I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sinnessjukt hur dött det är på forumet

Whoa Community - Allmänt om whoa

2011-09-24 20:30

Sinnessjukt hur dött det är på forumet

Forumen på lyricism och battles är galet tomt alla lägger bara in sina egna texter och kommenterar inte andras även om jag nu kommenterar runt till dom ändå, battle har försökt hitta nån att skriva texter mot för det är soft att se vem som skriver djupt men samma sak där whats happenin

(Inlägget ändrat av Oracle 2011-09-25 00:24:38)

http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/lyricism.aspx
Toastare

2011-09-25 00:02
Kan det vara så att du skrivit nått som du vill ha kommentarer på? I sånna fall försöker du på fel sätt..
Jag skyller allt på Emma!

2011-09-25 13:09
jo det är väl det som är meningen i t.ex Lyricism att man skriver just ..lyrics..texter..
som någon kan kommentera eller är syftet med forumet att man bara ska skriva över något från papper till dator som ingen ska proppsa... isåfall är jag ju helt fel ute om ni säger annat men

anyways..
http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/lyricism.aspx
Admin

2011-10-10 11:44
Proxzamis: Någon idé på hur du skulle få fler att kommentera dina texter då? Kanske du skall dra in lite folk du känner eller rycka lite i folk du känner genom Whoa eller FB eller vad som helst så att de ser dina texter och därmed också kan kommentera.

Skivsamlare

2011-10-10 15:32
Gäller väll hela forumet, är inte samma fart som det var för några år sen.
Tycker jag iallafall.
http://soundcloud.com/majestictwelve
Ask beavis i get nothing but head.

2011-10-10 16:19
det kommer ungefär en sånhär tråd en gång i halvåret/året.

2012-01-11 00:43
lol.
Gäller hela forumet.

Jag minns i början när jag "hängde" på Whoa.
Då kändes det som en värdig konkurrent till Flashback, bara en mindre rörig version i princip.
Sen ca 5år tillbaka däremot så har aktiviteten bara blivit mindre för varje gång jag ger forumet ett försök, kollar man "aktiva trådar" så är det typ 6inlägg senaste timmen hehe =D.

Jag ger whoa.nu max 2012 ut, jag tror inte ni kommer få se 2013 :P.
Nu vill ju vissa användare t.om låsa Whoa! =D
Rappare

2012-01-11 02:47
Clark skrev:
Jag ger whoa.nu max 2012 ut, jag tror inte ni kommer få se 2013 :P.
Nu vill ju vissa användare t.om låsa Whoa! =D
Det handlar om att låsa vissa forum för sökningar från Google, på så vis slipper man spam, troll och politiskt invalida. Jag tycker att det är en bra lösning på ett tråkigt problem.
Admin

2012-01-11 09:25
Clark: Vi har en genuin kärna och en bra blogg.

Men samtidigt är det upp till användarna att öka aktiviteten på forumet. Det är nämligen användarna som gör sidan!

2012-01-11 12:23
mfs skrev:
Clark: Vi har en genuin kärna och en bra blogg.

Men samtidigt är det upp till användarna att öka aktiviteten på forumet. Det är nämligen användarna som gör sidan!

Japp, stämmer bra.
Men ni har blivit så besatta av att vara PK och göra som denna genuina kärna säger att jag tror det är lite för sent för att vända trenden tyvärr.
Det liknar ju alltmer ett privat litet community där inga nya släpps in, inget ont i det iofs om ni trivs med det.
Jag menar, jag började Whoa för runt 10år sedan, nu senast var det ett bra tag sen sist, men jag ser inte till EN enda ny användare förutom mig själv.

2012-01-11 12:27
Jag menar, jag började Whoa för runt 10år sedan, nu senast var det ett bra tag sen sist, men jag ser inte till EN enda ny användare förutom mig själv.

då har du inte tittat särskilt noga.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2012-01-11 12:28
Misery_chick skrev:

då har du inte tittat särskilt noga.

Nu jämför jag inte med 10år sedan, utan kanske 2-3.

Men du är inte ny och i ingen tråd där jag läst så har någon random som jag inte känt igen nicket på skrivit :)

2012-01-12 16:09
Clark

Jag är sjukt random.
 I try to stay uplifted so that bullshit can pass me

2012-01-12 16:17
Mitchaloff skrev:
Clark

Jag är sjukt random.

lol.

