Arresterad...
Jag bor i Göteborg, och igår kväll gick jag och en kompis upp på ett litet berg för att lägga en t-up, vilket vi också gjorde. Det var väldigt lugnt där så vi softade och promenerade ner för berget, för att sedan stöta på en snubbe som satt på en bänk. Han reste sig upp och stoppade oss (ställde sig i vägen) och bakom oss kommer det två väktare med kameror som arresterar oss. Knas liksom! De ledde oss ner för stigen ner från berget och när vi är nere muddrar dom oss. På mig hittar dom en 6mm marker i fickan, och en liten marker och en 2cm flow i ryggsäcken. Jag snackar lite med väktaren och han är trevlig när vi väntar på att polisen ska komma. När väktaren kom mot oss såg jag att den ena bar på en filmkamera, så min slutsats var att de filmat händelsen. Killen som stoppat oss från första början var också en randomsnubbe som sett oss och tipsat dom, för när de gick så sa väktarna att "Tack för hjälpen, det är bra att folk ställer upp" eller nåt i den stilen. Det folk säger här är att man alltid ska neka till brottet, men det gjorde jag inte i detta fallet eftersom att det var uppenbart att dom sett oss, och det var ju i princip på bar gärning dom grep oss. Var det dumt kanske? Efter ett tag anländer polisen till "brottsplatsen" och frågar efter våra personuppgifter, jag uppger alla riktiga uppgifter och de ringer upp min far under tiden den andra polisen intervjuar min kompis. Jag uppgav fel tag när dom frågade, bytte ut en bokstav. Efter att min pappa får reda på vad som hänto får jag knata iväg därifrån, och dumpar ett par caps i papperskorgen (p.g.a paranoia) typ = ) När jag kommer hem spolar jag också ner några skisser i toaletten av ut i fall att. Anledningen till att jag skrev detta var att jag är lite nyfiken på hur rättsförloppet kommer gå till, jag har ju erkänt till väktarna och jag hade markers på mig. Kommer jag få en kallelse till soc, kommer det bli polisanmälan, kommer det bli rättegång? Hur mycket kostar det att sanera, och hur mycket kommer staten att avrunda upp den kostnaden till? Hur lång tid tar det innan nåt kommer hända? Jag är 15 år gammal, och blivit kallad till soc en gång innan för sexuellt ofredande... (thög, jag vet.) Väldigt tacksam för svar!!!Spoiler Fotnot* Jag bor egentligen inte i Gbg = )
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Filma de dig utan tilllåtelse får man väll anmäla de för det?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Är det så? Jag tror iallafall att dom filmade i och med att det såg ut som att de kom bärandes på en kamerera, men jag är inte riktigt säker! Men ögonvittnen har de ju...
det finns så många efterblivna frågor i din berättelse så jag vet inte vilken man ska börja med
Awaiting Beheadment and Mutilation
Jaha, får man fråga vilka? För jag ser nämligen inte något som är efterblivit i denna tråd förutom möjligen ditt påstående dårå... För att citera Supreme; "Det kan inte vara kul att va så keff"...
Geten . De behöver ingen tillåtelse för att filma. Däremot krävst tillstånd för att få ha kamera-övervakning.
hahaa. säg att jag går runt med en filmkamra och documenterar mitt liv, ska varenda person jag möter fråga om de är okej att filma menar du ? :P nee va.. Antagligen får du hem en kallelse till ett nytt polisförhör så bestämmer dom hur dom ska gå vidare. Dom gånger jag vart inne har det löst sig innan rättegång. Vi tog själva tag i saneringsbiten och därmed fanns det inget att gå vidare med =) var dock några år sen men.
Vågar man fråga hur det kommer sig att du har sexuellt ofredande på dig vid en ålder av 15?
Skyll på systemet
Japp, det vågar man! Drog ner byxorna på en tjej i min klass^^
Drpepper Det var det jag tänkte på.
Japp, det vågar man! Drog ner byxorna på en tjej i min klass^^ herregud, och det fick du sexuellt ofredande för....vart är världen påväg
Skyll på systemet
Socialen: Det lutar åt att du kommer att få en kallelse till soc. Men endast ett möte kommer ske och håller du dig undan andra anmälningar så blir det med nästan all säkerhet första och sista samtalet. Polisen: Bli kallad till förhör och vidare utredningar om det inte blir brist på bevis.Priser Ingen aning om storlek & exakt plats sen beror det alltid på priserna varierar väldigt mycket men låter inte alltför dyrt!
