I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hip Hop-aret 2009

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2009-12-17 16:49

Hip Hop-aret 2009

Hittade ingen sadan har trad, sa jag bestamde mig for att gora en sjalv si sa dar nar aret ju borjar ga mot sitt slut. Vad tycker ni om aret 2009 rent musikmassigt?
Sjalv tycker jag att det har varit ett av de samsta aren i hiphopens historia, inte bara for att i princip var annan lat som slappts inte har varit hip hop, utan nagon slags blanding av tuggummi-pop, house och hip hop, utan aven for att saljsiffrorna har varit de lagsta i historien. Och sist, men inte minst, for att ett REKORDSTORT antal rappare har lyckats forstora sina karriarer pa grund av deras lagliga problem (Max B, Tru Life och C-Murder fick alla livstids fangelse, Da Brat fick 3 ar, Lil Wayne och T.I. varsitt, Gucci Mane ett ar, Lil Boosie fick fyra...jag kan fortsatta). Detta ar oerhort forvanande med tanke pa att det ju ar finanskris, och da har ju verkligen rapparna en anledning att skota sig, eftersom de masta vara ute och gora promotion som aldrig forr. Och detta ar inte 2003 langre, sa finkan hjalper inte dig att salja mer skivor heller (att gangstarap som kommersiellt stor genre ar dod bevisade nog floppen med Fiddys album, for han e ju den enda som gjort gangster-relaterad rap som har haft hoga saljsiffror dom senaste aren. Eller jag skulle val inte direkt vilja kalla Kanye eller Lil Wayne for gangstarap - det ar ju mer "hip pop").
Eminem, Snoop Dogg och Jigga har slappt sina karriarers tveklost svagaste insatser nagonsin, kanske ett bevis pa att de nu nar de borjar narma sig 40 borde kora lite mognare amnen/teman istallet for att latsas vara 15 igen (syftar da mest pa de 2 forstnamnda).

Men nagra positiva saker har val anda hant - till exempel har fler och fler europeiska artister uppmarksammats pa den amerikanska scenen, som till exempel Estelle, Jay Sean, Sway och Hollowman Giggs, och inte minst var egen J-Son och hans samarbete med Fiddy. Och vi har aven sett flera amerikanska talanger som Drake, Wale, och Asher Roth, som ju bevisar att man inte masta vara hard, komma fran ghettot och vifta med pistol for att kunna vara rappare.
Och jag tror att vi har Officer Rick Ross att tacka for detta - darfor att jag tror han hjalpte till att doda gangstarap med avslojandet av sin bakgrund, och det gor att folk mer och mer borjar se gangsterrapparna som skadespelare. Visst, det har val mer eller mindre alltid varit sadar, men tror detta fick folk att se kontrasterna mellan deras musik och verkligheten ur en lite annan synvinkel.

THE TALENTED MR BRAT