Tycker du hiphopen är bra idag?
Jag har lyssnat mycket på låten "Seasons" med Cunninlynguists och Masta Ace där de påpekar att hiphopen just nu är inte i någon slags mörk ålder och att vi måste få det att bli så bra som det var under "The Golden Years", alltså då rappare som Peter Rock & CL Smooth, Public Enemy, KRS One och Eric B & Rakim ägde musikstilen. Själv tycker jag att hiphop aldrig varit så bra som nu. Men då tänker jag mest på den från underjorden. Cunninlynguists och Masta Ace till exempel, jämte såna som Immortal Technique och Sage Francis, har en mycket mer utvecklasd stil, både tekniskt och innehållsmässigt än vad rapparna hade under "The Golden Years". Däremot förstår jag om man tycker att topplistehiphopen är skit, för det är den. Inget meningsfullt eller nyskapande där inte. Min fråga är: Vad tycker ni? Är hiphopen bättre nu än den var förut, och hur tror ni det kommer att utvecklas?
Dynastin Med Inslag Av - Beställ skivan NU!!!! <-----Skicka mess till Dabbe, endast 50Kr.
Finns självklart bra artister fortfarande, som dom du nämner t.ex, men kollar man på helheten så har nivån sänkt obehagligt mycket sen början av 90-talet om du frågar mig.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
Den är grym idag.
Vad vet du om plastpåsar med dragkedja?
the state of rap is garbage. iaf på whoa audio
diiiiiiirty south.... skiner som aldrig förr!
ya hörd mä!
blir bara sämre och sämre..
"Life is an interlude to death"
lyssnar man pa giganter som jaydee, mos def och madlib typ.. sa inser man att BRA hiphop ar BRA musik. tidslos och ALLTID bra. det som dessa herrar leverar e alltid bra. resten e skit
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag tänkte skriva ett långt inlägg med konstpauser där dreadsfolk från Södermalm kunde skrika "bränn Babylon" och alla slicka hustlers kunde ropa "cheah" och alla slutligen ta varandra i hand ("we shall overcome") men så i nu tappade jag tråden och svävade ut i vad som antagligen skulle kunna räknas som en doktorsavhandling i osammanhängande trams. Fuck this. The underground lives forever, baby (eko här)! Ps. Jag besparade er just typ... 7 A4 med minnen, dåliga teorier, svordomar, nyuppfunna könsord och vad som antagligen är en slag undertryckt sexuell fantasi om att ligga med en Cella Dwellas-CD. Ds. Skål kosmonauter!
Officially not impressed.
Dagens hiphop är helt ok, men knappast bättre än den var förr. Olika stilar har utvecklats, förnyats och det har väl i princip tillkommit helt nya, men det går fortfarande inte slå "ärligheten" i gårdagens hiphop. Det var mer "live-känsla" på den tiden enligt mig. Rapparna lät som de freestylade, även om det var väldigt välskrivna texter och grymma flows. En charm som är svårt att hitta i dagens musik, som tyvärr, rätt ofta kan låta krystad. Skillsmässigt förstår jag dig till viss del. Många mer som satsar på rim och avancerade texter och lyckas rätt bra. Men det går fan inte att hitta någon av dagens rappare som rent skillsmässigt (främst rim och flow) slår Kool G Rap under hans storhetstid. (Han droppade skit i början av 90-talet som idag, mer än 10 år senare, inte går att toppa!) Demigodz, Copywrite etc. i alla ära, men ingen av dem kan droppa bättre battle-rap än vad Big L, Kool G Rap, Biggie etc. gjorde back in the days. Det enda jag kan tycka är isåfall de "djupare" rapparna eller hur jag ska förklara det. De som är mer invecklade och abstrakta. Det är svårt att hitta några bra motsvarigheter till Cannibal Ox, Eyedea, Aesop Rock, Cage etc. inom Golden Era-tiden. Jaja. Den funkar helt klart, en hel del guldvärda saker släpps, men inte tillräckligt bra för att säga det är bättre än det var innan. peace
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly
Jag skulle säga att om inte massmedia skitit ut låtarna oftare än de hunnit torka sig, då luktar det tillslut förjäkligt och blir en jäkla röra. Det finns låtar som spelas på radio och TV som faktiskt är ruskigt bra, men när man hör samma låt med jämna mellanrum ungefär 7-10 gånger, då tröttnar man. 90-talets hip hop är enligt mig den bästa som gjorts hittills, men det är klart att rappare har utvecklats förundransvärt mycket nu på senare år. Visst, jag tycker inte att någon har lika bra lyrik och lika fett flyt som Tupac Shakur hade, men vissa undergroundies är ju helt sjuka när det gäller just de delarna av hip hop. Hip hop förändras och utvecklas, kommer antagligen aldrig bli som The Golden Years igen.
