I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[60 seconds] Kvalet har börjat!

Vår Hiphop - Audio & Video

Moderator

2010-03-30 14:51
NuMessiah P23 Haha nä vet att mitt nick inte är speciellt "seriöst". Men gjorde denna användare en gång i tiden bara för att göra en snabbt och kom inte på något namn så det fick bli detta^^ Om man kunde ändra skulle jag göra de, men nu är det som det är =).

//TW
Redaktionen

2010-03-30 18:49
Nice att det drar igång.. ska bli skoj att följa..

shitmannen.. hehe.. du är inte den enda med utgånget och oseriöst nick. :)
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2010-03-30 19:46
har skickat bidrag
www.myspace.com/sansarecords

håller inte min space så uppdaterad för tillfället, kommer komma ut mycket med musik samt eventuell musik video vid tillgång.

2010-03-30 19:50
Detta låter riktigt spännande !!

Men en fråga, hur vet man ifall man har kommit med eller inte,
får man nog mail eller liknande? :)
Att dricka alkoholfri öl är som att slicka sin syster,
det smakar som det ska men det känns inte helt rätt..

2010-03-30 20:11
Spännande med en ny tävling. Ska bli intressant att se om deltagarna håller bra klass i år, även om jag är skeptisk. NuMessiah kan nog bli intressant i den här tävlingen.

Kommer alla låtar som inte kvalar in att visas upp i form av "inte vidare"?
Wazaaaa

2010-03-30 21:40
Klart att man ska ha passande beats och hyfsat ljud, men att någon skulle vinna över någon annan för att han hittat ett bättre freebeat/instrumental eller har råd med en dyrare mik är helt enkelt fel. Det här är en battletävling, inte en låtskrivartävling.

Håller med här !

Ta ljudkvalitén endast i sista utväg.
Riktigt Brutala <3

2010-03-30 22:02

En fråga till förresten..
Ska det vara 55 - 65 sekunder från när man börjar
eller är det från när beatet börjar?

Sorry för spam, peace
Att dricka alkoholfri öl är som att slicka sin syster,
det smakar som det ska men det känns inte helt rätt..

2010-03-30 22:06
Håller med NuMessiah till fullo och
Ta ljudkvalitén endast i sista utväg.
Moderator

2010-03-30 22:50
Chub
Visas upp? Tror inte vi skriver ner alla som inte kommer med, men alla kvalbidrag kommer att släppas här senare.

Oscarz
Låten ska vara slut mellan 55-65 sekunder, spelar ingen roll när beatet i sig börjar.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-03-30 23:02
FETT KUL :D

kommer alla bidragen läggas upp senare för nedladdning efter kvalet? :)
http://stcmusic.se/
Moderator

2010-03-30 23:06
S.T.C P17
Hej! Läste du mitt inlägg ovanför ditt? :) tihi ,

2010-03-30 23:12
ramuz
Formulerade fel, menade så klart ifall de skulle släppas ihopsamlade. Du förstod säkert. Tack för svar mr. ramuz.
Wazaaaa
Moderator

2010-03-30 23:19
Chub P17
Haha det är lugnt serru, antingen släpps dom direkt efter kvalet eller när bedömningarna är klara. Får se hur det blir :)
Admin

2010-03-30 23:24
Chub: Alla bidrag kommer lägga upp för lyssning. Oavsett man kommit vidare eller inte.

2010-03-31 00:07
Går ni efter beat med? Så att om man använder ett uttjatat gammalt rap beat så blir det minus.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-31 00:24
Haha det är lugnt serru, antingen släpps dom direkt efter kvalet eller när bedömningarna är klara.

Där har vi en annan grej som måste tänkas på. Bedömningarna måste göras klart och publiceras så fort som bara är möjligt efter att alla bidrag lämnats in, både vad gäller kvalet och kommande ronder. Det är nämligen jääävligt typiskt att tävlingar av denna sort "tappar ånga" och folk slutar vara intresserade på grund av att allt drar ut på tiden. Att skriva och spela in 16-20 bars ska inte behöva ta mycket mer än en vecka och att lyssna igenom och bedöma 60 sekunder långa tracks ska inte behöva ta mycket mer än ett dygn. Jag tycker deadlinen även för kvalet är löjligt lång, man skulle för fan kunna spela in ett kvalbidrag och hinna glömma bort tävlingen helt innan första ronden.

