Spelets risker - är det värt? är det rätt?
Tjena, Förra året så åkte jag fast för att jag hade bombat. Som tur så hade jag en bra advokat och slapp jobbigare påföljder, jag vill inte gå in på detaljer. Men allt detta har satt mig i ett annat perspektiv. När man graffade så gjorde man ju det för kicken, rushen, utifall man skulle bli tagen och för spelet, att komma upp och visa sina skills. Men är det rätt? Har jag rätt att gå emot lagen för det här spelet? Har jag rätt att skriva på någon annans egendom? Vad ger mig den rätten? Alla pengar som går till att sanera kan väl gå till bättre grejer? Jag tycker verkligen att kommuner borde satsa på lagliga väggar. För det är väl det dem mogna målarna vill göra, right? Måla? Inte förstöra, eller? När man bara sätter sin tag så gör man ju det inte i första hand för att förstöra, utan för att visa upp sig. Min fråga till er som fortfarande kör är: Håller ni med mig? Eller bryr ni er inte om att ni förstör? Jag tycker definitivt att graffiti är konst men jag kan inte tycka att det är rätt av någon att måla på någon annans egendom utan tillåtelse.
"I never sleep, cause sleep is the cousin of death"
Redaktionen
2009-07-08 03:39
"någon annans egendom" tänk dig för innan du hulkar ur dig såna saker..
namaste
Uppenbarligen är inte graffiti din grej, förmodligen har det aldrig varit det heller och lär heller inte bli. Du tänker för mycket. F.ö. kan jag inte dra mig till minnes en enda målare jag träffat som hävdat att han sysslar med konst. Graffiti är en egoistisk och väldigt sluten kultur eller rörelse om du vill, man målar för sig själv, sina vänner, andra klottrare och/eller andra som har en benägenhet att "se" klotter, vad den stora massan faktiskt tycker tror jag inte att de flesta klottrarna bryr sig nämnvärt om, om ens alls. Det har aldrig handlat om att varenda svensson ska känna igen dina tags, det skrämmer nog snarare klottraren, men har du skapat dig ett namn bland dina likasinnade så tycker du det känns helt okej bara där. Man måste få lov att skita i vad folk tycker ibland. Vill svenskarna inte ha klotter i samhället så borde ju bara pengarna som går till sanering vara väl spenderade, men en del av oss vill ju ha de där bokstäverna här och där, så är det ju bara. Livet är inte rättvist för någon av oss. Klotter är nog också ett lättsamt objekt för den arge skattebetalaren som vill ventilera sin bitterhet genom nånting, det är något att enas kring och utmåla som något ont. Klotter är bara ett problem om man vill att det ska vara ett problem, till skillnad från många andra brott som frekvent begås i urbana miljöer. Sen har ju givetvis även jag åsikter om vart klotter hör hemma och inte, men tillochmed klottrare besitter ju något som kallas sunt förnuft, det brukar räcka rätt långt.
Intressepenisen hårdnar!
rätt att måla på någon annans egendom? kompis the city is my playground... jag ser det som min rätt som medborgare att måla precias där jag vill på allmäna ställen... ska ja inte måla för att systemet inte tycker om d? jag gillar inte systemet ska dom lägga ner för min skull?? och ja det är värt det rakt av... hur kan du fråga en sån sak? hiphop är gatans kultur, dom fattigas kultur. rembrandt målade kungar o shit på duk. vi målar bokstäver o charachters på betongväggar. tror d flesta skulle hålla med wasteapa01 P21. ja målar för min egen skull och andra som uppskattar kulturen. dom som inte gillar behöver inte gilla... jag älskar att åka förbi ställen o se vänners målningar, andras målningar egna målningar... andra graffare 'r min drivkraft! lagliga processer... låter mest för mig som du blev klippt och fick konsekvenser o blev rädd så nu vill du inte vara med o leka längre... "aint no such things as half-way crooks" "some get locked down n' turn nuns"
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
Den som ger sig in i leken får leken tåla var det någon som sa. Det är klart att när man väl knasar så känner man kanske just då att det inte är värt det. Men tänk på alla roliga stunder, alla kvällar du målat, alla kickar du fått. Drar jag en tag i smyg på bussen så mår jag direkt lite bättre. Man småler för sig själv och känner sig riktigt nöjd. Det är så många små njutningar som väger upp. Graffiti passar inte alla. Är man rädd för att åka fast och för konsekvenserna så är det fel spel/konstform för dig. Det kostar att ligga på topp som någon annan sa.
