I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fame genom tidningar, skäms "NI" inte?

Vår Hiphop - Graffiti

2008-05-21 12:41
Hfu ligger i, även om mycket syns i tidningar..

2008-05-21 13:31
jag är med jämna mellanrum i malmö, göteborg och sthlm. Jag har ALDRIG sett NÅGONTING av HFU i verkligheten. Man kan inte rå för var man råkar bli född i Sverige, men så länge dom vägrar att ens åka på semester till en liiiite större stad kommer jag att avfärda dom som torpare. Missförstå mig rätt, de e fett att landsbygden lever osv. o ja har inget att invända mot folk som målar i sina småstäder hela sina liv, de e fett på ett sätt, men om man har ambitioner att bli nån slags del av den "svenska scenen" på riktigt så måste man förr eller senare ge sig in i hetluften, så e de bara.
Sen att deras stil är så tråkig så att jag somnar är en annan sak.

det kostar på att ligga på topp

2008-05-21 14:38
Varför bry sig om att måla i någon av den gyllene trojkans städer med Stockholm i spetsen när folket här ändå avfärdar alla som torpare?
Intressepenisen hårdnar!

2008-05-21 14:44
Mycket o bry sig om på fullaste allvar? Om nån writer i Sthlm/Gbg/Malmö tycker att du är en torpare baserat på orten du är född i så är det väl bara att skita i...har du fet stil, målar mkt eller bla bla bla...så är du tung oavsett vart du kommer ifrån. Sen att det är olika svårt o hit o dit är ju ett faktum men vem bryr sig...skills är skills oavsett

2008-05-21 16:17
jag tycker inte det. Ta Ribe som ett exempel, han hade kunnat vara torpare hela sitt liv om han hade velat men istället så tog han tjuren vid hornen o drog till sthlm o skrev in sig i sveriges graffiti-historia. Som ja sa innan, man behöver inte göra det men om man har några högre ambitioner med sin karriär än att bara bli en lokal hjälte i byn så bör man röra på sig lite o visa upp sig. O de tycker ja HFU (som ett exempel) bör göra om dom tänker fortsätta att publicera sig på det sättet dom gör.
Bara för att man e född torpare måste man inte fortsätta vara det, de e ju typ större delen av svenska scenen ett bevis på, dom flesta sthlms-målare som gjort sig namn tex e ju inte från sthlm från början.
Men som sagt, det finns en poäng i att stanna i sin by också.

2008-05-21 16:41
rox... jaha ok.men alltså om du aldrig sett en grej av dom i helva livet hur kan du då sitta och säga "dom skickar in allt till tidningar i hela europa",läst det på fotologgen eller.Men du kanske har helt rätt i allt du säger

2008-05-21 16:52
BornBusy P2
det tråkiga är att du inte inser att "landsbygden" lever och frodas utan stockholm, malmö och göteborg. en stor del av vad som publiceras (och produceras för den delen...) i de svenska tidningarna är sånt som är gjort på andra orter än dom tre som DU anser är vad som räknas. den svenska scenen är helt enkelt inte lika fokuserad på de tre största städerna som den var för 10 år sen. HFU har blivit kända i sverige och kan väl knappast betraktas som "lokala hjältar i byn", och detta trots att du inte sett till något av herrarna i stockholm, malmö eller göteborg.

hela storstaden vs. bönderna grejen känns så jävla förlegad. tröttsamt med gnälliga stockholmare som blir griniga för att det kommer så kallade "bönder" och smäller dom på fingrarna i deras eget spel...säger inte att du är en sån, ville bara tillägga det.

fast å andra sidan, skitsamma. folk får väl tycka precis vad dom vill. så länge man är nöjd själv så finns det väl ingen anledning att bry sig om vad andra tycker.

2008-05-21 17:32
Man är en lokal hjälte i byn om man inte syns utanför byn i annat än tidningar! Då är man en fake biaaaaatch

2008-05-21 17:32
HFU är ju faktist ett perfekt exempel om det nu är så som folk skriver....

