Grafikkort?
Jag ska köpa ett grafikkort och jag kan inget om sånt och just nu är det enda kravet jag har är att det ska vara så billigt som möjligt, ha S-video-ut och PCI-Express (tror jag, är http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P4VM900-SATA2 det PCI-Express?). Vad mer för krav borde jag ha? Jag spelar nästan inget och om jag inte kan spela alls så bryr jag mig inte. Det enda jag gör är surfar och kollar film. Vad är nackdelarna med ett dåligt kort om man inte spelar? Kan datorn gå knaggligare eller nåt? Är det svårt att installera ett grafikkort? Är helt vilse så är grymt tacksam för svar!
Någon på whoa måste väl kunna sånt här? Har hört mig för på andra forum också men där får jag inga svar Please!
Det du länka till var ett moderkort... Vad ska du lägga ut? ska du inte spela kan du ju fortsätta med de grafikkortet du har... garanterar att datorn ändå e så pass gammal att du inte kan se blu-ray ändå...
Det med moderkortet var ett missförstånd, jag länkade till mitt moderkort och frågade om det är ett PCI-Express-kort för att veta om jag ska ha ett PCI-E-grafikkort. Sorry för att jag var otydlig. Grafikkortet jag har nu har inte S-video-ut därför ska jag ha ett nytt och vill betala så lite som möjligt. Men för att börja någonstans; www.dustinhome.se/pd_5010095814.aspx Det är ett billigt kort, antar att det är för billigt. Vad finns det för nackdelar med det kortet? Vad är det jag borde ha mer av? Hur kan dåliga egenskaper påverkar mitt datoranvändande? Påverkar det videouppspelning till exempel?
ah okej nej det ingen fara det var nog jag som missförstod.. vad jag vet så kan man inte installera grafikkort på moderkort som redan integrerade grafikkort för att det blir konflikt så du får nog köpa moderkort också. (om någon kan bekräfta detta så skulle det var bra för jag e inte säker på min sak.) Annars kan du nog ta vilket grafikkort du vill med S-video ut...
Oj, oj, det vore riktigt trist om jag inte kan fixa grafikkort med S-video-ut. Men moderkortet har ju "1 x PCI Express x16 slot". Kan man inte ansluta ett grafikkort i den?
jag är inte säker men eftersom alla fick hybris av att man kan köra crossfire och sli med integrerade graffar så tror jag inte det... men man kanske kan koppla bort med mjukvara?
läste på lite och tydligen ska man kunna ha grafikortet till ett moderkort med ett integrerat.. moderkortet ska då koppla bort det integrerade automatiskt så kör man:)
Kan inte mkt. om grafikkort, jag heller, men att föredra är ett riktigt grafikkort. Alltså inte ett sådant som är integrerat på moderbordet, vidare så bör grafikkortet har dedikerat grafikminne, för att inte slöa ner resten av datorn i onödan. Men de flesta "riktiga" grafikkort har nog dedikerat grafikminne.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
Herulas Det låter ju bra bakeman Okej, om jag kollar på specifikationerna av ett grafikkort? Hur vet jag då om det har dedikerat minne? Tänkte om det heter nåt annat för har aldrig sett ordet bara Tack för hjälpen, men måste veta mer. Please hjälp mig!
Jag har för mig att grafikkortet avbelastar processorn lite, plus att grafikkortet har sitt eget arbetsminne så att minnet på moderkortet inte överbelastas med att behöva dela. Du har pcie express på moderkortet så kör med det för grafikkortet. Jag vet inte hur det är med grafikkort, jag har för mig att det finns graffe för film tittande och graffe för spel. Fast jag skulle nog köpa en så ny graffikort som möjligt och som är lagom för plånboken. Slipper du hålla på uppgradera på länge och ha användning av datorn så länge det går. Annars rekommenderar jag den här sidan www.prisjakt.se Där kan du kolla vilka graffar som är billiga, finns filters där du kan välja vad du vill att graffen ska ha. Ska du bara kolla på film så tror jag att det räcker med vilken billig graffe som helst. En lagom ny på 1700 eller mer räcker väl gott? Kanske en geforce 7600 gt eller en 8600? Jag har hört att Ati radeon 2400 och 2600 pro är as dåliga om du får tips att köpa en sån dvs. phew va mycket jag skrev nu..have no life? 10-4..
Adjöö..adjööö saa jaaag
markuz81 Jo, prisjakt är riktigt bra annars, men jag vet ju inte vad jag söker efter så har tyvärr inte så mycket nytta av filtret. Finns dock ingen chans att jag kan slänga ut 1700 spänn för ett grafikkort men det måste ju finnas bra mycket billigare grafikkort om man inte ska spela? Det kortet jag hade tidigare var ett nVidia GeForce FX5200 och det har jag läst att det ska vara skit men det funkade toppen för mig i typ fem år, så behöver inget märkvärdigt. Mitt problem är att jag inte vet var jag ska ha minimikraven alls. Men stort tack för hjälpen!
länk -Nu handlar länken om Laptops, men grafikkort som grafikkort. Enda skillnaden är ju att fullstora är billigare/bätttre.
bakeman Tack! Bra länk det där. Den täckte ju minnet. Men funderar ändå på saker som processorhastighet och minneshastighet. Men är det så att minneskapaciteten till viss del avgör de andra värdena? Hoppas det går att förstå vad jag menar
För att få lite mer substans i min frågeställning här så kan jag väl ställa följande fråga; får man ett dugligt grafikkort för under 500 spänn?
Ja, du kan nöja dig med ett graffekort för under 500:- Men för de som ska spela mkt och i övrigt har en påkostad dator så kanske det är värt att lägga lite mer. En kedja är ju inte starkare än svagaste länken.
bakeman Toppen, tänkte om det bara är skräp under 500. Isåfall kan jag ju köpa nästan vad som helst eftersom det mesta är bättre än det integrerade som jag har nu
Du kan i princip gå in till din lokala datorbutik och be om det billigaste grafikkort de har.
Grafikkort för under 500 är såklart skräp, om man ska spela. Ska du bara surfa och se på film så kan du lika gärna ta det billigaste
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Beställt ett nu. Tack för hjälpen alla
Vad blev det för något då? Eller det vågar du kanske inte publicera här? =-/
wow vad billigt, vad bra att du hittade ett kort, ett bra märke dessutom! Jag blev så förvånad över att fläkten var så tyst på min club 7600 gt kort! Hoppas att fläkten på den du köpt är också tyst och att du blir nöjd med köpet!
Adjöö..adjööö saa jaaag
markuz81 Jo, blev att sortera en massa på prisjakt och till slut verkade den här mest prisvärd :)
Hade ett sånt förut, det funkade finfint till att titta på film osv. sen kom half-life 2 och jag köpte nytt. Men det borde vara perfekt för dig! Grattis till ett bra köp!
If ya want beef then bring tha ruckus, cuz Fo-Tang Clan aint nutthin' to fuck with.
Dd_Dj Tack, skönt att höra ett omdöme också, haft lite svårt att hitta sånt