Jag säger inget! Läkerol, makes people talk shiet!
Asså jag håller definitivt med om att man kör för sig själv och för att se andra kompisars verk, men måste det vara olagligt? De flesta kommer ju säga ja eftersom det är där man får kicken. Jag tänker inte förneka att jag har torskat och fått se konsekvenserna, visst är det så. Jag vet ju eftersom jag själv tidigare har målat att graffiti aldrig kommer dö, och på grund av detta tycker jag att graffiti borde vara mer accepterat av omvärlden, vad tycker ni?
Mannen hejdå säger jag bara till såna som dig:).
Shorter : Mannen hejdå säger jag bara till såna som dig:). Inte alls en mogen kommentar i en diskussion. Alla dom före mig har lagt bra punkter som många skulle tycker stämmer helt. och de gör dom också de beror bara på hur man kollar, och i detta fall hur man ser på Graffiti Läste/såg nånstans när dom gick runt och frågade unga som gamla att den där stora väll gjorda målningen som var gjord för 10 år sedan var bra/vacker men som också hade tagit flera timmar att göra, medan den som satt på el skåpet på andra sidan gatan som kanske bara hade tagit några minuter att lägga upp var klotter/förstörelse. Men.. För 10 år sedan var nog graffiti inte så "efter jagat" som idag, man hade tid att göra något snyggt vart man än gjorde de. ? "Timmar har blivit minuter" Som dom innan mig är de mycket för att se graffiti, För att gatan ska bli roligare etc. Om de är fel eller rätt för att andra inte tycker om de, So what? Ett bra exempel där är ju alla dessa posters/reklam som finns över allt, Vem ger dom rätten att spy upp den till oss? Så egentligen om vi inte gillar den så ska dom ta bort den. Men dom har pengar och där av rätten mer att synas? Nej helt klart inte, Allt ska inte vara om pengar hela tiden. jag skulle kalla de mer "Ge och Ta". (men något sånt de finns de ju inte, Vi har bara en möjlighet och de är att "Ta" och försöka att "Ge") Visst, jag stämmer inte med de ni säger där uppe, de jag gör, de jag försöker göra är att göra Konst . "You should check the signs, symbols, hits, clues, The writings on the wall but it?s up to you" "Jag har sett/läst när dom har stängt ner utställningar som varit graffiti, Hur dom skrivit i tidningen att bränder var de nya "klottret" Att Graffiti väggar bara skulle uppmana nytt folk att börja måla" (Att ständigt trycka ner och få de som dom vill ha de bara för att det är "rätt" i deras ögon kommer aldrig stoppa de, bara väcka sinnet för förstörelse" Men egentligen är vi inte här för att förstöra, Men dom målar ut oss av en bild som inte stämmer, och det enda vi kan göra då är att ge dom vad dom vill ha, förstörelse.
Upptownz P16 jag tycker verkligen inte att graffiti borde vara olagligt. graffiti är väl ändå "accepterat" av folket, men inte av systemet. ja kan förstå om en villaägare hade lackat ur om nån hade piecat nån vägg på hans hus som han betalat cokh para för... men vem gör så? tunnlar, broar, betongväggar, elskåp, elhus, företagsstaket/plank, företagsbygnader(lagerhus) osv kunde ju vara lagligt tycke3r man... men tyvärr staten gillar inte färg på betongen. samhället ska vara grått, orättvist och tråkigt... fan ta den som har kul eller skänker glädje till andra!!... ja säger som en äldre sa till mig... "måla vart fan du vill så länge du själv anser du gör väggen en tjänst med din målning" jag gillar inte husen i betongen, ska dom bygga nya för att ja inte gillar dom? d gör dom inte... så fuck dom... jag skapar min egen omgivning... Sampe tung skrivet! mycket fint tillägg till diskussionen. men håller inte riktigt med om "Men dom målar ut oss av en bild som inte stämmer, och det enda vi kan göra då är att ge dom vad dom vill ha, förstörelse" jag målar också för o göra konst. gatukonst... bombar målar skriver... men att ge dom va dom vill ha? då har man låtit dom vinna, då har dom lyckats underminera graffiti som kultur, gör du konst fortsätt göra konst. bli inte vandal bara för att d e så dom ser på saken.
