Jag vill gärna veta
Hur det är möjligt att lyssna och digga dirty south hip-hop. Det enda som är någolunda bra är enskilda låtar från YB's nya album samt andra undantag. Jag har funderat på detta i flera års tid och har inte kommit fram till svaret.
Street's disciple, I rock beats that's mega trifle
Vi kan ta heavy metal som exempel, Jag tycker att det är kasst, andra älskar det.. Folk har olika smaker helt enkelt.. Inga konstigheter med det, eller?
du sa d.. smaken e som baken, den e delad.. simple..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
tycker att dirty south-musiken just nu är betydligt mer vital och spännande. Tröttnade på den för nån månad sen, lyssnade på brother ali, joell ortiz och redman istället, sedan satte jag på 8ball & Mjg av en slump och blev helt överlycklig för att det var så bra, så levande, sån energi. East hip-hoppen är tråkig, monoton och repetiv i jämförelse. Men man ska såklart inte dra allt över en kant, jag har inga problem att förstå att man kan ogilla de mer kommersiella och dummare av south rapparna, men titta under utan, där finns guld.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Annars kan man ju alltid uppskatta det på en musikal nivå, då Screw va en fantatiskt dj.
titta under ytan, menar jag. sorry. Skriver som en kratta nuförtiden.
håller med uncrowned, screwed & chopped är vägen att gå lyssna lite på Z-ro o trae, eller kanske roll call reloaded av Cham skojig låt imo
These rappers think I'm worried bout' a punchline, I show more purpose than thier whole carreers in one line
Lundahl: det är hiphopen från södern som skapar något nytt nu för tiden, som någon skrev: den är mer vital och spännande. för människor som inte är smakkonservativa framstår den därför som roligare, och mer kreativ. jag tror att folk som har en mer avslappnad relation till hiphop, alternativt de som är yngre, har lättare att ta sig till den nya sortens hiphop som kommer fram där, jämfört med mer die hard-fans som har en stockkonservativ syn på hur hiphop "ska" låta. dessa fans (eller ska vi kalla dem "äkta heads") har därför en kvävande effekt på kreativitet inom hiphop, en störande paradox eftersom det är dessa fans som säger sig älska hiphop mest av alla.
http://wifebeaterlove.blogspot.com
om du tycker Young Bucks nya är de bästa du hört från södern kan du inte lyssnat på många spår, av någonting alls. Somsagt, kolla upp Z-Ro, Trae, hela screw-cklicken, S.L.A.B, The Team...
vi gillar södern för att dom totalt har kört över new york rap, he he, skämt åtsido, precis som i varje stad och område finns det i södern hip hop i alla dess olika former, ifrån tradionell hip hop till värsta country gangsta rap, men varför många diggar den sk down south hip hoppen är kanske pga av den är väldigt musikalisk, den är tidslös, mycket bas, texter folk kan relatera till mer, den är varierande, den är funky och helt enkelt är den musiken bra, finns mycket dåligt oxå, det ska man ek sticka under stolen med, men så är det överallt, skoj att hip hop utvecklas...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Jag har alltid gillat New York rap. Har några Westcoast skivor hemma, som jag gillar mycket starkt. Har aldrig heller förstått mig på södern, tills jag fick höra chopped & screwed. Man kan t.o.m lyssna på Paul Wall. :)
Vad skapar Södern för nytt? De rappar alla om exakta samma saker och det är inte mycket till rim inblandat heller. Beatsen är oftast dåligt minimialistiskt, så det låter mest som en 10-åring plinkat fram något. "men varför många diggar den sk down south hip hoppen är kanske pga av den är väldigt musikalisk, den är tidslös, mycket bas, texter folk kan relatera till mer, den är varierande, den är funky" Musikalisk? Tidlös?! Ni måste skämta... Bas kan jag hålla med om kanske. Funky är väl knappt heller... De flestas flow är fruktansvärt tråkigt och segt. Och de som inte flowar så flowar i alla fall inte funky någonstans. Beatsen är inte funky heller direkt. Texter folk kan relatera till? Är det många på whoa som har något (av dyr meteria) som liknar en discoboll i munnen? Är det många här som säljer crack och hustlar? Ni får gilla det hur mycket ni vill, men när ni ljuger ihop argument så börjar jag fan undra... Fortfarande inga söder-rappare som i dagsläget är mer kreativa, nyskapande och mer egna än Geto Boys, Outkast och 2 Live Crew var och fortfarande är. Och nej, det är inte att vara ett "äkta head" eller det-var-bättre-förr-snubbe. Det är fakta.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
så det låter mest som en 10-åring plinkat fram något. det var väl ungefär i den åldern Mozart var när han plinkade ihop sin första opera...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
SunTzu "En 10-åring" = random/standard 10-årig vasker som inte kan spela piano. Mozart blev väl f.ö. erbjuden att skriva en opera när han var 14 eller något. Om vi ska diskutera det med:)
men vaddå, du säger att "ni får gilla det så mkt ni vill men ljug inte ihop argument" de flesta av dina argument var ganska ihopljugna, bl a att musiken är helt talanglös osv.
