I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

kameror spårvagnar/bussar..

Vår Hiphop - Graffiti

2009-01-02 17:04

kameror spårvagnar/bussar..

Jag bara undrar; kamerorna som finns på spårvagnar och bussar, är dom på dygnet runt och hur ska man göra för att inte bli "filmad/tagen" av dom? någon som vet någonting om det...

-Dedicated to all the haters-

2009-01-02 17:14
óm du pratar pendel är x10orna svåare o göra lite gömdatags x60 "nya" kan du bara rutorna utan att dom ser dig, oftast brukar de väll vara inspelning?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-02 21:19
ELLER, så gör man bara såhär att du går till en hobby affär, tex. panduro och köper dig en vit mask för 69:-
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-02 21:22
Getenx2. hur tror du busschauffören reagerar när man kommer in maskerad`?
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2009-01-02 21:40
Bara o köra , dom spelar inte in
deepundercover

2009-01-02 21:40
Förutom på högtider o sådär. Så passa på nu när det är vår
deepundercover

2009-01-02 21:53
Ja för det är ju verkligen vår nu...
Shake n' Bake!

2009-01-02 22:31
TrumpJR vet du säkert att dom inte spelar in?
Det funkar la med typ mössa och huva sen en banda upp över munnen?.. man borde la inte kunna bli sedd av kamerorna så bra då..

2009-01-03 22:57
ImagoMortis

Klä ut dig till emo så förstår de säkert

2009-01-03 23:56
Kaqmerorna är helt olika från stad till stad. Var lite mer specifik så skall du se att något från din stad har mer info. Dock är det för det mesta inte svårare än att inte steka fejjan i kameran, och inte köra där chafför eller liknande kan se dig i någon spegel/monitor.

2009-01-04 12:48
Nedåt landet fungerar kamerorna så här:

Inspelning 48 timmar, hela tiden.. Sedan om inget "händer" på två dygn spelas det över...

Med andra ord, sker en misshandel och farbror blå vill ha videon från kamerorna på bussen har de 48 timmar på sig.

Så ja, dem spelar in

2009-01-04 15:08
aaa har för mig att dom endast kollar på filmerna om något händer liksom?

2009-01-04 16:04
Pröva dig fram ta en whiteboard penna som man bara behöver gnugga bort med fingret så drar du ett sträck eller skriver lol eller liknande.. då märker du om dom har kameror för då gnuggar du bara bort det ;>

2009-01-04 16:16
Haha. Jag bor i göteborg...

2009-01-04 18:01
i Stockholm ska busschauffören ta en titt i bussen efter skadegörelse vid varje "slutstation"
Sen typ anteckna vilken tid det kan ha hänt (då slipper de sitta och kolla igenom hela inspelningen) Men det orkar ju inte alla chaufförer göra?

Någon som kan bekräfta detta då jag bara hört det från osäkra källor?

2009-01-04 18:43
FRANK_THE_TANK

De tittar inte bara efter skadegörelse, de tar upp skräp och liknande också så att det ska se fint och fräscht ut. Hittar de skadegörelse så kanske de rapporterar det ,vad vet jag. Det du säger har jag sätt i Västerås, förmodligen gör de liknande saker i Sthlm.

2009-01-04 18:47
Min polares farsa är kompis med en bussförare och min polare frågade honom vad som händer om man drar en tag där en kamera ser och svaret blev att dom inte gör ett skit. Men då var det EN tag han sa och inte "Om man bombar sönder hela bussen". Förarn sa också att kamerorna är till för lite fetare brott såsom våldtäckt osv. osv. osv.
 Så nu vet du.

2009-01-04 19:54
Det är väldigt individuellt bland chaufförerna. Vissa är stenhårda, hittar dom "knulla, ring 0700525215" så noterar dom det direkt och lämnar rapport. Men de flesta skiter i det.
Det är nog som de flesta säger, är hela fordonet sönderbombat då får man nog plocka fram bandet och spara som bevismaterial. Annars kommer ju de undra på buss/spårvagn/pendel garaget vad som hänt.
Att bara dra en tag eller två har jag aldrig någonsin hört någon åka dit för via kamerorna åtminstone.

Det är förbjudet att klottra, kom ihåg det!
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2009-01-04 21:07
det låter mycket sant det ni säger:) haha nej det är inte olagligt så länge man inte blir haffad;)

2009-01-05 13:13
Getenx2 haha har nog inte sett någon plocka up skräp...
Vad jag mena var att han skriver ner vilken tid det kan ha hänt i en liten bok.?

2009-01-05 22:40
iaf där jag bor är det jävligt chill med kameror osv du ska bara se var dom är sen är det bara att bomba på lite diskret ;D ingen jävel märker ett piss det här med kameror är lite överskattat imo men man ska vara försiktig !
Ta mig om du kan!

2009-01-06 02:01
Det är olika från chafför om de antecknarm kollar efter skräp, kollar efter klotter, eller bara sitter kvar/går ut för en cigg på ändhållplatsen. Vissa bryr sig, vissa bryr sig inte. En del bryr sig inte ens om de ser dig klottra medans de kör. I mindre städer kan man lära sig vilka förare som är "lugna" och så vidare.

2009-01-07 19:23
västtrafik har inte kameror på sina bussar, för då borde jag åkt dit för längesen.haha.
och sen brukar ju chauffören ha ögonen på vägen så det är ju rätt lugnt.

2009-01-07 20:14
chana_masala P20 När du väl torskar kanske dom har jävligt mycket material att spela upp på rättegången :P

2009-01-09 14:04
men stå inte och posa framför kamerorna så är det hellugnt!!

2009-01-09 14:23
Vad de själva säger och media (tro på det hur mycket ni vill) så spelar kamerorna (de nya globkamerorna) in och sparas i 3 dygn innan de slängs. Chauffören vet jag kan se i kamerorna (om det nu skulle spela någon roll).