I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

gamla hiphoplåtar, tips?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2011-06-25 22:44

gamla hiphoplåtar, tips?

Hej, först vill jag säga att jag visste inte riktigt var jag skulle lägga detta inlägg då Audio verkar vara mer saker man gjort själv.

Min fråga är, vet ni några bra hiphoplåtar sådär från 50-90 talet

En låt jag lyssnar ganska mycket på nu har ju ett par år på nacken men jag tycker ändå den är hur skön som helst

http://www.youtube.com/watch?v=y69s_q1WLkQhttp://

så har ni låttips från helst 60-80 talet så dela gärna med er!

(Inlägget ändrat av Squirtle 2011-06-26 10:59:23)

Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid
Producent

2011-06-25 22:57
utländskhiphop om det handlar om ikke svensk o svensk om det gäller svensk hiphop.

jag vill oxå veta nån schyst hiphop låt från 60-talet så ge mig =D
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2011-06-25 23:01
Oj, känner mig lite störd som missade den kategorin... Själv föredrar jag amerikansk hiphop iallafall när de gäller låtar från 50-90 så har ni någon bra låt i skallen skriv gärna ner den!

2011-06-25 23:05
50-70 släpptes riktigt mkt bra skit, har tyvärr inget konkret tips nu direkt men googla dig fram! skönt att du vill utforska den gyllene eran!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-06-25 23:07
Thats gold nali.. gold!
No cake for the impurity!

2011-06-25 23:11
50-talet was the shit! Kommer dock heller inte på nån låt just nu, men som Vanilla sa, lite research så hittar du nog det du letar efter
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-06-25 23:12
den här kör jag rätt hårt nu

den är från -68

2011-06-25 23:13
se jag sa ju att de fanns normala människor på whoa! =)

ska prova söka mig fram på google och försöka komma med mer tips här

2011-06-25 23:14
That's awesome Vanilla

2011-06-25 23:15
damn right!

2011-06-26 01:24
Kool Herc anses vara en av de första rapparna och då är vi inne på sent 70-tal, så någon hiphop från 50-60-talet finns inte.

Här har du en liten intressant tidslinje med massa rolig fakta.

http://www.digitaldreamdoor.com/pages/best_rap-timeline1.html

Bjuder på lite klassiska 90-tals låtar att lyssna in.

Nas "Memory Lane"

The Notorious B.I.G. "Juicy"

Jay-Z "Dead Presidents (Part II)"

Mobb Deep "Shook Ones Part II"

The Beatnuts "Do You Believe"

Souls of Mischief "93 Till Infinity"

Goodie Mob "Soul Food"

Common "Resurrection"

2011-06-26 02:21
hiphop från 50 och 60 talet.. : p
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-06-26 09:47
nali ta och läs på wikipedia om hiphop innan du börjar fråga om tips om hiphoplåtar från 50-60 talet.
rawr

2011-06-26 11:10
Fredrik, gotta got NAZI on ya ! Kool Herc var aldrig nå´n rappare utan en DJ som tillsammans med Afrika Bambaata räknas som hiphopens Fader & Gudfader.
Fett urspårad tråd .. 50-talet ? 60-talet ? Önskar jag kunde tycka det var roligt som alla andra men jag blir mest grinig.. stick o lyssna på Sam Cooke,Lou Rawls, Quincy Jones, Donald Byrd & Lynn Collins om ni vill ha svart 60-tals musik,
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2011-06-26 13:53
ILLINI_DUDE:

I like hiphop nazis, om de inte är nedlåtande, vilket du inte är :)

Men du har ju rätt om man skall vara petig. För mig så är nästan Kool Moe Dee den första "riktiga" rapparen, vet dock inte om det är den officiella tolkningen.

Jag gillar även att göra egna tolkningar så för mig är Gil Scott-Heron - "The Revolution Will Not Be Televised" också hiphop men det är det ju självklart inte enligt den gängse definitionen.

Tycker övriga kan släppa den överlägsna attityden och tipsa om bra musik, typisk hiphopare att vara elitistiska, man får ingen medalj för att "veta mest" och trycka ner andra.

2011-06-26 15:54
Ta de lungt killar, jag har för mycket att planera just nu och för mycket på gång so what jag hann inte kolla när hiphops musiken började. Jag var bara osäker på när de började och tänkte om de började på tidiga 60 så måste de ha funnits på sena 50.

Iallafall innan ni skjuter mig, kom gärna med tips på musik från 70-90 då

2011-06-26 19:39

Kolla igenom detta!

2011-06-27 01:00
Här är väl den kändaste hiphop-låten från 70-talet iaf ..
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2011-06-27 01:04
På sätt o vis roligt att sugar Hill Gang skryter lika mycket om sina materiella tillgångar och hur mycket brudar dom får som alla Bling Bling rappare gjort de senaste 12 åren .. Ödmjuk hiphop var en senare uppfinning lol..

2011-06-27 01:15
På sätt o vis roligt att sugar Hill Gang skryter lika mycket om sina materiella tillgångar och hur mycket brudar dom får som alla Bling Bling rappare gjort de senaste 12 åren

hehe, alltid lika roligt när folk påstår att det är idag hela skryta-över-materiella-ting kom! :) 85-95 var väldigt ödmjukt iof, med vissa undantag.. : p
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-06-27 11:17
Nja, 85-89 var ju väldigt mycket for the ladies and the cash också ..
92-95 ser jag som mycket gata, kriminalitet o droger o undergång och så .. Smif n sessun,Cypress Hill,House of Pain,Wu ..

