I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Frågor från en kommun

Vår Hiphop - Graffiti

2008-11-11 14:45

Frågor från en kommun

Hejhej,

å Linköpings kommun har jag en massa frågor om graffiti, främst. Enligt reglerna här får man inte skriva vem man är men om du vill kontakta mig så hittar du mig och kontaktuppgifter till min på Linköpings kommuns hemsida (snedstreck ung). Jag jobbar som ungdomsombud.

Jo, såhär är det: en grupp i kommunen arbetar med hur Linköping ska bli "tryggare & snyggare", där har jag nu fått hoppa in för att ge ett ungdomligt perspektiv. Till exempel, ungdomar kanske tycker att graffiti i en tunnel bara är snyggt (eller åtminstone inte gör något), medan äldre tycker att det gör att staden känns otrygg. Unga kanske ser graffiti, stenciler, tags mm snarare som gatukonst än klotter. Eller? Tänkte skaffa mig lite kött på benen, bland annat genom att höre lite med er här på whoa.

Vore jättebra om nån kunde tänka sig att hjälpa till. Det ni säger här kommer alltså verkligen att lyftas fram i det här arbetet för hur Linköping ska känans bra för ungdomar. Måste också upplysa om att det rent teoretiskt kommer att vara möjligt för oss att sammankoppla era svar här med era användarnamn, men det garanterar jag att vi inte kommer att göra. Det strider också mot whoas regler att använda inlägg kopplade till användarnamn i publika sammanhang. Vi är intresserade av era svar men inte av vilka ni är.

Tack! :) MVH /ungdomsombud i Linköpings kommun
Här kommer frågorna:

1. Om du själv graffar eller gör annan gatukonst: hur vill du att allmänheten ska se på den? vad vill du uppnå?

2. Varför gör man graffiti, tags, stenciler mm? Drivs man av att det är kul att "förstöra", eller handlar det snarare om kultur, gemenskap osv? Är det en tävling vem som kör mest? Vill man sprida ett budskap?

3. Om det stod en skylt på en byggnad "den här byggnaden är kultur-märkt, vad god måla inte här", tror du att folk skulle låta bli att måla där då, eller skulle det bli mer?

4. Graffiti ("och liknande") syns ofta t.ex i tunnlar och på tåg. Varför just där?

5. Om det fanns många lagliga graffitiväggar, tror du att det skulle minska graffitin på övriga ställen? T.ex om alla tunnlar var tillåtna?

6. Det finns många olika typer av gatukonst/gerillakonst: graffiti, stenciler, tags, knit-art, adbustning, mosaikplattor osv. I mångas ögon klumpas nog allt ihop till samma sak: klotter eller vandalism. Vad tycker du, var går gränsen för vad som är snyggt och vad som är fult?

7. Varför tror du att många i samhället ogillar graffiti så mycket?

8. Är det nåt annat du vill tillägga? Skriv gärna vad du vill om din syn på graffiti och gatukonst, vad som är snyggt, fult, bra, dåligt osv. Allt som du tycker kan vara viktigt för oss att veta när vi jobbar med det här!

...vore schysst om du ville skriva om du är man eller kvinna och hur gammal du är, men det är helt frivilligt! Tack igen!

2008-11-11 15:53
"tryggare" förklara vad du menar med att liköping skall bli tryggare om? om du nu är från kommunen så har du väll antagligen en mail att dela ut också?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-11 15:58
! 1ja som själv vill ja att almänheten ska se de som gatukonnst inte som klotter!

2 själv målar ja för att de är en stor spänning och för att de är skönt känsla nästa gång man ser de på väggen

3 nej folk målar där de finns sköna spott

4 de är väll ett bra ställe å måla på ochh så sitter de mycket längre där på väggarna

5 neej

6 ja tycker faktis vissa tags kan vara rätt så fula men inte alla och de är väll där gränsen går mellar graffiti och vandalism

7 för att de bara bryr sig om sig själva och inte om folk som gillar att måla

8.............10000000 år

2008-11-11 16:04
7. Svensson kan inte se skilnad på väl utfört klotter och en sönderslagen busskur.
ÄBOD

2008-11-11 16:16
Orkar inte svara på frågorna, men skulle va skoj om det kom upp någon vägg i linköping, är trött på att åka till norrköping för att göra en ''laglig målning'' då blir det att man går ut och göra olagliga målningar, men linköpings kommun tror väl att om det kommer upp en ''vägg'' så ska ''ALLT'' klotter, olagligt klotter försvinna, det funkar inte så, bara för det finns kamror vid vägar, så gör det väl inte att alla lyder lagen endå? men kan alltid försöka minska på det, och det lär det göra med en vägg, ge hos en vägg så vi har nånstans att vara på!

