I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag vill gärna veta

Utländsk Hiphop - Allmänt

2007-05-09 11:57
ja jo, lite chokerande är det väl :)

2007-05-09 16:12
Jag vill inte behöva förklara och skydda södern, hela grejen känns rätt fånig. Lite som att behöva försöka förklara för sin mamma varför det var ok att lyssna på wu-tang. Har ni inte förutfattade meingar så är ni åtminstonde trågsynta, tråkiga eller tröga.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-05-10 21:41
dundermannen: Om jag bara åt bajs skulle jag också behöva förklara mig. Same isht.
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus

2007-05-10 23:14
Men mamma du förstååår ju inte... dom sjunger ju liksom om jättemånga bra grejer oxå
Manager

2007-05-11 08:36
QNS-D: Om du åt bajs hade jag inte velat höra en förklaring, utan jag hade tagit avstånd ifrån dig...om inte annat så lär din andedräkt inte vara till din fördel :P

Hursomhaver, för att svara på originalfrågan, så är det som alltid en smaksak. Jag gillar nästan all form av hiphop, men har alltid varit mest hooked på södern...iallafall från när jag upptäckte den.

Jag ser det såhär; östkusten förmedlar budskap, västkusten attityd, och södern känsla, och jag följer känslan.
Redline!

2007-05-11 09:56

Södern e ju känd för att va sega jävlar, att dom snackar hälften så fort som resten av usa. självklart rappar dom lite segare men de e ju charmen me de hela, dialekten och den tunga basen och de FETA flowet.

Och sen alla ni haters ni e ju fan retarderade tror ni inte att lika mycke som ni tycker att dirtysouth låter skit, så tycker andra att west/east coast låter skit, men d e fan ingen som orkar tjata om hur dålig en annan hiphop genre är. fan lyssna på eran musik och njut istället, de är ni som väljer vad ni vill lyssna på.

LEGALISERA CANNABIS

2007-05-11 10:18

Ligger inte i mitt och det bör inte ligga i någon annan på det här forumets intresse att försöka försvara södern, enbart för att någon ryggsäckskaraktär kommer med massa poänglösa försök till att dissa en hel eller åtminstone en genre.

Att avfärda södern och se på musiken som någon övergående 2000-talsfluga är i sig jävligt pinsamt. Rappare i Houston och New orleans har varit aktiva minst lika länge(läs: längre) som/än era favoriter från östkusten.

Bolag som Rap-a-lot (verksamt sedan tidigt 80tal), Cash Money Records (startat 1992) och No Limit (tidigt 90-tal) är tre anledningar och inspirationskällor till samtliga bolag som idag driver någon form av "independent"verksamhet..

Jag vet inte var Eccan hittar sina skivor, men när han beskriver musiken som platt och dessutom skriver "Beatsen är inte funky heller direkt" är jag helt säker på att människan inte har en jävla aning om vad han skriver.

Producenter som Mannie Fresh, KLC, Mike Dean, Organized Noise och T-Mixx har bidragit minst lika mycket till "funky hiphop soundet" som Dj Quik, Ant Banks och hundra andra westcoastproducenter..

Generaliseringar av typen "alla i södern rappar om att deras diamanttänder ser ut som discobollar och att dem har bilar lika stora som pansarvagnar" är lika sanningsenliga som påståendet att alla rappare i NY låter som 50 cent"

R.I.P. Big Moe

2007-05-11 15:44

South its the shit,, tar över liksom,,,, se på alla nu för tiden,,, alla screwar o choppar, dom tar efter southside,, lika så med grillsen,

Plus tycker jag att all musik går i southside stuket,,,,
iofs lyssnar jag bara på texas rap men endå

GO SOUTHSIDE!!! and westcoast

The Young Phenomenon...

2007-05-11 15:55
x-con P7

vad menar du med "tar efter southside"..
R.I.P. Big Moe

2007-05-11 16:04
hahah

2007-05-11 16:06

Man behöver inte veta mest om hiphop för att uppskatta den mest eccan...