fattar inte varför folk påstår att de inte kommer nått nytt bra från east å westcoast..ett litet tipps bra..de e inte bara the game å dippsett lr va fan dom heter som gör hiphop..om de e nya sounds ni e ute efter å utesluter tunga grejjer me gammalt sound så kan ni ju dra på biggie å lägga bandaren i torktumlaren så har ni nya sounds me kvallitet av dagens south.pz out
----------------------------------------------------------------------------
Eccan du är orättvis. Visst minimalismen finns, men det finns också maximalism. Och den extrema minimalismen som t.ex. nitti står för ser jag aboslut som nyskapande och intressant, även om jag själv inte är så förtjust i den. Funky är den ibland och ibland inte, tidlös vet man inte förrän senare, men varför inte. Flowet är absolut funky, börjar man lyssna på NY igen efter en tids south finner man NY stelt och trist. Texterna är som alla andra. Vissa är bra vissa är kassa. Vissa skojar till det andra skriver om knulla och skjuta. Överhuvudtaget känns det som att du, och många med dig har väldigt förutfattade meningar, och som att ni inte vill lyssna på hur det egentligen är.
Jag har inte förutfattade meningnar!! Kan folk sluta säga det varende gång jag är kritisk. Vad det än gäller. Magnus Betnér, religion, söderhiphop... Alltid ska folk dra till med att JAG har förutfattade meningar. Jag har hört massa söderhiphop. Jag har t.o.m. nära kompisar, speciellt en, som är väldigt inne på det och han har varit det enda sedan Cash Moneys och No Limits start. Jag har hört en hel del söder i mina dar. Och ja, det kan funka ibland, men jag tycker inte de gör något nytt i södern. (Förutom ett fåtal artister) Texterna är inte utvecklande, målande eller provocerande eller något alls. Det är som tiden stått still sen slutet av 80-talet. Oftast når inte söder-rapparna upp till den nivån heller. Beatsen tycker jag inte är så mycket utvecklande för den delen heller. Ska vi snacka minmalism, maximalism, syntar, funk och hela den biten så har ju Neptunes, DJ Quik och Dr. Dre större grepp om den delen. (Timbaland kan få cred, men han räknas väl inte direkt in till "dagens söder" heller.) Och flowet kan jag inte fatta alls... Det inte är många jag hört som imponerat eller som jag ens tyckt varit ok. Chamillionaire kommer jag på i huvudet. Han har ett hyfsat intressant flow... Annars vettifan. Någon länkade till en Lil Wayne-låt här för ett tag sen och alla tyckte att han flowade sjukt ballt. Och det var det stelaste och rakaste jag hört. Lät som vilken random rappare som helst... Devin The Dude kan jag nämna också då. Det är en söder-rappare som jag respekterar. Något nytt, något gammalt, något eget. Så enkelt är receptet... Men de andra gör pannkaka lik förbannat!
*ända, inte enda... Såg jag nu. Och minimalism.
Känns ju som att T.I är en av de dirty south som är både nyskapande och har flow.
Söderhiphop är nyskapande på samma sätt som Puff Daddy uppfann remixen.
PS. Your cunt is in the sink
jakpuk P23 så jävla sant! har väntat länge på ett sånt inlägg här. alldeles för många smygfascister här när det gäller hiphop.. eller ja, dom är rätt öppna med det iofs.
Devin Cee-Lo (Goodie Mob) Cunninlynguists Outkast T.I Nappy Roots Rick Ross Scarface Ludacris Dåligt?
