I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video] The O-Zone Battles: Premiären

Svensk Hiphop - Battles

2010-04-11 23:32
Fan va grymt att ni satt igång med det här, props ska ni ha. Nomad vs R-man va riktigt underhållande.

Tills nästa gång - se till att publiken inte klappar så jävligt!

pz
Mud on your sofa - FRRRRRUCK your couch!

2010-04-11 23:51
Alla som diggar konceptet får fan se till att sprida dessa videoklipp till så många de kan.. Vänner, forum, bloggar etc där det kan finnas intresse.

Hade varit fett om detta arrangerades i andra städar med som sagt.

2010-04-12 00:35
Nice att det är igång.. Grym kvalite och allt..
Tycker dock alla saknande delivery...
Dom flesta lät lite b måste jag säga.. Men det kmr väl :)
Highfive anyone, anyone?

2010-04-12 02:25
Jag tyckte att S.T.I.C.S snubbarna var sköna som fan! Jag är en kritisk jävel och det vet säkert några här inne hur bitter man kan vara (det fanns visserligen saker i denna battle som inte var flawless), men cmon alltså. Att klaga på att folk klappar? Vem fan bryr sig.. Min favo från denna omgången var R-Man. förjävla bra twist på OT:n (Numessiah ett av väldigt många skäl till varför man ska ha OT) när han svarar på Nomads livsstilsdiss. Håller med Jeppe, sprid detta, mer sånt här!

Rappare

2010-04-12 08:42

2010-04-12 10:40
Jag efterlyser en sak när ni har 2 kameramän så låt ena arbeta med reaktionsbilder så ni kan klippa ihop det hela lite snyggare, det kan vara jäkligt kul att se reaktionen på en riktig fet line istället för hur nöjd han som skrev rimmet är.

Jag menar du filmar dialog i film är det mer intressant att se reaktionen än han som säger orden rätt ofta...

Men overall tyckte jag det är ett najs insiativ och roligt koncept.

Rapparna leverera, iaf dom flesta hade förväntat mig mer av mr cool faktiskt... Och det på engelska gick ju inte alls i min mening...
Hon checkar in mig från andra sidan baren.
Du checkar in dig och uppdaterar status raden.
Producent

2010-04-12 23:19
Lustigt att sveriges pinsammaste jävel har fler plays än alla andra tillsammans, pinsamt..
Han glömde bort sin text, easy as that.. Nej det börjar bli gräsligt som en gräsmatta här inne, hoppas på lite upplyftande nyheter snart..

vad har plays med saken att göra? han kör med prinzen, klart han får plays då.
och det handlar inte om att han glömde texten, hör du inte hans text och hur keff han är?

Tills nästa gång - se till att publiken inte klappar så jävligt!

vad är en battle utan jubel?

2010-04-13 02:28
Konstigt;

1, mr cool är grym.

2, applåder passar inte, jubel är helt okej men applåder är bara konstigt.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-04-13 02:34
Dra dit och jubla då!

2010-04-13 04:02
fucking barn som sitter och diskuterar vilket som är mest politiskt korrekt av applåder & jubel som om det spelade någon roll..

tungt initiativ och stics var tunga som hosts.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2010-04-13 05:59
Tycker detta var riktigt grymt. Det var skitsnyggt arrangerat, filmat och klippt. Skon cypher kansla och O-Hund var som skonast.

Dock sa var det valdigt ojamn kvalite pa deltagarna. Men jag vet hur svart det kan vara att ens fa tag i folk som vill stalla upp och sen dessutom att de ska vara bra. So I can't hold that against ya.

Sjalvklart, sa mordade en reggae snubbe det hela! Det sager anda ganska mycket om svensk hip hop's battle scen! :)
At the gates of Eternity...
Poet

2010-04-13 06:07
Oh, let me just point out one more thing. Sprid detta! Jag vet att folk fick en stark avsmak for battle och cypher i borjan av 2000-talet pga 8-Mile som bidrog till att massa luffare borjade pasta att alltid battlat och freestylat, men sjalvklart nar de val skulle upp pa micken sa vart det massa julklappsrim och chokes. Och de som fick genomlida det hela (publiken) gick aldrig till sadana events igen. Men aven de samsta rapparna i dessa O-Zone cyphers, var 1000 ganger battre an majoriteten av de clowner till rappare som var aktiva inom battle scenen i borjan av 2000-talet. Sa forhoppningsvis sa kommer folk "sharp up their game" och vilja utmana :)

Love!