2012-01-13 14:42
Jag är väl hyffsat ny (blev medlem 2008) och då tyckte jag att det var fart i Whoa, älskade att hänga här o det fanns massa aktivitet, o har hört att det var dött tillomed då. Men sen jag blev medlem här så har jag sett allting dö ut redan då, väldigt tråkigt.
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Poet

2012-01-16 13:23
Det är Facebook också, folk glömmer det. Vi hade en hel del attentionwhores som bara älskade att skriva massa nonsense, de hänger nuförtiden på Facebook.

Sen så har rasistiskt drägg som Clark bidragit till att vissa medlemmar (bland annat vår egen Mabande) inte ens vill hänga här längre.
At the gates of Eternity...

2012-01-16 16:57
Jag saknar mabande =(

Men jag tycker att det är bra att det finns en skara med människor som hänger kvar och till skillnad från Clark så ser jag nya nick's dyka upp och delta i trådarna.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Toastare

2012-01-20 15:44
Jag tror whoa kan bli riktigt obehagligt om några år om det är samma personer som är aktiva.. typ "whoa ska aldrig dö"

innan var man tvungen att hänga här för att hänga med i hiphop-sverige, det behövs inte längre nu när hiphop fått en plats i svenskarnas vitrinskåp.
Jag skyller allt på Emma!
Poet

2012-01-20 16:14

innan var man tvungen att hänga här för att hänga med i hiphop-sverige, det behövs inte längre nu när hiphop fått en plats i svenskarnas vitrinskåp.

Sorgligt, men sant :(

2012-01-21 05:01
Sen så har rasistiskt drägg som Clark bidragit till att vissa medlemmar (bland annat vår egen Mabande) inte ens vill hänga här längre.

Wtf...?!

Redaktionschef

2012-02-12 21:00

Alltså, det är ju inte därför Mabande valde att kliva av. Han är 35 år gammal och har mycket annat att stå i. Borde istället beundras att han var så pass aktiv så länge.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Producent

2012-02-15 13:37
Whoa är en art som sakta men säkert kommer försvinna, det är juh bara kolla i "Blandat" va e det för typer som hänger där? trista människor som inte har ett vettigt alls o säga.

Samma sak med utländsk hiphop har blivit riktigt jävla kasst med åren, förr kunnde man slänga upp en helt okänd artister och man hade runt 10-20 pers som uppskattade att man delade med sig av lite nytt. idag ser man bara inlägg om Lill wayne o alla dessa kassa rappare...Nee tyvärr whoa ni börjar sakta men säkert att försvinna, hängde mycke här enbart för "utländsk hiphop" då man fick mycke tips om schysta underground artister men idag suger det forumet.

"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2012-02-15 13:41
Fumez

Jag tycker ju att det är häxjakten på oss troll som förstört sidan, vi är också människor... Som bara har svårt att ta bildtrådar etc. på allvar
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2012-02-15 13:52
Fumez: Det är ju som sagt en användarbaserad hemsida. Så se till att hypa och dra hit folk med samma musikstil så att man kan diskutera det man vill. Annars får man väl söka sig till utländska forum eller sluta hänga på mikrobloggar.

Producent

2012-02-15 13:52
Jag tycker ju att det är häxjakten på oss troll som förstört sidan, vi är också människor... Som bara har svårt att ta bildtrådar etc. på allvar

Som tur är så hänger jag knappt nått på whoa i dessa dagar, så ni troll får gärna trolla på hur mycke ni vill!

2012-02-15 13:56
Fumez

Jag är egentligen bara ett halv-troll ungefär som Loke
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2012-02-15 13:57
Det är ju som sagt en användarbaserad hemsida. Så se till att hypa och dra hit folk med samma musikstil så att man kan diskutera det man vill. Annars får man väl söka sig till utländska forum eller sluta hänga på mikrobloggar.

