UP 41 - Last call for alc...flix
Sent ute som alltid, men UP 41 är planerat att släppas i mitten/slutet av november. Bilddeadline är 20 oktober. Så maila bilder, brev, åsikter och allt annat till:[email protected] eller snigelpost till: UP Box 773 12002 Årsta Det kommer bli ett fett nummer. Aiight UP-Clickz
Är det en svensk graffiti-tidning vi snackar om här? Tell me more! 8)
ATTBETALA P27 Har du missat vad UP är under dina 27 år?
Ja, jag lever i en småstad där jag är helt ensam om min grej samt utan en tåg-station. Det är total failure.
ATTBETALA haha knas synd om dej man xD
Stående uttryck keep one's cool---{informellt} hålla huvudet kallt, behålla fattningen lose one's cool---{informellt} tappa huvudet, förlora fattningen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Låter fett, det här ser jag fram emot!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
samma innehåll som vanligt? tre panels, sex väggar och repotage från madagaskar och bolivia
Awaiting Beheadment and Mutilation
Nej det kommer faktiskt att satsas stort på ett reportage om gnällfitteri på internet!
du kan fortsätta läsa om alla tjommar som sätter upp garnnystan i träd om du tycker det är så roligt din jävla sopprot
Awaiting Beheadment and Mutilation
Nice, vad är det för krav på kvalite på bilderna som skickas in? Ska bli kul och läsa tidningen när den väl släpps någon gång nästa år (för ingen förväntar sig väl att den kommer släppas i mitten av november? har up någon gång släppt tidningen i utsatt tid?)
UP - vad kommer det handla om i tidningen då? vem intervjuas etc.??
ImagoMortis Nej jag är inget större fan av UP's utveckling jag heller men någon gång kanske du borde stanna till och tänka efter "Har alla förstått att jag har universums minsta snopp eller måste jag gråta lite mer på internet?" Kom igen nu, alla har liksom fattat att du hatar allt och alla. Spektaklet börjar bli gammalt.
Coolt! Grymt att ni gör något. Visst kan inte en tidning passa alla smaker, men detta eviga gnäll... När ska toysen fatta. UP är ingen public service produkt. Om ni inte gillar den, köp den inte. Tycker ni att den är dålig, gör en egen bättre tidning då. Det är väl bara att be era polare om bilder, ut och fota lite, slänga ihop en rolig text, låna högstadiets dator och sätta ihop den... eller? Sen är det bara att casha in... Ni vet, det finns massa pengar att tjäna i graffititidnings branchen. Kör hårt!
// Echelon
Folk som är uppväxta med UP o har kollat i skiten sedan dom var kids (när den var bra) som vi tidiga 80-talister o nu ser att varje nummer bli sämre måste väl kunna säga det öppet. Jag tycker f ö att det är synd att UP aldrig svarar på någon kritik i forumet osv...hade varit intressant med någon slags diskution men dom bara skapar trådar, ber om saker men orkar inte ens anstränga sig nog att kommentera folkets åsiker.
Att det har blivit populärt att hata på allt och alla i varenda tråd i graffiti forumet har verkligen blivit populärt på sistonde. Nu känns det nästan som om alla dampade whoaklottrare har blivit en parodi på sig själva - alla paneler är alltid fula och gjorda av toys, alla nummer av UP är skit, alla som köper burkar istället för att racka är inte äkta, alla graffitiscener i alla städer är döda eller döende, streetart är djävulens påfund, om man målar i fames så ska man helst lägga burkarna på hyllan etc etc etc. Vad har hänt med alla skisstrådar? Vart tog alla trådar där man diskuterar teknik vägen? Varför snackar man inte om jams, utställningar och annat kul? När blev det så jävla coolt att klaga på precis allt? För att inte gå helt off topic så vill jag bara säga att jag tycker att UP är en jävligt bra tidning, speciellt efter deras relaunch. Det är bra att komma ihåg att när UP lanserades så var det just bilderna som lockade, men i en tid då man har direkt tillgång till hundratals fotologs, hemsidor och bloggar med tusentals bilder så känns det som om det är just texterna som gör UP värd att läsa. Texterna som går lite mer på djupet och får en att tänka till. Men visst, alla har rätt till sin egen åsikt och om jag låter butter så ber jag om ursäkt, jag vaknade nog på fel sida av sängen idag, precis som ImagoMortis har gjort dom senaste månaderna innan han avreagerar sig på Whoa.
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel
Djupgående reportage? halvdant snick snack skulle jag kalla det...