2010-04-13 12:22
vad har plays med saken att göra? han kör med prinzen, klart han får plays då.
och det handlar inte om att han glömde texten, hör du inte hans text och hur keff han är?

Och drake kör med Wayne, klart han får plays då.. Märks att du inte har någon koll på vad han släppt tidigare eller förutsättningarna inför detta battle, fråga Baffe..

Nej, lite dålig attityd från mig här.., skall bli kul att se vad som händer i framtiden, så får vi settlat hur hög ceiling de olika artisterna har..

Hoppas på att fler blir intresserade av att delta.
And I got no friends, all i got is co workers, with mack 10s, that will ride for me like Soul Surfers

2010-04-13 14:25
Har Ri-Fa-grabbarna sagt något om huruvida de vill battla? Hade varit intressant att se Shazaam och Tay droppa lite shit.

2010-04-13 14:43
jeppehehe:
Shazaam är ju domare så jag tror inte det

2010-04-13 15:05
Nja, han var domare ett event ja.. Är väl knappast omöjligt för det. Han har ju skrivit flera gånger här inne att han velat battla i något liknande. Tror bara det handlar om att rätt person frågar honom och eventuellt satsar lite cash.

2010-04-13 15:36
En fågel viskade i mitt öra att Shazaam kommer att delta som battlare nästa gång. Kan det vara sant måntro? :D

Domare kommer att skifta från gång till gång, allt hänger på vilka som kan.
www.theozonebattles.com

Sugen på att delta? Ladda ner anmälningsblanketten på hemsidan och skicka till [email protected]

2010-04-13 16:00
En fågel viskade i mitt öra att Shazaam kommer att delta som battlare nästa gång. Kan det vara sant måntro? :D

Domare kommer att skifta från gång till gång, allt hänger på vilka som kan.

det hade varit dope as fuck att se honom battla! han är en entertainer som dessutom e grym på spotta rim!
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2010-04-13 16:23
Dizzy89, Shazaam har skrivit på sin facebook/blogg i säkert två veckor att han kommer battla @nästa event.
B

2010-04-13 17:31
Tycker inte alls man ska försöka kväva publikens spontana reaktioner (dvs applåder). Måste vi tvunget kopiera grindtime och den amerikanska scenen i allt vi gör? om folk vill klappa så får de det, det är upp till rapparna i cirkeln att hålla på sina rader tills de hörs.

O-hund var premiärens MVP för övrigt, Mr.Cool var märkbart nervös och blev totalt sönderdissad.
http://www.myspace.com/dirtydonline

2010-04-13 19:16
fett kul, precis vad sverige har saknat!!
kommer lätt vara närvarande på varje tillställning i framtiden.

Ja, R-man ägde men även O-hund som körde sin första battle ever!

B-Laget - Din Mammas Favoriter

blaget.blogspot.com / mekkeriet.blogspot.com

2010-04-13 21:57
Att folk tycker att O Hund totalägde Mr Cool beror bara på att folk inte kan lyssna bortom publikreaktioner. Har ni ens lyssnat på raderna?

Ni som besitter hjärnkapacitet nog att lyssna på raderna och inte raderna ihopvävda med publikreaktiorna märker nog att det inte direkt var Mr Cools polare som stod i publiken.

Jag försöker inte ta något ifrån O Hund, jag tycker han är grym som fan, och förtjänade vinsten med tanke på att Cool glömde texten. Men hade Cool bara kört på på samma sätt som han gjorde när han inte glömde texten så hade han definitivt förtjänat vinsten. Hans rader dödade ju, även om lilla lundaligan i publiken inte ville se honom som vinnare.
R-man Skrotum "The rapping rap-man" Rapp-Stierna. Utbildad Master of Ceromony (som resten av R.I.S) på Värnhems MC skola, inriktning Beefing och Gangster Rapping. Examenarbetet var dock ett 15 miljoner-stavigt rim på Brott och Straff som totalsågade Dostojevskis hela karriär och samtliga verk.

