I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Battles tar över svensk hiphop

Svensk Hiphop - Battles

2012-03-09 12:20

[Övrigt] Battles tar över svensk hiphop

Hiphop musik och skit börjar dö ut känner jag, folk är bara intresserade av battles nu för tiden och de verkar inte vara så många som lyssnar på nya släpp eller är intresserade utan alla bara bryr sig om när t.ex "shazaams nya battle" kommer upp och tycker det är jättefräckt när folk från USA kommer hit och battlar.

Men fan, jag tycker de va roligare när musiken va intressantare. Tycker de blivit för mycket battles om jag ska vara ärlig! Och jag tycker dessutom att battles börjar bli fett löjligt och håller på att balla ur med, snart kastar väl folk bananskal också på den "dåliga" battlaren.

Tycker inte ni att battles har tagit över hiphopen?

trollolol

2012-03-09 12:55
Inte för att vara sån, men vad vill du?
R-man Skrotum "The rapping rap-man" Rapp-Stierna. Utbildad Master of Ceromony (som resten av R.I.S) på Värnhems MC skola, inriktning Beefing och Gangster Rapping. Examenarbetet var dock ett 15 miljoner-stavigt rim på Brott och Straff som totalsågade Dostojevskis hela karriär och samtliga verk.
Producent

2012-03-09 12:57
sex e skönt
People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.

2012-03-09 13:07
sämsta tråden någonsin.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2012-03-09 13:14
Usch, förändring och utveckling.
www.twitter.com/jimmypistol232

2012-03-09 13:15
Håller med om att det är trist att fokus försvunnit från riktiga släpp från riktiga musiker och mer fokus läggs på folk som suttit i keystyle forumet sen 01 - typ.

Men är det vad som efterfrågas av majoriteten så är det väl det som lyfts fram också. Bara att acceptera.
soundcloud.com/brormusk/sets

2012-03-09 14:34
Ser dock inte bekymret?

Jag har då inte tappat någon fokus på det som släpps.
Tycker däremot att det är jävligt fett att vi ÄNTLIGEN fått igång den svenska battlescenen igen, den har varit borta allt för länge, och jag hoppas innerligt att den är här för att stanna!

Media har aldrig skrivit så mycket om svensk hiphop sen battles började....

Och jag skulle vilja vända på hela ämnet, För där har funnits jävligt bra musik från många rappare man aldrig hört talas om som gjort entré i ringen.
Har hittat en jävla massa nytt och bra skit iaf!

Peach!

Http://www.twitter.com/UVPMacke
Poet

2012-03-09 15:28
Alltså, det hade inte gått bra för svensk hiphop som musikform oavsett om det pågått battles vid sidan av eller ej, det är två olika plattformar (med undantag för att battlescenen då och då faktiskt lyfter fram battlares musik och har live-framträdanden på events, något som inte sker åt andra hållet, så battlesscenen gör något både för battlescenen och musiken, till skillnad från musik som aldrig propsar battles), så vill du attackera battlescenen för att du är så frustrerad över att dina favoritartister gått från hårda balla ordbajsrappers till fjortisupplubrikerande smörsångare är du inte mer än en chimpans på PCP med en AK47:a.

Hiphop musik och skit börjar dö ut känner jag
Kom ihåg att en känsla bara är en känsla, och inget annat, när en känsla känns för påtaglig är det dags att söka efter svar, bevis och belägg uti det verkliga livet, det sket du uppenbarligen i. Du kysste precis Whoa med din herpesmun, snyggt.

folk är bara intresserade av battles nu för tiden och de verkar inte vara så många som lyssnar på nya släpp eller är intresserade utan alla bara bryr sig om när t.ex "shazaams nya battle" kommer upp och tycker det är jättefräckt när folk från USA kommer hit och battlar.
*facepalm*

Men fan, jag tycker de va roligare när musiken va intressantare. Tycker de blivit för mycket battles om jag ska vara ärlig!
För att översätta så du själv förhoppningsvis ser det bisarra i det där med hjälp av lite hederlig husmanskost: "Men fan, jag tycker det var godare när du hade oregano i pyttipannan. Tycker de blivit för mycket salt på mina bacon om jag ska vara ärlig!". It doesn't make any f-ing sence.

