I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nas - Life Is Good

Utländsk Hiphop - Allmänt

2012-07-19 22:00

Nas - Life Is Good

Nas har släppt årets album. Detta borde ju ha uppmärksammats.

Vet inte om jag är den enda men jag tycker att det är de bästa Nas gjort sedan It Was Written. Nas låter riktigt hungrig, bra produktioner, mycket personligt snack. En fullträff.

Belönades med XXL av samma tidning.

http://www.xxlmag.com/reviews/2012/07/nas-life-is-good/

1. No Introduction (Produced by J.U.S.T.I.C.E. League)
2. Loco-Motive feat. Large Professor (Produced by No I.D.)
3. A Queens Story (Produced by Salaam Remi)
4. Accident Murderers feat. Rick Ross (Produced by No I.D.)
5. Daughters (Produced by No I.D.)
6. Reach Out feat. Mary J. Blige (Produced by Salaam Remi, Rodney Jerkins, DJ Hot Day & Nas)
7. World’s An Addiction feat. Anthony Hamilton (Produced by Salaam Remi)
8. Summer On Smash feat. Miguel & Swizz Beatz (Produced by Swizz Beatz)
9. You Wouldn’t Understand feat. Victoria Monet (Produced by Buckwild)
10. Back When (Produced by No I.D.)
11. The Don (Produced by Salaam Remi, Heavy D & Da Internz)
12. Stay (Produced by No I.D.)
13. Cherry Wine feat. Amy Winehouse (Produced by Salaam Remi)
14. Bye Baby (Produced by Salaam Remi & 40)

Bonus Tracks for Deluxe Edition:

15. Nasty (Produced by Salaam Remi)
16. The Black Bond (Produced by Salaam Remi)
17. Roses (Produced by Al Shux)
18. Where’s The Love feat. Cocaine 80s (Produced by No I.D.)

Vad tycker ni som lyssnat?

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2012-07-19 22:17
Albumet var helt okej. fanns vissa guldkorn men resten var inget särskilt egentligen. känns som att folk överhypar albumet bara för att han hållt på så länge och ses som en legend.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-07-19 22:19
7/10 ger jag nog ändå albumet pga guldkornen, men det kan lätt ändra sig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2012-07-19 22:27
mycket bra album!

inte lyssnat in mig tillräckligt för att ställa den mot tidigare skivor, men kan åtminstone konstatera att det är den bästa skivan han släppt på många år.

loco-motive är sjukt bra, den är nog min favorit än så länge. gillar singlarna (förutom att jag tycker att daughters, framförallt refräng-texten, är rätt corny). riktigt bra vibe i cherry wine och roses, jag gillar crossover-refränger och båda dessa är riktigt snygga. no introduction är en mäktig öppning, få hiphop-producenter har samma tekniska skills som J.U.S.T.I.C.E. League (antagligen ingen förutom typ Dr Dre). alltid extremt proffsigt. passar ändå in bra med resten av låtarna trots att den inte direkt har samma sound.

egentligen är det väl bara summer on smash som känns malplacerad, hela låtidén är en sån jävla cheap shot och jag hör ändå inte någon hitpotential alls. har iofs bara lyssnat på den typ en halv gång eftersom den inte föll mig alls i smaken (ogillar inte alls kommersiell eller modern hiphop men denna kändes bara enerverande)

nas låter hungrig, texter och flow är extremt bra hela skivan igenom, och produktionsmässigt känns det som att han har hittat rätt efter några smått misslyckade försök..... det är väl ungefär såhär jag känner nu efter ett par genomlyssningar (samt många fler random-lyssningar, främst på tidigare nämnda låtar)
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2012-07-19 22:40
årets

Ab-Soul har årets hitills överlägset bästa hiphop släpp, overall så är Frank Ocean's platta långt mycket mer imponerande än detta från Nas, flera beats som man känner wtf till bara.

Kendrick kommer f.ö toppa detta med mil oct 2nd när good kid, m.A.A.d city släpps.

