I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-02-26 19:01

MD vs. mp3spelare

Läget: en kille i min klass tappa min MD i marken och nu ska jag inhandla en ny, men självklart för hans pengar. Jag står dock inför dilemmat om jag ska köpa en MD eller en mp3spelare. Egentligen vore valet ganska lätt med tanke på mp3spelares smidighet, men jag tycker inte om att det är begränsat minne på dom. Jag har dessutom en icakasse full med MD-skivor (35-45st.) så minnet blir då nästan obegränsat.

Har ni lust att kommer med råd och tips, fördelar och nackdelar?

Every day's another chance to get it right this time.

2005-02-26 20:38
Hur mycket pengar har du då? jag hade en sony mzr 700 innan och jag tyckte mest att det var drygt att spela in nya skivor hela tiden. Jag har en ipod 20gig nu och den är helt klart bättre än en md på alla sätt. Ipod mini är ju billig nu också.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-26 21:26
är det en netMd så är det inte en sån skillnad tycker jag du väljer ut dina mp3 låtar du vill ha sedan slänger du in de i md spelaren via programet som följer med visst proceduren tar tid eftersom mp3 filen måset göras om till sonys md format men det fungerar . en mp3 med 128 mb i minne får man väl in 25-30 låtar på en netMD med en 80 min skiva får jag in 50-65 låtar på , plus att sonys md spelare har fet batteri tid (iallfall min MZ-N505) fan de bästa jag varit med om,

2005-02-26 23:37
simoom F18 : Du får gärna köpa min MD om du vill, En Sony Net Md (kommer inte ihåg vad modellen heter just nu.) Men den är i nyskick, typ ett år gammal, men ser ut som ny. Alla original Tillbehör finns med.

Skicka Ett meddelande om du är intresserad. (Dock kanske du inte får svar förens om en vecka, ska upp till fjällen imorn kl 05.00 så :))
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2005-02-27 02:46
Att välja en MD i dagens läge känns mest korkat :)
Köp dig en Creative Zen Micro på 5gb och var glad.
Look with your own eyes - See with your own mind

2005-02-27 09:56
Okej tack för tipsen,

Pendragon
det e just det jag funderar på, man kanske inte har nån nytta av en MD längre... samtidigt skulle jag hata om minnet tog slut på mp3n och man måste rensa... det e som e bra med MD är att man kan ta nån gammal skiva som man lyssnat mycket på under en tid å reminisce.

clalle
jag har väl runt 2 000 - 2 500

jag har så dålig koll på hur många låtar som går in på 5gb och allt vad ni skriver =) kan ni inte uttrycka det i unefärligt antal låtar?

2005-02-27 10:14
På 5gb får det plats runt 1200 låtar...
i'll make you disapear like gas in the air...

2005-02-27 10:17
okej.. ja det lär ju räcka ett tag..

2005-02-27 10:35
Jo ;)

2005-02-27 14:26
Det jobbiga med sonys mds är du deras dryga ljudformat. Kolla www.apple.se den nya ipod mini är billig och mycket bättre än dom gammla.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-27 14:39

Ipod mini

Billigare än innan och bättre batteritid

2005-02-27 17:08
mm.. det e många för- och nackdelar, jag tror jag får ställa upp en tabell eller nåt =)

tack för all hjälp iaf!

2005-02-27 23:38
clalle P19

Och fortfarande sämre än Zen Micro.

simoom F18

Vad skulle det vara för nackdelar med mp3spelare menar du? :)
Den enda jag kan komma på efter dina kriterier är diskutrymmet... och du klarar dig länge på 5gb :)
I övrigt piskar den ju MD på alla fronter.

2005-02-27 23:42
PenDragon P20

Vad är det som är bättre med zen micro då?
Ipod mini har både bättre batteritid och 6gig, och så funkar den både till mac och pc.

2005-02-28 00:44
det sköna med MD är att man kan spela in cd & lp's o slippa vara beroende av mp3orna!
ya hörd mä!

2005-02-28 11:20
Köp lätt en hi-md. köpte en på netonnet för 1000 spänn. iofs utan fjärrkontroll men funkar skitbra. det sköna med hi-md är 1 GB skivorna som observera inte motsvarar 1 GB mp3 utan 1 GB Atrac3 vilket ger ca 35 timmar musik i ungefärlig cd-kvalitet. hur bra som helst.
/medlem av galna gorillors gangsta gäng
"Patriotism is your conviction that this country is superior to all others because you were born in it."/ G. B. Shaw

2005-02-28 14:12
ja, alltså det jag gillar med MDn är att det egentligen inte finns några begränsingar. å andra sidan måste man ha koll på diskarna.

kan man spela in (t.ex.) radioprogram med mp3? om inte så har ju MDn en fördel där.

2005-02-28 16:33
simoom F18

mp3spelare är ju egentligen ett väldigt orättvist namn... då det knappast är det enda formaet en mp3spelare kan spela :)
givetvis kan du spela in radio på en mp3spelare
imho har md-spelare varit utdaterat ett bra dag.

clalle P19

Gällande ipod mini vs zen micro pratar jag givetvis om första generationen för respektive spelare, vilket fortfarande känns relevant då den "nya" ipod mini precis dykt upp. Om jag känner Creative rätt släpper de inom en snar framtid en uppgraderad version som knäcker ipod mini igen :)
Kan tillägga att Zen Micro funkar utmärkt till såväl mac som pc.

2005-02-28 17:11
PenDragon P20

Ok, när kommer den nya zen micro då? Jag funderade på en micro men det vart en ipod 20 gig istället för zen micro funkar inte till mac. Varifrån har du fått det?

2005-02-28 17:24
clalle P19

Inte vet jag men det lär inte ta så lång tid :)
Zen Micro funkar då säkerligen till Mac, åtminstone OS X, då OS X är unix-baserat och det funkar utmärkt i unix :)
Bara för att du inte lyckas betyder inte det att det inte funkar ;)
Det är inte på något vis någon pc-specifik hårdvara vi pratar om.

2005-02-28 18:10
PenDragon P20

Haha ok, för jag har läst på massa ställen att den inte ska funka med mac. Vad behöver man för att få den att funka då? För den funkar inte om man bara kopplar in den.

2005-02-28 19:50
clalle P19

Det enda jag behöver göra i FreeBSD är att mounta den på rätt vis ^_^
Visst kräver det lite trixande, men det går.