I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur straffas man som utlänning i andra länder?

Vår Hiphop - Graffiti

2009-09-03 19:32

Hur straffas man som utlänning i andra länder?

Alltså hur behandlas man som Svensk som torskar för att klotter/vandalism i andra länder? Landsförvisning på livstid med böter? Skickas man bara hem med böter och får komma tillbaka, eller åtminstone återvända några år senare?

Spekulationer ger mig inte några svar och gissa kan jag göra själv. Vill veta av folk som sitter på fakta, alltså är pålästa eller själva har råkat ut för något.

De länder jag är främst intresserad utav att veta hur lagarna är kring vandaliserade utlänningar är USA och Japan. Båda vilket har rätt strikta lagar för utlänningar i övrigt.

Tråden är dock öppen för att berätta om andra länder också då det kanske skulle stilla någon annans nyfikenhet. Om nån vill flika in hur polisen bär sig åt vid gripande i olika länder är det också välkommet, te.x målar man i "blabla" skjuter dem skarp etc.

Postade inte i semestertråden då den är sjukligt inaktiv och det inte är direkt kopplat till burkaffärer, fames etc (även om temat egentligen är semester...).

Tack på förhand.

2009-09-03 20:11
Ja vet att någon från CHA åkte in i norge så fick de sitta 1 månad .
(Hela historien finns på amagadd)

2009-09-03 20:50
Det är väldigt olika från land till land men i det stora hela tycker jag att det är ett skämt...du betalar i princip för ditt brott sen går du hem. Sen klart att du kan bli häktad få sitta nån dag hit o dit men din torsk syns ju inte ens i Sverige så vem bryr sig.

USA och Japan är dock en helt annan femma...folk som torskat i japan har ju fått år i finkan, just USA verkar ju inte helt fucked på det sättet du blir däremot förvisad från landet för livet vilket inte är så jävla nice om du skulle skaffa familj o få lusten att amerikanisera dina stackars avkommor! Men det skiljer ju som vanligt från fall till fall, från vilken region du är i ett specifikt land osv..

Om du tar tyskland som exempel så är det ju indelat i 14? "bundesländer" där de regionala skilnaderna är enorma då dom stiftar sina egna lagar osv...

2009-09-04 01:00
Bozaii P17

1månad är ju tråkigt men det kan ske i Sverige också, något man borde vara beredd på om man är med i leken. =)

MRsalesman

Jo jag förstår givetvis det skiljer sig från fall till fall och i olika länder. Men om man "rent teoretiskt" skulle få för sig att måla när man är på semester vill man ju veta att det eventuella straffet inte kan vara något man får ångra för all tid och evighet.

Tråkigt det med USA, för det hade varit en riktig höjdare att köra nått där, men inte värt att eventuellt aldrig få sätta sig fot där igen, då känns lagliga vägger som ett mer lockande alternativ. Kanske det där 5 points eller nått skulle vara värt ett besök istället t.ex.

Ang Japan så vet jag ju att dem verkligen inte vill ha utlänningar där då det är pissigt svårt att få visum. Sen har jag för mig det är olagligt att söka jobb i landet utan specialvisum också som ändå begränsar möjligheterna, kort sagt är dem petiga som fan med oss icke japaner.
Jag visste det var långa straff där men frågan är, blir man landsförvisad för all evighet, för det är i princip såna saker (samt att polisen skjuter skarpt) som skulle få mig låta bli.

Och menar du att "Svenskar" som kört i Japan fått sitta av flera år i Japan+böter? Blev dem utskickade också sen antar jag?

När vi ändå talar om det. Tips på några målarvänliga länder dit man i princip kan åka fast, betala böter och gå tillbaka till hotellet?

2009-09-04 01:44
amen vafan jag förstår dig samtidigt som jag tycker att du får satsa lite...jag menar man målar ju för att synas o för att göra ngt vart man än kommer...i värsta fall behöver man ju inte göra en wc på NY tuben om man känner sig lite rädd. Att åka till ett land och inte ens ge höjningen av brottsstatistiken en hjälpande hand är en skymf. Men det är ju min åsikt.

Det var inte svenskar som torskade...men det spelar nog inte extremt stor roll jämfört med andra EU länder iaf

2009-09-04 01:56
Länk till http://www.irantour.org/Iran/tehranmetro.html
där vill jag torska. bara för att se vad som händer
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2009-09-04 11:31
mr sale

ang japan, var det enbart graff eller något av tyngre kaliber ?
har hajat det som att dom tar ganska lätt på det där borta.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-04 19:26
MRsalesman

Mjo visst vill man måla i andra länder, det är ju därför jag skapa tråden. Men i t.ex Japan har jag bosatta vänner, så om det är så dem aldrig släpper in en i landet igen känns det inte värt (då kunna träffa vännerna känns viktigare för mig än att reppa i Tokyo). Men visst, om priset för torsk är böter eller kanske sitta häktad eller nått ett tag så kan jag leva med det. Närmast i tiden ligger väll en Japan resa så därför jag var intresserad.

erorone P21

Ser inte Japanerna väldigt hårt på brott i allmänhet (och utlänningar som begår dem ogillas givetvis extra starkt)? Det sjukaste jag hört av min kompis som bor där är att man kan få böter på cirka en halv miljon svenska kronor för att cykla full. Det låter helt otroligt men han var dödsseriös så det skulle inte förvåna mig om det var så. Och kvällstid blir han stannad nån gång i veckan av nån vänlig konstapel som ska kolla så cykeln inte är stulen... för han är ju "gajin".