Inget försvinner men man kan alltid försöka MINSKA NER PÅ ALLT!

Heja Lhc.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-11 16:34
1: Tror inte så många ''graffiti-målare'' bryr sig om vad allmänheten tycker, man kör ju sitt race, sen om allmänheten tycker att det är fint, är väl det ett Plus!

2: Gemenskapen, och se sina egna grejjer är ju kul!

3: -

4: Tunnlar har bra matrial och köra på, tåg rullar runt överallt och fler ser målningen.

5: Klart att klottret skulle ''MINSKA'' om det fanns lagliga väggar i varje stad, tycker personligen att finns det ingen laglig vägg där man bor, ska man inte straffas om man målar i en tunnel, finns det en vägg får man väl straffas.

6: Folk borde väl öva mer innan dom går ut.

7: finns mycket som inte är snyggt + sen finns det alltid haters som hatar det och kommer aldrig ändra sig, men fler seriösa tack!

8: Folk borde lägga ner mer tid om man nu är seriös, så man kan piffa upp samhället lite!

2008-11-11 16:49
Tack alla ni som svarar! Jag tar med mig alla svar till gruppen som jobbar med det här projektet. Som sagt, det kommer verkligen att ha betydelse det ni svarar.

skriv till mig om ni vill ha min mejl eller så, om det är nåt ni undrar...

MVH /Sofie

2008-11-11 17:42
1. Det är väl kul om allmänheten tycker om det man gör men det är inte de man målar för, jag målar för mig själv och likasinnade i första hand.

2. Jag personligen har aldrig drivits av tanken på att förstöra utan det handlar om personlig utveckling och att expandera mig själv. Det som driver mig är att allting går att förbättra och att se utvecklingen gå framåt. En liten del är kicken, en stor del den slutna gemenskapen och kulturen. Det är tillfredställande på många sätt att måla och leka med metoder och tillvägagångssätt att utföra och komma på nya grejer, cirkeln sluts aldrig.

3. Det är väl vid det här laget vida känt att man som graffitimålare/klottrare låter bli att måla på privat egendom och som i det här fallet K-märkta byggnader. Vanligtvis efterföljs dessa regler (frånsett få undantag) väldigt bra så jag ser ingen anledning till att det skulle vara skillnad om man satte upp en skylt.

4. Tunnlar har bra ytor för ändamålet och det är väl egentligen det som gör att det målas där. Bra platser, bra att måla.
När det kommer till tågen handlar det väl mycket om att de färdas från punkt A till punkt B (vilket gör att synligheten är stor). Sedan handlar det väl om tågens utformning och hela kulturen kring det, graffiti på vägg och graffiti på tåg är helt skilda saker.

5. Jag tror att lagliga väggar både kan minska och öka det illegala målandet, det beror helt på vad det är för klimat och personligheter som målar i den nämnda staden. Dock skulle jag väl vilja påstå att chansen är betydligt större att det minskar. Att legalisera gångtunnlar tror jag skulle vara en idé att jobba på, klottret kommer inte att försvinna vilket som men om inte annat så höjs kvaliteten på målningarna något betydligt vilket resulterar i en vackrare stad. Ett hårt klimat----> dåligt utförande, mer klotter.

6. Gränsen är svår att dra mellan snyggt och fult med tanke på att alla har olika smak och speciellt när det kommer till graffiti uppfattas dåliga målningar ofta som snyggast hos oinsatta (dvs samhället bland annat). Man kan självklart ha olika uppfattningar om vad som är snyggt och vad som är fult men i slutändan blir resultatet ändå vandalism oavsett hur verket ser ut och priset för saneringen avgör tvisten.

