I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Talib Kweli & Madlib - Liberation

Utländsk Hiphop - Allmänt

2007-01-04 11:18
Hittade... såklart
"Don't need a copy of Microsoft Office to Excel... Word."

2007-01-04 21:25
Djims P19

Det må vara tunga ord, men hur många gånger ska han behöva bevisa det liksom!? :P
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2007-01-04 22:23
Håller med, och det är bevisat. Madlib är bäst just nu, och jag ser faktiskt ingen som ska ta ner honom från tronen.
Keep crushin'!

2007-01-04 22:56
Fidelista: Word på Qualitybeatsen. Känns hela tiden som om att hans lines ligger lite offbeat fast det egentligen ligger i produktionen. Jävligt frustrerande med tanke på Kwelis skills. Då har The Beautiful Struggle betydligt mer kontinuitet i beats.
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
DJ

2007-01-05 11:01
Fidelista: Jag kallar inte mixtapes som bara släpps på band eller CD och nerladdade digitala filer för album. Då kan ju vad som helst vara ett "album". För mig ska skivan finnas uppressad på en skiva för att vara ett album. Gärna att artisten själv anser det vara ett album också...
DJ

2007-01-05 12:02
Om Hitler konverterade till judendomen och sa "kalla mig jude" skulle jag inte envisats med att kalla honom ateist, kristen eller hinduist.

Soundbombing och Lyricist's Lounge är album såklart. Båda finns ute på vinyl. Samlingsalbum, visst. men jag har aldrig sagt att samlingsalbum inte är album.

Kvalitén på mixtape vs. album säger jag inget om. Vissa mixtapes är bättre än de flesta album. Det var inte det jag gaggade om.

Jag lägger gärna ner diskussionen. För mig kan du kalla mixtapes, album, CDs, tolvor, CD-singlar eller hundar för album. We just have to agree to disagree.

2007-01-05 13:03

menar du att man bara kan kalla skivan album om den släppts på cd?

2007-01-05 13:03
vinyl, menar jag.

DJ

2007-01-05 13:30
garyowens: Nej det finns ju inom vissa genrer album som inte pressas upp på vinyl. Inom hiphop är det ju dock oftast så att CD only releaser är mixtapes. Personligen har jag iofs väldigt svårt att se "Idol-nisses" senaste CD som ett "Album". Men jag är ju utraortodox. Är man uppväxt med CD är man väl van att kalla det för "album".

2007-01-05 13:36
Å andra sidan heter den väl Right About Now (The Official Sucka Free Mix CD). Men den är väl mer någon sorts samling med singlar, mixtapejoints och sånt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-05 13:38
Är det bara ja eller kommer inte de här från 2005?
Han var god för fem miljoner, men han valde flaskan – och livet som uteliggare. Det var där han hade sina vänner.<br>

2007-01-05 13:56
Btw, vad heter den där nya hemsidan man kan ladda ner gratis album lagligt? Minns att detta fanns att ladda enr bl.a.
Berra upp i era hörlurar!

2007-01-05 19:20
Kanye West har aldrig producerat nåt mästerverk, han förstår inte musik.

Train Of Thought är det absolut bästa, musikmässigt (jag har öron nästan endast för det musikaliska och missar oftast det poetiska), som Talib Kweli har kletat sin röst på. Det är kanske inte "tunga trummor" på plattan, men produktionerna som Hi-Tek gjorde hade mer funk, lekfullhet, själ och bra rått sound än det mesta inom hip-hop.

Jag vet att Black Star albumet är mångas favorit, men det är produktionsmässigt inte stor musik.

Av Quality minns jag bara att jag gillade typ 1-3 spår men inte så mycket att det var värt att bränna.

Den stora inspirationen och respekten till Hi-Tek och Talib Kweli har sedan länge försvunnit. Jag är alltid ledsen när jag tänker på vilken talang Hi-Tek slängde bort, han kunde ha blivit en av de 5 allra största.

När Madlib får till det, då får han till det (se: Jaylib, Madvillain, The Unseen...). Jag har inte fastnat riktigt för nåt på Liberation än, men det tar ofta ett tag när det kommer till Madlib, så jag ska inte döma än.

puss o kram

2007-01-05 19:26
Kanye har producerat ett antal mästerverk. Förstår man t.ex. inte Never Change saknar man soul och är efterbliven.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-05 20:45

Jag tycker Kanye är lite tråkig. Inte nödvändigtvis dålig, men ointressant och oorginell i mina öron.
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
DJ

2007-01-06 12:59
Abel: Lustigt. För mig är det just musikmässigt som Black Star är så överlägsen ToT. KWeli kommer ju nästan alltid korrekt med texterna. Men ToT har ett sånt där tråkigt vadderat, icke-hiphop-sound tycker jag. Var är skiten och funken och soulen? Om Black Star är Elvis, James Brown eller Stones är ToT typ...Sting eller Coldplay.
DJ

2007-01-06 12:59
"Kanye West...förstår inte musik" - Och det orkar jag inte ens kommentera.

2007-01-06 13:20
om du inte hittar funken och soulen i train of thought så vet jag inte riktigt vad jag skall säga...

2007-01-06 13:29
så fett
www.soundcloud.com/arionmusic

2007-01-07 11:55
De få grejer som Kanye har fått till, är inte pga att han är så sjukt duktig, utan mer för att han samplat underbara låtar (Typ tre låtar från Jay-Zs Blueprint platta...). Men oftast förstör han fina samplingar med stel över-produktion. Om man förstår VARFÖR Dj Premier, Pete Rock, J Dilla, Madlib och även Hi-Tek är duktiga producenter, så borde det vara en självklarhet att Kanye inte har förstått riktigt.

Det där med att Black Star är överlägsen ToT för att Kweli kommer "korrekt med texterna" visar att vi inte har mer att diskutera här.

2007-01-07 13:12

Tack för länken! denna skiva kommer rädda mej i skolan!

Producent

2007-01-07 13:15
tyckte detta inte va nå bra....beatsen va dåliga o jag tyckte inte talib va så bra....nee ingen höjdare precis..
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2007-01-07 13:20
Men vad heter den nya sidan där man kan ladda ner album gratis? Detta albumet fanns där med.
Berra upp i era hörlurar!