ja gör konst oavsett vem som säger vad om den saken...
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
Upptownz P16. vad har du fått se för "kosekvenser" då? att morsan tagit pengar från ditt barnbidrag för att betala den där boten på 1500?
Awaiting Beheadment and Mutilation
jag betalar skatt å skit så jag tycker att husen i som staten egentligen äger är även jag ägare i en liten 0,0000% av och då tycker jag att jag kan få taga på den lilla % delen.
Toyboy:Är man rädd för att åka fast och för konsekvenserna så är det fel spel/konstform för dig. Enligt
MIG är dedär bara rent skitsnack, jag är rädd för att åka fast, verkligen. Men att se sina egna grejjer på t.ex gods några månader efter man gjort de är ju en såpass underbar känsla så då vill jag bara göra ännu mer..Men, jag är ju fortfarande rädd för att åka fast och men därför så ser jag ju inte att jag valt att hålla på med fel grej...
Känns som att det mesta som behövs säga har blivit sagt. Det här är ju ett ämne som kan disskuteras i evigheter, och i slutändan vinner "dom andras" argument. Graffi är olagligt, hur du än vrider och vänder på det. Du kan säga att det borde vara din rätt att måla på din stad. Men i ett kapitalistiskt samhälle, som vi tyvärr lever i, blir det alltid till att du gör fel. Hade det inte varit ett kapitalistiskt samhälle hade det förmodligen varit ännu mera fel. Då hade hus och annat verkligen tillhört enskillda individer. Just det kanske projecerar en bild av att graffiti inte alls handlar om pengar, vad som kostar att sanera osv, utan att man går emot andra människors vilja. Det handlar inte om att Sven Svensson tycker att det är jobbigt att ta bort klotter från sitt hyreshus, utan att någon annan har ändrat färgen som han har valt till sitt hyreshus. Pengar blir en symbol för hur mycket vilja det finns bakom beslutet att ha färgen han har valt kvar. Hur som, är graffiti OK? Nej. Är det kul? Ja! Är det ett stort problem i vårat samhälle? Nej. Det bästa med alltihop är att jag väljer själv hur jag vill leva mitt liv. Väljer jag att klottra så klottrar jag. Jag får därmed göra vad jag tycker är kul, oavsett hur konsekvenserna faller i efterhand. Och när dom väl gör det så är det jag som får ta itu med dom. Livet går vidare, även för mig, Sven Svensson som hatar det jag gör mot honom, och politikerna som måste ha något att disskutera på sina riksdagsmöten.
"Graffiti och läktarkultur går hand i hand."
känns som du blandar ihop tankarna endel när du nämner både "När man graffade så gjorde man ju det för kicken, rushen, utifall man skulle bli tagen och för spelet, att komma upp och visa sina skills " och "alla pengar som går till att sanera ". Man graffar ju inte för att det skall saneras, och prioriterar kommunerna att lägga pengarna på att censurera en konstepok istället för att lägga pengarna på viktigare saker är fan inte målarnas fel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hmm, jag var på socmöte för just graffiti idag, du låter exakt som tjejen som pratade med mig.... jag tycker inte att det är fel så länge man inte målar på privat-personers ägodelar, kommunens byggnader ska man där emot bomba sönder, Är du från Uppsala? (tänkte på namnet), har du sett att dom har sanerat tunneln utanför polishuset som var lagligt målad för många år sedan?, de kostar ca 20 000kr att sanera en så stor tunnel, vem betalar för det då? skattebetalarna förstås, helt ologiskt! Varför inte låta oss graffare måla över de gamla picerna?! billigare och snyggare... Bless
Jag är från Uppsala. Det där med tunneln känns ju väldigt ovettigt, har dom sanerat den? Jag håller med, de borde efterlysa målare som kan måla nytt.
