att bränna Lp skivor
shoo.. En fråga till er kunniga katter här inne som håller på med musik n stuff Kan man "bränna" lp-skivor? om du nu kallas för att bränna. Undrar då alltså om det finns nån teknisk pryl som utför inspelning på vinyl? Eller om det finns nån företag som man kan kontakta som håller på med just sånt? Kan tänka mig att det inte billigt, men har någon av er erfarenhet, eller e helt enkelt kunnig inom sånt så tackar jag för svaren
Är det bara ett ex du är ute efter finns det företag som svarvar, sök på dubplates.
t.ex
Länk till http://www.dubplates-mastering.com/prices.html Det finns även nån rist-maskin som man kan köpa och koppla på sin 1200. Kostar väl iofs en massa...
Vill du ha fler, typ 300 skivor+ finns det tryckerier lite här och var. Bla nåt ställe i småland som ska vara bra...
Lite löst kanske, har inga konkreta tips såhär nattetid...
jag tänkte typ att om man kunde välja sina favo ca.100 digitala tracks och föra över dem på några dussin vinylskivor. Såg precis ett klipp på youtube hur det går till och själva processen verkar komplicerad. Underskattade lite tekniken av tillverkningen eftersom den e så oldschool tyckte jag att det borde finnas "vinyl ristare" till ett bra pris för hemmabruk, men men
Vill du göra grejerna själv hemma så finns det maskiner för det också..Det du behöver köpa är då en sån "vinyl ristare" för Ca 30.000kr och sen köpa toma vinylskivor ifrån tryckerierna.. Då kan du göra allt hemma. Som PAC-MAN sa så finns det ett antal tryckerier här och var. dock är dom i sverige rätt dyra vad jag vet.. Ett tips är att kolla utomlands och beställa.. Shweitch eller hur det stavas, dom ska ha nåt billigt tror jag.. Men att hitta nåt tryckeri som kan trycka 1-10 skivor i taget blir nog svårare vad jag vet? dom flesta har ju "minimum" gränser på Ca 100 EX...
Handlar det om andras copyrightskyddade material som du vill trycka riskerar du miljonstämningar om du lämnar det till tryckfirma, eftersom de förmodligen har kontakter med skivbolagen
30000 låter ändå inte så farligt, om man tänker på att man köper ibland en hel lp för ca 200kr endast för en låt. Pac man. Allt e väl copyrightskyddad ändå. Jag förstår att jag riskerar grova böter, men som ett ex att om man köper en låt via Spotify eller itunes i den digitala formen och sen trycker den på en vinyl på ett tryckeri och använder för hemmabruk, eventuellt spelningar, så e de väl inte samma sak som att tex köpa en cd skiva, bränna den och sen sälja piratkopior, det fattar jag att d är brott. Jag vill bara ha musiken jag gillar på lp skivorna, jag avskyr cd och cd spelare. Jag förstår även att man förstör själva dj konsten att sitta i timmar i en vinylbutik o gräva efter vinylerna, men det finns så dålig utbud i sverige, och jag har inte råd och vända upp och ner på hela världen för några skivor. Offtopic fråga Vilken är d ultimata staden för Lp paradiset? antagligen nånstans i USA?
jag tycker inte heller att det är en så stor grej privat, men skivbolag/förlag kanske gör, nu när de inte tjänar så mycket som de har gjort försöker de mjölka allt möjligt skit... En annan grej, mp3-filer skulle förmodligen låta illa på vinyl. Eftersom vinyl är ett så pass dynamiskt och fysiskt begränsat format krävs det exakt mastring för att att frekvenserna ska "ligga rätt" så nålen kan tracka bra i spåren, mp3 är ju redan digitalmosat så det finns inte så mycket att ta av. Kan tänka mig att mp3 -> rullband skulle kunna ge bättre resultat rent lyssningsmässigt, det kan liksom smeta ihop ljudet på ett annat sätt
Du får ju åtminstånde andvända WAV om du ska pressa det. Östeuropa är nyckeln för billiga pressar!
http://www.earforcefm.blogspot.com
östeuropa? tänker ni på polen? eller ännu mer öst?
innan serato har tagit en hård ställning använde man sådana här för att kunna scratcha skivor med eget dj-namn:
Länk till http://www.vestax.com/v/products/recorders/vrx2000.html Tyvärr är kvaliten inte så värst bra.
tyckte jag att det borde finnas "vinyl ristare" till ett bra pris för hemmabruk, men men när det gäller vinyl så är det mest fråga om ljudkvalite som inget annat digitalt kan slå, det är därför vinylen lever öht. att mastra och cuta masterdiskar (som man anvnder sen att pressa vinyler med )är konst och mängder av kunskap.
