Vart finns resten av alla delar? :S
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
här har dom som använder cool edit pro en hyffsad mixning... bara följ beskrivningarna så kommer det gå fint..FILTERS FFT Filter 1. gentle and wide 2. gentle and narrow 3. kill the mic rumble
Graphic Equalizer 2. destination carstereo
AMPLITUDE Dynamics Processing 1.Fast Drums
Channel Mixer 1.wide stereo field
DELAY EFFECTS Chorus
Thickness: 5 voices Max Delay: 15 ms Delay Rate: 0,5 Hz Feedback: 1,5% Spread: 35 ms Vibrato: 1 dB Vibrato Rate: 9 Hz
wide field: 100% Dry out: 105% Wet out: 8%
Highest Quality
AMPLITUDE Dynamics Processing Deesser High
Graphic Equalizer 1. premaster eq
Att dricka en alkoholfri öl är som att slicka fittan på sin syster. Den smakar som vanlig , men det känns jävligt fel.
Jiimboo P16 Den där var bra som fan. Någon som har en sån fast till Adobe Audition 1.5?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
den kan man också använda till adobe audition eftersom adobe audition är en uppgraderad version av cooledit
Att dricka en alkoholfri öl är som att slicka fittan på sin syster. Den smakar som vanlig , men det känns jävligt fel.
Jiimboo P16 Ja men exakt alla namn finns inte hehe, men det går bra endå :)
kanske ser lite annorlunda ut på adobe versionen...
Någon som kan ge lite tips på hur man mixar i audacity
mixa inte med ögonen, bra tips!
"Jag hatar citat"
Jiimboo P16 : rätt soft mix! ;)
Dittin89 P18 : sluta slit ut citatet, det stämmer men wtf, många orkar inte mixa, därför dom söker mixare! hjälp kidsen som ni själv vela ha hjälp en gång i tiden!
alla satt engång på den platsen då dom vela ha hjälp, vissa fick hjälpen vissa inte...
En hjälp på traven är alltid nått än inget, och resultatet blir bättre, så att inte folk tappar glöden för det dom vill göra pga mixen, mixen är ju rätt viktigt, den som gör låten enligt mig,
se de på den ljusa sidan, nya legender kan komma med tiden, och du har stått fören hjälp på traven! ;)
sant citat, därför jag skrev det.. Jag lär mig fortfarande saker om mixning och lär ut till nybörjare så snacka inte. Hur du lyckas sätta ihop "en" med "gång" är obegripligt btw, natti!
"Jag hatar citat"
Yes, skrev det med om du inte såg det! Okejokej, men eftersom jag inte sätt nått med dig så drog jag en slutsats själv, så inget snack^^ Snabbskrivet, då blire så!
herregud krävs det en guide för er? ni har väl öron förhelvete. ok att man tar hjälp med speciella effekter men för att få ut ett cleant ljud behöver man bara öron. Sitt och pilla ett bra tag första gången tills ni har ett bra ljud, senare kommer ni ihåg eller sparar dessa inställningar och har dom som grund till nästa gång för borde funka rätt bra. hatar inte på dem som skrivit guider utan mer på dom som vill att man ska beskriva så detaljrikt så dom inte ska behöva göra något själv.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, lev och lär, testa och lysna. Gör fel och fel och fel, i slutändan vet du om du ska fortsätta eller lämna över det till folk som har öra-
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU
finns gott om tutorials i detta ämne på internettet :D. Tidningen Studio har en skitbra serie som heter Mixologi, kan beställas som pdf eller riktig tidning tror jag. Annars är det att googla, testa sig fram. Kompressor och eq är nåt ja aldrig skulle klara mig utan iaf.
When we live to die we don't live at all
Johnny-V8: pro tools och ableton har båda mp3-exoprtering idag. Get your facts straight!
Jiimboo P16: Du inser inte att man måste mixa alla sorters ljud på olika vis och att det inte finns någon magisk inställning så allt blir bra? Din röst skiljer sig från andras och därför ska man själklart inte mixa någon helt annan röst på exakt samma vis. Inställningar skiljer sig så att komma ihåg massa siffror är bara värdelöst.
Lär er vad effekterna gör med ljudet istället. Lista ut hur du vill att det ska låta, jämfört med hur det låter nu. Testa dig fram till det låter så bra som det kan i dina öron. Är det fortfarande inte i närheten av det du eftersöker inom några år, så har du antagligen ingen talang för att mixa och bör lämna det till nån annan.
Tutorials på nätet kan ge en hel del bra tips på småsaker men du kan aldrig aldrig aldrig lära dig mixa genom en guide. Du måste göra det själv. Mycket.