2012-07-19 23:13
Låt gå att jag bara hört skivan en gång hittills, och det lär bli i alla fall ett par till innan den slutgiltiga domen faller (eller tja, skivlyssnandet är ju hela tiden progressivt så en absolut slutgiltig dom kan i princip aldrig falla, men...), men av det jag hört hittills har jag inte alls tyckt han låter särskilt inspirerad. Känner lite som "Metastrof" att folk så gärna vill tycka om albumet bara för att det är Nas. Dock är detta skivsläppet inte bara av ondo, det har fått in mig på ett rejält Nas-humör. Har snurrat Illmatic & Stillmatic i princip sedan jag vaknade imorse.

Illmatic måste tillsammans med 36 Chambers & MMLP vara världens absolut bästa skiva. Det är galet hur många "quotes" det finns att tillgå. Bara "N.Y State..." innehåller ju ett dussin rader som vilken rappare som helst skulle kunna göra en hel karriär på.

Och på Stillmatic, som jag håller som hans bästa skiva efter den gudomliga debuten, låter han så fruktansvärt hungrig och "nu ska jag fan bevisa någonting"-ig att öronen nästan spricker. Beatsen är ruggiga, och lyriken är grym. Sedan att han experimenterar med låtstrukturen på en låt som 'One Mic' är fantastiskt. Älskar hur låten successivt evolverar från någonting stilla till något hjärtklappande. Tja, världens bästa rappare (tillsammans med Em!).

"I still run with that blood of a slave... Heart of a king..."

2012-07-20 01:26
hålled mer PaulNewman

av det jag hört hittills har jag inte alls tyckt han låter särskilt inspirerad

tycker inte alls att "Nas låter riktigt hungrig", som han gjorde under sin prime.

2012-07-20 10:53
Fyfan vad jag ser fram emot att lyssna på detta!
DJ

2012-07-20 12:17
Årets platta.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2012-07-21 11:20
Haha bland det fulaste omslaget i hiphop historien, det ser riktigt gay ut. Hoppas inte plattan är lika dålig.

Man vet ju nästan vad man har att vänta av NAS vid det här laget, en platta med full med riktigt dåliga beats och utfyllnadsmaterial. Att han gjort en låt med amy whinehouse är bara skrattretande!

Albumet kommer på sin höjd säkert innehålla 2-3 bra låter som mest kanske, men jag hoppas jag blir possessivt överraskad att Life is good inte är lika dålig som Hiphop is dead och Untitled.

Ska lyssna på skivan nu och återkomma.
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Producent

2012-07-21 17:22
Tycker plattan är grym förutom vissa som inte jag alls fastnade för. Älskade "A Queens Story", variationerna på beatet gillade jag väldigt mycket. Sen lyrically är han fortfarande amazing.
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA

2012-07-22 16:34
Pinsamt dåligt album! Nas borde ha lagt micken på hyllan efter God's son. Jag undrar hur fan Nas kan ha tappat all känsla för att göra musik? Från att ha gjort mästerverk som illmatic, it was written och låtar som mastermind och one mic tex till hans senaste 3 album som varit skit kassa!

Den enda logiska förklaringen är att han måste blivit döv och inte hör hur jävla kass han är.

2012-07-22 23:36
Albumet är tungt, helt klart.

Förstår inte vf ni hatar på nas, sveningmar vadå pinsamt dåligt, akta dig mannen vad vet du om bra rap när du dunkar pittbull ft J-LO.

Om man ska jämför med vad som har släppts av de
gamla legenderna
så är Nas platta utan tvekan tyngst.
Fuck you and have a nice day!

2012-07-23 00:32
Sjukt feta texter som alltid men begriper inte en majoritet av beatvalen

2012-07-23 02:14
sveningmar hatar bara för att hata, eller så är han själv döv.

2012-07-23 21:07
Visst, jag tycker det är ett bra album... Men inte mer! Det sticker inte ut precis.
I'll kill your dog and eat him up like I was Asian people.

2012-07-23 21:31
Metastrof: Jag hatar inte. Nas var min favoritrappare för typ 10år sedan, han är en riktigt bra rappare så jag blir alltid förvånad hur en sån bra rappare alltid lyckas göra så jävla dålig musik. Eller ja förvånad blir man ju inte längre vid det här laget..

Wizzie.oF.oOz: Vad ska jag akta mig för? Dig?

