I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Varför klappar ni?

Svensk Hiphop - Battles

2012-05-15 23:16

[Övrigt] Varför klappar ni?

En sak jag märkt med svenska publiker är att dom klappar till varje fet rad som om de som battlar vore ett par sälar som spelar basket på zoo..

Fattar att man skriker när man hör en fet rad typ "OHHHH!!" eller "WOOOOOOOOOOO!" eller "MMMMMMMMMMM" för de är bara najs o höra, så vet rapparen att den dragit en fet rad.

Men en 10 sekunders klapp varje punchline är överdrift.. det förstör bara rapparens momentum.

Poet

2012-05-16 13:11
Vad bra, då ska vi sluta reagera på bra material.
Jag har ätit pannkaka!

2012-05-16 13:22
jag håller nog faktist med khaledanka, aldrig vatt på battle, men de säger sig själv att klappningar avbryter momentumet mycket mer än ett enkelt whooooooooooo av publiken

2012-05-16 16:46
du är fanimig efterbliven

2012-05-16 16:51
MilK

Lägg inte ord i munnen på mig.. när sa jag att man ska sluta reagera? Men att en hel publik ska klappa i 20 sekunder förstör rapparens schema för ofta timas det helt fel.

Man förespråkar one liners då isåfall, så slipper de äkta rapparna stå i 30 sekunder o "HOLD ON HOLD ON"
Poet

2012-05-16 16:56
Ursäkta, jag hade inte ätit frukost innan jag skrev...

Det är klart att det är tråkigt när publiken bara hör hälften av raden, och börjar klappa. Men jag tror att det beror mycket på att de som kanske inte kan skilja åt uppbyggnaden av punchlinen, och själva punchlinen, börjar istället klappa för att uppbyggnaden är rolig, och sen dras hela publiken med och börjar klappa och jubla.

För att publiken ska invänta poängen krävs nog att hela publiken är insatt i battles, och jag vet att det ofta inte är så.

Hoppas du förstår vad jag menar, säg till om det blev oförståeligt. :P
Jag har ätit pannkaka!

2012-05-16 17:47
Vi får väl vänta in några battlare och se vad dom svarar.
Om dom håller med dig så kanske publiken kan tänka sig för.

Ovr 'N out
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-05-18 10:40
Men att man ens uppmärksammar en sådan grej och tycker att det stör?
Att battla är att uppträda, och vem vill inte ha applåder när man har sagt något som är galet? Alla är inte " Ouft" människor. Och att dom applåderar i över 30 sec är bara för battlaren att suga in sig och lufta upp sig samt att man kanske blir ännu mer avslappnad i sitt framförande vilket gör de ännu fetare än vad de skulle ha blivit. Kontakt med publiken overall, även om de är applåder till jubel till tuta till vissel till jaa allt är bra för battlaren.
Kommer man av sig så har man inte övat riktigt eller är på tok för nervös, oftast. Så minsta lilla bekräftelse på att man är fet är en lättnad för battlaren.

Sen att dom börjar applådera i mitten av raden och inte när den punchar är väl för att de dom sagt innan radens avslut har haft en inverkan på dom och dom diggar de redan då. Och kanske inte ens diggar slutet på den vilket gör de mer pinsamt.
Många gånger har man hört " hold on" så blir de tyst..sen lägger dom sin p-line och de är fortfarande fis-tyst.
Så ja, uppmärksamhet borde bara uppskattas av battlaren annars är de ingen ide att ställa sig och battla.
För så som någon sa,
För att publiken ska invänta poängen krävs nog att hela publiken är insatt i battles, och jag vet att det ofta inte är så.

/ Chuckie
Coastin' Chucks!

2012-05-18 15:46
Jag vet inte om det är något svenskt eller allmänt, men människor älskar att applådera till allt möjligt för att visa uppskattning. Märk oxå att man ibland till och med känner sig skyldig att applådera bara för att alla andra gör det, för att inte verka arrogant.

Det bästa vore ju om den som håller i eventet säger åt folk att inte applådera, eftersom det stör rapparens flow, utan att visa uppskattning genom andra sätt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2012-05-18 16:59
...eller så får alla battlerappers fortsätta köra trots att folk börjar jubla och klappa innan poängen är nådd, detta för att göra dom mest inbitna i publiken förbannade på plats på dom som har reaktionsbrådska, för just nu rättar ju rapparna sig efter publiken, publiken ska rätta sig efter rapparna - så hörs inte en rad pga jubel, ryck ut tänderna på det gapiga aset intill.
Läs min nya bok Tyst I Klassen! som jag släppte i år. Är du inte läskunnig kan du åtminstone se mig hos Malou i Efter Tio i TV4 varje vardag och höra mig prata gott om den, inte för att jag minns vad den handlade om, skrev den på fyllan trots allt.

2012-05-18 17:10
Golfklapparna är nice