Hur miljöfarlig är sprayfärg?
Ja hur är det egentligen? Finns det några siffror angående det här? Jag undrar också över olika sorts bläck, finns det mycket miljögifter i sådant nu för tiden?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ja och hur är det med de rengöringsmedlen som t ex SL använder när de sanerar?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Saneringen måste väl vara giftigare?
vem fan bryr sig? skulle ni måla mindre om ni fick reda på att ett par ankor per år mister livet? hell no !
mycket intressant aspekt av målandet, hoppas att någon har svar på detta.
There's three things that keep me from being a Nazi/ I'm black, a fag, and my dad's Liberace!
Montana Burkarna som tillverkas i Tyskland har jag for mig ska vara 100 procent miljovanliga?? Medan den Spanska Montana inte ar det...
I be around, just out of sight
BigIssue P21: Men drivgasen då? själva färgen kanske är miljövänlig, men gasen kan väl inte vara bra?
There's three things that keep me from being a Nazi/ I'm black, a fag, and my dad's Liberace!
obetydligt lite..
atention hoes!
Ni som säger lite, jag vill gärna veta vars ni har fått reda på det. Så länge ni inte har några källor så är det inget jag skulle lita på.
Men om hårspray är så jävla farligt, varför ska ine cans vara det, då?
Jag sitter med en Montana Black-burk här nu. Den är tillverkad i Tyskland! "Varning: Tryckbehållare. Får ej utsättas för direkt solljus eller temperaturer över 50°C. Får ej punkteras eller brännas. Gäller även tömd behållare. Spraya inte mot öppen låga eller glödande material. Förvaras åtskilt från antändningskällor - Rök inte. Förvaras oåtkomligt för barn. Vid användning kan brännbara/explosiva ång- och luftblandningar bildas. Farligt vid inandning. Irriterar ögon. Ångor kan göra att man blir dåsig och omtöcknad. Undvik inandning av sprutdimma. Undvik kontakt med ögon. Får inte tömmas i avloppet, detta material och dess behållare skall lämnas till insamlingsställe för problemavfall. Vid förtärning kontakta omedelbart läkare. Visa om möjligt etiketten. Sörj för god ventilation". Jag tror knappast att dessa kannor är miljövänliga på nåt sätt! Peace!
men om dom nu är så jävla rädda om jorden varför buffa!? det gör bara saken värre :P
Drivgas blir man dum i huvudet av, det ser man ju på en del oldschoolers =)!
Varför är alla på Whoa så oseriösa?
haha. är du med i miljöpartiet eller? isåfall ska du nog inte klottra.
om vi drar ner på frabriker så drar man ner på graff för cans å sånt tillvärkas i fabriker...
hansel, jag tvivlar starkt på att hårspray ÄR speciellt nyttigt heller.
Det finns så mycket annat miljöfarligt här på vår jord. Graffbrukar är nog det minsta problemet. Graffa på! :D
Sprayburkar är inte bra för miljön(om man nu bryr sig)!
röv är gott
hansel , hell yeah. fuck teh world. -.- Skitsamma om burkarna är miljöfarliga. Mjölkpaket är juh förbövelen miljöfarliga these days.
Alla burkar innnehåller ju drivgas som antagligen är lika dålig för miljön oavsett om det är Montana, Molotow eller hårspray. Själva färgen beror det självklart på vad den innehåller. Har till exempel för mig att Multona ska innehålla speciellt läskiga gifter. Men som sagt, det finns värre saker att tänka på om man vill förbrättra miljön. Dock ska man kanske inte slänga burkarna i skogen, det känns onödigt.
va?
dom är farliga för miljön om man slänger ut dem på marken och inte går till en insamling med resterna.. tomma cans som ligger ute i naturen förstör grundvattnet, och om folk dricker förorenat grundvatten med t ex krom i så har man välldigt stor sjans att få canser.. Är jag den enda som lämnar in mina cans på återinsamlingen?!
Minnerna sitter på skorna ------------------------------- vi alla var toys någon gång..
amfetaminpsykos kan säkert. han är full av matnyttig imformation.
Klart man ska lämna sina kannor på återinsamlingen! Om var och en av oss gör så gott den kan så blir resultat i framtiden bättre.
det finns en EU regel säger att man inte få ha gifter eller freon i sprayburkar så dom ska la vara ofarliga
Oh baby, baby I'll get down on my knees for you!
Ofarliga? Knappast. På nåt sätt lär dom ju påverka miljön eftersom att man inte får slänga dom ute i naturen till exempel.
Min lärare snackade någonting om det här på geografilektionen igår. Minns ej exakt hur det var, men förut fanns det i varje fall någon gas i alla typer av aerosola burkar (ex cannor och hårspray) som är farlig för naturen. Tror gasen hade namnet freon (CFC) som innehåller fluor. Fluoret är dåligt för Ozonskiktet som bland annat skyddar oss från uv-strålning, eftersom det har effekten att det delar upp ozon-molekylerna som tillsammans bildar ozonskiktet. Det kanske inte låter så farligt, men det är absolut inge bra för vår natur. Däremot så har jag för mig att aerosola burkar som innehåller freon är olagliga nu för tiden, men vet inte hur det är i övriga världen. Peace
biffko to di world
DUMPY: Att det kan vara farligt om man står inne på en toalett och fyller rummet med gasen innebär väll inte att det har samma effekt när du står utomhus, eller att det skadar naturen?