Eftersom denna diskussion om UPs inriktning dyker upp inför och efter praktiskt taget varje nytt nummer ska vi passa på att ge er vår syn och tankar kring tidningens utveckling och innehåll. UP är en internationell graffititidning baserad i Stockholm. Distributionen av tidningen går till lika delar Sverige, Europa och Nordamerika + diverse andra platser i Australien och Asien. Vår generella tanke med tidningen är, precis som för 17 år sedan, att sprida kunskap om graffitin från ett inifrånperspektiv och låta graffitimålarna själva komma till tals. En motvikt till allt annat som skrivs om graffiti, som ofta har ett helt annat perspektiv och framför allt en annan agenda. Vårt fokus är i första hand Sverige och Skandinavien och därefter Europa och Nordamerlka och alla andra platser där vi anser att det finns något intressant att skriva om. Vi tar till oss kritik även om vi inte alltid svarar på den eftersom det skulle vara ett heltidsjobb. Framför allt är vi glada för att folk framför sina åsikter om tidningen. Vare sig ni tycker om den eller inte så har ni för det mesta tagit er tid att kolla igenom och skapa er en uppfattning om den. Hos de flesta uttrycker åsikterna en vilja att förbättra den. Det är intressant att se hur olika kritiken ser ut. Den ene vill ha mer fokus på tags från Stockholm, den andra mer fokus på tåg från hela Sverige, den tredje bara väggar osv. Det visar hur bred den svenska scenen är, och alla de inriktningar som finns. Det finns vissa åsikter som återkommer, och som är svåra för oss att ändra på, t ex att UP var bättre för. Oftast var den som bäst när den som framför kritiken var yngre och helt enkelt tog till sig information på ett mindre kritiskt sätt. Den skimrande nostalgin från ens ungdomsdagar innefattar även UP. Den kritik vi har lättast att ta till oss är självklart den konstruktiva, ju bättre formulerad och idérik desto bättre. Det absolut bästa sättet att påverka tidningen är att maila oss med idéer om vad vi borde ta upp eller ändra på. UP har, precis som allt annat, förändrats under åren. Den hade en annan betydelse för 15 år sedan än den har idag. Under början och mitten av nittiotalet var UP under långa perioder det enda mediet för graffiti i Sverige. Så är det inte längre, UP är idag en av många kanaler. UPs fokus är idag inte att publicera så många bilder som möjligt, vi tycker att man via internet och inte minst våra svenska tidningskollegor kan få en bra dos av välgjord graffiti ändå. UPs fokus är istället att få text och bild att jobba ihop för att ge en mer övergripande och initierad bild än bara bilderna skulle kunna ge. Hur bra vi lyckas med det är upp till var och en att bedöma och sedan välja om man vill stödja UP eller ej. Vi anser att det viktigt med olika inriktningar på de medier som bevakar graffitins utveckling och att de kompletterar varandra. UP är idag bara en av många medier som tolkar och analyserar graffitin, men det är viktigt att inse att detta är just en tolkning. Verkligheten finns därute för alla att ta del av och tolka, att skapa sina egna åsikter och känslor kring. Det rekommenderas starkt. Vi vill passa på att tacka för allt stöd, alla åsikter, all kritik och alla bidrag vi får för UP. Och vi hoppas att ni sedan ni läst detta får en bättre bild av våra tankar kring UP och dess utveckling. Mvh Torkel Sjöstrand, UP
Instämmer helt i vad FarmorBerit skriver. Tiderna förändras, och det är klart att UP ser annorlunda ut idag mot vad det gjorde för 10 år sedan. Med tanke på internet framgången med bilder och allt vad det innebär, tycker jag att UP fortfarande är kvalitet och alltid innehåller spännande reportage. Istället för att klaga och bara klanka ner så kanske folk också får en annan bild nu när Torkel skrev. Tummen upp för UP, och till UP-Clicken: Keep up the good work!
www.sexstyckenstryk.com www.myspace.com/mattiasingo www.myspace.com/dickochingo
kolla det var ju inte så svårt att skriva några rader som svar...
Instämmer med FarmorBerit i att det klagas väldigt mycket kring UP och visst, alla har rätt till sin åsikt men om man nu tycker att varje nummer blir sämre och sämre så kan man ju helt enkelt bara lägga av att köpa tidningen så slipper man ju bry sig. Jag gillar UP och har alltid gjort, har nästan alla deras nummer förutom några stycken av dom första som jag saknar. När jag bläddrar i ett helt nytt nummer av UP förväntar jag mig att se graffiti som inte redan publicerats på en massa hemsidor, bloggar osv. Lite exklusivt material helt enkelt som inte alla redan sett tycker jag är fresh att se och just därför har jag inga problem med att UP snålar in på bilder. Personligen kan jag tycka att hela grejen med internet och möjligheten att publicera sina verk har gått över styr, det finns helt enkelt för mycket av allt och jag gillar inte det. Just därför uppskattar jag en tidning mycket mer men där med inte sagt att alla tidningar är bra för så är det verkligen inte. Finns väl en handfull graffiti-tidningar som jag fortfarande följer & tycker är värda att köpa. Bomber, Stylefile & Xplicit Graphix är några av dom.
mrsalesman
Folk som är uppväxta med UP o har kollat i skiten sedan dom var kids (när den var bra) som vi tidiga 80-talister o nu ser att varje nummer bli sämre måste väl kunna säga det öppet. Det väcker minnen från när man var en liten kid och eftersom den inte såldes här fick man beställa(?) eller handla från andra städer. När någon hade fått händerna på en var det en stor sak. Tidningen lånades ut och alla satt på gräsmattan och kolla igenom den gång på gång. Fyfan vilka minnen. Jag har kvar tidningarna. De är i så jävla kassa skick och i up nummer 12 sitter det ett tuggummi mellan de sista sidorna.
Those were the days
vad kommer nummret att handla om? vem intrervjuas?