titlarna börjar så sakteligen droppa in det närmaste halvåret. GTA4 och Assassins Creed är två spel med höga förväntningar som förmodligen kommer infrias. Och vänta bara tills MGS4 kommer och sopar mattan med allt tidigare skådat ;)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2007-08-26 12:54
Killzone 2, LittleBigPlanet, Uncharted!! *dreglar*

2007-08-26 13:12
"Och givetvis är spel så här tidigt i PS3:ans barndom högt recenserade."
Jag vet inte riktigt vad du menar där Evo, tycker att recensenter har varit väldigt hårda mot PS3-spel..
Motorstorm t.ex. (som jag tycker är skitkul online) fick ganska dåliga betyg bara för att det saknade split-screen, vilket förväntas av ett bilspel. Jag tycker att multiplayer förväntas av ett modernt FPS, men Bioshock har ändå fått skitbra betyg. (Med rätta, det verkar vara ett grymt spel, men det är Motorstorm också)

Pigeon_:
Såg igår i den här videon att LittleBigPlanet verkar framskjutet till nästa sommar, kring juli.. =/

2007-08-26 18:01
Caliber: Ja, jag vet :(... Men man har annat att roa sig med under tiden!

Annars så är det helt sant att kritiker har varit hårda mot PS3an. Jag läste en recension (tror det var gameinformer) som gav Heavenly Sword lägre betyg p.g.a. att det inte höll samma klass som Killzone 2 och MGS4 haha, logik?

Håller med dig angående Motorstorm också, fast dock så måste jag säga att avsaknaden av splitscreen är ett fett minus! Men resten av spelet väger upp för det, för det är galet kul!

2007-08-27 12:11
Såg nyss det här:
Amazon UK bestsellers

Lair: £14.95 = 209,99 SEK
Folklore: £14.95 = 209,99 SEK

Hade inga direkta planer på att köpa nåt av dem, men kanske beställer bägge nu när erbjudandet e så bra..

Problemet är bara att jag tänkte köpa Heavenly Sword och Warhawk de närmsta veckorna också.. Får övertyga lillebror att köpa Lair och Folklore istället kanske =)

2007-08-27 13:17
Shit, det var inte dåligt erbjudande! Vad blir frakten på föresten?

2007-08-27 13:25
Med frakt och "VAT" (nån skatt..) gick det upp till 550kr för bägge.

2007-08-27 15:31
nice nice!

Kanske blir Lair när jag provat demo (om det någonsin kommer upp någon!)

2007-08-27 16:19

"vanliga" IGN gav också HS en 7.0a (decent)

De tyckte det var repetativt och kort.. Annars tyckte de att det var riktigt snyggt och så, men som helhet är det tydligen ingen killer app..

2007-08-27 16:36
Alla recensioner jag har kommit över:

Zapak TV (Inget betyg, men säger att det är ett "really good game")
Play Magazine US 10/10
Tilt.tv 10/10
NextGenIreland 9.7/10 (fanboys)
doupe.cz 9/10
PSX Extreme 9/10
Gamepro 4.5/5
Officieel Playstation Magazine 89/100
PSW Oct 8/10
IGN US/UK 7/10
Edge Magazine 6/10

Update: EGM's review kom nyss
EGM 8/10, 8/10, 9/10

2007-08-27 19:36
max payne 2 har ju inte mkt mer än 10 timmar på sin höjd men är fan nästan värt pengarna ändå..

men visst 10 timmar är i minsta laget..
det var bättre back in the days..
cry me a river!
--> thcrew

2007-08-28 19:07

Jag fattar inte en grej.

Game Spot hade idag en "hands on" av en preview build av Heavenly Sword. Alltså så verkar det inte finnas någon retail version överhuvudtaget.

Så varför recenserar folk en satans preview build? Jag vill ha en recension av den klara produkten! Väntar med spänning på Game Spots kommande recension..

2007-08-28 21:19
De recenserar ofta en preview build. Det är hela spelet bara lite små buggfixar etc ska skall göras klart. Lair hade t.ex. lite dålig framerate på vissa banor men kunde recenseras ändå.