I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svenskstil, en förebild för europa!

Vår Hiphop - Graffiti

   

2004-03-09 20:27

Svenskstil, en förebild för europa!

Jag vet inte vem det kan ha undgått, men idag så är Sverige, den klart starkaste skinande stjärnan på graffhimlen i Norden, kanske rentav Europa. generationen 1980 o runt har hittat rätt i sitt sökande, Sverige har helt plötsligt hittat rätt i sökande efter en stil, en nisch och den gemensamma nämnaren är humor och enkelhet men med stil och medvetenhet, det gör att vi på många sätt börjar sticka ut, det är bara början, "sverige-liknande newschool" kommer troligtvis att börja sprida sig ännu mer nere på kontinenten, man kan redan se hur Svenskstil inspirerar en massa målare i italien, Spanien och Frankrike, belgien och i öststaterna, det finns svenska element i den östberlinska stilen osv. jag tror den process kommer att tillta i ännu högre omfattning, vart ute på en massa danska sidor och nya generationen danska toys sitter och rådiggar rilo , har jag läst, istället för ex. de gamla wild style förespråkarna Bates och Sabe osv. det är bara titta i de tre senaste Up:na hur både exempelvis Sthlm; Göteborg (speciellt där..)Malmö men även andra städer som producerar stilar och idéer av högsta klass som bara kommer att ätas upp som smaskiga semlor av målarna ute i Europa. Sverige var faktiskt en av de absolut första länderna att lämna 1989stilen (typ fascinate av circle) som egentligen fanns likadan över hela Europa, men nu efter mitten av 90-talets och början av 2000-talet så har Sveriges målare hittat rätt i sin newschoolsatsning och sökande, newschool är här för att stanna och Sverige e pionjär,wild style kommer dö ut även om undantagen naturligtvis finns, se bara på 3d graffitin, den e ju i stortsett helt död idag.. kolla bara i senaste up:n, jag kan lova att Relax,roger,vino,fia crew, apollo,tailor,orne,robot,la mano, reim osv kommer att inspireras av det de ser och de kommer förespråka vidare den svenska humor- och oproportionsstilen till kommande generationer på kontinenten, Sverige är åter igen en av ledarna inom graffiti, efter storhetstiden med Pike, Cazter, Circle osv.

Potatis, potatis, polis gris