2008-05-21 17:39
MRsalesman P62
såvitt jag vet har dom haft hyffsat med rull som åkt runt i diverse städer, stockholm inkluderat. att sen förvänta sig att man själv ska se allt detta är väl kanske att sätta ribban lite väl högt. i slutet av dagen så har varken du eller jag egentligen någon som helst aning om hur mycket dom faktiskt kör. jag kan också tycka att det är lite märkligt att måla en massa grejer som till större delen är osynliga för omvärlden om man inte själv publicerar foton på det men det är ju så tågscenen ser ut i nuläget?

2008-05-21 17:47
Till MRsalesman bl.a; Kör man mycket syns man mycket ang hfu crew.
Och ifall du är lite insatt i det hela så vet du att målade tåg inte varar länge i trafik, så oftast blir det inga lyxfame rulltrådar här på whoa, vilket sorgligt nog mynar ut i att kommentarer som "fan vad xxxx kör mycket" byts ut till "fan vad xxxx skickar in mycket".

Många på whoa verkar haka upp sig på att saker dom inte har sett med egna ögon finns inte, och ifall okända taggs passerar de grå via en tidning så är det självklart att det rör sig om famekåthet.

Sen att tkab inte kör sinna reginor ifrån Gävle ner till Malmö via Stockholm verkar inte slå folk alls.

Men det är som det är med allt, dom som bör veta får veta, och dom som inget får, får sitta på whoa och diskutera saken!

2008-05-21 18:02
Demento P21

Läste du överhuvudtaget vad jag skrev? Som jag påpekar GÅNG PÅ GÅNG e de inget fel alls på att vara hjälte i sin by, om de nu e de man vill. MEN om man har större ambitioner för sin karriär än så måste man, åtminstone nån gång ibland, dra in till stan.

tröttsamt med gnälliga stockholmare som blir griniga för att det kommer så kallade "bönder" och smäller dom på fingrarna i deras eget spel...

De e ju precis dehär ja menar: sånna som HFU har aldrig smällt några sthlmare på fingrarna i deras eget spel, för dom har aldrig åkt till sthlm o testat (ja e lite trött på att tjata om HFU nu, dom förtjänar inte all den här uppmärksamheten. Men dom e ett tacksamt exempel). Fattar du va ja menar? O sen e ju den där griniga attityden mest postitiv, eftersom det motiverar folk att köra på hårdare för att bevisa sig. Läs intervjuer med kaos tex, han e ju torpare från början o hade han inte drivits av en lust att bevisa sig när han kom till sthlm på 80talet så hade han antagligen aldrig blivit den han blivit (nämligen topp-fem död eller levande i Sverige nånsin).

(btw. så e jag inte sthlmare)

2008-05-21 18:09
O inte för att vara spännig o säga att landsbygden inte kan vara knas, ibland kan hålor vara rå-knas just för att dom e hålor, men låt oss vara ärliga här... Det mesta som e me i Reptiod e kört på ställen som e lugnare än att köra fames i sthlm. I'm just saying.
O sen handlar inte allt om tåg heller. För att ta tillbaka tråden till där den började så håller ja fullständigt med salesman om att de e pinsamt när man kommer till någons stad (som har mkt tåg publicerade) o inte ser ett spår.

2008-05-21 18:10
Dom har aldrig åkt till sthlm och testat? Jag har sett tubrull av hfu...

2008-05-21 18:15
Jag fattar ju varför jag inte ser tåg av dom vi har inga gemensamma linjer såvitt jag vet...man ser ju nästan inga tåg i vilket fall så det spelar ingen roll, står ngt tåg i buffen i malmö ibland o så...dessutom åker jag inte tåg längre om jag inte måste så mina chanser är minimal som tysk techno!!!

O ja det är verkligen så att dom som BÖR få veta saker tillförskansar sig all denna smaskiga information och håller för sig själva för writers tycker ju inte alls om att visa upp o skryta med det dom gjort...därav tidningsexemplet där HFU (tjat tjat tjat) passade in perfekt!

2008-05-21 18:40
De två av tre senaste rullen jag har sett har HFU bland annat stått bakom och då långt ifrån gävleregionen. Hur pass bra det speglar deras tempo låter jag vara osagt men nog finns de utanför publicerad form också.