Vidare kan jag rekommendera den här för att få lite bra överblick och många bra tips:
Länk till Studios Mixologi-Guide Även
inspelningsguiden är grymt läsvärd och ger en god överblick på saker och ting. Samt som lite referens att bolla idéer mot.
| Axel | Xeilon Productions | Laxmacka Crew | DJ Yxmördarn | www.xeilon.com | www.mofetajerre.se | www.ismen.se
väldigt skön tråd. roligt att folk delar med sig. själv brukar jag sitta och prova mig fram på saker så man kanske lär sig nått lite extra på traven som kan komma till nytta någon gång framöver ajja mastringen kmr mäst troligt komma lite till nytta
ville bara påpeka att jag var ironisk<br>
Någon som vill dela med sig av Studio Mixologi i pdf?
många experter här, kan ni inte lägga upp något ni har mixat så man får höra? Det är lite konstigt att varenda en verkar mixa bäst i världen, ändå hör man aldrig något i forumen som låter bra
http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci
Ett tips från mig: Lär er göra musik först. Mixning och mastring kommer sen
Producent
2009-08-24 02:07
Jag kan ge ett par tips. 1. Googla tutorials på compressorer och ta reda på exakt vad alla parametrar gör och hur man använder dom på rätt sätt. men var försiktig med kompression. man vill ju behålla en del dynamik före mastering. 2. lär dig vilka pluggar du ska lägga på send och insert. t.ex. compressor, eq med mera på insert och reverb, delay på send. finns massor med tutorials på youtube om mixning. 3. lär dig mixerns alla funktioner. detta är iofs en självklarhet. 4. använd t.ex. en goniometer för att se om du har fasfel efter stereobreddning eller användning av olika synthar. vid fasfel låter ljudet tunt och ofta bredare, men det är inte monokompatibelt vilket innebär att om du spelar upp låten i en klockradio eller mobiltelefonens högtalare så låter dom ljuden med fasfel inte som dom ska. vid fasfel i basen märker man det bäst genom att man inte hör så mycket bas som det borde vara, och i vissa fall ingen bas alls. när du kör en sub kan det vara svårt att lägga märke till eftersom du behöver stereoljud även i basområdet för att detta ska höras. 5. när du använder en Eq ska du undvika att förstärka för mycket, det är bättre att skära frekvenser än att lägga till. och var alltid försiktig med bas och diskant så dom inte blir för höga. många ljud har frekvenser som inte alltid hörs som längst ner i basen runt 30hz och neråt. var noga med att inte spara onödig bas. om man inte är noga med det kan det lätt bli rumlig och otydligbas i mixen. Det finns även Linjära Eq´s att få tag på. dom är att föredra. 6. Referenslyssna mycket. lyssna till valet av instrument, hur stort frekvensomfång dom har, hur dom står i volym i förhållande till varandra, hur dom är panorerade osv. Om du inte referenslyssnar på bra mixade låtar när du mixar så blir det sällan så bra det kan bli. och sitt inte och mixa flera timmar i streck utan ta många pauser för att vila öronen då dom ganska snabbt anpassar sig till ljuden du jobbar med. ett bra exempel på vad som kan hända är att när du sitter och jobbar med en Eq t.ex. så kanske du sitter och skär bort vissa frekvenser med smala Q-värden så kommer du senare höra dom frekvenserna starkare i alla andra ljud. resultatet kan bli att du hör skumma övertoner som skär igenom när du hör dig själv prata. så ta många pauser från mixningen för att vila öronen så får du inga såna problem. 7. när du mixar är det viktigt att du föreställer dig ett stort rum där du placerar instumenten samt övriga ljud i ett 3d perspektiv. panoreringen är enkel. när du vill ha närhet vid panorering får du ha något högre volym och panorera mycket till höger eller vänster. vill du ha ljudet längre bort i ljudbilden sänker du såklart men beroende på ljud så kanske du inte ska panorera lika mycket. som jag sa innan tänk dig ett perspektiv. Mer än höger och vänster har du även höjd och djup. vill du placera ett ljud högre upp i ljudbilden skär du lite bas och ökar diskanten. vill du ha ljudet i mitten låter du det vara mer eller mindre orört och det ska vara fokus på mid. och lägre blir såklart basen. ett bra sätt att tänka när du placerar ljuden i höjd och bredd är att föreställa dig formen av ett stort träd. stammen är basen i mitten har du mycket grenar som sprider sig brett där du har ljuden i fokus och panorerar mest. längst upp har du diskanten där är också trädet smalare men längs ytan mer detaljrikt med alla bladen och småkvistar. målet är att du ska få en naturtrogen ljudbild i slutmixen. självklart behöver inte dom en skiljda ljuden vara naturtrogna. men det gäller att se helheten. Ju fler ljud du använder, desto svårare blir det att få plats med allt. Less Is More. Glöm inte att referenslyssna mycket. Jag hoppas att mina tips var till hjälp.Thank you very much and have a nice mix.