7. Att folk ogillar graffiti har nog mycket att göra med att det är på så lång distans från deras egna liv men samtidigt tar plats i synfältet varenda dag. folk är rädda för främmande saker som samtidigt berör dem på ett eller annat sätt. Att det kostar så mycket pengar att ta bort klottret gör ju heller inte saken bättre (även om det är politiken som har avlat fram utvecklingen om hårdare policys). Samhället relaterar heller inget till graffitin eftersom det inte säger dem något, för dem är det bara bokstäver tagna ur luften som sitter där de inte ska.

8. Nolltollerans hjälper inte särskilt nämnvärt, det skapar bara aggressioner. tillmötesgående och kommunikation är nog den bästa vägen till en renare stad.

2008-11-11 17:53
1. bryr mig inte
2. det är kul,fränt o häftigt
3. överträdelse beivras eller vadå?
4. platser där skiten kan ses av allänheten antar jag
5. nein
6. graffiti och klotter är häftigt, streetart och sånt alternativt är för bögar
7. bryr mig inte

8. inga lagliga väggar i linköping! gå ut kör fames eller nått om nån måste visa sin "konstnärliga" talang med sprayburkar
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2008-11-11 18:37
1. Självklart vill jag att allmänheten ska acceptera det, tycka om det. Kan inte direkt säga att jag vill uppnå något vidare, utan bara snygga till miljön jag själv vistas i och låta folk veta vem jag är och vad jag gör.

2. Jag tycker det handlar ganska mycket om gemenskap. Träffar man på någon annan som målar har man alltid något att snacka om. Självklart gör man det för att få upp sitt namn, bli känd inom vissa kretsar helt enkelt. Vill inte påstå att jag ser det som en tävling, men självklar får den som kör mest och bäst mycket respekt. Ibland händer det att man kör bara för att reta de som har något emot sådana som en själv, och visa att man skiter i vad de tycker.

3. Det beror helt på hur de som satt upp skylten beter sig. Är det kommunen som tidigare har fixat en sjysst stor laglig vägg och dragit ner på "nolltoleransen", så tror jag att folk skulle respektera det. Men är det kommunen som nyss gått ut i media och sagt:" nu är det nolltolerans, allt klotter skall bort" och sedan river det enda lagliga stället och vägrar att sätta utt nytt, så tror jag att man skulle måla där enbart för att jävlas. Var snäll mot oss så är vi snälla tillbaka helt enkelt.

4. För det syns bra. Tågen rullar från stad till stad, på det sättet syns du på många platser utan att behöva åka dit själv. Det är helt enkelt ett effektivt sätt att synas på. Tunnlar tror jag är lite samma sak, mycket folk passerar genom tunnlar och då syns man. Sedan har tunnlar också ofta släta, stora väggar vilket inte är helt fel.

5. Självklart skulle det minska. Just tags skulle inte minska, men målningar på andra platser skulle nog minska en del (bortsett från tåg).

6. Det som är snyggt och fult ligger i betraktarens ögon. Men jag tycker att allt som inte ser ut att höra hemma på sin plats gör den vardagliga miljön en riligare och trevligare plats att vistas i.

7. Samhället hatar graffiti, men reklam har de inget emot. Varför? Jo, graffitin kostar dem pengar. Reklam är redan betald av någon annan. Jag ser ingen skillnad egentligen, bara att den som målar graffiti tar sin reklamplats istället för att köpa den. Har aldrig någonsin hört: "Vi måste stoppa reklamen, den smutsar ner och förfular våran fina miljö". Det beror på att reklamen kostar inte något för skattebetalare/politiker som säger det om graffiti. Det handlar om pengar helt enkelt. Inget annat.

8. Jag tycker inte att jag har något mer att tillägga, men vill ge er ett tips när ni arbetar med vad ni nu ska göra: Se graffiti som reklam. Ju mer det syns, desto bättre för den som satt upp reklamen. Det kan man i alla fall säga om den graffiti som kostar pengar för kommunen. Sedan är det den graffitin på undangömda ställen, som målas enbart för känslan och glädjen i att målas skull och bara uppmärksammas av inbitne målare.