F.ö tycker jag att omslaget är bland det värsta jag sett sedan:

2012-07-23 22:45
ganska bra skiva, dock inte lika bra som untitled,, untitled är nog min favoritskiva med nas,, sjuka beats.. grymma topics och avslutningen med black president,, xD denna hade nåra sköna låtar men får känslan att den är lite random,, ingen riktig struktur,, jaja .. nas har iaf inte blivit sämre !

2012-07-23 23:00
ter_g: Har du missat Illatic, Stillamtic, It was written, The lost tapes och god's son? Det måste du gjort om du tycker att untitled är näs bästa skiva, visst untitled har några helt ok låtar men inte mer.

2012-07-24 01:02
sveningmar.. nej,, självklart har jag ej missat hans skivor.. it was written hade väl typ 1½ bra låt? diggade watch dem niggaz och tycker if i rule the world är urtråkig.. street dreams diggar ej, remixen med kelly är ett mästerverk.God's son hade bra beats inte lika rolig nas."Diggade" it ain't hard to tell från illmatic och hatar world is yours.. stillmatic är väl kanske min andra favorit.. bra skiva absolut, men känns, som alltid när det gäller klassisk new york rapp att det finns en formula man inte får stida emot, på untitled hör man hur han pissar på det förflutna,, tar in lite feta producenter och gör en skiva som är full av energi,, äntligen tänker man.. han vill hålla lyssnaren vid liv.. attityd och närvaro.. jag vet inte om det är för att jag är ett southern fan i första hand sen alla mina år av lyssnande. men jag kunde dra en parallel mellan untitled och mainstream södern eller valfri annan funkig bouncig hiphop .. just därför var den så bra,, så handlar väl om smak i mitt fall.. lär vara ensam om att ha denna åsikten iaf på whoa, och förstår om hardcore nas fans känner sig förolämpade men faktum kvarstår.

2012-07-24 02:23
årets platta hittills!

2012-07-24 16:00
Jag har lyssnat igenom albumet ett par ganger och kan bara konstatera att det ar bra. Men samtidigt tycker jag att det kanns valdigt overskattat. Albumet har fatt uteslutande lysande recensioner och manga har till och med kallat det for en blivande klassiker. Sjalv tycker jag att det ar bra, betydligt battre an det mesta Nas slappt sedan Illmatic och It was written, men det finns for manga tveksamma latar i mitten for att det skall kvalificera som en klassiker. Utover de mediokra latarna sa ar det aven ganska sa glest med riktigt grymma latar. Det ar bra, Nas har for forsta gangen pa lange lyckats valja bort de ruttnaste beatsen men det ar anda inga riktiga monster beats pa plattan. Albumet ar definitivt battre an de flesta kommersiella rap-album som kommit ut den senaste tiden men det kommer enligt mig inte riktigt upp i samma niva som Killer Mike's R.A.P Music.

2012-07-24 17:53
hur kan ni glömma albumet med Demain Marley?
Battlerappare

2012-07-25 19:12
Några guldkorn helt klart men inte mer än det.

Producent

2012-07-28 10:42
haha fan nu älskar jag nästan "summer on smash"... refrängen är fortfarande lite för störig, förlängningen med "life is good"-grejen hade jag gärna varit utan. men allt annat är fan riktigt bra. ett av de bättre swizz-beatet på länge
Producent

2012-07-28 10:43
swizz-beatsen*

2012-07-31 08:21
läser inte igenom hela tråden, men håller med om att det helt klart är ett av årets bästa album, samtidigt som det är ett av Nas bästa släpp sedan åtminstone "Stillmatic". jag kan tänka mig att man behöver ha en hel del life experience för att verkligen uppskatta mycket av det här, för det här är riktig "grown man rap" och till skillnad från många andra går Nas in i den rollen med fantastisk stil och klass. det är fruktansvärt mycket hjärta och själ i texterna, och det är inte omöjligt att detta är Nas personligaste skiva någonsin. förstår man omslaget så blir det inte så fult eller töntigt längre, tyckte med det såg bull ut men när jag fattade det så fick det en helt ny innebörd.

de som förväntar sig en ny "Illmatic", eller t.o.m. "Stillmatic", lär bli besvikna. Det finns några sådana spår som kmr satisfy those heads ("Loco Motive", "Accident Murderer", "Nasty", "A Queens Story", kanske någon mer), men det är ofta rätt smooth stil på beatsen och No I.D. och Salaam Remi gör ett fantastiskt jobb rätt igenom. är dock grymt besviken på Buckwild's contribution, inte dåligt men kunde ju blivit så mycket bättre. men det är framförallt Nas texter som bär upp den här skivan, rent textmässigt och performance-mässigt är detta en 5/5 platta, no doubt.