pinsamt nog så fattar jag absolut ingenting...
fett många bra tips här.thanks
Nej nej nej... Jag råder alla som läst tråden att kasta 90 % av allting sagt här till bottnet av frusna delen av helvetet. Det där med kompressor/limiter på masterfadern i mixen - NEJ. Om du inte har mixat för 5 år o vet vad du gör - vilket är nej eftersom du inte har en analog kompressor jag inte har eller bra monitorering - GÖR DET INTE. Tack. Sparar min tid, och dina pengar. Rule #1 Ingen mixningssession är den samma. Dvs. Du kan inte använda samma presets på allt och vänta dig lika bra resultat varje gång. Varje sång är olika, varje dag är olika. 1 cm på det hur du står, eller hur du mår just den morgonen du bandar ändrar MASSOR i ljudet. Ingen kedja i cooledit kommer att fixa ditt ljud just rätt. Referenslyssna är viktigt, det håller jag med om, men om du inte känner igen saker som FASFEL, COMB-Filttering, JITTER... Läs upp. Kom ihåg att plugins också distar, DVS om du bandat in något med peak-nivå i -3db och lyfter i EQ något över 3 db så har du dist i plugin. Låter skit. Alla gör det. Orsaken varför jag låter bra jämfört med en massa andra är ofta det här. i 24 bit inbandning kan du ha peaks i -6 eller t.om. -12 utan att det påverkar ljudet negativt. Det är ofta BÄTTRE. Läs in på HEADROOM. OPTIMAL GAIN STRUCTURE for every track. Läs om det här. Om ni inte får detta till stånds kommer ni för ALLTID att låta "lite dåliga, vet inte vad det är". Låt inte masterfadern gå på rött. Ingen digital clipping tack. Försämrar på ljudkvalitén och äter upp attacken i ljudet. Det kanske låter hårt då du gör det, men jämfört med rätt gjorda skivor så skramlar det bara när det sätts tillräckligt hårt. Du kommer att låta som en mes. Om det går på rött, dra aldrig ner på master fadern. Det här är precis samma som att ta bort resolution från ditt ljud. Håll den på noll. Mixtra med gainen på tracksen tills det inte längre går på rött. Optimal gain structure, så behöver du inte ens tänka på saken. Och så småsaker för småtrollen. Ingen multiband i mixen tack så länge du kan fixa varje track för sig självt. Använd Automation tillsammans med kompression. Ja dra dom där infernala kurvorna med volym för att ge mera kick i refräng t.ex, eller fixa en del av sampleslingan som låter för hård. Dra ner fast ett jävla hårt "K" som kommer i början av versen, så det inte låter som en apa som slår fast sina två kokosnötter. Att dra ner med EQ är mera musikaliskt än lägga till. (Minimerar också risken till distortion inom plugsen) man kan lägga flera kompressor på en vokal. Ofta är det bättre att ha två kompressorer på små inställningar än en på hårda. Var inte rädda att använda ratios upp till 8 för vokaler(med långsam attack). Men överkompressera inte. Kom ihåg att kompressionen verkar hur takten fungerar, och hämtar fram ALLTING i bakgrunden, sus brus, morsan i köket, ditt smaskande på tuggummit jävla åsna och rumsklangen. Ja. Och om ni inte vet vad fan ni gör, läs upp förrän ni gör något ni ångrar. Försök se till att ni vet vad ni håller på med. Och använd era öron. Om det inte låter bra, försök inte "leva med det" utan gör något åt saken. Efter att ni läst upp lite.
Söker kunder, mixning & mastring!
Ursäkta jag blev bara lite upprörd.
Ovanstående är väl inte helt aktuellt om man kör floating point internt. Men det är en bra vana, så jag håller med ändå :) (http://emusician.com/tutorials/max_headroom/)
Visst är det aktuellt även då, alla plugins är inte av lika kvalité :)
Det är förstås helt sant. "gjorde bort mig" och köpte t-racks 3 classic eq igår (no-brainer på audioMIDI) så ser jag att den sänker dynamiken på min buss med 32 bitar, helvete! ;)
T.racks är helt kul :) Tycker om deras opto för vokaler ibland. Deras pultec är inte så hemsk heller. Men när man har opto-comp i studion som analog så why bother... Många tycker att deras multiband är jättebra. Limitern är dock hemsk...