Grundläggande kurs inom mixning och mastring
Jag utlovade tidigare att en tråd skulle läggas upp här under helgen, denna tråd är den som utlovades så håll tillgodo! Grejen med att mixa snyggt är att hela tiden ha området -6 - 0 dB som en buffertzon, detta är för att nya ljud ska kunna få utrymme så det inte skapar överslag i ljudbilden. För att kunna ha koll på att ljudet aldrig överstiger 0 dB så behöver du ha en VU mätare som verkligen är lätt att läsa och som är att lita på. När mätaren slår i rött så kryper ljudet över 0 dB. Ju mer rött ju högre volym. Så låt oss ta detta från början. Detta fungerar i alla DAW som finns till PC och MAC om de har en inbyggd mixerkonsoll. Börja med att tysta alla kanaler utom den första kanalen. Dra nu upp volymen på max i den kanalen, applicera dynamik effekterna. Nu kommer mätaren stå i rött, detta är meningen just nu. För nu ska du börja dra regeln för volymen ner sakta sakta så att mätaren nästan slår i gult. Om du har använt EQ eller andra dynamiska effekter så kommer ljudet påverkas så ha de effekterna igång medans du finjusterar volymen. Tysta den här kanalen, du är för tillfället klar med den. Upprepa ovan procedur för samtliga använda kanaler. När du är klar så drar du igång alla kanaler och lyssnar på mixen samtidigt som du kollar in huvud VU mätaren. Om du gjort rätt nu så ska ingenting gå över rött. Nu ska du lägga på en compressor på utgången med en inställning som heter "Complete mix" eller dylikt. Korrigera huvudvolymen i mixern så du fortfarande ligger under gult. På det sättet så klipper din musik inte alls. Det är något som uppskattas i bättre studios, och det är därför min musik låter som den gör eftersom jag gör detta per automatik. End of inlärning del 1 (Inlägget ändrat av 370HSSV 2009-02-27 07:35:06)
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)
Lärorikt. =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jobro: Du kunde väl ha skrivit klart allt i ett Word-dokument och länkat/kopierat in i tråden? =) Härligt initiativtagande! Äntligen orkar någon lära ungarna lite basics så vi kanske slipper "mixa åt mig"-trådarna i framtiden!
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Jo det var just vad jag gjorde, skrev i anteckningar, råkade trycka på mellanslag så det hela skickades iväg tomt. :D Nåja skadan reparerad så varför gnälla?
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)
End of inlärning del 1. Del 2 kommer imorgon när jag är utvilad. ?
Jobro:
Jag ställer mig mycket kritisk till ditt teoretiska resonemang i denna tråd, beskrivningen är brisfällig, missvisande och saknar utförlighet.
Jag tänkter inte gå in på specifika detaljer i din text. Saknar man en kunskapsmässig grund bör man rimligtvis inte "lära" ut det man inte känner till.
Producent/Songwriter www.myspace.com/pitchtunes
eller så lägger man valfir master limiter plugg i master kanalen och gör grovjobbet. sedan lämmnar över skiten till någon som mixar och mastrar det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
eller så lägger man valfir master limiter plugg i master kanalen och gör grovjobbet. sedan lämmnar över skiten till någon som mixar och mastrar det.
Jag ställer mig även jag en aning tveksam till författarens expertis på området. Jobro , har du ens utbildning inom ljudteknik?
//Spliffan
har iaf lärt mig vad en vu mätare är!
Hehe.. Jag tycker att det är en skitdålig guide. Inget fel i ditt initiativ, snällt och så, men det känns som att du egentligen inte riktigt har någon kunskap om mastring
http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci
Ja jag erkänner jag kan inte allt, men eftersom du nu klagar på mina kunskaper om mastring så får DU förklara det grundligt. Med andra ord: Upp till bevis!
