Regler ang sampla
Någon som skulle kunna förklara lite mer djupgående om hur reglerna ser ut när det gäller att sampla? tycker det är sjukt mycket roligare att göra beats genom att sampla från vinyler,filmer,cds mm. men jag vill veta mer om vad som gäller så att man skulle kunna lägga ut sina samplade beats på marknaden med. länka gärna till sidor med mer information. 1
du får inte sample nånting utan upphovsrätts ägaren godkänner det
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
du får inte sample nånting utan upphovsrätts ägaren godkänner det Så länge man inte tjänar på det är de väll lungt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Nelione: egentligen är det inte det, MEN jag tror dock inte bolagen/upprättshavaren bryr sig så jätte mycket om du inte är lite större o tjänar på det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionen
2009-06-12 10:11
Om inget annat nämns får man inte sampla.
Från STIMs hemsida. Skyddade verk (hela eller skyddade avsnitt), artisters och musikers prestationer samt själva inspelningarna får kopieras endast med tillstånd från rättighetshavarna (upphovsmännen och deras förlag, de utövande artisterna respektive grammofonbolagen). Sampling kan beivras om man kan visa att otillåten kopiering skett. Så ja det är olagligt. Men tjänar man inte stora pengar och/eller får mycket publicitet för ett verk innehållande samplingar så är det ganska lugnt. Sen gäller det ju också att dom som äger rättigheterna upptäcker det hela. Är det stora slantar involverade så vill man nog se till att "cleara" sina samplingar. Men vafan sampla på. Jag samplar. Det rättsliga kan man ta sen när det blir mer aktuellt.
Redaktionen
2009-06-12 14:23
Sampling kan beivras om man kan visa att otillåten kopiering skett. Så länge man har köpt musiken borde det väl vara okej? Eller är det kopiera när man samplar? Man kan ju samplat låten som man köpt den..(?)
Vet att ingen kommer bry sig om man sitter hemma och samplar.. Men jag tycker det känns lagligt på nåt vänster.. Typ som om man skulle måla av en annan tavla...(?)
Men står ni fortfarande fast vid att det är olagligt får jag väl ta och ge mig..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com http://www.danielmeyer.se
Har hört mycket samplingar som jag kan garantera att rappare inte fått tillstånd till på radion då artisterna har dött! så som old venyl samplingar mm
370HSSV: Köper du en skiva har du inte automatiskt fått rätten att använda musiken hur du vill. Du får lyssna på låten hemma men inte mycket mer. Spelar du den eller delar av den i ett offentligt sammanhang ska du t.ex betala... Nelione: Artisten äger knappast rätten till inspelningen.
Redaktionen
2009-06-12 15:18
PAC-MAN så långt är jag me.. men på det sättet jag tänker så sitter jag hemma ensam i mitt pojkrum.. fast igentligen är väl frågan baserad på att folk lägger upp dom på whoa.. äh.. jag släpper det här.. :)
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com http://www.danielmeyer.se
Fattar inget sampla och sälj som folk säljer knark bara! Bara man inte samplar svensk musik så rör det inte musikranchen!
Nelione P19 Bara för att artisten är död betyder det inte att man inte behöver tillstånd. Bolagen äger oftast rättigheterna till allt inspelat material. Så även om artisten är död kan man åka dit på det. Så rör det inte musikbranschen? Musikbranschen finns väl över hela världen :) Men som sagt. Chansen att åka dit när man gör musik hemma i sovrummet och lägger ut på whoa och myspace nog är mycket liten till ingen alls. Finns nog många stora artister som inte clearat sina samplingar också och kommer undan med det.
Jag är svensk medborgare skiter i danmark tyskland osv. madonna sampla abba utan tillstånd åkte inte dit trotts anmälningar. Fast jag är större än madonna :D
Men de va regler det handla om så ska inte snacka skit nu. Mina regler gäller inte. Isf skulle öl va gratis
Ja du kanske skiter i alla andra länder. Betyder ju inte att ett bolag från ett annat land kan stämma dig om du gör en hit. Madonna fick sampla Abba btw
Har hört tvärtom men orka inte kaffsa jag va ironisk fattar du va??
Nej jag fattar inte, vad fasiken är ironi?!
