I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2008-01-02 23:10

Egen Studio

Hej

Jag behöver lite hjälp med mitt studio-bygge.

Jag har sen kanske två år tillbaka sysslat med studio och skapat musik. Först så var det så att en kompis hade en egen studio, inte så märkvärdig men det var en bra början. Vi satt där på hans rum dag in och dag ut. Skit kul faktiskt att både bygga på studion och testa på att sjunga. Men han flyttade innan denna sommaren och tog självklart med sig hela studion och jag förblev tomhänt. Sommarlovet gick och jag hade skrapat ihop en aning summa som jag trodde skulle räcka till. Efter att ha frågat runt lite hos kompisar och olika musikforum bestämde jag mig för att köpa en mikrofon, (studio projekts b1) och ett nytt ljudkort, (Phonic, Firefly 302).
Testade runt lite och prövat på olika inställningar så känns det som att ljudet låter väldigt fint och elegant. Så som alla eller de flesta studion så måste man alltid uppdatera sig och köpa in ny utrustning. Kollade runt lite och mitt intresse fastnade för en pre-amp (Studio projekts VTB1). De var här jag fick problem.

Ska försöka att beskriva mitt problem och hoppas att någon i alla fall förstår.
Vad en pre-amp gör är väll ändå att ljudet(rösten) ska låta mycket närmare och "bredare". Det gör det hos mig, och det är bra. Men vad som blir det dåliga med pre-ampen är det, Att rösten blir väldigt instängd av sig och låter som att man håller för munnen med näven och försöka sjunga.
Har försökt på en massa olika inställningar men ändå så hamnar jag på samma resultat, om inte sämre.

Ifall det är någon som har stött på samma problem eller känner bara till lösningen så är det väldigt sjyst ifall man kan få lite hjälp så jag kan fixa det här någon gång.

Lite extra;
Jag använder Cubase SX3
Använder inte mickbås?
och,, hmm, Kommer inte på något mera för tillfället men är det något mer som behövs så är det bara att fråga.


Ifall jag har placerat tråden fel så ber jag om ursäkt, Ny här..

Tack i alla fall, Får hoppas på svar bara.