I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Frågor från en kommun

Vår Hiphop - Graffiti

2008-11-11 14:45

Frågor från en kommun

Hejhej,

å Linköpings kommun har jag en massa frågor om graffiti, främst. Enligt reglerna här får man inte skriva vem man är men om du vill kontakta mig så hittar du mig och kontaktuppgifter till min på Linköpings kommuns hemsida (snedstreck ung). Jag jobbar som ungdomsombud.

Jo, såhär är det: en grupp i kommunen arbetar med hur Linköping ska bli "tryggare & snyggare", där har jag nu fått hoppa in för att ge ett ungdomligt perspektiv. Till exempel, ungdomar kanske tycker att graffiti i en tunnel bara är snyggt (eller åtminstone inte gör något), medan äldre tycker att det gör att staden känns otrygg. Unga kanske ser graffiti, stenciler, tags mm snarare som gatukonst än klotter. Eller? Tänkte skaffa mig lite kött på benen, bland annat genom att höre lite med er här på whoa.

Vore jättebra om nån kunde tänka sig att hjälpa till. Det ni säger här kommer alltså verkligen att lyftas fram i det här arbetet för hur Linköping ska känans bra för ungdomar. Måste också upplysa om att det rent teoretiskt kommer att vara möjligt för oss att sammankoppla era svar här med era användarnamn, men det garanterar jag att vi inte kommer att göra. Det strider också mot whoas regler att använda inlägg kopplade till användarnamn i publika sammanhang. Vi är intresserade av era svar men inte av vilka ni är.

Tack! :) MVH /ungdomsombud i Linköpings kommun
Här kommer frågorna:

1. Om du själv graffar eller gör annan gatukonst: hur vill du att allmänheten ska se på den? vad vill du uppnå?

2. Varför gör man graffiti, tags, stenciler mm? Drivs man av att det är kul att "förstöra", eller handlar det snarare om kultur, gemenskap osv? Är det en tävling vem som kör mest? Vill man sprida ett budskap?