Producent
2009-06-12 21:33
Så det jag inte har förstått och undrar är om man samplar svensk musik och man ger ut det i sverige, är det då större chans generellt att man "åker dit"?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Bottom line är väl ändå att det är olagligt att sampla utan tillstånd. Hur svårt kan det vara att förstå?
Still in the bridge
Producent
2009-06-12 23:13
Inte alls svårt att förstå. Men jag är lite nyfiken på om det är större chans att åka dit på svenska samplingar versus säg amerikanska samplingar?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Så det jag inte har förstått och undrar är om man samplar svensk musik och man ger ut det i sverige, är det då större chans generellt att man "åker dit"? Borde väl vara tämligen uppenbart att om man samplar Ebba Grön så kommer, med största sannolikhet, fler känna igen samplingen här i Sverige än om du samplat nått garage-funk band från Texas som släppte en singel 1969.
Producent
2009-06-13 12:57
Självklart. Men det kanske är billigare att cleara en Ebba Grön sampling än en Ramones sampling?
Madonna samplade utan tillåtelse, hon fick det efter att låten släpptes. Varför sampla? ingen kreativitet? ;)
bla.
Producent
2009-06-14 14:27
Kan inte sampla vara kreativt?
Sa man maste alltsa kontakta varje artist/bolag och fraga "snalla kan jag fa sampla detta"?
At the gates of Eternity...
Alltså, är det igenkänningsbart och om låten har potential att bli stor känns det ju värt att kontakta. Du kan ju fråga bolaget lite allmänt utifall att de är på som hökar :-)
Ar det upp till producenten att cleara samplingen forst eller ar det artisten som val koper/framfor nagot pa beatet som far sta for den biten?
Antar att det är den som är ansvarig för publikationen...
så länge man inte samplar saker som är släppta på de största bolagen så är det mindre risk att åka dit. mycket soul som samplas är släppt på WB och atlantic tex. som verkar försöka skydda samplingarna ganska aktivt. en tumregel jag har är att försöka göra om samlingarna så mycket så att inte ens den som har släppt låten ska kunna känna igen samplingen. en annan är att försöka sampla så okända saker som möjligt.
Men om man som producent gor ett beat, som innehaller en sample fran annat material. Sen saljer det beatet till nagon annan (och den personen kommer fa sta for publikationen) da ar det ju uppenbart att man har tjanat pengar pa nagot, utan tillatelse, eller hur? Nu fattar jag ju att det ar mycket pengar under bordet, men ar det sa det fungerar for stora producenter ocksa? Dem gor ett gang sample baserade beats, saljer det till diverse folk, och den artist som vill publicera det, far sta for kostnaderna, och i det har fallet ocksa den svarta summan till producenten?
Producent
2010-01-13 16:00
Har hört mycket samplingar som jag kan garantera att rappare inte fått tillstånd till på radion då artisterna har dött! så som old venyl samplingar mm Ja har artisten varit död i sådär 20-30 år (Är osäker vilket det är) så får man använda artistens verk hur man vill. Men det finns undantag för man kan köpa ensamrätt till artistens verk 20-30 år efter dom dött. Det gick snack om att Michael Jackson hade planer på att köpa ensamrätten till Beatles musik.
Michael Jackson kopte ett gang kataloger, ett tips han fick fran Paul McCartney. Sen nar Beatles katalogen pa 80-talet blev till salu, sa fragade han Paul om han tankte kopa den. Paul sa att han inte tankte gora det och att det var lugnt att MJ gjorde. Men sen sa andrade sig Paul och gav sig in i auktionen mot MJ och andra filurer. Slutade med att MJ kom med hogsta budet och vann auktionen. Och darmed borjade Paul och MJ beefa.
Evertiize P17 Fel fel. Man får sampla musik när upphovsrätten för dom inspelade verken inte längre gäller. Vilket nu för tiden är 70 år, förr var det 50. Så ska man sampla musik rent lagligt utan krångel med upphovsrätt så ska alltså det inspelade verket vara äldre än 70år.
Producent
2010-01-13 21:50
^Innan 40-talet altså?
Hehe ja. Men upphovsrätten skiter man i helt ändå. Åtminstone tills man verkligen ska få ut saker seriöst. Om ens då
Tycker det borde ändras och minskas till typ 15-20 år eller nåt
Lögner blir sanna när du väljer att tro på dom
Åtminstone 30. Men vi ska väl vara glada att dom inte förlängde det till 95 år som det var tänkt från början