On a average night im likely to stab a fag with a knife/ That's when im chillin' imagine when im mad what it's like/ -Saigon
Tony din lista har en del flaws, framförallt rick ross. riktigt kass rappare enligt mig och eccan, lyssna på Chamillionaire med roll call reloaded, riktigt bra flow han har där
These rappers think I'm worried bout' a punchline, I show more purpose than thier whole carreers in one line
tony endel av namnen e feta som fan men när dom snacka om nyskapande tänkte ja automatiskt bort desse efetrsom de e artister somfölj mig å många andra i uppväxten. så kan tuvär inte se detta som nått nytt söder fenomen
allt är en smaksak, men soulja slim (rip) och/lr lil real one är minst lika bra rappare som dom bästa NY catsen är, bara att dom gör det annorlunda, men det är lugnt, musiken är fri, alla har sin smak, men man ska ej säga att ngt är sämre än det andra, det finns ingen universiell sanning inom musik på det sättet...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Tycker allt nytt som kommer ut nu är skit. Gäller inte bara södern! Så varför inte lyssna på Outkast o Cee-Lo's gamla grejjer.
On a average night im likely to stab a fag with a knife/ That's when im chillin' imagine when im mad what it's like/ -Saigon
Eccan: Sätt på lite Project Pat och sluta gnälla :P
Redline!
Mayornas: Haha.. "texter som man kan relatera till"? Wut the fuck. Är det många hemma i Svedala som rullar runt i Candypaintfärgade Cadillacs med 24-tumsfälgar?
Watch me get down in your Province, town, or populace Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
En grej jag inte hajjar är hur folk överhuvudtaget står ut med att lyssna på bling, pengar, hoes, bilar, knark och liknade texter hela jävla tiden, visst nån låt då och då, men fan inte hela album. Flowet kan säkert va bra, men vad har hänt med den tiden folket bryr sig om vad som sägs i det dom lyssnar på. Okey folk rappar om pengar för att fattiga ska veta att dom kan lyckas med det dom gör. Men varför då skriva texter om hur mycket pengar man har, när man kan berätta hur man kom dit man kom!!! Jag hajar liksom inte vad folk tänker med!
word.
ni är ju så sega som inte fattar att det finns hur många stilar och texter som helst även i södern, snark...
Neobica: Då har du inte hört mycket.
Alltså jag gillar verkligen inte dagens dirty south hiphop MEN att säga att all musik från södern handlar om bling, brudar & bilar är ju bara fel för så är det ju inte. Jag tycker t.ex. att NY har den absolut bästa hiphop scenen och har alltid haft det, men det finns ju en hel del värdelösa blingbling rappare där också.
R.I.P. Zika R.I.P. Teraq R.I.P. Jens R.I.P .Calle R.I.P. Stoffe
Min-blanka-penis Ge mig en låt från södern som inte har något om pengar, bilar, knark eller bling i sig! Du får en femma om du klarar det!
Neobica. Nått från company flow?
Nu skrev jag i fel tråd, ursäkta. Ta någon gammal t.ex. geto boys låt?
Kan ingen här lista några riktigt tunga "södervärstingar" till plattor? Jag kanske är fördomsfull och har mest hört det som snurrar på P3 och på TV, men jag tycker det är låångt ifrån nyskapande och spännande osv. Rätta mig nu om ni anser att jag har fel! Kom med tips!
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
Min blanka penis "Nu skrev jag i fel tråd, ursäkta. Ta någon gammal t.ex. geto boys låt?" Nu snackade jag om den nya dirty south, sen typ år 2000!
på tal om tje derty derty .va de nån som såg willie D när han va i krokarna..de va grymt Gee´d up snubbe asså
Neobica kolla upp Z-ro
Aquasky Ska göra det :P Skit vad lång tid det tog innan nån kunde ge mig ett bra svar, jag undrar just vad det betyder. Ska checka den där Z-ro få se om han är något att lyssna på. Hörs!
Neobica: Mojoe är gruppen för dig.
Z-ro - I'm still living Chamillionaire - the sound of revenge Trae - restless det är bara få
Neobica P58 Geto Boys har väl fan släppt grejer efter 2000...
dom släppte ju för 2 år sen men innan de va de ett tag=)
Sjukt att ingen har tipsat om UGK? Bun B och Pimp C är fan kungar!
Bun B är långt ifrån kung enligt mig :)
Tar förgivet att du inte hört too hard to swallow skivan...
roligt att läsa.. många "skyddar" söndern nu.. skulle vi ta ngt år tillbaka .. skulle kommentarerna sett helt annorlunda ut.
southernconnect: Folk har lärt sig tillslut vad som gäller.
Redline!