2008-11-11 18:44
orka lägga ut meningslösa svar.. ha försöker göra något gott för oss!!

kan bara säga att jag målar bara för att jag tycker det är roligt och jag hoppas att folk uppskattar det jag gör, och jag har fått uppfattningen att de gör dom flesta så länge det är "snyggt" vem som nu har rätt att avgöra det. men jag menar allt kan ju inte vara snyggt det är en första gång med allt!

2008-11-11 20:28
Det jag är förundrad över är att varför dom stoppar in en okunnig person på det här, för det märker man att du är plus att du ställer ledande frågor, ungefär som om du redan vet vad svaren kommer bli du vill bara ha dom skriftligt....
Svårt att svara på frågorna när man redan vet att inget kommer göras och för att jag inte ens bor i linköping. peace

2008-11-11 21:04
6. det egna sinnet sätter gränsen, om bara svensson kunde öppna upp sinnet!
o realy?

2008-11-11 22:54
1. Jag vill ju att dom ska se positivt på det man målar. Vill inte uppnå jätte mycket med det. Ser hellre än vägg med färg på än en tråkig grå betong vägg.

2. Jag gör det för att det är kul, gemenskap med vänner och sen så klart
Ser hellre än vägg med färg på än en tråkig grå betong vägg.

3. Vet ju inte riktigt vad andra gjort, men jag hade ju inte gjort det. Lite respekt får man ha.

4. Skönt material att måla på. Tågen kör runt fler folk ser det. Och tunnlar kör fordon / går folk i så då ser ju också ganska många målningen/arna.

5. Ja, men inte jätte mycket. Varför jag tror så vet jag inte, bara är så.

6. Det blir ju snyggt om man lagt ner tid på det, olika färger i fylld. Springer man runt med en penna och bara skriver saker då är det inte snyggt om man inte har nåt budskap.

7. Har inget vettigt svar på det.

8. -

Kille 17 år. :)

2008-11-12 13:38
Hejhej, återigen tack för alla svar.

Jag är inte "instoppad" i det här projektet utan erbjöd mig frivilligt att vara med, och jag hävdar inte att jag är någon expert på just ämnet graffiti, det är ju just därför jag försöker skaffa info från folk som är insatta, bland annat genom internetforum som exempelvis detta.

Lite bakgrund: kommunen ska jobba med ett projekt som handlar om hur Linköping kan bli renare, tryggare och snyggare. Syftet är att man ska motverka:
- nedskräpning
- vandalism (krossade busskurer etc)
- "klotter"
Under rubriken klotter räknas bl.a. graffiti men även stenciler, affischering, knit-art, mosaikplattor, gerillakonst o.s.v. Min åsikt var att allt detta inte alls kan beskrivas som klotter, och när man efterfrågade ett "ungdomsperspektiv" i frågan erbjöd jag mig att vara med.

Nu vill jag inte gå ut och skriva vad jag själv håller på med och inte håller på med (eftersom jag ändå är någon slags offentlig person i jobbet), men ja det stämmer att jag är ganska okunnig om just graffiti. Det är ju därför jag frågar. Nyckelpersoner som arbetar med det här har ju bett att få höra just era åsikter. Jag försöker göra så att det ska funka.

Återigen tack! /Sofie

2008-11-12 14:10
Lagligt vägg vore ett alternativ

2008-11-12 14:36
låter konstigt att gamlingar går och ser det som otrygt att vistas på ställen där det är graffiti. färgen skadar ju knappast någon och jag tror seniorerna är fullt medvetna om detta. tror snarare att det beror på att många tunnlar inte har instalerad belysning så att det är mörkt där inne.