Grå betongvägg, cirka 1 meter hög och 3 meter bred kanske (väldigt uppskattningsvis) Jag har ju redan varit hos socialen en gång innan, men det var ju för en helt annan grej iofs... Dom har jätte mycket bevis, typ 4 ögonvittnen, jag hade pennor på mig, cannor låg där också och en eventuell film!
Får dom verkligen filma en bara sådär, känns väldigt konstigt?? Om dom ska använda det i rätten måste dom väl helt klart fråga om tillstånd?
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
du får sopa skräp på gatan i nån månad bara
Skyll på systemet
Det är klart dom får filma om dom har en kamera med sig, dom får inte montera upp den! Tänk lite! Det är som att turister inte skulle få filma inne i stan!
Nån som vet vad lagen säger? Jag vet inte hur man läser en lagbok tyvärr...
Varför spolade du ned skisserna i toaletten?
Just because i stand over you don't mean you understand me
Därför att jag blev fett nojjig, tänkte typ att folk skulle kolla igenom mitt rum,dessutom var det bara 2 fula s'att det spelar ingen roll ändå! Dmrocker, Själva grejen var ju som så att det inte var särskilt sexuellt med tanke på att hon kan liknas vid en sjökossa. Om nånting skulle det väl möjligen kunna gå under rubriceringen "Asexuell handling till att skämma ut någon" om det fanns någon så paragraf. Nu gör det ju inte det heller eftersom att dra ner byxorna på någon inte är ett brott! Hur många har inte gjort det liksom? Men det hör ändå inte hit så jag skulle vara tacksam om någon kunde svara på hur mycket böter det blir i saneringskostnader för att göra det vi gjorde!
i förhöret kommer du få reda på hur mycket dte kostade genom kvitto från saneringsbolaget
Awaiting Beheadment and Mutilation
Att fråga folk här om något var "dumt gjort" får ingenting ogjort.
Dubstep changed my life!
Själva grejen var ju som så att det inte var särskilt sexuellt med tanke på att hon kan liknas vid en sjökossa. Om nånting skulle det väl möjligen kunna gå under rubriceringen "Asexuell handling till att skämma ut någon" om det fanns någon så paragraf. Nu gör det ju inte det heller eftersom att dra ner byxorna på någon inte är ett brott! Hur många har inte gjort det liksom? Är du typ 12 år eller?
-
Nej, jag har redan skrivit att jag är 15 år gammal... Och fdum , om det är någon man kan kalla en dum jävel är det väl för fan du? "Fuck cops", vafan är det? Stick hem och åk epa-traktor med dig! Tack ImagoMortis för ett seriöst svar!
de filmade ju inte dig måla eller hur? då spelar det väll ingen roll att du blev filmad över huvud taget .. brist på bevis skulle jag tro om du nekar
du skulle nekat bre. alltid neka.. oavsett hur uppenbart det är så skaru neka.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
Allt i denna tråd är så jävla underbart, bara att inleda en text med "Jag bor i Göteborg..." för att sen avsluta med "Fotnot* Jag bor egentligen inte i Gbg = )" får mig att skratta så hårt att det kommer lite kiss.
Undrar fortfarande varför du spola ner dom o inte bara slängde dom i en papperskorg istället? dessutom tror jag inte att du är i riskzonen för en husransakan
Just because i stand over you don't mean you understand me
vad var det var färg på burkarna?
Har skrivit i varje sådan här "jag har torskat hjälp mig" tråd, och skriver det igen: ERKÄNN INTE! du tjänar absolut ingenting på det, även om oddsen är 1 mot 1000 att du klarar dig, så har du fortfarande en liiiten chans att komma undan. Erkänn nu inget mer, ta torsken, betala så fort som möjligt och tänk efter nästa gång.
hörru.. om dom har förhört dig eller polarn innan era föräldrar e underättade e de tjänstefel! :P du kan nog anmäla dom för de oxå :)
Jag gillar Elk, Elk gillar MIG!!!
så länge du inte nämner om några andra målningar eller nåt liknande du har gjort så kommer det bli gå fintfint (Y) men det låter ju jävligt korkat ifall man säger att man har gjort det förut...
Vad säger man? livet är för kort, nu går vi och bajsar!
Det här med att dom måste ha tillstånd för att filma är bara bullcrap. Tror ni att snubben eller bruden som filmade misshandeln av Rodney King gick fram till snutarna och sa " Hej grabbar, äre lungt ifall jag filmar eran misshandel här av negern som ligger på marken och är obeväpnad" , knappast. Och att erkänna va nog det dummaste du kunde ha gjort. "innocent until proven guilty " hört talas om det kanske? Sen spelar det ingen roll ifall du sitter med självaste palmevapnet mellan pungkulorna, dom måste fortfarande ha bevis på det dom anklagar dig för. Men men, gl.