LEGALISERA CANNABIS

2007-05-11 18:29
Nu är jag inget större fan av söder-hiphop, men jag har inte snackat om att det suger totalt kuk rent ut och att ingen får lyssna på det. Utan jag har helt enkelt sagt att den inte är speciellt nyskapande. (Eller fyller upp något utav de kriterier som någon nämnde där uppe.)
Och folk får gärna fortsätta säga att jag inte hört någon söder-hiphop. Kan väl säga att lite av det jag sagt även är överdrivet. Klart som fan inte alla pratar om samma saker.
Men de som gör något annat gör inte det speciellt kreativt heller.
Kan även hålla med om att Mannie Fresh och Organized Noise kan rätt ofta var rätt duktiga producenter med. Men fortfarande så överglänser antalet talanglösa sopor de som har något att komma med.
Och framförallt så är det aldrig de bästa som får uppmärksamheten. Alls.
Av någon här på whoa.

"Man behöver inte veta mest om hiphop för att uppskatta den mest eccan..."
Har jag aldrig påstått heller.
Vem som uppskattar musik mest här har inte så mycket att göra med den här diskussionen i och för sig...

"South its the shit,, tar över liksom,,,, se på alla nu för tiden,,, alla screwar o choppar, dom tar efter southside,, lika så med grillsen"
Folk sminkar sig svart-vita, har palestina-sjal och My Chemical Romance säljer som smör. Fashion-core ftw?
Trodde vi diskuterade musik utifrån dess kvaliteter, inte dess kommersiella framgångar.

I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2007-05-11 18:32
Ps. Grills är inte ens en södergrej "egentligen".

2007-05-11 18:46
Yeah, them raps about them rides, I was one of the first
But them facts niggas hide like a gun in the purse

;)
PS. Your cunt is in the sink

2007-05-11 19:46
Eccan P20

Sluta vara så jävla bitter.
R.I.P. Big Moe

2007-05-11 19:55
flowmastermouth
På vilket sätt är jag bitter? :/

2007-05-12 12:02
tur inte att hela världen är som eccan.. gå till toan o mima till rza lr nått lönt skriva när du vet själv att ingen vill höra dina punkter om ditt "kvalitets" hiphop..

http://www.youtube.com/watch?v=Ji1EDCmrKw8&mode=related&search=

Peace

2007-05-12 22:15
Narkel
Tack för att du bevisar att majoriteten av söder-fans bara är ignoranta.
Slipper jag oroa mig för att det är folk med vettiga åsikter och något som helst diskussionsintellekt som gillar dagens söderhiphop:)

Z-Ro-låten låter f.ö. som en blandning av vad BTNH och Pac (lite sämre textmässigt) gjorde i mitten av 90-talet.
Helt ok dock. Inte sagt att Z-Ro suger kuk... Det lilla jag hört är ok, men inget jag lyssnar på direkt.
Fortfarande ingen som läser vad jag skriver. Finns en del som är ok och att går att lyssna på, men framförallt så är det inte så kreativt, nyskapande och musikaliskt som någon i tråden försökte framställa det.
Det jag försökt förklara hela tiden, men folk här verkar ju inte fatta.

2007-05-12 22:29
vad av det som kommer från new york just nu kan klassas som nyskapande?
I'm like the fly Malcolm X, buy any jeans necessary.

http://idonthaveenoughsneakers.blogspot.com/

2007-05-12 22:47
swedishrapstar
Har faktiskt inte påstått att det kommer så mycket nyskapande därifrån heller. Har mest kritiserat de/han som påstod/påstår att södern är såå nyskapande.
Och varför just New York?
Gillar man inte Södern så får man bara lyssna på NY-hiphop?