2010-04-13 22:01
Sen gav jag props till Sabotage och gratulerade honom efter hans vinst mot Hyper. Jag tar tillbaka det nu efter att ha sett videon.
R-man Skrotum "The rapping rap-man" Rapp-Stierna. Utbildad Master of Ceromony (som resten av R.I.S) på Värnhems MC skola, inriktning Beefing och Gangster Rapping. Examenarbetet var dock ett 15 miljoner-stavigt rim på Brott och Straff som totalsågade Dostojevskis hela karriär och samtliga verk.

2010-04-13 22:02
RmanSkrotumRapp P25

Sen är du väl inte helt objektiv...?

Mr Cools svamp/hampa-rad var mitt bestående minne av allas rader men framförande är A och O i ett battle....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-13 22:36
Ingen människa kan hålla sig helt och hållet objektiv till någonting, men man kan iallafall försöka hålla det så opartiskt som möjligt. Detta gjorde vi genom att inte outa på vår hemsida och våra facebooks om eventet, helt enkelt för att undvika att våra polare och lyssnare fyller stället till vår fördel.

Och visst är jag och Mr Cool polare och från samma klick, men det är fortfarande min ärliga åsikt. O Hund - Mr Cool var en jämnt fight, och framförallt intressant då det var väldigt olika stilar som möttes. Cool fuckade upp det, och O Hund vann inte orättvist, men någon utklassning var det verkligen inte.

Jag vill inte vara den som bitchar, men eftersom 35 andra redan bitchar för fullt så antar jag att det är fritt fram. O-Zones trovärdighet måste värnas om så att folk vill delta och inte bara skita i det p.g.a att lundaligan favoriseras.

2010-04-13 22:46
RmanSkrotumRapp P25

Håller med dig om att det inte var någon utklassning textmässigt...

Jag tycker det är BRA att folk "bitchar" folk borde säga sina åsikter mer överlag...

På whoa är du "på någons kuk" om diggar nått annars är du en "hatare"

2010-04-13 23:38
Jag håller med R-Man om att O-Hund vs Mr Cool inte var en utklassning. Bra rader från båda håll, jag kände också att publiken var partisk. Sen finns det inget värre än dom som uteslutet kollar på utstrålning, publikreaktioner, flow och skiter i punchlines, relevans och ordlekar. Med det i åtanke känns det ändå lite orättvist mot O-Hund att hålla på och räkna punchlines när Mr Cool inte lyckades hålla det stabilt hela vägen ut. Cools bidrag brast i deliveryn så pass mycket att han förtjänade förlusten. En choke är en choke och ska räknas som ett stort minus. På samma sätt borde man ha dömt battlen mellan Sabotage och Hyper, här chokade Sabotage vilket enligt mig köpte honom en biljett till loser-ville, men han vann ändå. Så man kan ju ifrågasätta domslutet lite grann :o)

2010-04-14 00:59
Hyper vs Sabotage:
Tycker Hyper förtjänade vinsten och fattar faktiskt inte hur domarna tänkte. Sabotage hade nog lite väl många homies i publiken.

Mr Cool vs O-Hund
Tyckte Cool fick till bättre punchlines, bl.a raden "så dyker du upp nattetid som vattenlik" vilken enligt mig var den fyndigaste raden på hela conventionet. Dock vann O-hund rättvist med tanke på Cools choke och att O Dawg helt enkelt övat in sin text jävligt bra. Props.

ET vs Chukk Rukkuz
Orkade tyvärr inte ens kolla klart på hela så vet inte vem som vann, allmänt tråkigt enligt mig :(

R-Man vs Nomad
Riktigt fet battle! Jämnt som fan och jag drog på smilbanden flera gånger. R-man vann rättvist och jag ser fram emot att se honom igen! Såhär ska en grindtime battle se ut helt enkelt.

Sammanfattning:

GRYMT BRA initiativ! Ser fram emot framtida O-zone battles!

/ Lambert

2010-04-14 01:34
Ska försöka förklara detta utan att överintellektualisera något. Dock är det safe to say att jag drömt mig in i denna battlen.. snäppet för mycket!