Den snart 40-åriga rapparen gör verkligen upp med sitt förflutna här, känns lite som slutet på en era och början på något nytt. här finns gamla historier om Queens legender och vänner som gick bort för tidigt, här finns den fantastiska "Daughters" där Nas öppet talar om hans tonårsdotters urspårade beteende som blev allmänt känt via Twitter, vi hittar också det episka story-telling spåret "World's An Addiction" vilken är en av skivans bästa och ett samarbete med den alltid lika fantastiska Anthony Hamilton, och klart allt om skillsmässan och tiden med Kelis (vilket återigen förklarar omslaget och titeln på albumet). däremellan hittar vi klassisk New York hardcore rap, flashig shit på "The Don", den superba remaken av Hot Days mixtape klassiker på "Reach Out" med Mary J. Blige, m.m. On top of all that, så finns här en av Nas bästa låtar på många år - "Nasty", som jag många gånger har kallat "Made You Look 2012".

Som ni ser gillar jag den här skivan starkt, men nej det är ingen perfekt skiva och den förtjänar inte 5/5 overall. Mitt i allt ihop kommer Swizz Beats producerade (och gästande!!!!!) "Summer On Smash", som är så dålig att det är skrattretande om det inte vore för att den sabbar så mycket. den kan jämföras med om dom hade behållt "Bravehearts Party" på "Stillmatic" ungefär. Det är nästan som om Nas har nån slags I deluxe versionen så blir skivan lite väl lång och det hade behövts några fler hardcore spår på skivans andra halva. det ultimata slaget i ansiket är att vi vinylister berövas på albumets absolut bästa spår - "Nasty"?! WTF... jag har vart pissed på det här en längre tid - ersätt "Summer on Smash" med "Nasty" och ni har ett fantastiskt album. overall så är det iaf strax över en 4 för mig.
http://www.claaa7.blogspot.com
^^ nyheter, recensioner, grymma tapes, m.m., uppdateras dagligen ^^

2012-07-31 15:43
riktig "grown man rap"

try-hard confirmed.

2012-08-02 11:17
^ whatever.. vad jag menar är att han rappar från ett helt annat perspektiv nu när han är närmare 40 än vad han gjorde på t.ex. "I Am" eller "Stillmatic". många i samma ålder kör ju fortfarande samma gamla historier som på deras debuter, inklusive storheter som Kool G Rap t.ex. har man däremot följt Nas genom hans karriär så är hans musik skriven på det sättet att det i princip är som att du känner personen eftersom han har dokumenterat så många stora händelser i hans liv därigenom. många rappare vågar inte bli så här personliga, vilket jag tycker är ett stort plus för skivan sen om du tycker uttrycket "grown man rap" är töntigt är mindre viktigt då jag tror att de flesta som läste mitt inlägg förstod exakt vad jag menade med den termen.

George Clinton är en annan kille som kör fantastisk "grown man rap"... grow with it
http://www.claaa7.blogspot.com
^^ nyheter, recensioner, grymma tapes, m.m., uppdateras dagligen ^^

2012-08-03 00:30
sveningmar, On the real: Jag förstår hur du menar, tycker bara att du överdriver lite. Men jag håller till stor del med det du säger om "Jag undrar hur fan Nas kan ha tappat all känsla för att göra musik?", då det känns som att låtarna i detta album har gjorts på ren rutin i princip.

Om vi tar Loco-motive t ex: beatet var riktigt fett, Nas får till flowet osv som han ska.. men Nas känns inte alls hungrig när det kommer till texten, känns som att den är skriven på ren rutin och att han bara försöker härma illmatic-eran, som han själv säger i slutet: "for my trapped in the 90's niggaz".

Studerar man lyricsen i albumet så får man inte alls samma känsla av Nas som under hans prime. Om jag frågar er så här: hur många quotable lines hittar ni i albumet? hur många rader eller hela verser hittar ni som mäter upp med hans rader och verser under hans prime. Det mesta han säger i låtarna har han sagt förut, mer eller mindre. Albumet har gjorts på ren rutin.