En utbildning i ljudteknik är inte nödvändig för att klara av grundläggande mixning/mastring. Däremot kanske inte texten riktigt motsvarade vad man brukar säga, men det kanske fixar till sig efter ett par delar.Jobro Är inte nästa projekt en total mastringsplugg á la Jobro? Forum är forum men ingen ifrågasätter pluggar (ja, om de inte får kolla under huven) .)
eller så lägger man valfir master limiter plugg i master kanalen och gör grovjobbet. sedan lämmnar över skiten till någon som mixar och mastrar det. vafan ska du göra de för om nån annan ska mixa det efteråt.. ingen bra idé ska du låta nån annan mixa tracksen så lämnar du alla effekter ute o låter de va precis som de e spår för spår
www.myspace.com/spydaprod largemoney ent.
man kan ju "grund mixa"! Basic sakerna! Och sedan exportera varje kanal för sig i wav så kan vem som helst mix och mastra i vilket program som helst! Inget svårt alls!
vi kan väl dela med oss lite av små tips då ? =) tex jobba med breda q värden på master kanalen
nå annat sånt kanske?
använd öronen e ett rätt bra tips =)
ja, man kan faktiskt bli chockad om man stänger av skärmen och släcker lyset i rummet, det kan faktiskt låta helt sjukt annorlunda. ta pauser och vila öronen är också ett tips. Eller gå och lyssna på nåt annat.
ja en annan bra grej e att lyssna på nån annan låt som e bra mixad för att jämföra, lyssna me andra högtalare/lurar.. testa gå utanför rummet o se hur de låter osv
jo att lyssna på något dagen efter eller så är juh väldigt bra! sen ska man passa sig för att mixa med ögonen som jag kommit på att jag gjort allt för många gånger! brukar blunda när jag jobbar med eq tex!
noeL: Haha, är det inte svårt att sitta med en EQ när du blundar? Eller snackar du hårdvara nu?
Del 2 kommer publiceras ikväll, det tog längre tid att skriva den än vad jag trodde det skulle göra. Så vänta med spänning...
ställer mig lika frågande till det här som resten. trodde först att jag måste ha missförstått det hela när det verkar både sjukt enkelt i teorin och sjukt värdelöst i praktiken. men men....
reality check!
www.discotheque.se
askin hehe kör juh bypass on/off eller att jag sätter musen på och sedan tittar bort eller blundar! bara fin pill!
musen på frekvens knappen eller va jag ska kalla den och rör den upp ner =)
Känns som att folk överjobbar saker och ting. Gå på känsla. Spela roll hur man gör det? so whut? Så länge det låter som man vill ha det. Hiphop är inte en symfoni...det handlar bara om känsla.
hehe.. mixa volymreglar med mushjulet är najs, om man inte har några analoga reglar att ratta på.. ger i alla fall lite mer känsla än att klicka och dra.. det här med att mixa (mastra) är ju annars ganska lätt när det är hiphop.. jag brukar, när jag gör en fulmix direkt efter en inspelning bara för att ha att digga lite till innan mixen är färdig, göra såhär: mutea av allt, utom beatet som troligen ligger på ett stereotrack. Dra upp detta så det ligger på gränsen till det gula (i cubase i alla fall, men ni fattar vad jag menar, det får inte gå för nära nollan) sen slänger jag på en standardkompressor (VSTdynamics) på alla röstspår: threshold -26,5/ratio 3.8:1/releasen på auto / make up gain så att kurvan ligger precis under taket (nollan), här på ca 17, och slutligen attacken som på leadspår ligger runt 20 och på dubspår runt 15 för att släppa fram leaden lite mer..! sätt även på autogate på dubspåren för att städa upp lite. jag har denna inställning sparad i pluggen så det är bara att klicka fram.. sen drar jag ner alla kanaler till noll (utom beatet) och börjar sen dra upp sångspåren ett efter ett (är det olika röster så ta en röst i taget) så att de låter lagom mycket (här är det öronen som avgör) oftast hamnar dubbarna på lite över halva huvudspårsvolymen, och nu pratar jag om dubbar på enskilda ord/fraser.. panoreringen av dubbarna brukar ligga mellan 40 och 70 åt vardera håll beroende på hur tajta de är; jag upplever att ju tajtare, desto längre ut kan de