5: kanske inte minskar så drastiskt men i min hemmstad har vi laglig vägg och det är många som målar där kanske skulle deras färg användas till olagliga målningar om det inte fans ett alternativ.
detta var det roligaste jag sett sedan polishuset brann!<br>

2008-11-12 15:39
1. graffiti är ren och skär egoism, den är till för mig och likasinnade

2. enbart för det höga nöjjets skull,

3. varken mer eller mindre

4. det är graffitins ursprung

5. nej, snarare inspirera folk att måla där det känner för

6. det handlar om att öppensinnat betrakta skapelsen, skönheten ligger i betraktarens öga

7. det kostar pengar att sanera

8. många aktiva inom graffitivärlden ser graffiti mer som en sport, och en sysselsättning mer än de konstnärliga aspekterna
http://www.gratissms.se/k9w5ad4u71

2008-11-12 16:27
När man målar på ett tåg, vägg hiss, buss, väggm vad som helst så förstör man den inte. man förändrar. och det är det svensson har svårt att förstå i det här jävla bortkämda land. mer lagliga väggar och en annan syn är det som behövs.

2008-11-12 16:45
artcrime
Det är inte färgen på väggarna som dom känner sig otrygg med det är målarna, du vet dom förknippar graffiti med allt möjligt olagligt.

Linkoping/Sofie
Jag antar att man kanske inte behöver vara så insatt för att ställa några frågor, my bad och nu ska jag vara så vänlig att svara på frågorna.

1. Om du själv graffar eller gör annan gatukonst: hur vill du att allmänheten ska se på den? vad vill du uppnå?

- Det är egentligen en ganska självklar fråga ifall man är en seriös målare. man vill ha allmänhetens respekt för det man gör och självklart få göra det men mest tycker om att göra. Basket spelare har sina idrottshallar, fotbolls spelare har sina fotbollsplaner osv osv.
Så vart får graffitimålarna göra sin grej?

2. Varför gör man graffiti, tags, stenciler mm? Drivs man av att det är kul att "förstöra", eller handlar det snarare om kultur, gemenskap osv? Är det en tävling vem som kör mest? Vill man sprida ett budskap?

- Det är olika från person till person och åldersgrupper, Dels är det spänning i det, man får en adrenalin kick och självklart vill man väl bli mest sedd också. Det här med att det skulle vara kul att förstöra är en helt annan sak, då börjar det likna klotter som "kuk" "hora" "a.c.a.b" det är samma sak som att förstöra en busskur enligt mig.
Ofta har man ett budskap bakom det hela också.

3. Om det stod en skylt på en byggnad "den här byggnaden är kultur-märkt, vad god måla inte här", tror du att folk skulle låta bli att måla där då, eller skulle det bli mer?

-Jag har aldrig sett en sådan skylt och kommer förmodligen inte göra det. Det beror på vad det är för någon byggnad också, om det är en kyrka nära stan eller om det är ett sketet gammalt hyreshus i något mindre välställt kvarter.

4. Graffiti ("och liknande") syns ofta t.ex i tunnlar och på tåg. Varför just där?

-Som sagt tidigare av någon så åker tågen från a till b och visar upp konsten och i tunnlar är det ett bra underlag och ibland upplyst under natten helt enkelt en stor och fin yta.

5. Om det fanns många lagliga graffitiväggar, tror du att det skulle minska graffitin på övriga ställen? T.ex om alla tunnlar var tillåtna?

-Jo det skulle det nog men det skulle inte försvinna helt pågrund av t ex. 3 lagliga väggar.

6. Det finns många olika typer av gatukonst/gerillakonst: graffiti, stenciler, tags, knit-art, adbustning, mosaikplattor osv. I mångas ögon klumpas nog allt ihop till samma sak: klotter eller vandalism. Vad tycker du, var går gränsen för vad som är snyggt och vad som är fult?

-Det är svart att sätta ord på det men klotter är ju någonting slarvigt och ogenomtänkt.
Är det väl genomtänkt och mycket tid i det så blir det oftast inte allt för fult.

-För att dom som intresserar sig i graffiti kan ibland också haft för sig annat olagligt och då dras alla över en kant sen finns det ju klotter som sagt "kuk" "hora" "a.c.a.b" osv som ger det dåligt rykte.

8. Är det nåt annat du vill tillägga? Skriv gärna vad du vill om din syn på graffiti och gatukonst, vad som är snyggt, fult, bra, dåligt osv. Allt som du tycker kan vara viktigt för oss att veta när vi jobbar med det här!