Sen beror det på om du menar just NU. Som i albumaktuella artister denna månaden/senaste månaderna.
I så fall säger jag Sage Francis och Brother Ali.
Rent soundmässigt så är väl Brother Ali en smärre uppdatering av den klassiska eastcoast-hiphopen.
Sage tar i lite mer i uppdatering dock... Inte sådär jättemärkbart kanske i och för sig, men tillräckligt. Och en stor bredd på beats-fronten, utan att ablumet låta för spretigt i sin helhet.
Men framförallt textmässigt så tycker jag att de båda står för en utveckling, såväl tekniskt som rent tema-mässigt.
Har inte fått hem El-Ps senaste platta än, men det lilla jag hört pekar på en stor närvaro av kreativitet och nyskapande.
Där har vi även beats som är något nytt och eget.

2007-05-12 22:48
*utan att albumet låter för spretigt i sin helhet.

Slant lite på tangenterna där.

2007-05-12 22:59
valde ny eftersom dom flesta som klagar på södern verkar vara insnöade på hiphop som kommer därifrån.
I'm like the fly Malcolm X, buy any jeans necessary.

http://idonthaveenoughsneakers.blogspot.com/
Producent

2007-05-13 01:54
Dirty South är väl som allt annat i livet, man vänjer sig väl vid det. Det är nog så man lär sig lyssna på det tror jag.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2007-05-13 11:51

är Christer Björkman downsouth??

R.I.P. Big Moe

2007-05-14 14:31
Eccan P20

väl valda ord av dig backpacker!

trodde det jag skrev va det som du ville veta
The Young Phenomenon...

2007-05-14 17:11
Eccan rockar Eastpak!

2007-05-14 17:32
screwed up..
These rappers think I'm worried bout' a punchline, I show more purpose than thier whole carreers in one line

2007-05-15 11:34
South är långsamt, tråkiga och enformiga texter som alltid handlar om exakt samma saker. Alla flowar exakt likadant. Fattar inte hur man orkar lyssna på skiten.

Och jag är som swedishtrapstar säger, heeelt insnöad i NY. Den hiphopen är så sjukt bra, går inte att beskriva med ord!
I'm breakin hottie hearts, niggaz drop when my shotty sparks/
It ain't no food in my fridge; just body parts/ - Big L

2007-05-15 11:59
Världsmästerskapen i enfaldighet 2007

Finalresultat, gren för gren:

Final i generaliseringar:
Eccan - Philosofen 3-1 (guldet till Eccan)

Semifinal i 10.000 meter(läs: tecken) alexi
Philosofen - x-con 1-2 (x-con möter Neobica i finalen)

Final i objektivitet:
Eccan - Philosofen 0-0 (inställt pga dubbel walk over)

R.I.P. Big Moe

2007-05-15 12:43
Eccan Du vet att människor som South Park Mexican och DJ Screw är från South va? Sen kan du bara hört typ en Paul Wall singel om du på allvar tror att alla låtar handlar om Diamond in my teeth lookin like discoball...
Omae wa jowai
DJ

2007-05-15 12:59
Jag är väldigt insnöad på New York. Just p.g.a. att jag är rätt ointresserad av "nyskapande" hiphop.

Alla artister som är intressanta är ju nyskapande på något
sätt; kommer med något eget. Men musik som av medierna ständigt kallas "nyskapande" brukar oftast vara musik för folk som inte gillar musikstilen.

- Jag gillar inte rock
- Lyssna på dom här ändå. Dom är nyskapande!

- Jag gillar inte hiphop
- Lyssna på den här killen, han är nyskapande!
DJ

2007-05-15 13:09
Måste tillägga att jag dock inte enbart lyssnar på NY. Är även öppen för Boston, Philly, Jersey... ;)

2007-05-15 17:58
skulle inte säga att allt är södern är så nyskapande, mycket har låtiti mer eller mer samma i många år nu, men det är kvalite och bra musiker som gäller
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2007-05-15 18:18
fan flowmastermouth! nått måste jag väl vunnit? :(