ligga (därför ligger mina egna dubbar alltid maxpanorerade..:P) eftersom ju längre ut de ligger, desto mer uppfattar man dem (så är det i alla fall för mig). som jobro nämnde är det bra att hålla koll på sitt headroom (dvs se till så att man har lite marginal innan mastern distar) och alltid ha masterregeln på nollan. Om det trots allt visar sig att din mix vill dista så är det bara att sänka alla reglar ungefär lika mycket (i de flesta sequencerprogram kan man länka reglarna så alla ändras lika mkt). slutligen, när mixen låter okej kollar jag en sista gång att alla verser ligger på ungefär samma nivå genom att klicka runt i mixen medans jag har låten på play. Refrängen kan ligga lite högre, detta är bara najs..;) Som en krona på verket, vilket egentligen eliminerar behovet av att hålla koll på headroomet, slänger jag på GVst's gratisplugg GMulti (http://www.gvst.co.uk/downloads.htm) i vilken jag först drar upp ratten "mix" till ca 85-90 (lägre = mer oldschool, högre = mer modern hiphop) drar upp stereobredden på mellan- och diskantregistren till kanske 150-170% samt leker lite med bas- och diskantregistrenas gainrattar för att eventuellt få upp mer tryck/tydlighet i mixen (detta är inget måste). som krona på kronan slänger jag på kjaerhus audios "classic master limiter" (http://www.kjaerhusaudio.com/classic-master-limiter.php) och ställer "level" mellan tvåan och sexan (även här, ju högre (läs: lägre treshold), desto mer modernt överkomprimerat sound) Limitern gör att ljudet aldrig går över nollan (dvs distar). Min version (tror inte det kommit ut nån uppdatering sen dess) är till och med så effektiv att den sätter ett tak vid -0.2 db, vilket gör att man får höja sin masterregel till 0.2 db (klicka i rutan och skriv .2 + Enter) Nu är det bara att mixa ner låten (i cubase måste man ju ställa in projektlängden med dom där blå markörerna, tänk på att lämna lite luft innan och lite mer efter låten; innan för att vissa skivspelare kapar första halvsekunden eller ngt i en låt, och i slutet för att eventuell efterklang i beat eller nåt reverb om du använt sånt ska få klinga ut..) Gör om låten till Mp3 med NHC's Switch, bästa jag använt och om man orkar med nag-screens så kan man köra med trialversionen, den funkar finfint! Sen kan du slänga in låten på din mobil och spela den för dina kompisar! -- Detta är ju ingen vidare seriös mixningsteknik men den ger ett hyfsat resultat på kort tid (jag har själv genomfört detta på under fem minuter, medans jag var full, och sekunderna efter kunnat dunka vår senaste hit på förfesten.. toppklass..;) ..och resultatet ligger inte så långt ifrån det bästa du kan få fram utan att ha proffsgrejer och erfarenhet. Så håll till godo och sluta fråga om mixhjälp på forumet (om ni inte vill ge mig cash, då är det bara att fråga..;)
är inte G, nu vet ni det, jag vänder ryggen till allt hat/<br>är mer som E, för ni vet E det är fan MC i kvadrat.. www.myspace.com/gkmonarken
kopiera allt skicka till mej så klistar jag in det fint
PSG, väldigt generell mixning som antagligen låter olika på olika låtar men säkert bra för folk som e nya! delay reverb o eq på spåren e ju faktorer som gör skillnad me bland annat Gör om låten till Mp3 med NHC's Switch, varför inte bara exportera ut projektet i mp3 direkt!? själv exporterar ja aldrig ut nått med limiter eller effekter på masterspåret, sköter all efterhantering i soundforge
Jag har en fråga, finns det någon effekt som tar p- och b ljud som poppar för mycket eller handlar det bara om rätt inspelningsteknik?
spyder: det beror ju på vad man använder för prog... inte alla har mp3-exportering
Johnny: Jaja, jag vet, men io detta fallet är det nära micken och intensiv rap, finns det ingen effekt för det?
jo, puffskydd... ;) jag tror att anledningen till att man använder det är att det är väldigt svårt att ta bort. Plus att membranet kan skadas...
du kan ju alltid ta in det i en audioediterare och rita om i filen, fast det tar ju lite tid...