Ett tips för att minimera bedömningstiden är att den som ska ta emot bidragen hela tiden ser till att skicka vidare dessa direkt till domarna, som också skriver sina bedömningar direkt. Det innebär att domarna kan ha flera eller rent av alla bedömningar färdiga redan vid deadline vilket minimerar dötid.

2010-03-31 00:30
Undrar om fonky ska fuska som domare i år igen!

2010-03-31 00:39
Jag tycker deadlinen även för kvalet är löjligt lång, man skulle för fan kunna spela in ett kvalbidrag och hinna glömma bort tävlingen helt innan första ronden.

måste hålla med där, ni borde kapa ner på DL lite, 3 veckor är väldigt lång tid.
www.myspace.com/sansarecords

håller inte min space så uppdaterad för tillfället, kommer komma ut mycket med musik samt eventuell musik video vid tillgång.

2010-03-31 00:57
vet inte hur dom tänkt med deadlinen.. men jag antar att den är längre nu för att så många som möjligt ska lägga ett kval.. antagligen ligger deadlinen på ungefär en vecka sen skulle ja tro.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-31 02:43

Jag tycker deadlinen även för kvalet är löjligt lång, man skulle för fan kunna spela in ett kvalbidrag och hinna glömma bort tävlingen helt innan första ronden.

Tänk på att folk kan vara bortresta under påsk...
Riktigt Brutala <3

2010-03-31 02:44
Man får ha sångare på reffen? Det står det inget om utan bara gäst rappare?

2010-03-31 03:21
Man får ha sångare på reffen?

Du tänker alltså ha en reff på en 60 sekunder lång låt?

2010-03-31 06:40
NuMessiah P23: Jag tror nog bara att han försöker hitta brister i regelarrangemanget.

www.myspace.com/danielbylund

2010-03-31 08:32
Blir en tung tävlig verkar det som, får väl se om någon överraskar iår, hade vart roligt att se tunga rappers gå vidare. :)
http://www.youtube.com/user/jungsubprod
http://www.twitter.com/jungsubmusic

2010-03-31 09:51
Kan inte folk bara bara tysta, spela in och låta arrangörerna sköta allt. Det är trots allt de med erfarenhet av detta tidigare samt är vuxna människor som kan dra egna slutsatser. Lägg ner energi på att spela in era bidrag och mindre energi på att tycka till. Det är ändå ingen demokrati där alla ska få vara med och utforma arrangemanget.
http://www.twitter.com/michaelcrackson

2010-03-31 09:58
Kan inte folk bara bara tysta, spela in och låta arrangörerna sköta allt.

Nej.

2010-03-31 10:37
Håller med om att vi kan ha kortare deadline sen, men det är väl lite sent att börja ändra längden på första deadline?

2010-03-31 10:47
Den första deadlinen är satt såpass långt eftersom vi vet av erfarenhet att det är vad som krävs, både av de tävlande och av oss som arrangerar.

Ni måste förstå att det är en hel del administration bakom detta också, hade det varit EN enväldigt domare hade tiden kunnat kortas avsevärt men nu är det fem domare. Fem domare som bor i olika städer, jobbar och pluggar olika tider, har olika dygnsrytmer osv. Dessutom ska det hela tiden hållas uppdateringar internt om vad som sker och hur. Deadlinen är satt efter den tid vi vet att det tar. Det är dessutom påskhelg, folk är bortresta osv. Vi vill att så många som möjligt ska kunna tävla och därför lägger vi en tre veckors deadline. Enkelt som tusan.

