I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jay-Z, best rapper alive.

Utländsk Hiphop - Allmänt

2008-06-30 22:49
fuckit gå och lägg dig. Nas är bättre än 2pac och var en gång i tiden enormt mycket bättre.
To disrespect you, I would had to have respect for you at one time

2008-07-01 00:22
biggie bättre än 2pac hahahahaha skojar ni

2008-07-01 00:35
bbking det där är la en smaksak men om man kollar flow,freestyles och ren lyriscismskicklighet så är biggie bättre

2008-07-01 00:44
jag biggie är ju betydligt bättre än pac, det är ju säkert och garanterat. Att Jay-Z har baitat biggie flertalet gånger är ju inte heller direkt ngn hemlighet.

Jay-Z är då knappast greatest rapper alive, och Lil' Wayne är _INTE_ en bra rappare. Alls

Yep, I just went there

2008-07-01 00:55
"Im not a biter im a writer for myself and others I say a B.I.G verse Im only biggin up my brother, Biggin up my borough I'm big enough to do it I'm that thorough, plus i know my own flow is foolish"

Jay-Z.
Street's disciple, I rock beats that's mega trifle

2008-07-01 11:00
Bruce Willis best actor alive!
I be around, just out of sight

2008-07-01 12:42
Ok det här med vem som är bäst handlar bara om åsikter, det är en fråga av subjektiv karaktär. Det handlar väl egentligen om vad man vill få ut av musiken. I min mening är Tupac the greatest of all time. Tupac var inte den bästa lyricisten. Hans grej var inte avancerade rimscheman, komplexa flerstaviga rim, att klämma in ordlekar och fyndiga punchlines. Han var däremot en otrolig sångskrivare och oerhört mångsidig. Musik som berör mig och får mig att reflektera värdesätter jag högt. Biggie är en mycket duktig artist som jag rankar högt. Han är en duktig lyricist och har ett sjukt skönt flyt. Men hans musik berör inte mig, ingen musik som träffar mig rakt i hjärtat. Tupac behandlade texmässigt högaktuella vardagsämnen och problem som många kunde känna samt relatera till. Hans karisma, utstrålning och förmåga att förmedla känslor genom rösten och musiken är på en annan nivå, IMO. Därutöver har han otroligt många klassiska låtar och hans register är imponerande i mångas ögon.

Jag tycker också om att lyssna på rappare med avancerade rimscheman och otroliga punchlines som får en att spola tillbaks, ibland. Jag personligen föredrar dock en artist som kan beröra mitt inre och som tar upp en stor variation av ämnen och som kan göra det på ett lättförståeligt sätt och därmed nå ut till många. Där har vi PAC i ett nötskal enligt mig och av den anledningen klassar jag honom som bäst.

2008-07-01 12:48
mange o adam ingen tvekan om delad 1a plats. i världen. doggelito/elgiganten på en stark 2a plats!
RATED R!

2008-07-01 12:48
cykel på köpet.
RATED R!

2008-07-01 13:11
Just det, best rapper alive är enligt mig HOV!

2008-07-01 13:23
aaa kanske Ice cube knäpper jay på fingrarna ändå.? svårt att säga-

2008-07-01 15:12
jag biggie är ju betydligt bättre än pac, det är ju säkert och garanterat.

Tjenare Biggie!
Beat the odds like an abusive freak show owner

2008-07-01 16:17
om vi ska disskutera GOAT så är Rakim det självklara svaret i mina ögon. finns ingen som kan konkurrera. De som kommer närmast är i min mening Kool G rap, Lord finesse, Jay-z och Big daddy Kane. Krs-One finns också där någonstans

2008-07-01 16:40
Talib Kwali, Imortal Teqnic, 2pac, Nas, B.I.G, Moob deep, Ded Prez.

där har vi riktiga GOAT's

jay-z? han suger ju så jävla hårt. hans låtar är som en freestyle rakt igenom. å sen har den värsta bög målbrotts rösten jag hört. häldre Ludacriss å Bustah å tillåme DMX fan.

Jay-z måste faktiskt vara den klart mest överskattade rapparen nånsin.
Håller fan samma klass som Puffy i mina öron förutom att Puffy har en normal röst och kan pricka toner ibland (tonläge). Z är ju helt jävla tondöv.

självklart har även han bra låtar (typ 3 av 34009239304 låtar)

S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag)
WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP

2008-07-01 16:41

DJ

2008-07-01 16:45
Tror t.o.m. P Diddy själv skulle garva åt att någon jämför Jay-Z med honom.

2008-07-01 16:50
soul_survivor

självklart tog jag i lite.. Jaz z är ju bättre MC och skriver bättre lyric med budskap...

men JAG tycker att det suger för musikalskt är han riktigt jävla keff och tondöv.
å det låter verkligen som en freestyle...

och att han är mest överskaddad i världen eftersom han är tippad nummer 1 av väldigt många.