Jo, det gör det. Jag vill ha en snabb och hyffsat effektiv lösning på problemet... High pass filter kanske? (läste det på någon sajt, vet inte ens vad det är). Föressten,när jag mixar mina låtar använder jag reverb, de esser och Q filtergrejen eller eq, höjer och sänker efter eget behag men jag undrar, är det bra mix eller är det något jag borde använda istället för det och det?
det beror på hur det låter från början och hur du vill att det ska låta, det finns egentligen inget rätt eller fel (förutom det som låter på ett annat sätt än vad du vill)... highpass filtrerar bort de lägsta frekvenserna, så om puffarna låter väldigt dovt kan du ju prova. det viktigaste är egentligen att prova vad de olika effekterna och inställningarna på dessa gör, så du kan lära dig höra vad du tycker behövs. alltså mixa mer med öronen än ögonen ;)
Jaså... ja, det kan gå, men finns det någon annan liknande highpass filter skit eller något? Och om jag mixar det så, måste jag ta bokstav för bokstav eller är det bara att slänga den på inserts då? Jo alltså, jag kör en standard uppsättning på tre - fyra effekter och jobbar mig fram genom det. Men när jag mixat klart, så kommer ju mastringen, det kan jag inte... Skirver ut file n i mp3 efter att jag mixat klart.
johnny han pratade om cubase.. vilka program skulle inte ha mp3 exportering nowadays?
Lägg en Eq som insert på den kanal du vill minimera puffljudet. Sedan aktiverar du ett högpassfilter och justerar gränsvärdet efter behag. Du kan börja med 150Hz och höja eftersom efter vad som låter bra.
Producent/Songwriter www.myspace.com/pitchtunes
spyder: pro tools, ableton, är osäker på om logic har...
logic har det
Hur gör man detta i tex adobe audition, utan plugins?
Vänta nu... ok, high pass filter, men compressor då? För puffljud alltså. Sedan undrar jag... om man tar VST compressorn, då blir det ju dynamic effekt på det också, ska man använda det, eller ja, det kanske beror på beat etc, men brukar ni lägga på dynamikeffekt eller?
Som sagt: Finns inga genvägar till ett bra ljud.
Karlsson, ska vi dunka på dem? - Lillebror (tjackmonster)
kanske lite sent nu, men jag gör om wav till mp3 i switch eftersom jag tycker att cubases kodare är ganska kasst, men det kanske är en smaksak..;) switch kodar om filer ganska snyggt med minimalt swischande i diskantregistret..!
är inte G, nu vet ni det, jag vänder ryggen till allt hat/<br>är mer som E, för ni vet E det är fan MC i kvadrat.. www.myspace.com/gkmonarken
och angående blatten65's fråga - en kompressor är en dynamisk effekt ("dynamic"), det handlar om att man jämnar ut variationerna (dynamiken) i volymen på ett spår..!
PSG P22 hur installerar man in plugins-en ?
tack på förhand!
Vi är från Västerort! http://www.znapmusic.com/betongblocken/
om du vill få igång vstplugins (i cubase som jag kör) så måste du installera dem i VSTplugins-mappen som du kan hitta i X:\program\steinberg\cubase. Om du installerar vstpluggar med ett installationsprogram kan du välja installationsväg där, men ofta är pluggar du laddar ner bara en .dll-fil, och då är det bara att flytta in den filen i VSTplugins-mappen och starta om cubase. Kan tänka mig att det funkar på ungefär samma sätt i FL och andra sequencers med VST-stöd..?
''och angående blatten65's fråga - en kompressor är en dynamisk effekt ("dynamic"), det handlar om att man jämnar ut variationerna (dynamiken) i volymen på ett spår..!'' Aha, ok... Men jag fick hör att en penna på membranet kan vara ett bra tips? Sen har jag laddat ner en drös med eq's från kjaerhus och andra ehmsidor, så puff är inget oprblem längre, nu har jag problem med brus, noise, som micken avger, och ljudkortet, hur bkir man av medd det, jag höjer ju alla kanaler till max vilket är problemet, men det kommer ju evnteuellt ändå bli lika höjt efter mix/mastring, om jag såklart inte sänker. Men ändå, har jag sänkt etc och änd¨höjer, kommer ändå bruset höras, mixar ni bort brus eller låter ni det vara?