Har haft en del polare här på whoa med samma musiksmak som mig men har tyvärr tröttnat på whoa, så att försöka få hit dom igen vore som att försöka få en get att flyga. Har hängt här i snart 12 år och har sett att whoa faktiskt blir sämre med åren, det har mer blivit som en vanligt forum. Gillade när whoa stod för det en gång va allså ett forum baserat på HIPHOP så är det inte idag!! så ska whoa leva vidare så måste ni nog försöka få tillbaka whoa som hiphop baserad sida igen!
Admin

2012-02-15 14:35
Fumez: Hur tänker du då? Vi är mer än någonsin en hiphopbaserad hemsida med unikt forum med elementens alla delar. Vi har en redaktionell blogg som fokuserar enbart på hiphop och uppdateras dagligen med massa spännande innehåll.

Användarnas innehåll kan vi dock inte råda över men det ändå en majoritet hiphopforum som är aktiva. Blandat-forumet har alltid varit det mest aktiva. Men som sagt vi i redaktionen lägger ner timmar om dagen (ideellt) för att utveckla sidan, svara på mail och vaska fram spännande material. Sedan är det upp till användarna att generera trådar och svar. Och eftersom den här typen av forumen inte är lika intressant längre med all konkurrens så är det på väg bort. Men vi hoppas att trenden kommer vända tillbaka då folk blir hjärnskadade av det extrema dataflödet och vill gå old school igen :)

Admin

2012-02-20 23:21
Whoa blev ju mer allmänt ett par år (som Fumez säger). Bara att kolla vilka forum som dök upp. Nu är det sedan en tid mer avskalat, om än inte som det var i absoluta början. Det tar väl ett tag för saker och ting att få effekt, så vi får väl se om det blir någon skillnad snart. Personligen tycker jag det sker små uppsving då och då och överlag känns det som att en liten mer permanent höjning börjar ses. Inte jättemycket men det dyker upp lite fler trådar som det blir drag i än det gjorde för kanske ett år sen.

Men framför allt är det (som jag själv påstått länge) att folk inte är lika intresserade av att snacka med okända människor längre. Även internationellt, men där syns det inte lika tydligt eftersom det är så många människor som har tillgång pga språket. Vet själv inte hur många forum jag inte besökt på år och dar. Samtidigt känner jag att jag gärna skulle börja hänga på mer internationella ställen igen men problemet är att jag glömt bort var jag var förut.

Tror f ö att det var en generation som var omkring 15-22 runt 2000 som var lite unik. Vi tyckte det var ascoolt att connecta med folk över nätet. De äldre var inte lika intresserade och snappade upp den moderna tekniken senare, de yngre är inte lika intresserade för de har vuxit upp med sociala medier och ser det nog mer som ett sätt att kommunicera med sina polare. Vi var mer intresserade av hitta likasinnade (och meningsmotståndare) som vi inte kände. Speciellt när hiphop inte var lika stort. Det är nog främst "vi" som försvunnit ut i vuxenlivet etc. Bara min teori.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-02-21 15:27
Tror f ö att det var en generation som var omkring 15-22 runt 2000 som var lite unik. Vi tyckte det var ascoolt att connecta med folk över nätet. De äldre var inte lika intresserade och snappade upp den moderna tekniken senare, de yngre är inte lika intresserade för de har vuxit upp med sociala medier och ser det nog mer som ett sätt att kommunicera med sina polare. Vi var mer intresserade av hitta likasinnade (och meningsmotståndare) som vi inte kände. Speciellt när hiphop inte var lika stort. Det är nog främst "vi" som försvunnit ut i vuxenlivet etc. Bara min teori.

Har tänkt i exakt samma bana, men har varken brytt mig om att yttra min åsikt pga att jag inte lyckats formulera mig tillräckligt bra, men jag tror att det är som du säger: att "vi som är födda på 80-talet" och var med från början när begreppet "internetforum" myntades och vi "ännu inte hade vuxit upp" så blev det en perfekt plattform för diskussioner. Det är som med allt som är nytt. Egentligen. Jag hatar barnprogrammen som går på Cartoon Network idag och tycker att det är den sämsta skiten i tecknad form någonsin, men jag har väl vuxit upp helt enkelt, men det har inte dom som fortfarande är barn och inte upplevt något annat och kan se skiten och älska det (kanske småfånig liknelse, men ni förstår förhoppningsvis poängen). Kort sagt: vi som var med från början har nog helt enkelt vuxit upp (har oerhört svårt att tro att varken Twitter eller Facebook skulle ha dödat Whoa eftersom Facebook/Twitter är värdelösa plattformar att föra publika diskussioner på, samt att möjligheten för att kunna vara under cover á la forum är så gott som noll då man nuförtiden hela tiden ska outa vem man är - överallt), och generationen efter som inte var mer från början ser helt enkelt inte charmen i det hela med forum. Kanske.