-Det finns massor med studier i olika länder som visar saker som man kan göra för att förhindra klotter sök reda på sånna saker forska inte bara i ungdomsforum och ställ frågor. Kolla vad andra har gjort och vilket resultat det har gett.

Hoppas det är till hjälp för det ni gör. peace

2008-11-12 23:26
Jag bor själv i Linköping, och jag ska försöka svara på era frågor så bra jag kan.

- Jag tror inte att allmänheten ser just min tag, eftersom att jag väldigt sällan bara är ute och klottrar så kan jag inte riktigt svara på den frågan. Jag målar i fames för att bli bättre, det är bara där jag kan måla utan att bli jagad eftersom det inte finns några lagliga väggar i Linköping.
Eftersom att Linköping's kommun är så trångsynta och följer Stockholms nolltollerans, vilket uppenbarligen inte funkar, så har jag inget annat val än att måla där folk inte störs av det, eller åka till Norrköping, vilket inte funkar i längden.

- Jag varken tävlar eller har som mål att sprida budskap. Jag mår bra av att måla och det är något som jag tycker är något enormt roligt.

- Hmm, skulle inte fungera tror jag. Folk som har som mål att "förstöra" skulle rikta in sig ganska snabbt på att få upp en tag/piece där.

- Tunnlar är ofta upplysta på natten, vilket är tiden då man oftast målar i staden. Det är min teori. Anledningen till att folk målar på tåg är väl att tåg färdas till andra städer och genom staden, då får mer se den och målaren isig får mer uppmärksamhet. Sen söker dom väl spänning också.

- Ja, folk som målar olagligt i brist på lagliga väggar skulle börja måla lagligt där istället. Visserligen kommer det fortfarande vara klotter kvar, det kan trolla bort bara sådär, men jag tror att det skulle minska det olagliga målandet mycket.

- Vem är jag att avgöra vad som är snyggt eller fult? Jag blir glad av de mesta tags och streetart eftersom jag är insatt.

- Antagligen för det kostar mycket pengar att ta bort allt klotter, dom tycker antagligen att det är riktigt värdelöst att dom ägnar sig åt något som klottrarna, dom tjänar lixom inte några pengar på det, varför då anstränga sig så hårt på att bekosta staten på pengar. Det är svårt att förstå i en svenssons ögon.

- Jag som faktist VILL måla lagligt tvingas att måla olagligt, även fast jag gör det i dämpade ställen där faktist ingen bryr sig så är det skönt att kunna ha folket på sin sida. Jag som medborgare i Linköpings kommun ber er att tänka utanför lådan, och inse att nolltoleransen inte funkar, och att ni måste försöka er på andra taktiker.

Tack för mig.

2008-11-16 12:09
1. folk får se de hur dom vill men för mej är de ju ett liv och de e mycket arbete bakom därför e de ju klart roligast om folk uppskattar de.. men graffiti är mest för min egen del

2. graffiti för mej är en konstform. förstörelsen kan vara en rolig del men de e inte de som driver en.. ja vet inte vad ja har för drivkraft men för mej är de ett beroende ett behov att skapa

3. Jag skulle nog låta bli men tror de finns många som skulle bli mer frästade att måla. de e olika från målare till målare men många har respekt och målar inte på tex kyrkor privat ägda villor etc.

4. Man vill måla där de syns. tåg är bra för de rullar vidare från station till station å flera hundra par ögon kommer se de innan de försvinner. tunnlar målas oftast för att de e undaskymt och oskylldigt man kan ta lite tid på sej å ändå nå ut till många.

5. Jag målar ju bara för konstens skull så skulle de finnas fler lagliga väggar så skulle iaf jag hålla mej till dessa och de finns fler än jag som känner så.. men sen finns de dom som tycker att graffitin är född på gatan och ska stanna på gatan.. så fler lagliga väggar skulle nog minska graffiti men långt ifrån stoppa den helt

6. asså dom flästa typer av graffiti har sin egen charm och de är klart att alla har olika uppfattning om vad som e snyggt och vad som e fult men många är nog som jag å tycker att de börjar bli snyggt när graffitin skiljer sej från klottret när man inte längre skriver "kuk" på en toalett men en tuchpenna de e då de börjar bli snyggt de e då man börjar utvecklas och de e då man försöker skaffa sej en egen stil och bli bättre