Yeah, you know..
Sci-Fi P25 Haha, perfekt att mitt professors-wannabe-svammel kom 3 minuter efter då ;)
Jag glömde svaret på frågan självklart. Nej. Nej, jag tycker inte hip hop som släpps idag är bra. Inte alls. Alla nya artister är till 90% askeffa hustler-rappare som skulle ha en yxa i pallet och alla gamla godingar faller av för dom tror att dom måste vara likadana. Hej då Cassidy, hej då Wu-Tang! Oj, tjena ATLiens, ligger du är och skräpar? Och Bush Babees, vad gör ni här? Jaha, ni chillar bredvid Soul In The Hole-soundtracket! Jag förstår, men haka på mig här så blir allt bra ska ni se... These posts were brought to you by - Sofiero, the spanish festival-beer!
Sci-Fi P25 Finns det ingen av dagens hiphop du gillar? Finns ju en hel del som har en kärna som påminner om gårdagens hiphop, men som har ett lite mer uppdaterat fresh sound, utan att följa för mycket trender och låta som resten av mängden.
För varje regel finns det undantag, självklart. Men jag är ju lite fast i den där inställningen jag hade förr i tiden när det kom fler bra skivor varje månad än jag hade råd att köpa. Numera är jag glad om det kommer EN skiva i månaden som jag tycker är värd att köpa. Det släpps bra grejer men man måste vara villig att leta för dom bra plattorna drunkar oftast i uppsjön av tramsig Juelz Santana-rap.
Just det, jag glömde - synth är inget riktigt instrument! ;)
Jag har återigen formulerat en essä i mitt huvud men jag avstår från att skriva även den för jag måste ut och dricka mer öl, sånt som svaga människor gör dagar som denna vet ni. Men den innehöll iallafall teorier om inkörningsportar (ni vet - marijuana, Mc Hammer, Vanilla Ice och C&C Music Factory (och numera antagligen G-Unit)) men jag skiter i det med. Antagligen lika bra, det slutar ändå bara med att jag börjar kalla folk för saker jag ångrar imorgon. Mvh Torkel "The Master Of Disaster" Flöjtström
BRÄNN BABYLON!
1988 e det basta aret i hiphopen, foscho
Finns hiphop kvar ens?
PUNGEN SKA MED IN ANNARS KAN DU GLÖMMA DET!
Sci-Fi P25 Du är denna tråds motsvarighet till Aesop Rock... Till alla er som heögar guldåren: Jag fattar ärligt inte vad det var som var så mycket bättre då än nu? Visst, det var bättre och svängigare beats - men anledningen till det är att de flesta proddarna rentav tog låtar istället för att sampla dem (läs "Express Yourself"). Och visst, det finns inte så många idag med den kalibern rent ikon-, attityd- och mångsidighetsmässigt som 2 Pac, men det finns (enligt mig) fan så mycket fler skillade rappare med saker att säga (Nas, Sage, Common, Talib, Technique, Mos Def m. (många) fl.) än det fanns då. Många tittar ständigt tillbaka istället för att se utvecklingen. Skulle vi snacka funk så skulle det vara en annan sak - för det är bara ett faktum att den regerade på 70-talet - men nu snackar vi hiphop. Jag tycker i alla fall att det sistnämndas kontemporära låtar äger de gamla. Men, jag kan till en viss del förstå att man föredrar en västkustdänga från tidigt nittiotal framför en minimalistisk metaforisk östkustlåt idag. Och ja, budkspen var lite mera rättfram på den tiden...
Dynastin Med Inslag Av - Beställ skivan NU!!!! <-----Skicka mess till Dabbe, endast 50Kr.