2012-08-03 04:01
sveningmar skrev:
Pinsamt dåligt album! Nas borde ha lagt micken på hyllan efter God's son. Jag undrar hur fan Nas kan ha tappat all känsla för att göra musik? Från att ha gjort mästerverk som illmatic, it was written och låtar som mastermind och one mic tex till hans senaste 3 album som varit skit kassa!

Den enda logiska förklaringen är att han måste blivit döv och inte hör hur jävla kass han är.

Fjant
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2012-08-03 04:03
Metastrof skrev:
Det mesta han säger i låtarna har han sagt förut, mer eller mindre. Albumet har gjorts på ren rutin.

Mannen, du tyckte Commons senaste var fet.

2012-08-12 21:36
Kanske ska vänta med att köpa... Swisslåten kanske försvinner i processen, låter fett det jag hört hittills
DJ

2012-08-13 10:58
Jag tycker det här är ett av Nas bättre album. Vet inte riktigt om det är top 3 eller top 5 eller vad, men i alla fall helt klart bland de bättre. Samtidigt kan jag hålla med om att skivan är en smula överskattad på sina håll. Jag tror det handlar om att vi alla längtar så mycket efter en Nas-platta som infriar alla förväntningar att vissa slår knut på sig själva för att hylla denna som ett 5 mic album osv. Bästa Nas-plattan senaste tio åren kan jag lätt sträcka mig till, men det har också att göra med att han gjort så usla album på senare år.

I kontrast mot magplask som Hiphop Is Dead och skivan med Marley Jr. framstår detta som en fullträff. Men spela hela Illmatic och sen hela Life Is Good efter - det är inte ett mästerverk på det sättet/den nivån. Endast bitvis finns samma typ av tidlösa djup, konstnärlighet och hisnande metaforer, bilder och ljudpoesi. Däremot är det för mig en Nas-platta på nivån precis under - habilt hantverk, bra poprap och bara 3-4 låtar man vill radera. Som flera nämnt ovan är han bättre än på länge rent text/flowmässigt. Trodde faktiskt inte han skulle låta så här taggad igen nånsin efter att jag hört hans senaste skivor. Beatmässigt är det både upp och ner, men långt ifrån så dåligt som beatvalen på vissa av hans andra plattor. Nasty, Loco-Motive och ett par till är riktigt, riktigt feta låtar och tillhör det bästa jag hört med Nas efter Illmatic. Samtidigt finns Summer On Smash (måste ju vara en av Nas tre sämsta låtar nånsin?) och Rick Ross kommer in och gästar... Samt en del mitt-emellan-låtar - för mig är Daughters en sån - som man ändå blir lite glad av att höra, men inte direkt känner behov av att lyssna på igen.

Rhymes 4,5 mics, beats 3,5 mics. Typ.

Årets LP är fortfarande Grief Pedigree för mig. Den är mkt mer för 2012 vad Illmatic var för 1994 än Life Is Good imho.

Fet co-sign dock på att det är skönt att Nas kör lite mer grown man lyrics och vågar visa sig sårbar (är det det som ni kallar "gay"?) osv. Briljant jämförelse med G Rap som blivit en sån tjockskallig rappare med åren, närapå som en parodi på sig själv emellanåt. Än idag är det ett ständigt underskott på MCs över 30 som faktiskt rappar för oss över 30.

2012-08-21 16:39

2012-08-27 23:07
Gett den ett par-tre genomlyssningar nu, enligt mig är nas "goat"... Nu var senaste skivan jag köpte med Nas innan denna Streets Disciple som verkade vara början på en ny "svacka" vilken han nu har tagit sig ur med besked... Förstår inte hur man kan ogilla den här skivan men "summer..." skulle verkligen inte kommit med

2012-08-27 23:16
Lyriskt sett är ju skivan så klart fet.

Mannen, du tyckte Commons senaste var fet.

ja?
DJ

2012-08-27 23:26
Hade de bara bytt ut the train wreck that is Summer On Smash mot Nasty hade skivan hoppat från 3,5 mics till 4 DIREKT.

2012-08-27 23:30
Har deluxeversionen med Nasty och andra låtar jag inte hade velat vara utan... Men måste ju vara jobbigt om man är hängiven att ha det på vinyl.