2011-06-27 16:10
Det bästa tipset jag kan ge dig om du vill höra en massa artister är att du laddar ner något som kallas för "top 100 best rapsongs", väljer ut dom artister du tycker är fetast, lyssnar igenom deras plattor (oftast är deras tidiga arbete bäst) och sen så fortsätter du så.

Det är ett av många sätt att hitta ny musik på. Du ska inte fokusera allt för hårt på åren, bara lyssna på plattorna från olika artister så får man ut mest.

Kolla upp OutKast om du missat deras första tre guldplattor.
Påstår du att weed inte är farligt så har du motbevisat dig själv

2011-06-27 16:11
Påstår du att weed inte är farligt så har du motbevisat dig själv

2011-06-27 22:54
Brånx: Jag börjar faktiskt gilla dig =) Tack för svaret ska kollas upp direkt, eller ja så fort jag får arslet ur sängen och börjar packa inför gbg imorrn men efter de iaf!

2011-06-28 16:01

2011-11-16 12:43

2011-11-16 18:28
Rappare

2011-11-29 07:05
Den här tråden gjorde min morgon.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
DJ

2011-11-29 09:44
Här har du ett gammalt blogginlägg jag skrev om en låt från 1937 med lite rap på. Har inte så mkt med hiphop att göra så klart, men det är ju kul att de rappar iaf.

http://dagensgospel.wordpress.com/2010/10/29/2010-10-30/

Peace

2011-11-29 11:49
Haha, nice med rap från 30-talet. :D
Skivsamlare

2011-11-30 21:39
Bara jag som tycker att hiphop från 70-80 känns som typ..village people? nää jag tycker hiphopen började bli bra runt 92 (rakim är undantaget). Fredrik postade en del av det bästa

DJ

2011-12-01 00:26
E_NO_LA: Menar du att du tycker t.ex. Kool G Rap & DJ Polo, Geto Boys och Public Enemy känns som Village People?
Skivsamlare

2011-12-01 18:33
Gamla kool G rap grejer gillar jag inte, kanske inte village people men jag tycker old school-soundet låter mesigt. Sättet de betonar orden, attityd etc har utvecklats till det bättre. Geto boys är grymma dock, även första skivan. Mind playing tricks on me är en av mina favorit låtar någonsin. Att dissa Public enemy är som att dissa bob dylan eller svära i kyrkan men jag har aldrig gillat dom :) Flavor flav är en tönt..

wu-tang, Nas, Gangstarr mer i min smak

2011-12-01 19:23
mok vurban
DJ

2011-12-01 19:36
E_NO_LA: Hm, allright. Men Kool G Rap har väl aldrig haft nåt old school flow?

Old school?
Skivsamlare

2011-12-03 17:19
tycker det låter old school men klart bättre mycket annan från samma era och han är före sin tid. Trött på den där kraftwerk samplingen tbh men låten är inte dålig, bara inte min grej.

DJ

2011-12-03 21:11
OK, jag tycker det låter så new school som det går, för att inte säga golden era. Menmen, subjektivt även detta uppenbarligen...!
Producent

2011-12-03 21:59
Soul_Survivor_II Tack som fan för låten från 37. Vet du hur man kan spara ner den som mp3:a och spela den i itunes?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Skivsamlare

2011-12-03 22:19
visst är det till en viss del subjektivt. Jag tror att dagens kids skulle kalla det jag spelar hemma för old school (redmans första skivor, EPMD, Boot camp click, osv..).
Fast i ärlighetens namn har jag inte längre speciellt bra koll på hiphopens kanon och att jag inte är så förtjust i äldre rap än tidigt 90-tal har nog helt enkelt med att jag upptäckte hiphopen runt 93-94. gamla goda doggystyle var den första riktiga skivan jag ägde för kriss kross och vanilla ice räknas inte

Producent

2011-12-03 22:32
En praktikant på mitt jobb på typ 19 år tyckte att Mobb Deep's "Hell On Earth" var old school.
C'mon den e från 96.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
DJ

2011-12-04 03:00
E_NO_LA: Old school kan ju dels vara en synonym för "gammaldags" "Damn, that's some old school sneakers you got on!" Men inom hiphop är det ju också ett namn på en genre/era. Alltså oldschool/discorap/tidigaste electron. Alltså det som fanns innan raka, hårda flows och trummaskiner. Alltså innan ca 1983-84. Sen kom new school, sen golden era, sen tidigt 90-ta osv osv osv. G Rap är ju definitivt inte old school, då han inte har det där Kool Moe Dee-flowet. Knappast inte new school heller skulle jag säga, det är ju rätt långt från Shout med Craig G. Jag tycker G Rap & Polo är typisk golden era rap...

Dopeness: Hm, vetefan. Jag har ju CDn. Hit me up on facebook, så ska jag se om jag kan ordna nåt iTunes-format?
Producent

2011-12-04 12:56
No doubt, vad heter du på ansiktsboken?
DJ

2011-12-04 13:32
Konsertbesökare

2012-01-11 03:31
http://www.youtube.com/watch?v=DiM1wyyfxpc

the gas face! med en ung daniel dumile som gästar, eller DOOM som han kallar sig nuförtiden.
Why do white people love Wayne Brady so much? White people love Wayne Brady because he makes Bryant Gumbel look like Malcolm X.

2012-01-15 09:19
http://www.youtube.com/watch?v=EWdigM1TPBA Riktigt skön.