"1 droppe bensin eller acceton gör 1000liter vatten obrukbart, " HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
And-R Om alla graffar gör det, tro mig, det påverkar!
De är säkert dåliga för miljön men inget jämmnfört med bilar och flygplan som sagt släng inte burkarna i skogen .. Jo multona inehåller xylen iaf endel det gör även endel belton ...
Vad tuffa ni är som inte bryr er. Men nu handlade inte den här tråden om hur hårda ni är, utan om någon här har läst någon undersökning eller liknande som behandlar det här ämnet.
jag säger så här. Graffa på gott folk men släng kannorna i soptunnan sen och inte i vår kära natur. piz!
huuH
Så länge jag vet att inte ozonlagret försvinner helt och vi smälter av solstrålarna under min livstid,så skiter jag i vilket :)
Till er dumma jävlar som frågar varför inte färgen kommer ut I udden på pennan ni köpte på highlights, ingen ide att ni forsätter, för då är ni inte särskilt kreativa...
gasen skadar ozonlagret och det påvärkar växthuseffekten d.v.s att det kommer bli mycket varmare på jorden i framtiden och vissa tror t.o.m att mänskligheten kommer dö ut..
Lyssna först, snacka skit sen
eyyroger det där låter seriöst inte logiskt 1000 liter vatten är mycket och 1 droppe bensin är väääldigt lite
Kan någon administratör eller moderator rensa alla personliga reflektioner angående ifall man väljer att bry sig om miljöförstörning eller inte? Jag skrev tråden i hopp om att få reda på ifall det finns några direkta miljörisker med att använda sprayfärger och bläck. Kanske fanns det ett litet hopp inom mig om att någon påläst person här inne kunde hjälpa mig att hitta material från eventuella undersökningar i ämnet. Det är ointressant och hörde verkligen inte till min avsikt att starta en tråd där folk kan diskutera vad man bör göra eller inte, eller vad man själv gör eller hur andra handlar och varför dom gör på just det sättet. När jag läser nu så finner jag inget med substans. Folk chansar hej vilt i sina uttalanden och glömmer bort sig totalt då det saknas källor som styrker uttalandena. Tack på förhand!
hansen, det är freon i hårs spray och om du inte är retard så fattar du nog att det är farligt för miljön och ozonlagret =)
Har nu mailat de stora sprayburksföretagen. Spanska Montana hade även en väldigt intressant sida:
Här En burk innehåller följande ämnen som kan vara skadliga för hälsan:
Butan
Propan
Aceton
Xylene
"12. ECOLOGICAL INFORMATION
There is no data available on tests performed on the preparation.
The product should not be allowed to enter sewage systems or watercourses." Det verkar som att det mest har gjorts tester på hur hälsoskadligt det kan vara och inte så mycket på hur det kan skada naturen.
Dumpy: Och hur många tror du det blir egentligen? Får ju kallas en minoritet jämfört med befolkningen. Som nämnt tidigare så togs freon(?) bort från sprayfärgen för det var skadligt för naturen och byttes självklart inte ut mot ett nytt ämne som är skadligt för naturen.
Babylon : "haha. är du med i miljöpartiet eller? isåfall ska du nog inte klottra."
Om nu burkarna skulle vara så pass farliga mot naturen så att de skulle utgöra stor skada, då är det väll inte bara miljöpartister som ska sluta måla, utan även alla andra. ?
w0rd up!
klottrare bryr sig nog inte om det är skadligt elelr inte. så behåll dina åsikter och sluta måla själv om du nu gör det. för det andra, slutar alla använda bil? bilen skadar naturen lite mer än lite sprayfärg.
Babylon Jag skrev "om nu burkarna skulle vara så pass farliga..."
För det andra,ja det är ju ingen nyhet att volvoraggare inte är särskillt kloka.
w0rd up!
eyyroger : grejjen är att jag tror på forskare men fan inte på dig!
Graffare
2006-11-09 22:06
Flourerade kolväten eller freoner ingår väl inte i vanliga sprejburkar längre? Dessutom, färgen krom innehåller inte ämnet krom(Cr) utan aluminium.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Och innan ni påstår något så fixar ni fram en källa att backa upp era ord med.
nattugglan: "Flourerade kolväten eller freoner ingår väl inte i vanliga sprejburkar längre?" Jo, som jag skrev högre upp så förmodade jag det, men vi har ju som konsumenter ingen koll på vad som kommer in från andra länder. Eller? Som Librator sa högra upp. Rensa gärna tråden på onödiga inlägg där våra kära whoa-troll bara samlar på sig en massa hiphop-poäng genom att visa likgiltighet.
biffko to di world
åååhhh nej inte fler växthus problem, nu kan vi inte måla, köra bil osv. för fan, vad gör en spraybuk emot den skiten t.ex. kina och usa pumpar ut i industin?
allt som gör att man kan förbättra miljön är bra, även om det gäller att kasta tuggummit i en papperskorg eller stänga 13st elaka industrier. Det är tillochmed bra att slänga burkarna på rätt ställe.
w0rd up!
anndas in å testa dig fram:D
Take the red pill or take the blue pill? Or punsh Morpheus in the face and take em both pills!!!