DJ

2012-08-27 23:33
Ja, fanns en japansk bootleg tolva av Nasty men den är slutsåld för länge sen. Skulle betala BRA pengar om den dök upp beggad kan jag säga. Bästa låten på albumet. Som inte är med på vinylsläppet. Galenskap. Inte fan gillar väl vinylskallarna Summer On Smash liksom?

2012-08-27 23:38
De som håller i det tycker nog att ni är pretto och förtjänar den i samlingen tillsammans med dr knockboot ;)
DJ

2012-08-28 10:02
VRGNHNS skrev:
De som håller i det tycker nog att ni är pretto och förtjänar den i samlingen tillsammans med dr knockboot ;)

Haha, men jag trodde målgruppstänk, och inte folkbildning, var A och O i den där smutsiga "industrin"? :)

2012-08-28 12:21
De försöker bara få er hooked, målet är ju att ha en enda målgrupp ;)

DJ

2012-08-28 16:27
En enda jättelik målgrupp som blundar och äter OMGWTF-Gang med sked.

2012-08-28 23:17
Precis, "schwäg"

även fast jag lyssnar i digitalt format har det förstört musikindustrin i stort också, jag lyssnar lite som att läsa en bok, jag vill höra en historia, se låtarna i ett sammanhang, inte hoppa runt från låt till låt...Känns som albumformatet håller på att försvinna

Kan också jämföras lite med alkohol eller mat för all del, vissa är intresserade av vem som gjort det, hur det är gjort historian bakom osv...

Andra "openminded" vill ha billigaste spriten så snabbt som möjligt och rusar till McPollas för att pröva månadslanseringen av nya Elmaco innan det är försent.
DJ

2012-08-29 08:30
Jag gillar både album och singlar. Alltid gjort. Men ja, album-formatet känns rätt dött inom hiphop sen tio-tolv år. Däremot är nog tolvor själva essensen för mig. Jag menar, det släpptes ju hiphopskivor i 4-5 år innan nån ens gjorde ett hyfsat album typ. Men sen känns det som det ofta krävdes en liten bättre låt innan man pressade en tolva med allt vad det innebar än innan man "läckte" nån lite ljudfil. Ursäkta OT.

2012-08-30 15:02
Jo, jag ursäktar också att det blir rätt OT nu... Jag har aldrig haft några dj-ambitioner eller att just spela upp musik för andra på fester och dylikt, lyssnar för mig själv. De singlar som artister inom hiphop släppt under hela min uppväxt har varit rätt kassa jämfört med skivorna de legat på och de spåren har ofta kännts malplacé.

Klart man kan uppskatta enskilda spår och tycker faktiskt att Nas har gjort bra singelval till den här skivan (har summer on smash släppts som singel än?). Jag kan uppskatta en "klubbanger" eller bara ett tungt beat med skrytrap eller vad som helst också men för att jag ska investera i musik vill jag ha mycket mer, jag vill ha någon form av enhetlig bild som berör mig.

Därför ser jag RZA som den bästa producenten, Enter, forever, Liquid, Only Built, Iron man och även en rad andra Wu-skivor ger en verkligen det... Nu känns det tyvärr som RZA fallit rätt långt men skulle ändå vilja se ett samarbete mellan Nas och RZA

Nu tillhör jag en annan "era" också jag skulle tex inte få för mig att jämföra illmatic med Life is good, klassar nog dom lika högt, även stillmatic och lost tapes. Det är helt olika tavlor.

Inser att jag hädar rejält nu
DJ

2012-08-30 15:22
OT lika MF.

Illmatic, Enter The Wu-Tang och Liquid Swords är exempel på riktiga hiphopalbum, gjorda från ett albumperspektiv. Liksom andra klassiker som Runaway Slave, It Takes A Nation o.s.v. Inte minst mitt absoluta favoritalbum Mecca And The Soul Brother - där varje låt låter så otroligt mkt bättre i albumsammanhanget än var för sig. Det finns några få artister som fortfarande gör "album" på det sättet. För mig är Marcberg med Roc Marciano ett exempel från mer nyligen. Men de flesta försöker bara göra en singel med varje låt, en låt man ska gilla omedelbart. För de vet att folk konsumerar låtarna en och en numera.