Tycker det dock är kul att Whoa fortfarande håller igång, oavsett aktiviteten i forumen (enligt mig är det ganska ovesäntligt i dagsläget huruvida det förs miljoner diskussioner i forumen eller ej), eftersom det hålls igång och uppdateras kontinuerligt med nyheter hela tiden. Man ska i mitt tycke inte heller lägga allt för stort fokus på just forumsdelen, vill folk inte diskutera längre så gör dom inte det helt enkelt (fast då kanske man rent av kan skippa att ens ha forumen kvar och istället koncentrera sig på att enbart ha Whoa som ett nyhetsmagasin med möjlighet att skapa ett konto utifall man vill kommentera en nyhet). Rätt befängt dessutom att folk ens tar sig tid att påstå att "Whoa är dött", ja, visst, forumen kanske är en aning döda, men nyhetsflödet då? Snacka om att hitta ETT fel och döma ut hela sidan som inaktiv (och då är ju ändå nyheterna på startsidan, hur kan man missa dessa och dessutom inte se att det uppdateras ofta?), men har det gått några proppar och ingen är i närheten blir det knepigt att få tag i en vaktmästare.

Ursäkta novellen.

/ Medlem since day one, som var aktiv 00-08, och som sen dess mest läst nyheterna utan att ha originalkontot kvar, men som nu blivit medlem igen för några veckor sedan pga nostalgin

Admin

2012-02-21 21:30
DUBSTEP: Bra skit!

Tror förövrigt att Evo är något spåret.

2012-02-21 21:49
Personligen håller jag med de som talar om olika generationer, konkurrensen från andra sociala medier osv.

Att det är användarna som skapar forumet, visst... men för 1-2-3 år sedan kändes det som att ni lade väldigt mycket energi och kraft på att städa undan folk som inte uppförde sig precis så som ni i staff ville eller hade som mål.
Jag talar givetvis inte om spam, snorungar som skapar skittrådar hela tiden osv, utan det där meningslösa petandet och tillrättavisandet för minsta lilla.
Som ett exempel, kolla alla dessa forumreglerna för varje separat ämne... jösses!

Jag tror folk vill ha mer avslappnad känsla, om jag t ex besöker en vän förstår jag att det finns vissa grundläggande regler om hur man uppför sig osv eftersom jag är en helt normal människa som de flesta användare här.
Om han konstant petar på petitesser, vad jag säger osv så kommer jag inte vara så långvarig besökare, t ex flyttar runt min kaffekopp fem gånger innan jag ens druckit upp, säger åt mig att inte svära osv.

Jag loggar in någon gång i månaden, inte för att jag är så aktiv på facebook, utan för att Whoa har blivit stelt och tråkigt.
Ta inte illa upp!

Rock out with your cock out!

2012-02-21 22:17
Som ett exempel, togs ett inlägg bort under den tidsperioden jag talar om, som länkade till en gammal dokumentär om brats, (vilket jag antar att jag tyckte var intressant nog att dela med mig av) med en mycket bra motivering?

"widegren1990
2009-11-16 09:59

Hej!
Ditt inlägg "gammal dokumentär om brats" i Film & Tv har tagits bort.

Anledning som gavs:
Tråden kastades för att den var onödig, det finns inget allmänintresse i den."

onödig och inget allmänintresse, bara av att läsa rubriken, även om jag inte minns den specifika dokumentären, kan vi väll enas om att brats är(har?) ett ganska högt allmänintresse?

Förstå att jag inte är bitter över någon enskilt tråd som raderats osv, men det är ett ganska konkret exempel på vad jag menade med moderator/admin hetsen.
Detta är såklart ett enskilt fall, men de som följt "allmänt om Whoa" kan nog känna igen sig i många andra liknande situationer.

Jag utnämner inte detta som det enda "felet", givetvis finns massa andra faktorer med i bilden, bland annat sådant som redan tagits upp här.