2008-05-21 19:40
hlet otroligt vad folk pallar tjabba om ett crew som uppenbarligen ligger i rätt bra ändå. ser ju hellre en stilren hfu panel än en ful backjump från någon av stockholms bratkids på syra.

2008-05-21 20:04
BornBusy P2
om du med ambitioner menar att man vill bli känd så behöver man bevisligen inte alls flytta till storstan numera. tiderna och kriterierna för allt sånt förändras ju...på gott och ont. mest ont kanske.

hm...jo jag håller faktiskt med dig angående attityden. även om jag personligen kan tycka att det är tröttsamt att folk i stockholm snackar om bönder så fort det handlar om städer med mindre än 200.000 (eller var gränsen nu går) invånare så har du helt rätt i att folk presterar bäst i motvind. och kan man inte kämpa på trots att folk hatar så var det inte meningen att man skulle lyckas i vilket fall.

MRsalesman P62
eh jo men problemet är väl att du dömer folk utifrån vad som publiceras utan att ha någon koll på hur mycket som körs totalt. vad du än säger så är det ju bara gissningar. nog gör väl jag också såna bedömningar men det börjar låta som att du försöker presentera dina antaganden som fakta...

2008-05-21 20:42
Det var egentligen inte meningen att hänga ut HFU eftersom jag redan i mitt första inlägg skrev att jag inte vet hur pass aktiva dom är, jag vet med största säkerhet att dom inte är så aktiva att det passar sig att vara med i alla tidningar men det är verkligen inte mitt "problem" egentligen. Jag har ju writers som jag vet fakar vars namn jag helt enkelt inte nämner så det är inga antaganden...

Hela tråden var riktad till: "to whom it may concern".

2008-05-21 21:00
BornBusy
Det mesta som e me i Reptiod e kört på ställen som e lugnare än att köra fames i sthlm. I'm just saying.
Ärligt talat har jag varit i bra många hålor som jag tycker är långt värre än att köra pendel i sthlm. landsbygden är inte alltid så jävla ball som folk tror, sen smäller det rätt rejält när det vill sig illa. Finns nog fler ställen jag vill köra i sthlm än utanför sthlm om vi säger så.

Sen har jag dålig koll på reptoid. läser inte tidningar längre, känns inte så intressant faktiskt,
men att påstå att det mesta skulle va kört på ställen som är mer chill än fames i stockholm är bara löjligt.
cry me a river!
--> thcrew

2008-05-22 04:36
Skönt med en comeback från Salesman. Själv skapade jag ett nytt konto bara för denna tråd då jag lovat dyrt och heligt att aldrig skriva ett inlägg igen. Detta var dock, som rödkhmer noterade ovan, en oväntad juvel till tråd som jag bara måste kröna med ett skönt jag-vet-allt-inlägg :D

Känns som att frågan som tas upp i denna tråd är ett symptom av en trend där kvalitet räknas före kvantitet. Visst, MrSalesman, i detta läge kan du ju säga att vissa pieces inte faller dig i smaken likväl som jag kan säga detsamma om pieces som du kanske gillar stilen på. Då smaken, som vi alla vet, är som baken, dvs delad, så blir resultatet av denna trend en felrepresentation av scener från hela världen.

Vad som kan råda bot på detta vet jag inte; någon nämnde tidningar som tar alla sina bilder själva, och detta är självklart en god idé. Problemet är väl att dom flesta tidningar görs i vinstsyfte, eller som en fritidssyssla, och då funkar det inte att resa land och rike runt för att fotta allt. Sedan tar man in inskick och då måste det ju finnas några sorts kriterier utifrån vilka man väljer bilder. Har man inte tid att kolla in scenen så tar man med dom stilar man själv gillar. Är man själv en del av scenen (det finns många writers som gör tidningar...vissa bra, andra sämre...oftast med deras egna grejer i blaskan(!) ) så kanske man inte gillar en särskild writer även om denna har mycket grejer "uppe", och då tar man inte med hans/hennes grejer. Jag kan nämna flera writers som jag inte "gillar" av anledningar som jag inte ens skulle kunna komma på om du frågade mig. Det är väl antagligen bara en del av männsikans natur, och det skulle väl vara konstigt om detta inte gjorde sig gällande inom graff. Tyvärr.