Efter att ha kollat på Mr Cool vs O-Hund en gång till så är det värt att påpeka följande. O-Hund säger en del schyssta rader, men det han verkligen vinner på är att leverera en helhet, varje rond var som en liten berättelse, t o m i back-n-forth grejen lyckades han få till det, det gillas som fan. Nackdelen med O-Hunds bidrag, ur ett rim-/punchline-/wordplayperspektiv, var att det inte fanns särskilt klyftiga rader. Bra skit, men inget genialiskt, håller fortfarande på att bestämma mig om fake-choken var det eller inte, roligt som fan dock.

Mr Cool hade helt klart roligare och prydligare punchs, säger bara Kalles Kaviar haha! Rufsigt hår, vuxna år, gillade hur han fick en att hänga med hela vägen från smutsigt sår, fet struktur. Samma sak gäller även "fjuttig man", "trög stackare" och "suger kuk" raderna, som ensamma hade varit väldigt fattiga rim, men det var klyftigt och roligt upplagt. Hade varit väldigt intressant att se en mer självsäker Mr Cool.

Jag ser fram emot nästa, i videon sägs det att O-Zone ska ha en battle nästa månad, stämmer detta? I så fall när exakt?

Poet

2010-04-14 02:13
Asch, Mr Cool kommer komma tillbaks :) Vill garna se mer av den killen.

2010-04-14 13:56
Eylem

Det stämmer, ett exakt datum är inte satt ännu. På någon lördag under Maj, förmodligen 15:e eller 29:e, men det återstår att se. Rappare är envisa rackare.

/ O-Zone crew
www.theozonebattles.com

Sugen på att delta? Ladda ner anmälningsblanketten på hemsidan och skicka till [email protected]

2010-04-14 18:35
Tyckte Mr.Cool la några riktigt roliga rader. Synd att han inte tog det så allvarligt och tränade in sina rader bättre. Men skönt att en deltagare körde lite freestyle och inte kramade pappret hela tiden.

Bättre lycka nästa gång.

2010-04-14 23:54
HAhaha fan vad alla var sjukt grymma på rader :)
Producent

2010-04-15 00:21
Infinitiv
han är lika keff även om han släppt 200skivor eller 3skivor.

2010-04-15 09:47
vadå mr cool var helt jävla värdelös för fan? ger ni en sån tönt props eller? o-hund slaktade honom varje rond på alla sätt. fan ni BEHÖVER en domare som mig folk har ju ingen smak

keffa rader, keff attityd, dåligt flow, osäker tönt, brillor, stammar typ...hmmm...ska jag fortsätta?

2010-04-15 09:48
ja kalles kaviar skiten var rolig o ngt mer...förutom det 2.40s jag vill ha tillbaks av mitt liv (eller mer eftersom han konstant skulle choka....)

2010-04-15 10:38
han är lika keff även om han släppt 200skivor eller 3skivor.

"ok"

På någon lördag under Maj, förmodligen 15:e eller 29:e, men det återstår att se. Rappare är envisa rackare.

Fint att höra. Ser verkligen fram mot att höra det, finns det något sätt att bidra även om man inte har möjlighet att komma till battlet? Känns som något som skall stödjas..
And I got no friends, all i got is co workers, with mack 10s, that will ride for me like Soul Surfers
Sångare

2010-04-15 10:48
MRsalesman

Vet du ens vem Mr Cool är? Finns en anledning till att folk har överseende med hans något undermåliga insats här.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2010-04-15 10:57
Word på S-oteric.

2010-04-15 12:40
jävligt kul o se, ohund och nomad va de bästa, nomad vann med en hårfinlinje innan overtime i mina öron, och trots hans overtime va väldigt genomtänkt och bra så va den inte så intressant för publiken, r-man va också skitrolig, men damn va jag överraskades av hund. smart kille.
Ja'da!

2010-04-15 12:41
ps. choke-linen av ohund va magiskt!
Ja'da!

2010-04-15 12:49
ds. nu när jag läst de mesta i tråden så förstår jag inte all uppmärksamhet mr.cool får,
han hade inte tillräckligt mot ohund, och verkar som han vill ha mer image och pondus, vilket tydligt märktes i battlen. visst, lade han nåra klyftuga rader som andra inte riktigt förstod men ohund som utan en enda tvekan lade de han lade och som jag aldrig hört talats om tidigare och enligt hans rader e en reggea sångare, så går det utan tvivlan till ohund.