Ehh bullshit! det släpps massor med bra hiphop hela tiden enligt mig.. tror att det dröjer ett jävligt bra tag till tills man kan säga att hiphopen är död.
duude Ja, jag tror det iaf?
fan så mycket fler skillade rappare med saker att säga (Nas Tycker du Street Disciple är bättre än Illmatic?
duude Ja, jag gillar buskapet i hans texter mycket mer på hans senaste skiva. Jag tycker också att hans flow är bättre nu, men det är jag nog den enda på jorden att tycka :)
Ja, det är du. Nu skriver jag inte mer här
Det jag upplever hos många av de Golden Days-romantiserande old school-headsen är ett liknande fenomen man möter hos föräldrar vars barn ska flytta hemifrån - "åh nej, hon är fortfarande min lillla flicka" etc etc. Man vill inte släppa det förflutna och inse förändringen man mött, utan håller fast vid ett avlägset minne. Jag har hört folk bli förbittrade över dagens g-funk och gansta rap och så vidare, men trots att jag inte heller är något stort fan av dessa inriktningar är jag ändå inte missnöjd med dagens situation. Det var väl knappast en överraskning att hiphopen skulle utvecklas, så varför då fokusera på att "det var bättre förr" när man kan tänka "det är annorlunda nu"? Hiphopen har ju som många sagt innan mig blivit bredare och utvecklats åt flera olika håll och en ny atmosfär och nya tankesätt dominerar, så jag har aldrig riktigt fattat varför man inte bara kan gilla läget. Hiphopen är fan inte död, den låter bara inte likadan och om man söker kan säker de mest insnöade Eric B & Rakim-fansen hitta något de gillar! Så sluta deppa börja peppa! Det här var bara en tanke och inte ett påhopp säger jag redan nu i förebyggande syfte, jag vet att folk har en tendens att bli rätt hätska på det här haket...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tyvärr så har hiphop blivit lite urvattnad av ett gäng artister som har tveksam talang.. Men what the hell, så är livet.. Nått som startar bra blir större och sen går det tillbaka lite.. Personligen lyssnar jag nästan bara på saker som gjorts innan 01 men det har mest att göra med att jag inte hänger med på samma sätt längre.. Det jag tycker saknas idag är det råa, enkla och ofega! Public Enemy, KRS-one och N.W.A är otroligt bra! Hiphoppen kommer nog utvecklas likt rocken, fler "avarter" och på sikt kommer det bli bättre än det var på 80 o 90 talen tror jag.
hip hop är fett bra idag, har alltid vart fett bra och kommer fortsätta vara fett bra, gäller bara att hitta fet skit ok johan aka the hip hop mastermind god
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Jag orkar inte ge mig in i en konkret diskussion om det men jag har ett påstånde att påstå: Vanilla Ice och Mc Hammer som anses vara ganska ruttna är cirka 100 ggr bättre än många av dagens MC's. Vanilla Ice har nog inte släppt en enda låt som varit mindre snyggt skriven än Dem Franchize Boys "White Tees". Svordoma här.
Och nej, jag är inte Aesop Rock för då skulle jag säga ingenting med jävligt många och stora ord vilket är en konst i sig självt. Jag är bara en snubbe som varit med jävligt länge och som har ett intresse till skillnad från alla fåniga N**c*a-rappare etc,
Det vart en asterisk för mycket upptäckte jag nu. Ta bort en. Fuck alll y'all. <nostalgisk fyllebullshit här>.
För mycket gangsterskräp nu. Folk ser hiphop som vanlig musik. Hur fan tänker de då?
Djingis Khan for life.