Sjukt långa inlägg alla gjort kanske reda nkommit upp i ngns men "någon annans egendom" jag menar det är la våra skattepengar dom drar sanering på? Sen så kan dom ha det om dom inte en kan låta en vägg! Lyssna på det EN VÄGG! Jag menar jag har fan kapacitet att sätta upp en vägg! Tycker alla tjocka kommun nissar borde gå ut räkna alla väggar i kommunen och sedan sett om dom ändrat sig!
Upptownz, du är hjärntvättad.. jag har ingenting mer att säga till dig.
Om du tvekar så kanske du skall göra annat, jag gör det för att det är min grej. Och du förstör inte på privata egendomar, utan statens (finns undantag tex affärer företag mm).
Det är väl risken som gör en till extrem-konstnär?
long arm of the law- not even Upptownz P16 can beat it.. Beat it (8) fungerar överallt.. rip MJ
fattar inte varför "vissa" börjar med saker dem inte förstår sig på.. ändå gör ni "det" och blir heeelt fucked up när bengen tar er kan ni inte spelets regler, skyll er själva!!
-"Open Your Mind" din instängda egoistiska svenne!
Det är värt alla risker tills situationen blir den att riskerna går ut över personer i din närhet. Jag har fått en unge, då kändes målandet väldigt oviktigt och det var absolut inte värt risken. Men det är klart jag fortfarande vill måla och har full respekt till dom som kör.
SMÅLAND!
Feztime F24 - Jag skulle sätta stort på att du inte kan reglerna heller, för de finns "egentligen" inga regler! (Om du skulle svara "jag målar inte, etc" då är mitt svar bara, Varför försöker du säga vad som är vad?) "Jag sa OM" Har du blivit tagen av bengen? Första gången satt du nog inte som vanligt och trodde att du visste allt bara för att du sett på Beck! Även att ALLT du/man börjar med, förstår man sig inte på från början. Man börjar för att lära, sen går man vidare. INGEN börjar som grymmast konstnären/proffset! "Zlatan kunde inte trixa med bollen första gången han såg den, kan lärde sig snabbt Cope2 blev inte stor för att han gick efter dina "regler" (Vilka dina regler är de får du förklara)" (Tog in Cope för att jag inte skulle kunna få ett "De här är inte fotboll", Ni förstår vad jag menar) (Detta är bara till Feztime F24 konstiga inlägg)
Jag har mest ögnat igenom tråden och läst endel av kommentarerna. Återigen förbluffas jag av vissa personers uppenbara dumhet.
Upptownz, du är hjärntvättad.. jag har ingenting mer att säga till dig. Det är ju snarare alla som följer strömmen på whoa som är hjärntvättade och låter andra tänka. Allt killen gör är att ställa frågor som egentligen är ganska relevanta. Sen kan jag med hålla med om att graffiti inte verkar vara något för honom och att hans graffitikarriär känns ganska självdöd. Men att gå mot strömmen verkar inte vara något för kidzen på whoa, känns nästan som ett dagis numera.
En annan sak som jag tänkte på när jag läste igenom tråden är att många verkar tycka att alla personer som är graffitimålare ska ha ett exakt likadant synsätt på klotter och var det ska få finnas. Det är intressant att det helt enkelt "är" på ett visst sätt. Osynliga regler som egentligen mest verkar finnas på internet.
Nej nu är det dags att sova. Hoppas något av det jag flummade fram var vettigt.
Peace gott folk, måla mer!
Du verkar vara en färsking. Klottra bara och skit i, det löser sig endå.
Alla tycker och tänker som dem vill, det finns olika sorters Graffiti målare. Och ja eksos, det låter som om han har fått höra allting som han säger på ett polisförhör.