Tycker inte ni att battles har tagit över hiphopen?

Nej.

Your argument is invalid.

Läs min nya bok Tyst I Klassen! som jag släppte i år. Är du inte läskunnig kan du åtminstone se mig hos Malou i Efter Tio i TV4 varje vardag och höra mig prata gott om den, inte för att jag minns vad den handlade om, skrev den på fyllan trots allt.

2012-03-09 17:51
Inte för att vara sån, men vad vill du?

naw, battlaren tog åt sig <3

Nu ska vi inte fördjupa oss i ämnet haha. Det va väl mer en känsla jag fick. Tycker det är så jävla mycket spamm med battles så det kanske är jag som glömt av musiken bara för att det är så mycket battles.

trollolol
Poet

2012-03-09 19:07
Nu ska vi inte fördjupa oss i ämnet haha.

Naw, trådskaparen tar två steg tillbaka. <3

Jag kan förvisso hålla med om att det är mycket battles. Faktiskt. Men det är inte battlescenens fel att det inte görs någon musik som är värd att tipsa om på Whoa så battlescenen per automatik får mer tid i rampljuset. Klaga och be dina idoler steppa upp sitt game istället för att be battlescenen steppa ner sitt game.
Läs min nya bok Tyst I Klassen! som jag släppte i år. Är du inte läskunnig kan du åtminstone se mig hos Malou i Efter Tio i TV4 varje vardag och höra mig prata gott om den, inte för att jag minns vad den handlade om, skrev den på fyllan trots allt.
Groupie

2012-03-09 22:45
Det är väll mest bland dom som inte lyssnar på hiphop i vanliga fall som intresset av battles har ökat(?)
Alla som hänger här på whoa har väll koll på battles + vanliga svenska hiphop-släpp?

2012-03-10 14:18
är det bara jag eller har det gått o blivit mindre o mindre battles? nu känns det ju som att det släpps 1 battle varannan månad.
dom kallar mig Käääz. www.znapmusic.com/kaaaz
Rappare

2012-03-11 11:02
hiphopen i sverge blir större pga battles, vem fan klagar på det?
http://soundcloud.com/forsbergmusik

2012-03-11 12:53
Du vet att du inte behöver kolla på battles om du inte vill, va?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-03-11 13:55

2012-03-11 14:00
naw, battlaren tog åt sig <3

Nu ska vi inte fördjupa oss i ämnet haha. Det va väl mer en känsla jag fick. Tycker det är så jävla mycket spamm med battles så det kanske är jag som glömt av musiken bara för att det är så mycket battles.

Försök inte skämta bort detta med att jag skulle tagit åt mig, jag stör mig bara på "det var bättre förr"-attityder som går endast ut på att visa att man är sjukt real och har varit med länge.

Battlescenen med det nya formatet är det första på 9-10 år som faktiskt attraherar folk utifrån till svensk hiphop. Svensk hiphop har år efter år fått lägre och lägre status utanför den lilla expertskara som hänger på whoa och har Slusken som favoritrappare.

Battlescenen är också det första på 7-8 år som överhuvudtaget för samman aktörer på den svenska hiphopscenen. Nu pratar folk med varandra. Innan levde alla i sina egna bubblor och låtsades inte veta om varandra. Det kommer säkert komma en massa samarbeten som aldrig hade blivit av utan battlescenen.

Som folk har skrivit, kolla inte på battles om du tycker det är för mycket. Lyssna på musik istället. Jag förstår inte problemet.

R-man Skrotum "The rapping rap-man" Rapp-Stierna. Utbildad Master of Ceromony (som resten av R.I.S) på Värnhems MC skola, inriktning Beefing och Gangster Rapping. Examenarbetet var dock ett 15 miljoner-stavigt rim på Brott och Straff som totalsågade Dostojevskis hela karriär och samtliga verk.

2012-03-11 17:13
von hagen tar över svensk rap.
Rap advokaten, som töjer på lagen.