....så att åka dit som klumpig västerlänning och måla på deras häftiga magnet tåg lär ju inte uppskattas.

2009-09-05 01:26
Hört att många kört Tokyo metro spreciellt utlännigar , om man är från japan så kan man få kraftiga böter, såg någon dokumentär om det för ett tag sen. Tror inte det ska vara så farligt om man torskar i Japan, häkte några dagar ev. böter.

2009-09-05 01:37
ImagoMortis

Skulle faktiskt vara rätt så intressant o veta vad som skulle hända..

2009-09-05 12:09
ImagoMortis
Har ja sagt att det är mycket på något sätt ? ;o
Målaren som åkte fast i malmö fick också sitta en månad .

2009-09-06 10:44
Idiotisk tråd!!
I usa är det bara att pröjsa borgen och fixa ett nytt pass innan rättegången och se till att aldrig mer åka tillbaka. Japan är tämligen västvänliga, du kommer knappast att bli behandlad som en japan! De som säger något annat vänligen referera.

2009-09-07 11:15
Någon som vet hur det ligger till i Frankrike/Paris? De verkar ju onekligen ha en väldigt slapp inställning till graffiti med tanke på att ingenting buffas och att de har 40 lagliga väggar i Paris området. Ska flytta dit så att torska med risken att bli utskickad från landet finns inte.

2009-09-07 11:55
Du blir ju oftast inte utvisad från EU-länder, danskarna gillar iofs det har jag själv fått erfara...

cashu: det är väl inte så BARA? Du kan ju aldrig komma tillbaka...
Graffare

2009-09-08 02:41
Nice tråd.. "Graffvänliga-Länder" skulle jag vilja påstå är Länder som icke är med i EU. Av egen erfarenhet vet jag att vissa delar av Polen, Bosnien, Serbien, Serbiska Republiken, Kroatien är ganska "Graffvänliga".

I Bosnien samt Serbiska Republiken vet jag iaf med kött på benen; att om du torskar för klotter/graff, kan du klara dig med att ge dom en "liten" slant. "Liten" slant för oss i Sverige, är en "Stor" slant för dom där nere.

Tex. Jag gav 40 K.Mark för ett backjump samt lite diverse bombing. 1 K.Mark = 6 Svenska Kronor. (40 K.Mark x 6 Kronor = 240 Svenska Kronor). När jag hade betalat dom fick jag gå tillbaka till vart jag nu kom ifrån och allt vart frid och fröjd..

Mvh
http://metafourhiphop.com/

2009-09-08 09:47
Ok jag kan berätta att det inte är så i Polen sen ett par år tillbaka, vet iofs inte hur det är för turister men dom får hårda straff nu, får sitta en månad häktade osv...men pengamässigt är det ju fortfarande rätt patetiskt där. Kostar väl några lax för en panel eller ngt...kanske rätt standard iofs...för en svennebanan är de ju inget särskilt iaf!

PS. Polen är med i EU sedan många år tillbaka...deras sketna zloty är ju tom mer värd än kronan p ga deras fusk o devalvering!

Jävla bärplockare

2009-09-08 12:45
MRsalesman :Vill man verkligen åka tillbaka till staterna?

2009-09-08 13:42
Finns det ingen här som själv har eller känner någon som verkligen torskat i Japan (för jag tycker fortfarande det är mest frågetecken kring om man blir utkastad eller inte).

Tvärfet P26

Menar du att utlänningar skulle få mindre böter än Japaner? Varför skulle det vara så?

cashu6

Ja man kanske vill åka tillbaka till staterna nån gång, det känns inte för mig värt att förbjudas besöka en världsdel för att jag smeta färg på en vägg. Jag är helt enkelt inte så "hardcore". Och din kommentar om idiotisk tråd var i sig det mest idiotiska i hela tråden.

2009-09-09 10:56
cashu: jag vill jag var 20 när jag var där sist o fick inte ens ta mig ett stadigt krus med deras sämsta light öl...så JA

2009-09-09 17:06
godlovesugly
Bosnatzane ! :D
Om du får knas så bjuder dom du på en jelen pivo 2 liters öl o en flaska vodka så e allt glömmt . Tro mig ! :D

2009-09-09 20:20
ja torskade i barca för en street peice släppt på plats, torskade i danmark på panel släppt nästa morgon, torskade i finland släppt nästa vecka. mina egna erfarenheter. finns folk som fått suttit betydlig längre för samma saker ja gjorde, allt handlar nog om hur du beter dig och vilka som griper dig.
diska hårdare, kvinna

2009-09-10 15:44
Torskade i paris mitt på dagen när jag stog & målade vad jag trodde var en laglig vägg, fick åka med i en av polisbilarna en runda och sen släppte dom bara av mig vid mitt hostel när jag förklarade att jag är från Sverige.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-10 16:27
Vem fan blir tagen av en uteliggare? sparka på honom eller ngt...jävla pissluffare i ordets rätta bemärkelse!

2009-09-10 19:31
Om du målar på i balkan på någons te x hus , butik eller något går dom ut med någon pinne lr något o skriker : Kuurwaaaaaaaaaaa!
har råkat ut för de ett 20-tal gånger .