What would Brian Boitano do?
Skrämmande hur otrevliga vissa är i den här tråden. Grabben är 15 år, ge han lite tips istället för "racka" ner på honom.
M-Line since 2001
men var inte så jävla nojig. har du erkänt att du gjort det så har du. 1.du kommer få kalelse på förhör. 2.du kommer att kanske få soc om du har otur. 3.kanske rättehång och sen böter runt cirka 10 till 20 tusen svenskariksdaler.
Lägg ner skitsnacket och håll er till ämnet! Rensat och varnat. / Rallare
att du haft kontakt me soc har ingen betydelse!! ja hade 2st från soc hemma hos mej 3 ggr i veckan i 1 års tid pga massa olika anledningar som vi inte alls behöver gå in på.. har även blivit polisanmäld för misshandel vid 2 olika tillfällen ena gången använde ja teleskopbatong då blev ja oxå anmäld för olaga vapeninnehav och hot.. men båda har tagit tbx anmälan pga rädsla, blev inte fälld för nån anmälan... så om du inte blivit fälld för något så kmr de inte ha nån betydelse i de här fallet!! men iaf i somras så torskade jag på olaga intrång och stöld... ja kom undan me åtalsunderlåtelse då ja bara va 15 basst då och inte fyllt 18 än, så då anses jag som en ung person som förtjänar en andra chans!! åtalsunderlåtelse betyder att åklagaren inte väcker åtal och man får ingen påföljd dvs att man inte får nått straff som tex: böter.. ja fick endast betala för skadorna ja hade åverkat och de gick ja med på o göra frivillit när snuten fråga i förhören.. så om du går med på o betala för sanering o sånt kanske du kmr undan mildrigare!! man får filma/ta kort hur som helst på vem lr vad man vill på ALLA offentliga platser, Däremot kan du förbjudas fotografera på privat område... Exempel på detta kan vara i någons hem, på en restaurang, i en butik, i ett köpcenter, på en nattklubb, på ett museum, på en skola, i en fabrik och så vidare.
galen graffiti film: http://www.youtube.com/watch?v=O7CT7kZ8NTY
Det är ju polisen och åklagarens jobb att få dig att erkänna och ge dig ett så hårtt straff som möjligt, erkänner du så hjälper du ju dom att göra sitt jobb. Det enda du enligt lag behöver uppge under ett förhör är ditt personnummer vad du heter och vilken adress du står skriven på. Svara bara inga kommentarer på deras frågor under hela förhöret så kommer dom ingen vart med dig och om dom inte har någonting bindande så kommer du att klara dig. Att man ska ljuga för polisen är bara dumt för om förhöret håller på ett tag så han upprepar frågor så är det vädigt svårt att verka trovärdig när man har tre olika svar på samma fråga...
nothing but a g thang baby
cry me a river! --> thcrew
hur är det om man är under arton och blir kallad till förhör... ska målsman vara med under förhöret?
''bangkok'' det står på kallelsen som man får hem på posten! ja har haft målsman båda gångerna ja blivit kallad till förhör, men när ja torska på bar gärning förhörde dom mej på plats UTAN MÅLSMAN som inte ens blivit informerad... och ja e under 18, ja va 14 o 15basst när ja fick dom kallelserna!!
galen graffiti film: http://www.youtube.com/watch?v=O7CT7kZ8NTY
jag har också torskat vid 15 år ålder i somras, jag fick ingen kallelse till sos, däremot fick jag böter på 2000, för grejer som var kanske 5 gg större än din t-up, så jag tror att ditt straff ligger på max en tusenlapp i sanering, men man får ju dagsböter också du kómmer antagligen få 2500 kr där (25 x 50 ) vilket är den lägsta dagsbötern, sen betala en hundring till brottsoffersfonden eller va det heter, så det blir väl runt 3000 - 3500 kr ungefär chansar jag på och inget soc- möte. Dina päron kommer också vara med på rättegången/förhören hos polisen. hoppas du fått svar på det du undrar nu
diska hårdare! kvinna!
tack. jag har inte blivit kallat till något förhör eller liknande, vill bara veta ifall något skulle hända
good1 tack så mycket!
Blunted in stockholm
Hur gick det för trådskaparn?