2008-07-01 16:53
Som en freestyle? Detta får mig verkligen att ifrågasätta om du har lyssnat på Jiggas album.

2008-07-01 16:56
nazeem?

vilken av alla 1000???
jag äger faktiskt några själv (äldre matriallet så klart för han har inte uväklats ett dugg sen han börja 20 år sen typ så man sluta köpa hans skivor)

hard knock life skivan eller va den heter är ju bra...

men låååååååååångt i från nummer 1,,, platsar inte i top 20 äns.... top 50-100 kanske...

DJ

2008-07-01 17:00
Hard Knock Life var ju hans första dåliga LP och en av endast tre dåliga han släppt. Har du lyssnat på Reasonable Doubt???

2008-07-01 17:00
The Blueprint? The Black Album? American Gangster? Reasonable Doubt (som av många rankas topp tio)? Är inte dessa album bra, tycker du? Låter det som att Jay-Z freestylar över instrumentalerna på dessa album?

2008-07-01 17:04
njaaa, hört alla ni nämnde förutom just Reasonable Doubt. kanske hört den men när det är riktigt kefft så läggar jag itne det på minnet.... tycker han låter lika varje gång.
ingen Busta rhymes direkt som kommer med nya ideer å flow... same shit varje gång och NOLL utväkling

tror itne det spelar nån roll, för jag har hört jäääälvigt mycke från han för att kunna ha en åsikt om hans musik...

inget jag spyr galla över men som sagt. finsnt MINNST 30 artister som är bättre
DJ

2008-07-01 17:15
Smaken är olika verkligen. Ledsen att säga det men Busta Rhymes är ju TYPEXEMPLET på en kille som låtit likadan aslänge nu och har noll variation. Medans Jay-Z uppfinner nya flows varje vers i princip. Vi måste ha helt olika hörsel. Jag tyckte Busta var skitrolig och innovativ med flowet i början, alltså i LONS. Även hans första soloalbum var han lekfull. Men från andra soloalbumet och framåt har ju flowet varit exakt likadant. Som sagt smaken är olika, men ändå lustigt att du drog fram jsut Busta tyckte jag. Peace

2008-07-01 17:22
njaaa, har inte lysnat på busta senaste åren häller men han har KlARTT mer variation i flow, röst läge, hur han dubblar sina verser, visakr ibland, skriker ibland....
jay är lika varje gång,95% av hans verser är det exakt samma flow, röstläge, dubbling, röst styrka..
så sen låter det som han hittar på medans han rappar. å när han rappar snabbt? det är skrattretande asså. där är han största svaghet förutom att tonläget är fel i princip varje låt....

som sagt, ända bra me han är budskapet i vissa låtar... å sättet han för fram det..
men det är verkligen det ända han lyckats me. å därför ajg tycker han iaf platsar nånstans mellan top 40-100. om han körde bara lollipopp alá soulja boy tema hade han ju vart den keffaste rapparen genom historien.

DJ

2008-07-01 18:25
Tips på några låtar där Jay-Z kör några helt olika flows:

So Ghetto

jämfört med

American Dreaming

jämfört med

D'Evils

jämfört med

U Don't Know

Icke varierat flow? OK...not to me. Men det är tydligt att man hör flow på olika sätt.

2008-07-01 19:00
Exakt samma flow? Om du påstår att Jay-Z har ett enformigt flyt så har du slutit dig till en konstig definition på flyt.

2008-07-01 19:08
Soul..

driver du?? EXAKT samma flow, Dubllings typ och röst styrka på alla låtarna du la upp. kallar du det variation. hahahahha... fyfan...

varitation är typ, dubla i olika stämmor, skrika i en låt, viska i en annan, ha fler röster, bara ha en röst. rappa snabt, sakta....

är det största variationen jay-z har så fattar jag inte va fan ni snackar om... hur fan kan du säga att han har mer variation än ludacriss och bustah yhymes??? som både dublar olika i låtarna och har OLIKA RÖST STYRKA från låt till låt, ibland mörk "sexi röst" ibland skriker ut i aggrition.. DET är variation kompis.... inte, " här sa jag 3 ord mellan varje rim, och nästa låt 4 ord mellan varje rim"... exakt samma röst styrka ju, exakt samma dubling, och exakt samma flow på samtliga du lista upp. (lysna dock ej på d'evils)
DJ

2008-07-01 19:42
Om man måste vara extrem och gå mellan att viska och skrika för att du ska höra variationen så är det inte vi Jay-Z-fans som är tondöva...

