I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

fråga om kallelse

Vår Hiphop - Graffiti

2008-07-05 17:00

fråga om kallelse

blev nyligen kallad till förhör. Inget konstigt med det förutom att polisen ringde hem till mina föräldrar och sa de till dom medan jag var på jobbet. Istället för att skicka en kallelse i brev adresserat till mej.

min fråga är om dom överhuvudtaget FÅR göra så när jag är över 18?

(har inte sökt i andra trådar om svaret nu skulle finnas där)

2008-07-05 17:02
Visst får dom göra så. Varför skulle dom inte få det?
Vila i frid, Andrés 'Grioa'.

2008-07-05 17:31
dom e ju "Lagens väktare" dom kan väll göra vad dom vill utan att dom straffas (jävla ho***) p.s, inte för att jag har nått emot snutar, men jag jhatar snutar :D
Peays...
ho-ho-hockey frilla!

2008-07-05 17:32
dont hate the players, hate the game..
me andra ord, hata inte snutar, hata lagen :
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-05 17:33
then again...
vissa snutar.. blä
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-05 17:35
Va? Får dom? :S Men du är ju myndig, varför skulle dina föräldrar vara med i bilden. weird
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2008-07-05 17:41
de är ju det jag undrar. ja e jävligt tveksam :P

2008-07-05 19:07
ring till polisen o fråga: får ni verkligen prata med mina föräldrar? jag är ju en vuxen kille nu
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2008-07-06 13:02
Polisen gör vad dom vill, hihihi!

2008-07-06 15:17
Det skiter dom fullständigt i kan jag tala om för dig som så andra har gjort också.

2008-07-06 20:40
antagligen är du skriven på samma adress som dina föräldrar ----> dem ringer "hem till dig", du är på jobbet ---> dem tar det med dina päron..
svårare än så är det inte?

2008-07-06 21:04
nee ja förstår ochså att de är så de har gått till.

min fråga är om det är lagligt för dom att göra så!

precis som att sjukhuset skulle ringa hem till nån som bor med föräldrar o säga, hej, din dotters prov resultat har kommit. hon har klamydia men ja har bokat in en tid så hon kan komma in för behandling, du kan väll hälsa henne de!

2008-07-06 22:02
lagligt eller inte, dem skiter dessvärre oftast i vilket :(

2008-07-06 22:19
Du ringer o kollar upp det hos dom..

..eller så tar du det med alla halvpantade människor på whoa som endå kommer ge dig oärliga svar.

vad väljer du ? :)
Whiskey & Cola !.

2008-07-06 23:10
Du ringer inte till polisen och frågar. Du frågar din advokat. Har du ingen, skaffa en. Kan vara bra att ha vid förhör etc.

2008-07-06 23:44
bekymra dig över vad du ska säga i förhöret istället

2008-07-08 03:51
Klart det kan vara bra att ha en advokat vid förhör, men de får ändå inte säga nånting då!

2008-07-08 13:43
Nej, men det är alltid bra att ha ett vittne närvarande vid förhöret, det kan också vara bra att ha en advokat som kan lagen till att prata om hur mycket du kan säga i förhör osv.

2008-07-08 14:09
man brukar få kallelse, det har iaf jag fått varenda gång o dom jag känner. sen brukar dom ringa vid speciella tilfällen fast då har man redan fått en kallelse..

så kolla upp ifall det ens är äkta:) kanske några polare bara som tyckte det var ett roligt skämt el dylikt.
Whiskey & Cola !.
Lyricist

2008-07-10 17:14
Bakochfram
Nej Advokater har man istället för advokado...
jag lägger så bra rapp
att du stänger av snabbt

2008-07-10 19:57
men shit vill ni att han ska skaffe en advokat bara for att han vill fa reda pa nagot, det e val drf man fragar pa whoa .. not all of us are made of money..

2008-07-10 20:03
han lär bli tilldelad en advokat
Toastare

2008-07-10 20:14
jag är en apa, hört talas om kostnadsfri juridisk rådgivning som de flesta adovkatfirmor erbjuder.

Man har bara rätt till en offentlig försvarare vid brott där straffet kan bli högre än böter och villkorlig dom. Man ber åklagaren om en advokat, den kontakten brukar advokaten själv ta om man skaffar en privat. Och vid rättegången så avgörs det hur stor del av advokatkostnaderna som man ska bekosta själv. En advokat kostar ca 1000kr/timmen.
Sen så får du ju väga om du lär förlora eller inte, vilket du lär göra det är ju faktum. Då är det bara ytterligare en kostnad du får betala. Samtidigt som andra faktorer spelar in.

men det är bra att ha en personlig advokat som man känner och som man vet hur han fungerar och som vet hur man fungerar själv. Dessutom så sköter de den mesta kontakten med åklagare och sånt om det behövs, så behöver man inte oroa sig om det.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-07-10 20:17
Viktigt är att det ens ansökan om advokat kan avslås av åklagaren om denne anser att man inte behöver någon. Ber man inte om en advokat och en speciell sådan så tilldelas man då en offentlig försvarare om man uppfyller det som krävs för att de ska tilldela en.

och för att svara på din fråga. När de ringer så har du ju struntat i den utskickade kallelsen och då får de ju ringa och fråga efter dig på din bokföringsadress. Tror du inte dina föräldrar, om de är kloka föräldrar har frågat polisen vad saken gäller. "Hej det här är Sven Svensson vid Citypolisen blabla, vi söker Olle Olsson" Och dina föräldrar "Jaha, trevligt att han bytt umgängeskrets och skaffat nya vänner" ..eller?

Om du sen blir lyst får de även ringa dina släktingar, din arbetsgivare etc. och fråga var du är osv.

2008-07-10 20:52
dom ringde istellet för att skicka en kallelse första gången.

Toastare

2008-07-10 21:00
såg nu att det bara var förhör. Men som sagt de ringer ju till din bokföringsadress.

2008-07-12 00:36
dom får säkert inte det men å andra sidan gör dom fittorna vad fan dom vill och kommer undan med det. så om du hade tänkt dig att börja jiddra med dom så är det inte lönt även om du har rätt... dom jävla hororna vinner alltid... sorry dude
from sunrise to sunset...

2008-07-12 17:34
BountyBoo Men da behover man val inte skaffa en advokat, bara att ringa in? :s
Toastare

2008-07-12 17:37
jag är en apa, nej då skaffar man inte en advokat. Då ringer man ju bara..