Som sagt, lägg er tid på att skicka in ett grymt bidrag och vara glada över att en tävling är igång istället för att gnälla :)

2010-03-31 11:27
lägg er tid på att skicka in ett grymt bidrag och vara glada över att en tävling är igång istället för att gnälla

Chilla, det har inte varit ett enda inlägg med "gnäll" i tråden hittills, av 70+ kommentarer. Däremot så har jag och några till gett er tips och åsikter, vilket vi har all rätt att göra.

Vi ÄR glada över att en tävling är igång, men faktum är att så vitt jag kan minnas så har majoriteten av de turneringar som anordnats på whoa de senaste åren antingen floppat helt eller kantats av strul, och därmed så är det bara naturligt att folk är lite skeptiska. Jag har liksom inget större intresse av att lägga timmar på att skriva texter och spela in till en tävling som blir dålig eller rinner ut i sanden. Då försöker jag hellre dra mitt strå till stacken genom att ge konstruktiva förslag, om ni sen väljer att ta det som kritik och "gnäll" så är det erat problem.

peace.

Admin

2010-03-31 11:36
NuMessiah: Jag håller inte alls med dig och de andra som vill ha korta deadlines.

Det här är en audiotävling. Allt sker inte i realtid. Allt tar längre tid än man räknat med. Det finns ingen anledning att hetsa fram deadlines. 3 veckor är inte lång tid. Det går snabbt. Det kan hända att folk reser bort, att folk får förhinder inte har studior hemma. Folk måste lära sig att ta det lite lugnt och metodiskt. Det fungerar inte att hets fram allt.

De kommande ronderna kommer ha cirka 2 veckor mellan ronderna. Vilket gör att tävlingen är avslutad lagom till skolavslutningen.

Frozen sa det bra. Jag upprepar lite. Fila och gör ett grymt kvalbidrag och fokusera på er egna rap så att ni kommer högt från kvalrankningen.

2010-03-31 12:21
Personligen anser jag att tidpunkten för åsikter, reflektion och liknande är efter tävlingen. Först då kan vi se vad som behöver förbättras eller finslipas. Som sagt så är det inte första tävlingen som anordnas och det finns säkerligen en hel del lärdomar med i bagaget in i denna turnering. En tävling hade inte anordnats om den inte var genomtänkt från början till slut.
http://www.twitter.com/michaelcrackson

2010-03-31 12:41
Sådär nu var mitt bidrag inskickat :D OYEAH!
dom kallar mig Käääz. www.znapmusic.com/kaaaz

2010-03-31 12:46
Tycker deadlinen är exakt tiden folket behöver. Tro det eller ej, vi har alla i oss lite tidsoptimism. Låt mej ta ett exempel. Skulle släppt mitt mixtape för en månad sen, släpper det om några dagar, ETT STORT exempel på vilken personlig tidsoptimism jag har. Jag har spelat in mitt bidrag och skickat in, för jag har inte den stressen denna vecka för att utnyttja tiden gällande deadlinen. Så jag sket i det och körde mitt race!

MEN vi är alla olika, för mig tar det ungefär 1 timme att få ihop en så bra text som möjligt, för vissa kan det ta VECKOR. Typiskt vi människor, att egoismen är större än hela våran värld (IRONI).

Pratar nu FÖR domarna, pratar FÖR deltagarna, pratar FÖR tävlingen:
SKIT NU I DEADLINEN MED MERA OCH KÖR BARA PÅ!
Absolut, skitbra med Åsikter ska man komma ut med, vilket är bra..
MEN vi behöver inte tänka på det mer nu, när varenda domare i tävlingen har förklarat att vissa behöver den tiden. Vilket dom av erfarenhet säger från min sida/Deras sida, så kan iallafall jag gissa ganska säkert på att 40-50 % Kommer skicka in sitt ungefär dom 3 sista dagarna vid deadlinen. Man vill ta det lugnt och fila på texten om man vill vinna i tävlingen, viktigpettrar som vi alla är!