Håller med Soul_Survmannen. Philly osv är välkommet!
I'm breakin hottie hearts, niggaz drop when my shotty sparks/
It ain't no food in my fridge; just body parts/ - Big L
Producent

2007-05-15 18:24
Los Angeles på västkusten?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2007-05-16 00:28
RedmoonShinobi P0
Ja, det vet jag. Läs igenom mina inlägg en gång till.
Det finns artister från södern jag gillar. Det finns de jag tycker är ok.
Men de flesta av dem är fortfarande väldigt överskattade i dagsläget.

flowmastermouth
Det var ju roligt, finurligt och träffsäkert skrivet av dig.
Generaliseringar kan jag se lite. Hälften är i och för sig ironi... Och den andra hälften var jag tvungen att använda. För snackar man om något som "söder-hiphop" så blir man ju tvungen att generalisera.
Vi snackar ju ändå om 20 år, ett ganska så stort område med ett ganska stort antal invånare och flera olika under-genres.
Obejktivitet?
Utveckla gärna.

x-con P7
Vad har jag gjort nu som är "backpacker"? :S
Sagt att kommersiella framgångar inte alltid är det samma som kvalitetsmusik?
Ja, fy... Då MÅSTE man ju vara backpacker.

2007-05-16 02:37
Utveckling och nyskapande är väl framförallt av intresse om man är trött på det gamla, är man inte det så kan det kanske kvitta. De  flesta brukar iofs tröttna på det gamla förr eller senare och bli lite förtjusta när det kommer något nytt... jag tycker det hade varit tråkigt om det bara hade funnits folkmusik.
Dock menar jag inte alls att det är de nyskapande elementen i dagens dirtysouth-musk (om det finns sådana eller ej) som gör den bra, utan att den är bra för att den är så oerhört mer levande, energisk, vital och kreativ. För att artisterna verkar brinna för sin musik.

Och tror ni att alla dirty south texter handlar om bling och bilar så har ni uppenbarligen missat förra årets starkaste, roligaste och smartaste politiska text alla kategorier; Killer Mike's Bill o'reilly och Oprah diss "Thats Life"

2007-05-16 04:24
Beef's when Oprah need two gats to go to sleep!

2007-05-16 11:27
dundermannen

Tung låt som fan, tack för tipset.

Appropå, south vs rubb-debatten:

Jag ska erkänna att jag i princip inte lyssnar på någonting alls från south, men jag tror att en av anledningarna till det är att South-rappen ofta marknadsförs som lite booty&bling-rapp, det är det första jag (och säkert många andra som inte är så insatta i det) tänker på när jag tänker på dirty-south rappen.

Naturligtvis finns det folk som rhymar om sociala problem och vardagen även i södern, men jag tror att man från skivbolagens håll valt en annan profil för south-rappen, oavsett om alla aktörer är medvetna om det eller inte.

2007-05-16 16:27
dundermannen P11
Jo, Killer Mike är nice. That's Life håller jag också med om att den är tight.
Hans rader angående Kanyes kommentar och Oprah & Bill var något utav det bästa jag hörde förra året i rap-väg. (Orkar inte citera hela)
Inte nog med att han är intressant och rent tekniskt duktig, han är kreativ och någorlunda nyskapande.
Var ett tag sen jag lyssnade på Monster, men har för mig det är "Akshon (Yeah!)" som är riktigt grym och egen.

Som sagt... Finns grejer jag gillar och det finns de som är kreativa och kanske framförallt helt enkelt de som är bra och intressanta.
Dock finns det alledels för många som är genomruttna... Och även de som är ok/bra, men som är sjukt överskattade.

"levande, energisk, vital och kreativ"

Det är inte så jättemånga som lever upp till alla de fyra kriterierna, enligt mig. Kan väl i och för sig bero på hur man tolkar innebörden av de orden med.

2007-05-16 16:29
Eccan P20

Sorry man var inte meningne o hoppa på dig :) o man pallar aldrig läsa en hel tråd
Omae wa jowai