Men för 100 riktigt grymma hiphopalbum finns det tusen grymma hiphoptolvor. För mig är det mycket vanligare med en grym tolva från ett blaha-blaha-album än tvärtom. Och sen finns det ju drösvis med klassiska tolvor som aldrig kom med på något album eller kom med i sämre, remixad form på albumet. Nu tänker jag typ 85-95 här eller nåt sånt. Och de flesta klassiska album har ju minst en klassisk tolva som oftast kom ett eller två år innan och började bygga hypen. Tänker på Protect Ya Neck, Time's Up, Devil's Son, Come Clean, Halftime, How About Some Hardcore, DWYCK osv osv.

Skulle säga att i höjd med att den genomkommersiella hiphopen började ta över totalt ca Puffy-eran ca 96/97 började det kanske bli vanligare med dåliga singlar från album som var rätt bra. Man siktade på en klubb/radiohit för folk som inte alls gillade hiphop. Men i den vevan började ju Rawkus, Fondle 'Em och en massa indielabels släppa svingrymma tolvor, så jag har nog alltid lutat lite åt 12"-hållet, både vad gäller vad man spelar hemma och ute. För att jag ska palla lyssna ett helt album i följd, då ska det just vara en sån där superklassiker som Illmatic eller Mecca. De albumen har alltid varit förhållandevis få och har bara blivit ovanligare med åren. De fanns som sagt heller inte under hiphopens första år. Tyvärr (för oss som gillar ett bra hiphopalbum) tror jag man får se albumeran som något av en parentes i hiphophistorien. Nästan alla de största klassikerna kom ju 88-92 eller 85-95 om man är lite mer generös.

2012-08-30 16:09
Skulle säga att i höjd med att den genomkommersiella hiphopen började ta över totalt ca Puffy-eran ca 96/97 började det kanske bli vanligare med dåliga singlar från album som var rätt bra.

Jo det va ju precis här jag började lyssna på hiphop... Sen har jag fått göra läxan, 80-talet har jag väl adrig varit stormförjust i(klassikerna till trots)... Det handlar inte bara om det "melodiska" utan det blev fylligare och mer kvalitet på lyrics efter

Köper att albumformatets "peak" i det stora hela nästan är en perentes begränsad till första halvan av 90 talet och sedan en hel del undantag, men jag tycker det är synd... Jag kommer aldrig att betala för singlar, särskilt inte i digital form.
DJ

2012-08-30 16:23
Smaksak, men kvalitet på lyrics beror väl på vem man väljer som representant för de olika erorna. Klart att OC, Big L och Jeru på 90-talet knäckte Fat Boys, Biz Markie och Doug E Fresh textmässigt (i gengäld hade ju de det "melodiska" som du nämner, samt humor, showmanship och en rå, avskalad hiphopkänsla som ofta späddes ut lite under 90-talet). Men om du i stället väljer DMX, Master P och Puffy från 90-talet och jämför dem med Rakim, Chuck D och Big Daddy KANE på 80-talet så tycker jag lika gärna man kan säga att textkvaliteten sjönk. Menmen, nu börjar vi komma så långt OT att jag itne ser stranden längre. Undrar fortfarande om inte 88 är det ultimata året för hiphopalbum. Så sjukt många klassiker.

2012-08-30 17:37
Som sagt det blir ju en smakfråga

Det är inte så att jag inte uppskattar 80-talet alls men jag ser det mer som att grunden las och att den byggdes vidare till det bättre under början av 90 talet... Jag har svårt att se bort från det glättiga, ofta lite studsiga flows som känns dominerande under den tiden, har också aldrig kunnat uppskatta akter som Run DMC och Beastie Boys...Inte ens Slick Rick

Long live the Kane och Paid in full med flera är odödliga och där började ribban också sättas enligt mig... både beats, textstrukturer osv hos alla utövare är ju inspirerade från den eran, går liksom inte att förneka. Jag ska även erkänna att det är många skivor från 80-talet som jag aldrig gett en chans och dömt ut på förväg.

Det kanske är för att jag är en sucker för melankoli men inga skivor från 80-talet är i min mening i närheten av mina favoriter från 90-talet.

Känns som vissa lines man kom undan med då kunde motsvara denna:

"I walked down the street kissed a girl on the cheek and thought damn, how can life be so sweet"