LYCKA TILL NU ALLT FOLK OCH LÅT DETTA BLI EN RIKTIGT FET TÄVLING!
/ Bruzz

2010-03-31 15:29
lmao, folk hittar alltid något att klaga på är det inte användare är det moderatorer.... Vafan var glad över att det äntligen kommer en tävling!
B

2010-03-31 16:29
Yea studion håller på renoveras typ, så jävla bra timing men får väl lösa de
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2010-03-31 16:36
Jag är lätt med :D
Ge mig vilket beat som helst, ni vet att jag klarar mig

2010-03-31 18:36
Man får ha sångare på reffen? Det står det inget om utan bara gäst rappare?

Du tänker alltså ha en reff på en 60 sekunder lång låt?

Blizzak vänder sig i graven^^

2010-03-31 20:10
Äntligen en tävling

2010-03-31 20:24
fett kul :) börjar senare ;) bam

2010-03-31 20:45
Kanske inte reff men en hook. Typ inklippt från saker menar jag naturligt vis.

2010-03-31 21:46
Kanske inte reff men en hook. Typ inklippt från saker menar jag naturligt vis.

Känns väl ganska korkat med tanke på att det bara är 60 sek, ska du ha 12 bars och 30 sekunder hook eller?

För övrigt kan jag säga, med erfarenhet från att döma i tävlingar gällande både lyricism och audio att den tiden domare behöver är tiden dom tar sig, mer än 2-3 dagar är ren lathet.

Och om det finns NÅGON här i audio som "slipar på texten i veckor" så skär jag fan av mig foten med tanke på vilken sjukligt låg nivå audio håller i textkvalité.

Dessutom är det kval, vilket innebär att ett halvdant bidrag från en duktig person(vilket är dom enda som behövs) räcker gott och väl, ergo, nåt man pennar ihop på en 30 min, då det inte rör sig om mer än 20-24 bars.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-03-31 23:43
Ointressant fråga kanske men iaf:
Måste man nämna Sitt namn, eller tävlingen?
Om sanningen ska fram, så ljuger jag.

2010-03-31 23:54
kul med en tävling, cred till dom som styr. har inte spottat nått på ett år men man blir ju sugen.
hets, stress, fest!

2010-04-01 02:31
Skickar in mitt bidrag nästa vecka :D!
Det finns så många rappare, men ingen som mig !

2010-04-01 21:31
jag tycker deadlinen är bra, då många precis som jag har jobb och dylikt att syssla med och kan då inte bara gå till studion när som! tänk på alla istället för att tänka på vad som skulle vara bäst för just dig/er. bara för att ni har tid så har inte alla andra det, och jag uppskattar att det är lite längre deadline, för annars hade ni inte sätt mig vinna denna tävling! puss
Yours truly, Slobe

2010-04-01 21:47
Jag har en fråga, många kommer nog tolka den som dum men skitsamma måste bara ställa den.

Om jag slänger ihop ett bidrag och lägger en dissrad till varje dommare, minskar min risk att jag går vidare då? Jag menar även om låten håller hur hög klass som helst? Eller är dommarna sånna som inte kan ta imot kritik?
Tänkte mer som nått typ av topic?

2010-04-01 22:27
Om jag slänger ihop ett bidrag och lägger en dissrad till varje dommare, minskar min risk att jag går vidare då?

Hm.. förstår inte vad du vinner på att göra det? Känns inte speciellt genomtänkt att göra det om jag säger så haha.. men om du gör det med stil hade jag kanske tagit med dig för att jag trott du vart oseriös tex.. men tycker du ska undvika det iaf för det låter inte speciellt smart tycker jag ;)

2010-04-02 02:24
Ojjj nu såg jag!
http://stcmusic.se/

2010-04-02 11:46
Då var mitt inskickat!:)
Admin

2010-04-02 13:11
Oneunder: Nej jag skulle bedöma det som alla andra. Även om jag finner det meningslöst att dissa domarna personligen. Men det finns ju mer eller mindre fyndiga sett av dissa domare på.

Det hjälper in en fotbollsspelare att klaga eller beklaga sig över domaren...