2012-02-22 15:14
two_grand

Att skylla på att det var lite hårdare tag under en viss tid är en ganska dålig bortförklaring om man frågar mig. Varför? Ja, fråga dig själv, är det bättre att det barnslas och trollas, eller att det hålls någon form av diskussionsvänlig miljö? Dessutom så finns det bra mycket värre exempel på forum som har hårda tag, och som än idag faktiskt är aktiva oavsett hur hårt personalen går på. Och ditt exempel gällande "att flytta kaffekopp och inte svära", alltså, titta här nu: så mycket svordommar och bullshit som det kan förekomma på Whoa är ju inte ens i närheten av hårdheten på ordvalen på t.ex Flashback, men är Flashback impopulärt för det? Whoa är inte ens i närheten så petigt med regler som där (nu var Flashback bara ett exempel, finns flera sådana). Och dessutom började allmänintresset för Whoa savlna långt innan den här perioden med hårdare tag ens öht infördes.

Och sen angående ditt brev du fick av den där moderatorn. Även du tycks ju vara en sån som dömer ut hela kåren pga att EN moderator tog bort din tråd. Prata med en admin och fråga varför i helvete tråden togs bort istället och be dom fråga om den där widegren är funtad eller ej. Hellre.

Ursäkta mig, menar inte att hoppa på dig eller något, men som jag skrev tidigare förstår jag verkligen inte hur man kan döma ut en hel sida för småfel. Och så har jag nyligen blivit arbetslös dessutom, därav längden på mina inlägg, haha.

2012-02-22 17:29
Du förstod nog inte riktigt vad jag menade, eller valde att ignorera de delar där jag t ex förklarade att det inte handlade om just mitt fall utan flera... mitt är dessutom typ två år gammalt, orka vara bitter över nu haha.

Du verkade också missa att jag poängterade att detta enbart, i mitt tycke, är en av flera anledningar.

Konstigt nog förstod jag att ett sådant svar skulle komma, kanske är det också en bidragande faktor till mindre aktivitet i forumet.

Admin

2012-02-22 20:19
two_grand

Om man går tillbaka kanske 4-5 år så var det hårdare, definitivt. Orsaken var att det trollades och spammades rätt friskt till och från.

Ett exempel som var ganska irriterande var när det dök upp en forumlek och den skulle kopieras hundra gånger om. Eller när folk bad om läxhjälp som kunde leda till att tio pers till gör trådar om läxhjälp (varav vissa bad om hela arbeten). Eller i graffiti där det praktiskt taget kunde diskuteras öppet vem som var vem (det förekom definitivt att polisen läste på Whoa för att ta reda på saker).

Utan att sväva ut för mkt så var vi ju tvungna att sätta snävare gränser och ibland blev de för snäva. Ibland tolkades de för hårt av vissa i vissa situationer (utan att peka på just ditt exempel, jag vet ju inte hur tråden såg ut etc).

Som du säger, när det går ut över oskyldiga eller bara träffar allmänt fel (vilket det absolut har gjort, det är oundvikligt), så tröttnar "fel" människor och det blir en faktor som spelar in. Å andra sidan har minskad aktivitet lett till att vi kunnat släppa mer på tyglarna och tillåta mer eller ge saker en extra chans.

Vad gäller reglerna så är de ju närmast en relik som skvallrar om hur det såg ut förr. Vi har snackat om att göra om dem men det har inte varit högsta prio.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-02-22 21:43
Bra sagt!

Och det kanske var så länge sedan...
Givetvis ska det "städas upp" när det inte fungerar för majoriteten, men som sagt kan det gått lite för långt.