östeuropa? tänker ni på polen? eller ännu mer öst? han tänker mest tjeckien:
Länk till http://www.gzcd.cz/en/vinyl/ finns också pressar i Sverige:
Länk till http://www.audiodisc.se/ sen finns en del i Tyskland, UK.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Allright! Nu var man mycket klokare, men min nyfikhet är ändå inte tillfredsställd. Har ingen lust och göra nytt inlägg så ni kunniga rävar kan dela mig sig lite till? För ett år sen så skaffade jag mig 2st skivspelare av Typen technics sl 1210 mk2, mest så har dem legat o dammat senaste månaderna men nu har jag tagit upp intesset igen. Frågan e då, Hur bra är dem skivspelarna? För varje gång jag har sett nån dj köra så har de för det mesta varit bakom just technics, så tyckte det va onödigt o köpa billigare skivspelare av märket " amercian audio " lr KAM och sen gå runt och ångra sig att man inte ha köpt MK2or
technics är väll bland de bättre sakerna jag köpt i mitt liv. alltid andvänd bara oavsett vilken genre du håller på med. går inte sönder. beständigt andrahands värde, hörde att dom slutat nyproducera så dom kanske tom. kommer stiga i pris? om man inte andvänder dem som musikverktyg så är dom ju inte så dumma att lyssna på heller o designen är ju tidlös!
hörde att dom slutat nyproducera så dom kanske tom. kommer stiga i pris? det va bara bull. de producerar 1200/1210or för fullt och kommer fortsätta med det
Swing
kör på dina 1210or. Det är som att köra Royce Rolls
WWW.COULISSE.SE
sweet! Ang mixer då? Har en vestax pmc 03A, säkert bra nybörjar mixer men inte den bästa. Nu måste jag även förklara vad mixern ska användas till, mest till beat juggling och schratching...Vet att d finns massa mixers med olika effekter o sånt, men d behöver jag väl inte? Oftast sett att vestax pmc 007 e väldigt populära, även nån av märket rane Vilken mixer tycker ni är helt ok att syssla med?
om du ska beatjuggla mkt så är det 06an som gäller:
problemet med den är att man blir alltid sugen på annan mixer. man skulle ha 2 dj sets helt enkelt
sen 07a är ju fett soft. Rane ttm56 är en bomb,den har mkt bättre crossfader som slits nästan aldrig ut. den är dock dyr onödigt ful.
WWW.COULISSE.SE
Ska nog satsa på en 07a, får se när ekonomin tillåter det =) har en fråga till, Till scraching så använder jag en super seal skiva, men vet att det går o köra på va fan som helst. Sprang o köpte 2st skivor me massa breaks på, inte den skönaste men prisvärd, frågan e då, när jag försökte mig på beat juggling så råka jag komma åt tonarmen, och d blev en repa, vilken stör ljudet väldig mkt, vad kan man göra åt d? det väl kördt?
ja det är kört, och ställ skivspelarna i battle-positionen fo fan (om du inte gjort det) , inte som sucka djs! det finns väl fortf 50% rea på alla skivofr på djservice? de har ganska många sköna battle tools.
WWW.COULISSE.SE
heehe, asså så newbie e jag inte att jag ställer dem normalt o trixar, och skivora kommer faktiskt från djservice, handla igår , d t.o.m. 70% rea eller 100 rap skivor för 999kr, men d finns inget av den rapmusiken jag lyssnar på tyvärr. helt enkelt bra utbud av dålig musik
Hur vet man när man ska byta nålar då?