I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Cubase SX for Dummies by GAIA - Lättare introduktion till Cubase

Vår Hiphop - Producenter & DJs

2007-01-14 00:30
Tack för svaren!
Follow the dao, right about....NOW!

2007-01-15 19:56
tja tja, har fått in midi spåret, men en sak bara för att veta det, hur sparar man det? läste det där uppe men det funkar inte, de låter ingenting när man spelar upp det typ i winamp tyvärr.. aja holler if you know vad jag pratar om,

//peace..

2007-01-16 22:58
Sparar projektet gör du i menyn, file/save eller save as, för att exportera audio, titta på avsnitt 6 i denna guiden. Välj ett format du kan spela upp i winamp, t.ex. mp3.

2007-01-18 00:56
Damn GAIA, detta var verkligen nice. Respekt!
myspace.com/kushforeal

2007-02-12 00:43
Hur bouncear man ihop flera spår??? lr vad det kallas i cubase?
--==ProType_Entertainment==--

2007-02-12 00:57
Hur menar du?

Det finns en freezefunktion för MIDI och audio. Eller så kan du exportera olika delar till wav t.ex.

2007-02-12 00:58
menar när jag recordat med micken t ex 3 kanaler.. men sen vill jag slå ihop dom till en fil (kanal)

2007-02-12 01:02
Hmm, kanal och track är inte samma sak men varför kan du inte bara exportera de tre spåren till en wavfil och sen importera den?

2007-02-12 01:03
okej.. Men jag har hört att det ska funka att göra så.. för då tar den inte upp lika mycket prestanda av plugginsen om man kör med fler kanaler... För t ex i logic Kallas det att man bouncear ihop dom.. o det måste ju finnas nått liknande i cubase...

2007-02-12 01:04
och jag menar tracks.. =)

2007-02-12 01:06
Men jag är inte riktigt med på vad du menar? Effekter från plug ins kan du ju köra via send och sen distribuera ut dem till hur många spår du vill? Har du tre importerade audiospår så kan du ju inte mixa samman dem direkt i programmet, du måste ju exportera mixen för att få en enda fil. Du kan länka ihop olika tracks också om du tänkte på det?

2007-02-12 01:11
okej.. för just nu lägger jag effekterna direkt på varje kanal.. men hur ska jag göra då menar du så att jag distributerar ut dem till flera spår... en o samma pluggin jag använder alltså =)

och hur länkar jag ihop flera tracks =) .. tack för alla svar

2007-02-12 01:14
Well, gör såhär min vän, läs guiden uppifrån och ned, det tar inte lång tid. Där hittar du hur man arbetar med automation och var man länkar etc. Det är mkt matnyttigt, kolla längst upp i innehållsförteckningen så hittar du rätt.

//Pz

2007-02-12 01:21
Som jag skrev till en annan snubbe,

När du kör send kör du oftast 100% wet och kan hämta från torrt till vått, 0 - 100%, på olika tracks. Ska du använda en effekt på flera spår är det send som gäller.

Ska du bara köra på en kan du köra insert som alltid är wet men du får definiera hur vått det ska vara i själva effekten. Som insert kör du hela signalen genom effekten.

Som insert går signalen genom effekten och en "ny" processad signal går vidare till exempelvis stereobussen. Som send så mixar du ursprungssignalen med effekten.

Som send kör man oftast delay, reverb, chorus och liknande medan man som insert kör EQ, kompressor t.ex.

Det är snällare mot prestandan att t.ex. köra 5 trumaudios genom en send FX med ett reverb än att köra 5 reverbs som insert FX. Just reverb jobbar med avancerade algoritmer för att imitera ett trovärdigt reverb. Att behöva köra samma process multipla gånger äter prestanda och datorn laggar ihop till slut.

//Pz

2007-02-12 01:22

Nu hajjar jag iaf hur det funkar i Cubase... Stort tack GAIA!! Och grymt att du gjort denna hjälpen till folket som är i behov av det!! Piz

2007-02-12 01:24
Np, alltid kul att hjälpa till, lycka till.

2007-02-13 14:48
kan man inte få höra hur låten vart om du har den?:P
hoj

2007-02-15 15:42
kan inte någon ta sig friheten och göra en pdf-fil av det här?

2007-02-21 16:45
håller med Betongbarnet P0

2007-04-16 12:38
Bra gjort som fan!

Jag funderar på en grej.. När man är färdig med mixningen vill man ju att master regeln skall skicka ut så mycket signal som möjligt när man exporterar utan att det peakar.. Finns det nått sätt att få den att ställa in sig själv efter det eller måste man verkligen sitta själv och dra i egeln tils man hittar perfekta volymen?

Åter igen bra jobbat med guiden!
www.FITHMiX.com - www.myspace.com/FITHMiX

2007-04-16 23:04
Alcho

Ja och nej, visst kan du säkerligen knyta regeln via automation men det känns so and so. Låt nivån toppa runt 0 dB och kör en limiter på master regeln istället.

2007-05-14 16:54
Jag har en fråga, varje gång jag ska exporta står det "an error occured during export" så det går inte :S nån som vet felet?
Allt är sant på internet.

2007-06-05 11:11
Re$pect..