Ja'da!

2010-04-15 14:24
Infinitiv

Du kan hjälpa till på många olika sätt. Sprid ordet, länka till hemsidan, youtuben, facebooken, myspacen genom allt du kan tänka dig, du kan sprida ordet verbalt. Skicka ett pm om du har förslag på lämpliga rappare och domare. Förslag på bra ställen att anordna battles på? Delta själv kanske? :D Hjälpen uppskattas enormt!

/ O-Zone crew
www.theozonebattles.com

2010-04-15 17:22
"enligt hans rader e en reggea sångare, så går det utan tvivlan till ohund. "

Vad i helvete har det att göra med något din jävla idiot?

Jag är jävligt tveksamt ställd till svenska battles överhuvudtaget, just för att publiken är så satans efter i precis allt, men samtidigt måste man börja någonstans antar jag.

För att någon ska få props för enstaviga rim behöver dom JÄVLIGT mycket karisma.
"Fakechokes" är galet gammalt och tråkigt och överanvänt.
Att ta fram ett papper är liksom...jag vet inte ens vad man ska säga.

"Det enda ligg du får är ett liggvagn på tåg"?

"Du heter kim din kuk är en plockepinn"?

Får sådana rader verkligen props? Verkligen? På allvar alltså?

Enda möjliga anledningen jag kan komma på att någon skulle påstå att o hund eller sabotage vann sina matcher bortsett från cools chokande är att dom blir HELT lurade av publiken.

"Öj han sa nåt och alla skrek så då måste det vara bra" sammanfattar tyvärr större delen av sveriges battlepublik, sålänge det fortsätter vara så kommer den svenska battlescenen vara den inavlade lillebrorsan som bor i skrubben under trappen.

Och innan någon nu säger "AAH MEN DUURA GÖR NÅT ÅT SAKEN" - jag ska försöka ta mig till nästa event om arbetstider tillåter bland annat för att det behövs folk som inte är idioter eller har bff-bracelets med nån deltagare (det senare lär jag få äta upp förr eller senare)

"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-04-15 17:33
Så jag ska alltså ge props till Mr. Cool baserat på något han ska ha gjort som jag inte vill höra? hans prestation var keff, nog sagt. Den var inte bra helt enkelt tycker man det tycker jag att det är något fel. Fett osäker chokande liten rappare...njaaaaaaaaaaaaaaaaa får se nästa gång kanske

2010-04-15 18:43
Vid nogrannare lyssning var konfrontationen mellan Mrcool och Ohund väldigt jämn, rent textmässigt. En och annan rad av Mrcool va tom vassare än Ohunds bästa. Men battle-färdigheter innefattar som bekant mer än bara texten. Mrcool levererade sjukt dåligt. Han chokade grovt helt enkelt. Om Mrcool hade kommit förberedd hade han nog vunnit enligt mig. Men denna gång blev han uppäten jallafalla.
Ohund däremot satte sin text som kuken i fittan och levererade den jävligt snyggt och självsäkert, visst överreagerade publiken på en del rader, vet inte om det beror på att han hade flest bekanta på plats eller om det berodde på deliveryt.
Med ett starkt delivery kan man få rader att låta bättre än vad dom i själva verket är.

2010-04-15 18:48
HEhE Hej Jag HEter MRsalesman OCh StÄller KonstiGa FrågoR på ETt BattlE foruM^ mEn JAg Har Varit I eNGland Två GÅnGer OCh TittaT på Så Jag Vet MKt Mer äN andRA
B

2010-04-16 00:45
nej men jag har min åsikt likväl att man går på ett battle gör direkt inte åsikten mer värd men varför ska jag linda in mina åsikter??? jag tycker att hans framförande var dåligt helt enkelt....jalla jalla

2010-04-16 00:55
Aldrig hörtalas om "Mr. Cool" innan detta så jag var tvungen o titta upp hans hemsida (http://www.rappareisamverkan.se)

Han måste tagit åt sig fet mycket av ronden eftersom han skrivit typ ett & ett halvt avfyra om O-hund. Gnällt på varenda rad O-hund la som inte "höll kvalité". Skämmig snubbe alltså.

/F

2010-04-16 01:01
nästa battle som skulle va i maj, vart någonstans blir det? stad alltså?
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89