7. För att många ser de som inget annat än förstörelse de tycker inte om de för att de e deras skattepengar som går till sanering de ser inte jobbet å konsten bakom.. ja tror att många fler skulle uppskatta de om de va lagligt om man kunde ta sej tid att stå å titta när en målning skapas om man kunde ta sej tid att stanna å se konsten och inte förstörelsen
Ingen mera rosa banner

2008-11-16 21:45
1. Om jag ska vara ärlig så skiter jag fullständigt i hur folk ser på mina verk. Jag gör det för min egen skull inte för någon annan.

2. Jag målar/tagar för att det är kul och ett sätt för mig att slappna av. Jag vill inte framföra något budskap överhuvudtaget. Måla äta bajsa!

3. Jag personligen skulle inte måla där. Sen kan jag inte tala för alla andra.

4. Avskilda platser. En gång tunnel går det många i. Folk ser den. Tåg har du nog redan fått svar på.

5. Nej! Den illegala formen har sin charm. Man vinner ingenting på att måla lagligt förutom risken att åka fast. But hey, If you can't pay the fine, don't do the crime. Graffitin ska vara illegal. Det var så den föddes.

6. Alla har sin personliga uppfattning av vad som är snyggt eller inte. Det är en individuell fråga och svår att få ett svar på

7. Dom är instägnda svenssons som inte fattar att livet går ut på så mycket mer än att jobba 9-17 varje dag och komma hem äta och sova.

8. Utbilda inga tolvåriga kickers nu bara! PEJZ!

2008-11-17 00:54

- Dom ska se dom som konst inget annat, man vill synas det är bara så det är.

- Som sagt man vill synas, som en målare eller bombare.

-haha verkligen inte snarare måla eftersom dom har satt upp en sån idiotisk skylt.

- Tunnlar brukar dom få sitta ett tag & tåg syns man mkt på :)

- det hade nog varit fler som hade målat där men absolut inte slutat på andra ställen.

- Målningar är snyggast självklart. men kul att se någons tag mitt ute i ingenstans.

- för att dom inte vet hur mkt tid & pengar man lägger på saken och dessutom all planering,tänkande och fantasi som ligger bakom det.

- Graffiti cant be stopped ! bara så det är ;D

2008-11-21 02:50
Lägg ner Skitsnacket.

Rensat och varnat!

/ Rallare

2008-11-24 11:10
För det första finns det knappt nån graffiti i lkpg.
Dem aktiva målarna går tyvärr att räkna på händerna.
Ring upp norrköpings kommun o kolla med dem hur det funkar med en laglig vägg,
alternativt legalisera några äckliga tunnlar och väggar runtom lkpg (skäggetorp, berga, lambohov osv)

2008-11-24 22:55
Nioll, Det vore kanske att legalisera något öde som typ V-famet?

2008-11-26 10:08
Ja det känns ju nästan som det är lagligt redan. Sen finns ju correnskåpet samt diverse små fames..

2008-11-26 14:38
1. Folk ska se det som konst, för det mesta. Men folk som inte håller på med graffiti tkr oftast att det bara är kladd tyvärr.

2. Man kör för att det är roligt, man vill synas, bli hörd, adrenalinet, man hänger med polarna osv.

3. Beror på, men antagligen inte. Finns lite oskrivna regler tkr jag, som väldigt gamla hus som är en "grej" för staden, eller kyrkor te.x

4. Det är den miljön som är skönt. Tunnlar är så tråkiga, varför inte lite fin graff?
Om man kör på tåg, så ser man sitt namn rulla, och det rullar ofta till andra städer.

5. Nej , faktiskt inte. Graffiti kan inte minskas, det är en kultur. Det är som att ta bort massa fotbollsplaner och låta alla träna på bara ett antal. Det funkar inte!

6. Jag tycker allt är snyggt förutom könsord och onödiga svordomar osv.
Men det mesta är som är kreativt, det är gatukonst och så kmr det förbli!

