I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

mobilt bredband? vilka finns? kostnad?

Hobby & Fritid - Datorer & Teknik

2008-03-31 14:31

mobilt bredband? vilka finns? kostnad?

för att göra frågan kort och precis, så undrar jag precis det jag skrivit i rubriken:
hur bra funkar mobila bredband?
vilka abbonnemang kan man ta för vilka företag?
och kostnad?
hur är räckvidden på dem, kan man räkna med att de funkar lika bra som, och där, mobiler funkar?

vore fett snällt om någon med lite koll kunde upplysa en pri.
lev väl.

2008-03-31 14:51
Min syrras fästman jobbar med att utveckla routrar och liknande saker för det mobila bredbandet. Enligt honom är 3 det bästa valet, just nu är de flesta abbonemangen ungefär likvärdiga, men när det kommer till att uppdatera till snabbare hastigheter och liknande så ska 3 va bäst!

Mina föräldrar surfar enbart med det mobila bredbandet, snart kommer dom slopa landlinan och enbart köra med ip-telefoni också! Det funkar skitbra, det är ju inte riktigt lika snabbt som det gamla ADSLet dom hade tidigare, men definitivt snabbt nog! Det har aldrig varit nåt problem när vi snackat över skype t.ex. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket det kostade, men det blir definitivt billigare för honom då han bara har ett mobilt bredbands-abbonemang istället för tre stycken ADSL-abbonemang. Han tar bara med sig simkortet till det ställe där han behöver internet!

kolla in http://www.dovado.com
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2008-03-31 15:18
hm, den här dovado-routern...  om jag köper en sån kan jag sen köpa vilket abb som helst utav de nedan listade som stödjs och bara köra på i princip då eller? typ på samma vis som det funkar med typ chip/kort till mobiler ala comviq eller vilket som helst? fast till en fast kostnad osv?

om jag köper en sån router skulle jag i princip också kunna ta med mig den och använda den till olika datorer alltså?

tack för infon btw ...uppskattas!

2008-03-31 16:19
Den stora frågan är väl vart du bor och hur utbyggt nätet är där.

2008-03-31 16:34
mmmhm, det var just det jag kollade upp. kommer bo i tidaholm (västra sidan av vättern) och där verkar ju inte hastigheten vara på topp.
men det blir iaf 200 spänn billigare i månaden än adsl som erbjuds där så det är sjutton värt det. jag är iaf inte den som laddar en massa tunga filer. :)

2008-03-31 16:55
Jag tror ändå det är okej. Värre hade det varit om du bott i Norrland.

2008-03-31 17:07
mmmhm precis.

jag har jämfört telia, tre samt telenor nu. på pappret verkar ju tre vara bäst på typ alla punkter. ringde tre och frågade hur det är med hastigheten där nere och säljaren kunde inte garantera exakt vad det skulle bli men sa iaf att de tydligen bygger ut näten i blekinge och småland... men det säger ju inget om västra sidan av vättern dessvärre. :/

vilka fler företag erbjuder mobila nättjänster?

2008-03-31 17:21
fast egentligen... känns ju inte som det är så mkt att snacka om eg.
på tre.se får man ju mobilt för 199 i månaden. att jämföra med adsl i tidaholm för 1250 + 349 i månaden...
för mig som inte direkt laddar och är 'fattig'... känns beslutet ju rätt enkelt?

2008-03-31 18:15
nu bor inte jag där du kommer att bo men ädå lite att tänka på.
här i Falun så fungerar 3 väldigt dåligt, speciellt lite utanför staden (alltså deras mobil-abbonemang). kan vara samma med deras bredband att det ev fungerar dåligt i mindre städer.

finns ju något bolag som heter typ "nordic adsl" (eller något med bredband/mobilt bredban, 99% säker på att namnet var på engelska) som enligt dem skall vara snabbare/bättre än alla andra i sverige. ber om ursäkt att jag inte minns namnet
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-31 18:21
sitter och funderar lite på det här med mobiltelefoner...där man har bra kontakt med sin mobil, kan man räkna med att det är lika bra för sitt mobila nät där?

fiyah:
vad var det som fungerade dåligt då? segt? eller att du helt enkelt inte hade någon kontakt alls där? falun är ju rätt stort så där borde det ju kanske vara bättre kan tyckas.

be inte om ursäkt för att du försöker hjälpa till. det är ju hjälp likväl mer än ingenting.
ska kolla!

2008-03-31 19:08
hm, den här dovado-routern...  om jag köper en sån kan jag sen köpa vilket abb som helst utav de nedan listade som stödjs och bara köra på i princip då eller? typ på samma vis som det funkar med typ chip/kort till mobiler ala comviq eller vilket som helst? fast till en fast kostnad osv?

om jag köper en sån router skulle jag i princip också kunna ta med mig den och använda den till olika datorer alltså?

Ja precis, routern funkar precis som en vanlig router bara att den är helt trådlös. Man stoppar in sitt mobila-bredbands-kort i routern och sen funkar den precis som vilken router som helst. Den har också uttag för att stoppa in en vanlig telefon i den så att den blir en IP-telefon!

Hur snabbt det kommer va, eller om det kommer funka ö.h.t. beror ju såklart på var du bor nånstans. Du borde kunna kolla upp hur bra signal 3 har i ditt område på deras hemsida!

sitter och funderar lite på det här med mobiltelefoner...där man har bra kontakt med sin mobil, kan man räkna med att det är lika bra för sitt mobila nät där?