Men det kanske är bättre nu ändå med mindre aktivitet? Jag är ju inte så aktiv längre, läser i stort sett bara Websidor någon gång ibland, men det kanske inte ska ses som ett problem.
Jag ser ingen nytta i ett ständigt flöde av nya diskussionsämnen, hellre vettiga svar, funderingar, åsikter, feedback... i lagom takt.
Redaktionen

2012-02-24 10:19
nu har inte jag läst tråden så jag ber om ursäkt om det snackats om detta innan.

varför läggs inte "vår hiphop/musikforumen" ihop med "svensk hiphop" på nåt vis?

ser allt för många dudes som lägger upp sina grejer (vilket är jättebra) men de lägger allt som oftast det i fel. gör det enklare!...?

det skulle höja aktiviteten också gissar jag på.
namaste
Rappare

2012-02-24 11:57
ÅderpåleOne skrev:
varför läggs inte "vår hiphop/musikforumen" ihop med "svensk hiphop" på nåt vis?
Det hade ju varit jättejobbigt att tvingas sålla genom alla asdåliga Whoa-rappare för att lyckas hitta riktiga artisters låtar. Även de små artisternas låtar skulle bli svårare att hitta, oftast struntar jag att leta efter bra grejer eftersom majoriteten i Vår hiphop gör skitlåtar. Förslagsvis tycker jag att man borde ta tillbaks Veckans mp3 (eller vad det hette) eller en liknande funktion så att man kunde få någon slags kvalitetsgaranti på det man lyssnar på.

Det ultimata hade varit om en mod kunde ha som uppgift att lyssna på så många låtar i Vår hiphop som möjligt och sätta en stämpel i titeln att det här var värt att lyssna på. Fast jag inser att det hade varit väldigt svårt att genomföra.

2012-02-24 14:18
Det ultimata hade varit om en mod kunde ha som uppgift att lyssna på så många låtar i Vår hiphop som möjligt och sätta en stämpel i titeln att det här var värt att lyssna på. Fast jag inser att det hade varit väldigt svårt att genomföra.

Ingen dålig idé, de körde med veckans guldkorn ett tag men det verkade inte hålla så länge...

2012-02-24 14:22
Är inte problemet att samma människor har varit på whoa i 10års tid och att det nu till skillnad från i början när det kanske var en medelålder på 17 nu verkar vara en medelålder på 26?
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Redaktionen

2012-02-25 09:57
nu kanske jag uttryckte mig dåligt men det jag menade var att det ska bli tydligare för alla intesåerfarna-folk o hitta till vårhiphopmusikavdelningen - eftersom det läggs upp för mycket sånt i dvensk hiphop.. ett röstningssystem hade inte vart fel! så att alla som lyssnar kan lägga en snabb röst vad dom tyxkte. skulle kunna göras skitbra.
namaste
Admin

2012-02-25 10:17
dundermannen: Det var väl lite det som var andemeningen i inläggen ovan. Det vill säga att den yngre generationen inte tycker den här typen av interaktion som vi har här på Whoa är lika häftig som vi 80-talister tyckte/tycker.

Jag är personligen ett väldigt stort fan i att kunna spara favorittrådar, kunna gå tillbaka historik, kunna googla gamla Whoa-trådar osv. Det lite mer historiska perspektivet som man får när man blir äldre. Facebook och Twitter är ju så sjukt mycket NU! NU! Det är ungefär som döda Zsharelänkar. De är aktiva i 1 månad. Och sen? På Whoa har du allt material åtminstone i flera år. Till skillnad från Kingsize där man inte ens kan få tag i deras exklusiva Kartellen-releaser som bara är nåt år eller 2 gamla.

Åderpåle: En sådan funktion är på gång. Men saker tar lite tid när det är ideellt, tyvärr. Det är dessutom inget som admins och redaktion kan ändra. Utan det är funktioner som ligger hos webmasters. Men vi räknar med ett vårryck av nya funktioner inom en månad.

2012-02-25 11:44
Flashback är större än någonsin, så jag tror knappast att dödheten beror på facebook/twitter eller något sådant eller att dagens folk inte använder sig utav forum.

Personligen avänder jag mig att vissa nischade communitys när det gäller spel etc, Flashback till vardags och Whoa pga att jag började hänga här över 10år sedan, vanans makt helt enkelt.

Tror knappast att jag är unik.
Anledningen varför Whoa är stendött atm beror på vad two_grand tagit upp.

Tänk er att man enbart stoppar in medelsvensson och endast tillåter PK-beteende i Big Brother, tror ni många skulle titta?
Whoa.nu har helt enkelt inte hängt med i vad folk vill ha därför så kommer det fortsätta att minska och snart dö.
Folk väljer att läsa/skriva på flashback istället eftersom det är både mer givande och mer underhållande.