2007-06-07 10:00
Effekt på in spår:
Jag kom på en grejj för ett tag sen, om man lägger effekt på in kanalen så spelas spåret in med den effekten på, bra att ha limiter där t.ex.
www.FITHMiX.com - www.myspace.com/FITHMiX

2007-06-11 04:38
Ett tips från mig bara är att
sidechaina gärna kicken mot basen.
Inte alltför mycket men lite granna. Då känns det som det gungar lite granna om man gör det rätt.

Och ett tips från mig är att hör du ett brus t.ex på pianot i låten fast det inte brusar när det spelas upp ensamt. Då skall farbro sidechain fram.

Det är oftast så man kan höra skillnad på nybörjare och folk som hållit på en liten längre tid är att en nybörjares låt låter "grötig"
medans en skicklig mixare/mastrare får fram varje ljud i en låt.
Och det är en jävla kunskap. Jag har precis börjat peta på smutsen ang. Kompressor/sidechain/Limiter osv.
Helt sjukt!
Gör hellre ingenting bra, än att göra någonting dåligt.

2007-08-29 21:07
Nu har jag hittat en Midi-Keyboard "M-Audio Axiom 49" Verkar aright som en start, att den har fått bra betyg av dem flesta på nätet känns utmärkt med.
Då blir det att producera på datorn ändå, men det lever jag med.
Öh ska bara se om jag får låna papa's skivspelare och skaffa någon prisvärd mixer med firewire.
Om jag nu fattat allting, borde:
- Midi-keyboarden
- Skivspelaren
- Cubase Sx3
- Mixern
Räcka till att kunna göra samplad musik i datorn? Har jag fått det om bakfoten ber jag gärna om hjälp.

Roc Nation Invasion! 19/7 - 2008

2007-08-29 21:09
Oj fan, fel tråd haha.
Så gåre med flera flikar uppe.
Roc Nation Invasion! 19/7 - 2008

2008-01-04 21:38
Är det någon som vet vad det är för skillnad på cubase studio4 och cubase4??

2008-01-30 10:20
Hur lägger man in trummorna till ett spår av dom trummor som finns i progr?
Vi är från Västerort!
http://www.znapmusic.com/betongblocken/

2008-05-12 21:56
Var kan man få tag i Cubase?

Producent

2008-05-16 01:29
Riktigt sjyst guid! Uppskattas som fan, nu fick jag svar på ett par frågor:)
jhurdtasgbnbzmgzfr.
Producent

2008-05-25 21:59
asså fan va lätt och smidigt FL studio är. man kan göra allt i det och lite till. och enkelt. bara öppna pårogrammet och prodda. inte massor av inställningar för att ens få ljud i skiten.
jag har proddat i FL sen 3an kom ut. sitter nu med 8an. skitbra program. mixern i FL är också mycket smidigare och inte lika trång som i cubase. Fruityloops är underskattade på grund av dom riktigt dåliga programmen i början. men idag är det full funktionellt för prrofissionell produktion.

2008-05-25 22:05
Hehe, Cubase är vad du vill att det ska vara, du kan fixa settings och göra en produktion från scratch till finish på 20 minuter eller 20 dagar. Det är väldigt flexibelt och man kan arbeta på fler sätt än ett i det. Varför jag kör cubase och inte pro-tools, reason, logic eller ngt annat är mkt pga layouten och arbetsytan öht, färgerna och tillämpningarna. Blir lätt trött i skallen framför pro-tools, det ser inte lika trevligt ut för ögonen, :)

Men i regel så kvittar det vad man använder, det är samma principer i regel bakom alla program och i slutändan handlar det om talang och kunskaper inom ljudsättning som avgör hur det låter.

//Peace

2008-08-20 17:19
Tyvär så laggar mitt Cubase ordentligt, om jag trycker ner en ton så spelas den tonen upp efter 3 sekunder typ.
vad kan vara felet?
(det är inte min dator för den är hur bra och clean som helst. Andra program fungerar utmärkt också)

2008-08-20 17:31
Latency, skaffa ett ljudkort som ar designat for musikproducerande. Sikta pa tider MINST under 10 millisekunder.

2008-08-20 22:59
Tyvär så måste jag säga att jag har ett ljudkort som är till för musik redan :( och det är svinbra :(

2008-08-23 18:04
Då har du inte switchat ASIO, in på VST connections F4
Sångare

2008-09-12 12:38
Tjock Najs man :D
Joshan-NoBrainProductions-Joshan-HomeRecStudios.

2008-09-15 13:52
fan jag drömde att jag var gudomligt bra på cubase inatt haha, sjukt ologisk grej bara
Tare Lugnt Vol 4 och Dirty North är båda ute nu!
www.thosedamn.se
www.randombastards.com

2009-02-03 14:04
kan ngn skicka ngr bra namn på plugins tex på ngn compressor m.m för dom originala är ju inte mycket att hurra för

2009-02-03 14:46
tjena grabbar är de någon som har några bra plugins till cubas som är villig att dela med sig?
compressos blandanat?

2009-02-03 15:05
Waves paketet!
Rappare

2009-04-17 23:56
detta har hjälpt mig en del bara att när man exporterar det och ska spela upp det så låter detb inte som i programmet låter. bara vidrigt. när man gör det till mp3 :(
All support uppskattas /// Elaz

2009-04-18 17:16
Denna lär fixas till väll? ser bara massa kodning där uppe..
http://www.myspace.com/twoismagic
zuzpeqt.narkotikaroteln.org