Det fina med Jiggas flow är att han jobbar med nyanser. Han varierar själva flowet, inte nödvändigtvis röststyrkan/röstläget. Den typ av rappare du beskriver, som Ludacris och Busta Rhymes är ju precis den typen av MCs som folk som inte lyssnar på hiphop alls brukar uppskatta. De som inte uppskattar hiphopflows, utan vill att folk ska typ viska och skrika och morra och grymta och hålla på med diverse gimmicks. De som vill ha "melodier" i rappen och itne kan höra det vackra i hur MCs som Jay-Z leker med själva flytet, kadenserna, takten, rytmiken.

2008-07-01 20:09
Soul...

ligger vell nått i ditt sista inlägg men fortfarande. det JAG kallar variation är när man verkligen har ett anant flow, eller dublar med olika, eller i en typ "dizz"låt tar i för full kraft för sen i en kärleks låt låta romatiskt. Jay låter exakt lika på alla teman
Sen tar du upp takten och rytmiken. tycker faktiskt det är exakt samma i låtarna sm blev länkade här. å jag menar inte morra å hålla på för variation.

aja, tycker vi lämnar det där. alla kan inte tycka lika men FÖR MIG så är inte jay-z änns top 30 som sagt.
Producent

2008-07-01 21:39
*host*nördar*host*

2008-07-01 21:57
Håller med Soul... här... jag klarar inte ens av att lyssna på Busta o Ludacris för dom går upp o ner fram o tillbaka så o "leker med rösten".
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-01 22:08
"Ludacris och Busta Rhymes är ju precis den typen av MCs som folk som inte lyssnar på hiphop alls brukar uppskatta. De som inte uppskattar hiphopflows, utan vill att folk ska typ viska och skrika och morra och grymta och hålla på med diverse gimmicks"

Så Busta har inget "hiphopflow"? Seriöst.

2008-07-01 22:11
Busta's två första skivor äter allt Jay-z gjort, förutom RB och kanske blueprint.

2008-07-02 00:58
han är inte så jävla bra, varför har Jay-Z sån hype kring sig?
Han har fan inte ens släppt ett klassiskt album, man måste iaf få ett av sina albumt godkänt som klassiker innan man snackar??
Tycker fan inte ens Jay-Z är top 10.
R.A. kommer före, ge han bara Big Pimpin beatet och han hade slaktat Jay, Jay är inte bra...

Låt mig upprepa mig själv, Jay är INTE BRA!

Finns inget o säga som är lika vettigt som tråden i sig, sarkasm.

Men varför tycker folk han är så bra, han är inte bra, o så bra var inte Biggie lr Pac för den delen heller även om dem var riktigt tunga.

Alla bidrar nåt till spelet, hur fan skulle det se ut om Jay-Z var enda rapparen?
DJ

2008-07-02 10:18
Nöjd: I LONS och på första soloskivan tyckte jag han var mycket mer kreativ med sitt flow. Verkligen en av de bästa. Nu är det bara rehash oftast. Ibland glänser han till dock. Men för mig är det helt knasigt att säga att Busta 2008 har ett spännande eller innovativt flow...Då tycker jag andra gör mkt mer med sitt flow, fast på ett mkt mer avskalat sätt.

2008-07-02 11:43
ss2: Jamen att påstå att Busta inte har "hiphopflow" vred sig i magen på mig.
Han släpper en del bra saker idag, men han håller knappast samma kvalité som förut, Jay-z ligger i samma position.

2008-07-02 12:10
Jay-z är dock en av mina favoritrappare, Men blir så jävla lack att folk ska hålla på att hata på busta hela tiden. Han får så mycket skit i onödan.

2008-07-02 13:06
förövrigt är ju Jay-Z kungen av anthems med låtar som "Hard knock Life", "Big Pimpin", "Dirt Off Your Shoulders", "Girls, Girls, Girls", "Izzo (H.O.V.A.)" och "99 Problems"
DJ

2008-07-02 13:11
Skrev jag verkligen "hiphopflow". Vilket töntigt ord. Förlåt.

2008-07-02 21:34
DBK

Jasså, Kungen enligt vem??
Jag har inte röstat i frågan!!

Han kommer bara förbli en artist!
Som av nån skum anledning är G.O.A.T.

Men hur kan han vara G.O.A.T. när LL fortfarande är i Gamet?

2008-07-03 01:59
Ice Cube mina damer och herrar. Det känns som att Ice Cube inte får den cred han förtjänar. Den mest underskattade legenden idag. Han har släppt mkt bra skit senaste tiden tillsammans med Nasir Jones. Dessa två herrar är ovanligt hungriga och det känns att de har något vettigt att säga. Jay är tung rappare men han har kört sitt gamla maybach flow ett bra tag nu. Vill höra något nytt, något annorlunda. Idag orkar jag inte lyssna på ett Jay album, han har blivit fett tråkig.