2012-03-02 16:33
Något så enkelt som ett Sex & Samlevnads-forum hade hjälpt Whoa... för typ fem år sedan. Whoa framhärdar istället med att lagom är bäst och framtidens melodi, tronande på minnet av fornstora dagar när unga hiphoppare vallades in i forumen av äldre, rakryggade föredömen. Idag har tillströmningen av nya förmågor kraftigt avtagit och kvar är bl. a. vi gamla fjärtar som bara intresserar oss av politik, sex, lagbrott och fylla men är för lata för att på allvar ta steget över till Flashback.

Whoa är ett museum men jag är en obotlig nostalgiker med förkärlek till det förgångna och lär därför bli kvar till stängning.
Intressepenisen hårdnar!
Admin

2012-03-03 03:10
Nä, Sex och Samlevnadsforum är jag glad över att det aldrig blev - eller blir - av. Det hade varit kaos, på sämsta möjliga vis :)

Skillnaden mot Flashback är bl a att Flashback är mer extremt i det mesta. Frihet på ett sätt, men det är också för mycket. Jag tycker det är bra att ett community som Flashback finns (och det är ascoolt att folk där t ex avslöjade fotografen som fuskade eller nu senast killen som tänkte mörda ett barn). Men det är också bra att det finns alternativ där politik inte blir rasistpropaganda per automatik, där uthängning (dvs skvaller) inte är något att eftersträva. Flashback finns ju, varför ska sånt finnas överallt? Och vad har saker som "vem var den och den som gjorde det och det?" att göra på ett community som främst är inriktat på hiphop? Allt utanför hiphopdelarna är ju egentligen avdelningar för folk som primärt är intresserade av hiphop att diskutera annat (så var det nog tänkt från början). Därefter har det förstås dykt upp annat folk också som kanske primärt blev intresserade av t ex Blandat, vilket varit både på gott och ont.

Och som two_grand är inne på så kan det nog finnas en vinst med lite lugnare tempo. Det kan bli lite intimare, man känner igen folk bättre. Nackdelen är förstås att det också är kul med nytt folk. Men det är som det är, tiderna förändras.

2012-03-03 10:35
mfs

nja det var inte riktigt det jag menade även om det är klart att det sker en utveckling där också. Jag menade snarare att eftersom gamla användare hänger kvar så är det en annan ton på forumet än när medelåldern var runt 17. Och att en del unga användare nog skräms bort av att forumen domineras av vad om väl ändå får räkna som vuxna människor, med allt vad det innebär.

http://soundcloud.com/80scrackpolo
Admin

2012-03-03 11:35
dundermannen: Jag tror tyvärr inte att medelåldern har varit 17. Tror den legat runt 20 under åren. Och de äldre folket (25+) har i majoritet trillat av den svenska hiphopen eller blivit analoga, flyttat till twitter eller lagt ner den fördjupande beatsen. Om du ser på de artisterna som släppte skivor mellan runt 2000-2005 så är det många som fortfarande håller på, men också väldigt många som lagt ner musik och dragit sig tillbaka. Det märks väldigt tydligt när jag arbetar med Guldgruvan och man snackar med folk som inte varit aktiva inom scenen på många år.

wasteapa01: Vi gillar både då och nu vi som arbetar med Whoa. Om du ser på materialet som postas på bloggen och inläggen i svensk hiphop så är vi på den nya hiphopen likväl som den gamla.

Admin

2012-03-05 02:16
Jodå, när jag var 17 var medelåldern 17. Sen följde medelåldern upp till 21 eller så (plus/minus ett år).
Poet

2012-04-10 16:59
Oracle: Har snackat personligen med Mabande där han nämnt att den rasistiska och främlingsfientliga ton som blivit allt för vanlig på Whoa, var en bidragande orsak till att han inte ville hänga här lika mycket längre.

Och jag förstår honom också, han brukade vara en av få som upp mot alla rasistiska, homofobiska och sexistiska avskum som nu springer löst i politikforumet. Tufft att behöva battla troll dag in och dag ut utan att få någon back-up.
Redaktionschef

2012-04-10 17:22
Okej, säger du det så. Ingenting han sade till oss när han hoppade av, även om jag så klart vet att han - liksom vi - alltid sett illa på rasism osv i forumen.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!