Sci-Fi P25 Jag syftade på dina, i positiv bemärkelse, abstrakta inlägg...
dagens hiphop e inge vidare faktiskt...90 procent av latarna man hor suger fan getballe...har nog inte hort mer an en lr 2 latar pa mtv lr ztv som inte har vart fullkomligt usla dom senaste aren..tacka vet ja 90 talsrapen me g funk o allt...de va grejjer de..
en död moderat är en bra moderat
casp_ du kollar på tv för mycket :P
beror välan på hur man ser det. Jag vet många artister som är sjukt tunga idag, men dom skiner inte igenom komersiellt på något vis. Istället får vi höra 50cent's candyshop och Black eyed peas minst sagt kassa låtar på radion. Jag vet också att min inte allt för minimala skivsamling mestadels har "klassiker" i sig. Eller helt enkelt skivor som är från tidigare än 2000-talet. Det handlar inte på något sätt om att jag vill vara old-school, utan snarare om att det var det jag började lyssna på och sen när jag hörde dagens rap så ansåg jag bara att det äldre var bättre. Så själv anser jag att "the golden years" var golden years av en anledning, det var helt enkelt då den grymmaste rappen gjordes.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
dom flesta nya mc's är sämst men dom äldre rapparna håller stilen
Haters gon' hate...
Som jag sa till nån nyligen.. jag har sjukt svårt att tänka mej att bli hip hopare idag ifall jag inte redan var det hur gammal jag än hade varit. Inte i Stockholm i alla fall.
Fyfan vilket tråkigt liv man hade haft.
hiphopmusiken har ju utvecklats precis som allt annat. Och den blir ju knappast sämre! :) Klart det kommer mycket skit inom tveksamma subgenrer.. Typ D4L som någon nämnde.. Men det kommer så sjukt mycket bra hiphop nu för tiden!
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
Min åsikt är inte att hiphop håller på att dö ut, den håller snarare på att utvecklas (eller förändras är kanske ett bättre sätt att uttrycka det på) till att blandas med andra musikstilar och bara följa med tidens anda. Att hiphop är sämre nu är svårt att säga beroende på vilka man jämför med vilka, det finns ju fortfarande rappare som släpper bra skivor (common, talib kweli och kanye west). Vissa med budskap i texterna och vissa som egentligen bara har bra flow. Att den har förändrats är i mitt tycke positivt då det finns möjlighet att hitta musik som har samma stil som hiphop hade på 90-talet och dessutom går det att lyssna på den mer moderna om man vill det. Det är ju tack vare att hiphop förändrats som gör att vi ser tillbaka på "the golden years" och inte bara ser det som vilken tidsperiod somhelst.
Hur många hiphoppare krävs det för att byta en glödlampa? svar: 10, 1 för att skruva bort den gamla och för att skruva dit den nya och 9 för att argumentera om hur bra den gamla glödlampan var gentemot den nya. ;) Visst var hiphoppen då bättre än nu men jag målar inte in mig själv i ett hörn och tror att den aldrig blir bättre, det släpps mycket bra nu också. Cunninlynguists senaste är ju ett mästerverk!
Ibland undrar jag varför jag bryr mig om så ointressanta saker...
tycker hiphoppen aldrig har varit bättre än den är nu kan ju iför sej bero på dc-++ mm men har aldrig under mina 16års-lyssnade av hoiphop hört mer o bättre hiphop musik än jag gör nu!!!
Tobbelito P27 på vilket sätt va den de?..vill inte tjafsa bara undrar..
en död moderat är en bra moderat
Jernspikars P60 Den där ska jag dra på nästa jam!
hiphop idag suger! kolla te x på "d4l" jävla töntar½
haha
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
"...men det finns (enligt mig) fan så mycket fler skillade rappare med saker att säga (Nas, Sage, Common, Talib, Technique, Mos Def m. (många) fl.) än det fanns då. " Kul att både Common och Nas släppte sina bästa plattor i början av 90-talet och att Talib Kweli och Mos Def är efterföljare till Native Tounges, som släppte bättre plattor än både Mos och Kweli. (Slutet av 80-talet början av 90) shane P18 Du menar inte Reasonable Doubt som släpptes 96? "(eller förändras är kanske ett bättre sätt att uttrycka det på) till att blandas med andra musikstilar och bara följa med tidens anda. " Vilka musikstilar som inte redan gjorts? Förutom typ emo (textmässigt).
Enligt mig finns det nuförtiden mer blandningar med andra musistilar som blivit lyckade (P.O.D., Linkin Park m. fl.) till skillnad från förut där den enda bra hiphop som gjordes är mer vanlig hiphop och rap. Visst det kanske fanns förut också, men nu tycker jag att det finns fler lyckade blandningar än förut...