Angående HFU och "landet" så är det svårt att avgöra om dom kör mkt eller inte. Allt är ju relativt, och bor man i Any-town Sverige så kan man inte fucka den enda lay-upen i stan, utan måste köra något slags system och då blir kvantiteten lidande. Samtidigt så syns graff mer i en småstad, så så fort ngn bombar Storgatan så är det i tidningen...om man då vill fokusera på tåg så får man helt enkelt hålla låg profil på väggarna så att folk inte får upp vittringen på en.
I och med Internet så kan folk från landet få mer spelrum, och om graff handlar om att bli känd så är det ju bara att skicka på. Nu tycker jag inte att detta är respektabelt, men om man lyssnar till Weston i den gamla Elbyl-dokumentären om graff så handlar det ju om att bli känd, och att Pelle, 15 år från en pissig förort kan bli känd. Visst, Weston tillägger även att det handlar om att skriva sitt namn på så många ställen som möjligt (och detta är vad som premieras från mitt håll), men om nu internet är ett sätt att bli känd på så finns det väl ingen som kan säga emot. Dom som vet, vet.

Andra sidan av detta "stil-mynt" är ju att folk från "landet" ofta dissar folk som Olik till exempel, bara för att dom helt hakat upp sig på sin stil-grej (självklart händer detta även i Stockholm). Jag skiter i vad folk i alla dessa whoa-trådar säger om honom, men han är och förblir en legend och kommer alltid att representera sann graffiti oavsett vad folk säger om hans stil. Och helt ärligt så väljer jag lätt honom framför väggpillare som bara målar fames. Graff handlar inte bara om hardcore, men om man bara pillar obskyra fames så är det dags att ställa ut på galleri och sluta tala om att man är graffitimålare i ordets klassiska mening (om det finns någon essens så är väl olagligt en del av denna, även om den är mer mångfacetterad än så). Dom som å andra sidan erkänner att dom bara kör för att dom vill göra något snyggt och stå o pilla i ett fame har jag inga problem med...men när dom "fakar" eller dissar folk som Olik så gör dom bara bort sig.

Man får helt enkelt lita på att folk som skickar in har gott omdöme och gör så först när dom verkligen har mycket grejer uppe. Och så får man även lita på att tidningarna har lite själv-distans samt att dom håller korpgluggarna öppna samt håller sig a-jour med vad som händer på scenen. Olyckligtvis så handlar det även om vinst i slutändan, och om tidningen inte säljer så kan man säkert vänta sig ett antal obskyr-vägg-i-skogen-pieces eller liknande. Men som sagt (för tredje, och sista gången): dom som vet, vet.

Säg till om jag missförstått något från ditt första inlägg.

2008-05-22 11:17
ENMETERTRE22- Är den tillräckligt snygg så publiceras den??? E du efterbliven kolla i de senaste up nummren! Famekåta fotoskickande homokissar borde få en liter meto uthälld i röven.
KLUB CIDS <br>

2008-05-22 11:22
Nä det får väl ses som som din syn på saken jag har inget att tillägga du uppfattade iaf vad jag menade utan att missförstå...en av dom första hehe

man kan inte sticka under stolen med att internet o dyl används för för fame, inget nytt om vi säger som så...jag är emot det bara, tycker det e fjantigt!

Sen vet jag inte varför du tar upp olik, antar att det är din polare eller ngt liknande...legend? hehe OOOOOOOOOOOOOOOOOOOKKK men varför ska han bry sig vad folk tycker? spelar väl ingen roll! han gör sin semi-oldschool pryl o får fortsätta med det om det känns bra.

Sen visst att Sverige går mot en likriktning i stil, det har det alltid gjort (med Sthlm som största inspirationskälla får man nog säga...fast på senare tid har det nog lite mer av "CP" stuket) Folk gillar ju det som är inne blir ju lättare för alla som inte kan tänka själva men ändå är duktiga på att rita o kopiera att bli "bra" writers. Fast dessa kan jag inte säga att jag tycker illa om, mer synd för att dom inte har egna ideér, måste vara tråkigt!