Om det är en 3G telefon, ja!

2008-03-31 19:40
gogaku:
du får ursäkta min något kanske puckade fråga men, vad exakt tjänar jag eg mer på att köpa den routern då? det där med att den är framtidssäker vet man ju inte heller riktigt hur det blir med, och om jag nu fixar en sån liten mobil nätdosa har jag ju det, sen har man ju en mobil till att ringa med? :)

2008-03-31 19:43
Priyan

Om du bara ska använda internet på en dator så är det ju såklart onödigt. Men om du har en router i vanliga fall och vill ha internet på fler datorer i hemmet så är routern nödvändig!

2008-03-31 19:45
gogaku:
ja jo givetvis. men i en etta där jag bor själv blir det nog inte så aktuellt. :) förvisso har jag en laptop såväl som en stationär men chansen att jag vill använda båda bör ju inte vara särskilt stor. ingen annan särskild fördel?

tack för att du, och ni andra, vill hjälpa till!

2008-03-31 19:47
Priyan

Det skulle va ingången för IP-telefoni direkt på routern. Du behöver inte ha datorn igång för att folk ska ringa dig på det sättet. Men annars, så nej! Det är en router helt enkelt! :)

2008-04-01 01:09
Pryan:
nu var det inte jag som hade 3 utan lite folk jag pratade med, dålig täckning över lag och ingen täckning en bit bort från stan (jag hade då täckning med comviq bör kanske påpekas).

har hört mycket prat om att 3 bara är bra i storstäder.

gäller fortfarande mobiltele
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-01 01:12
gogaku:
mmmhm okey. men tror isf jag skippar den för stunden. även om jag köper idéen.

fiyah:
well jag tror jag chansar på att testa tre på detta då ändå. de verkar ha billigast och faktiskt bäst uppsägningstid och allt dessutom.
skulle det inte funka där ute i träskmarkerna får jag väl sälja till någon typ i sthlm eller något där det funkar bra helt enkelt.

2008-04-01 01:16
Pryan:

ring deras kundtjänst och fråga om den funkar innan så du kan kräva pengarna tillbaka om den inte gör det är mitt förslag

2008-04-01 01:19
har redan gjort det, några garantier ville de inte ge men de är iaf på gång att bygga ut så till sommaren trodde de iaf att hastigheten skulle vara bra. får väl hoppas på det.
nu var den typ 1,8 mbit/s enligt vad dem trodde.

i annat fall får väl nån storstadsbo ta över mitt abb... helt enkelt

2008-04-01 19:15
Tele2 mobilt bredband duger fint för jobbgrejer, mail osv. 99 pix i månaden dessutom.
Tyvärr är det bara 0,384 :/

2008-04-03 18:43
har Tre för 199kr månaden upp till 7,2 meg. surfa hur mö du vill. funkar helt okey.
inte ofta man kommer upp i 7,2meg.

Men funkar bra om du har upp msn, streemar radion o har uppe en sida för att surfa.
helt okey!

Frihet under ansvar

2008-04-03 18:46
mmmhm har beställt tre nu. så får vi se hur det funkar.
i värsta fall får jag väl sälja det vidare...

någon som har lite insyn i hur snabbt det byggs ut och i vilken mån man kommer kunna nyttja högre hastigheter i framtiden?

2008-04-04 10:24
Jag har skippat allt det där och kör direkt via mobilen istället.
Har två st abonnemang, ett privat och ett jobb. På båda har jag oändligt med datatrafik - Jag använder i stort sett alltid HSDPA-mobiler. Bara att koppla in till datorn, tuta och köra - mobilt bredband.

T.ex. har jag Comviq Kompis som privatabonnemang med obegränsad datatrafik som tillval för 99:-/månaden. Tada - mobilt bredband.

2008-04-04 10:24
Glömde skriva, har ingen bindingstid på mitt comviq-abonnemang, vilket samtliga mobila bredbandsavtal har.

2008-04-04 11:08
daviden högsta hastigheten du uppnått i nedströms/uppströms?

2008-04-04 16:33
Kaneida

Ingen aning, aldrig tänkt på det då jag inte stört mig på det ...än. :)

2008-04-04 18:59
daviden P26

Kan du köra det på datorer också, eller är det bara över telefoner?

2008-04-05 03:27
Gogaku alltså daviden kopplar telefonen till datorn och på så sätt får datorn internet... kanske var det inte det du frågade..

2008-04-05 03:54
haha missade det :) Iofs så menade jag mer om han kunde ta simkortet och köra in direkt i datorn utan att ha en telefon emellan! (med en adapter såklart)

2008-04-05 07:03
daviden:
HSDPA-mobiler? (jag skulle kunna googla men jag är man nog att blotta min okunskap!)

men så att jag verkligen begriper det här... då använder du alltså i princip helt enkelt mobilen som sändare/mottagare ist? gör du det via en sladd? blir det inte jobbigt att ha den knuten där när det tex... ringer? :)

2008-04-05 12:45
Gogaku

Precis som Kaneida skriver.
Har dock tvillingkort till ett av mina abonnemang, så jag använder ibland MD300 med detta extra simkort.

Priyan

HSDPA

Läs ovan ang. hur jag brukar göra - fast oftast kör jag över Bluetooth. Maxar runt 60-70 kb/s, men det räcker för det jag använder det till. Vill jag ha snabbare hastighet använder jag antingen MD300 eller kopplar in via kabel. Inte så jobbigt, dessutom laddar man mobilen samtidigt :)