2012-03-11 17:19
PetterToss skrev:
von hagen tar över svensk rap.

det enda von hagen tar över, är vatten över huvudet.
så som många andra sagt, så fattar jag inte problemet? tycker du de är för mkt battle, häng inte i battle delen? det är liksom t.o.m indelat i olika delar av forumet, svårt att hålla sig ifrån en ? :s
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Lyricist

2012-03-11 19:44
Battle är lika stor del av hiphopen som musiken själv precis som beats skapandet alltså producerandet och lyricismen skriva texter osv jag säger inte detta för att jag själv battlar men jag tycker att ozone främst men även the ring och basementality har lyft den svenska hiphopen till en helt annan nivå BIG UP ALLA SOM SYSSLAR MED BATTLANDET ALLA SOM SUPPORTAR BATTLANDET OCH ALLA SOM KOLLA PÅ DET !

MVH Tajik a.k.a TJ a.k.a SkurkFloW a.k.a FlowCrooK a.k.a Tääj-Bahal a.k.a AmoBangi!
THAT´S A WRAP BATTLE!
www.streetsofgothenburg.se
The one and only AMOBANGI!
Skivsamlare

2012-03-11 20:06
Gött att du lyckades få med 10 punkter i ditt inlägg, men ändå ser allt ut som en enda stor mening och är i princip oläsligt.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2012-03-11 21:40
INOK skrev:
Gött att du lyckades få med 10 punkter i ditt inlägg, men ändå ser allt ut som en enda stor mening och är i princip oläsligt.

att påstå att det är i princip oläsligt förstår jag inte alls? jag läste igenom allting på en gång utan några som helst problem, och jag upptäckte inte ens bristen på punkter och komma tecknen innan du påpekade det.

för övrigt håller jag med om att battlescenen är nog de bästa som hänt för svensk hiphop hittills.
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Lyricist

2012-03-11 23:08
INOK - Jag e inte ute efter att skriva här korrekt och tänka på punkter och skit
jag SKITER blanka fan i sånt kan du inte läsa det så läs inte ingen tvingar dig tråkigt bara att folk som du som även kallas haters ska påpeka små saker o klaga helt utan anledning som tur är så bryr jag mig inte så mycket om du inte kan läsa det för det inte finns några punkter vilket jag finner högst osannolikt att du inte kunde läsa det och om du nu inte kunde läsa det så är det inte pga det inte finns punkter och sånt utan för att du har dyslexi och inte kan läsa överhuvudtaget men du skämms så mycket över det att du försöker skylla på min text§
Men bara så du vet så är det fullt normalt att ha dyslexi det är absolut inget fel med det ska du veta

DIZZY - Gött du förstår vad jag snackat om hehe skönt att du kunde läsa det utan punkter hahaha. Jag tyckte att svensk hiphop sakta men säker höll på o dö ut fan det kom mindre o mindre låtar folk som sysslade med hiphop innan gör annan musik nu eller sysslar med cykelreklamer så att vi fick alla dessa battle formaten har gjort mycket o detta i sin tur har gjort att fler har kommit igång igen o släppt låtar men även att vi fått höra rappare som vi aldrig annars skulle hört eller lyssnat på så jag tycker att detta format på battlerap har gett oss mycket och kommer fortsätta ge oss mycket framöver !
THAT´S A WRAP BATTLE!
www.streetsofgothenburg.se
The one and only AMOBANGI!

2012-03-12 01:28
Du missuppfattade nog det Dizzy......

t.ex "shazaams nya battle" kommer upp och tycker det är jättefräckt när folk från USA kommer hit och battlar.

Ja, är det inte jättefräckt?
Admin

2012-03-12 09:04
Battles är och har väl alltid varit superviktigt inom hiphop oavsett ursprung? Det började ju med competition.

Finns fortfarande väldigt många artister som håller sig ifrån battle och experimenterar med svensk hiphops alla sound. Det släpptes rekordmånga skivor förra året inom svensk hiphop så battlescenen kompletterar och breddar ju snarare än konkurrerar och sabbar för svensk hiphop.

2012-03-12 17:57
+1 på mfs inlägg
http://www.twitter.com/michaelcrackson
Rappare

2012-05-10 14:52
battle är bäst.
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!