7. För att folk tror att det bara är ungdomar som hamnat snett, men om man skulle kolla på vilka som håller på, så är det ofta ungdomar från ett bra hem som har gott om pengar!
Folk ser det som vandalism för att vi inte betalat för våran plats.

8. Graffiti can't be stopped! Det är ingen ide att försöka stoppa det, folk kommer fortsätta. Det är ingen liten hobby, det är en kultur!

2008-11-26 20:28
1. Konstig fråga, men jag vill att dem ska förstå varför jag gör det jag gör.. sen att dem ska förstå konsten och hela självaste Kulturen... Folk vet knappt någonting i överhuvudtaget om graffiti, och även fast dem inte gör det så klagar dem ändå och "tittar snett" på en helatiden, Bara för att Median har hjärntvättat dem..

2. Rätt dum fråga.. Alla har sina egna personligheter, det är helt och hållet blandat, vissa vill sända budskap, vissa förstör bara, vissa tycker väll att det finns konst i tags också.

Själv tycker jag också att det finns konst i vissa tags, men när det gäller tags förstår jag varför allmänheten ser det som " Klotter " , samtidigt som att det inte är klotter egentligen, det är ett budskap enligt mig, Du representerar dig själv, Ditt crew.. Sen kanske du bombar en hel tågvagn pågrund av allt hat du har mot Staten/SL/Politikerna... whatever, you name it, Det finns så jävla många anledningar.. går inte att beskriva hur alla tänker..
Sen Finns det självklart många idioter som går runt och värkligen bara Kluddrar / klottrar och går runt o kör massa fula grejjer och inte har ngn aning om varför, och andras åsikter om saken, och massa andra grejjer.. folk som ger graffitin ett ännu sämre namn så att säga.

3. Också en rätt så dum fråga, Där är de samma jävla sak.. Det går inte o säga me tanke på att alla har sina egna personligheter och åsikter och anledningar.

Själv vet jag inte heller, det beror nästan på vad det skulle vara för byggnad.

4. Fråga SL.. *host* skojja bara.. Dem lär ju bara säga "Jag vet inte varför dem där jävla vandalisterna gör det" .. Även fast det är dem som har skapat detta krig som fortfarande pågås mot SL.

Sen finns det ju fortfarande självklart Idioter som kör på tåg bara för att dem tror att dem är lite hardcore då.

5. Klart det skulle minska ett antal.. Men jag kan säga att jag inte skulle sluta så som det ser ut nuförtiden.. Hatar SL, och maktgalna väktare som inte har ngt liv, bland annat politikerna som vet att Väktarna sjävla föregår mer brott än de som dom tar fast.

Finns däremot både bra och dåliga väktare, Men enligt mig är majoriteten "dåliga".

Skulle kunna skriva en hel bok om anledningar som skulle fått mig o fortsätta måla även fast dem satt upp lite smått lagliga väggar.

Den här frågan får du söka dig fram till själv, Och jag hoppas fan att du letar ordentligt.

6. Vart gränsen går?.. olika i allas ögon, Enligt mig så går väktarna över gränsen när dem misshandlar en misstänkt, Ljuger för polisen, ljuger för rätten, Påstår att den misstänkte gjort motstånd mot tjänsteman, och att dem inte slagit den misstänkte.

Dem går över gränsen när dem tar folks cannor, Även ifall dem kanske nu som sagt bara är påväg till en LAGLIG VÄGG, sedan har dem inte änns rätt till att visitera än förens polisen har kommit till plats, Fast det spelar ju ingen roll efter som att dem har en batong, en bricka, "ett rent register".. Då kan dem ju få folk att tro på vad som helst senare ändå, sedan har dem ju alla rättigheter i världen bara för att dem har en bricka som säger att dem jobbar för lagen, Vilken dem själva bryter mot egentligen.

7. För att dem är hjärntvättade.

8. En man som är tillräckligt gammal, har Inget mer att säga.. då jag själv tycker att du ska "forska" lite mer angående Graffiti/street art.

Du kan ju iaf börja med några BRA dokumentärer med seriöst folk, sedan leta vidare på egen hand.

2008-11-26 20:45
tryggare....klotter/graff bitts inte....
goda råd är dyra, jag ger dig rätt gratis...