2008-05-22 12:47
Det finns knappt någon grafftidning som går med ngn "vinst" att tala om, det bästa man kan hoppas på e att den går runt. Även om det blir några pengar över när trycket e betalt så "lönen" typ fyra öre i timmen om man räknar på hur mkt jobb de e att göra tidningen (samma går ju för filmer). Undantaget e väl typ XG o Stylefile typ, men dom har ju gigantiska (me graffmått mätt) koncerner i ryggen.

Enligt min uppfattning är dom alrra flesta grafftidningar gjorda av writers eller ex-writers, o jag ser inget konstigt med att de ibland tar med egna grejer i tidningen. Om man gör en tidning (eller film eller whatever) så vill man väl ha med dom grejer man själv tycker e bäst? Får man inte tycka att man själv e bra?

Vad gäller OLIK tycker jag personligen att han e bland dom fetaste i Sverige, o jag tycker HELT på allvar att hans stil är bättre än (HEEEERE WE GO AGAIN) HFU.

2008-05-22 18:12
Tro mig kompis, jag är också helt emot fame genom internet. Reflekterade bara över tankesättet inom dagens graff.

Nej, jag känner inte Olik personligen, men jag är rätt säker på att han inte bryr sig ett skit om vad folk säger...jag bryr mig dock! :D Hade lika gärna kunnat tagit Arsle som exempel...och än en gång, Arsle bryr sig inte heller...men det gör jag, och det gör du med (annars hade du väl aldrig startat den här tråden). Jag försökte bara ställa "kvalitet" mot kvantitet...

BornBusy - Hm, då måste ngn varit felinformerad när han meddelade att UP-killarna nu har tidningen som sitt heltidsjobb. OK, inte vinst då, men hyran måste betalas. Samma gäller andra svenska tidningar...man måste ju tjäna igen pengarna som gick åt vid trycket. Igen, kanske inte mycket ren vinst...men gå jämt ut liksom.

Haha, klart man får tycka att man själv är bra...lite hybris har man ju dock sett. Fast det kanske är att jag inte gillar vissa writers och det är där skon klämmer. SDK tryckte ju XG och då vill jag minnas att jag inte klagade det minsta! Hyckleri är nog min favoritsport...fast SDK ägde ändå tågscenen :D

2008-05-22 20:02
ja "UP-killarna" har "UP" som sitt heltidsjobb men de e knappast tidningen som betalar deras hyror, om du inte missat de så ger dom ut böcker hela tiden (Overground, wufc-boken etc etc plus andra fotoböcker som inte nödvändigtvis e graffrelaterade) men de som dom går runt på e att dom distribuerar skitmkt böcker o tidningar (alltså inte bara deras egna)till butiker runt om i landet. (varje gång Presstop eller Highlights eller typ nån "streetig" klädaffär har graffiga eller streetart-aktiga böcker/tidningar så e de UP som har sålt dom till dom).
Min poäng var att de e löjligt att tro att graffititidningar görs i vinstintresse, det är sjukt svårt att tjäna pengar på dom.

Precis, o där är vi tillbaka till "smaken e som baken"... De e ju inte sådär as-svårt för de mesta att räkna ut, om inte vilka som gör en tidning, så åtminstone vilka som e tidningsmakarnas polare. Men de behöver ju inte betyda att dom polarna e kassa... (även om dom ofta e de haha) De e naturligt att de blir så, dom man har bäst kontakt med är också dom som är most likely att ge dig det bästa bildmaterialet.

2008-05-23 03:34
skrive3r nån annan dag annarsa dag a´nnars hade spriten talat...men visst jag bryr mig

2008-05-23 10:09
först så dissar du tidningsurklipp, sen så reppar du tidningsurklipp.. från en annan stad?
vad är det här?
Dubstep changed my life!

2008-05-23 11:14
?

2008-05-23 11:56
det är hårt att köra tåg i gävle.man kan bli jagad av mördarbin
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2008-05-23 12:19
dom flesta klottrare är ju svennar som bor i villa och får pengar till klotter-verktyg av sina föräldrar?

2008-05-23 12:50
asd

Vad baserar du detta på?

Personligen känner jag inte till ett enda sånt fall.
Intressepenisen hårdnar!

2008-05-23 13:03
hehe det var väl att gå lite långt...men dom flesta klottrare är relativt normala personer iaf