Greatest Alive = Cube och Nas

vill bara notera att Busta Rhymes har varit fett skön på senare tid oxå. Han börjar att gå bort från Aftermath Gangster shittet till mer Busta Rhymes.
Shuu

2008-07-03 08:11
BigIssue P23 LL har gjort bort sig i 10 år i sträck och Jay-z är inte GOAT.

Rash_ P20 Ice Cube är top 10 dead or alive
DJ

2008-07-03 09:03
Ice Cube är den enda av de gamla västkustrapparna som verkligen har min respekt. Han är grym på riktigt, inte bara "bra för att vara west coast". Den ende av den som skulle platsa på min top 50 MCs ever lista. Inte top 20, jag vill inte överdriva nu. Och att jämföra honom med giganter som Nas, Jay-Z och Biggie är för mig skratteratande. Sorry, men så är det. Men han gör sin grej och är alltid stabil. Definitivt top 50.
DJ

2008-07-03 09:05
Och LL kommer alltid ha en plats i min personliga Hall Of Fame tack vare den fantastiska musik han gjorde mellan 1984-1990. Men sedan dess? Någon nämnde tio år av wackness. How about 18 år sen han släppte en grym skiva.

2008-07-03 09:12
soul..

the GOAT skivan är ju dunder, "u know that i do, the best that i can, but u dont sem to love me no more"... fyfan , bästa låten.. men försej, nu när jag tänker närmare så är den typ 8 år gammal den skivan?
DJ

2008-07-03 09:23
Solid: Den kom väl typ -02 va? Minns att vissa tyckte "nu är LL tillbaka". Jag håller inte med. Många tycker också 14 Shots var en bra platta. Jag håller inte med. LL är inte som alla de här rapparna som egentligen kört på liakadant men börjat med dåliga beats. Han är för mig det klassiska exemplet (tillsammans med Ice-T och Big Daddy KANE) på en MC som blev mycket sämre som RAPPARE och verkligen föll av. Även om Premier eller Pete Rock proddade en hel platta åt LL skulle det troligen inte bli särskilt bra enligt mig. Hans röst och flow har förändrats till det mkt, mkt sämre tycker jag. Heller lyssnar jag på Rakim och wack beats på ett helt albuim, han håller ju iaf stilen på micken. Menmen, bara mina fem cents.

2008-07-03 09:56
jag tror att "G.O.A.T." skivan släpptes 2000 så åtta år stämmer bra där.. däremot håller jag med SSII här, LL's första skivor gör honom till en legend i mina ögon trots all skit han har släppt efteråt.. däremot är jag en av dom som definitivt gillar "14 Shots to The Dome", även om den inte är på samma nivå så tycker jag LL/Marley gjorde en hyfsad uppföljare till "Moma gonna Knock You Out" plattan (som förövrigt är hans bästa i mitt tycke). "Mr. Smith" skivan har ett helt annat sound men gillar man den typen av musik är det helt klart en bra skiva den med.. sedan dess har inte mkt vettigt hänt men mixtaped med Kay Slay förra veckan hade ett par överraskande starka spår.
Keep CD alive
DJ

2008-07-03 10:14
Tror jag ska ta och lyssna på 14 Shots igen one of these days. Den verkar ha fått värsta upprättelsen i efterhand. Då när den kom minns jag bara att jag tyckte "mest bra beats, men vad har hänt med LL, var tog hans skills vägen och vad fan hände med hans röst???". Dock har man ju ändrat på många åsikter man hade på den tiden så jag ska nog lyssna på den. Köpte den aldrig dock så, haha...

2008-07-03 10:55
Respektera LL, sen haller jag med ocksa vissa att Jay-Zs laidback flow ar over anvand, dryg, och pa varje skiva later han hackig o likadan, fetast ar den forsta plattan, sen efter den sa har bara diverse latar kommit som ar tunga!

2008-07-03 18:04
Ice Cube är den enda av de gamla västkustrapparna som verkligen har min respekt. Han är grym på riktigt, inte bara "bra för att vara west coast". Den ende av den som skulle platsa på min top 50 MCs ever lista. Inte top 20, jag vill inte överdriva nu. Och att jämföra honom med giganter som Nas, Jay-Z och Biggie är för mig skratteratande. Sorry, men så är det. Men han gör sin grej och är alltid stabil. Definitivt top 50.
Skrev Soul_

Men jag skulle gärna veta varför du inte kan jämföra cube med jay. Tycker dom ligger på samma nivå unigufär- Sen tyckte jag inte laugh now cry var en så värsta bra skiva som vissa vill få den till men han är fortfarande relevant tycker jag.