Svenska HipHop Battles?
Vad händer med den svenska battle-scenen 2010? Jag kan väll erkänna att jag varit väldigt kritisk till kvalitén som levererats genom åren. Men idag tycks det inte ens existera en battle-krets att kritisera. Så istället för att göra mig lustig över att battle-scenen en tid cirkulerade uppe i stockholm mellan 14 åringar som försökte battla Beväpnad Tjockis, Kalle Kanon, Mååårty i hopp om att bli sveriges nästa Professor P.. så vill jag istället fråga vad som hände utvecklingen? Danskarna anammade battle-scenen och omfamnade den tidigt och har därefter utvecklat den successivt. Medans MCs Fight Night utvecklats till Tag Team battles och fortsätta föda nya deltagare och talanger, så tycks jante omfamnat svenskarna och alla som själva inte står i rampljuset tycks mest hänga läpp. Är det inte dags att vi är så jävla busiga att vi stjäl lite ideér från danskarna? MCs Fight Night? Fan, Canada har KDOT, USA har Grindtime (även scribble jam tidigare), England har Jumpoff som gett oss både Spin The Mic och WCR. Är det brist på intresse bland åskådare eller rappare som är problemet? Som battle-fan sen många, många år tillbaks vore jag väldigt intresserad av att få se exempelvis en svensk WCR, Grindtime, Spin the Mic or whatever. Tankar och ideér kring det här? Finns det något hemligt på G eller ens intresse bland folk att återuppliva något som kanske kan bli bra. Frågetecken. I have spoken! (hej mabande) (Inlägget ändrat av Oracle 2011-01-09 17:13:40)
VM Rap Mästare
det är väl samma sak när det gäller de andra hiphopelementen i Sverige? 2009 var ett år utan dj battle pga det saknades deltagare.graff suger dicken och sist man såg ngn breaka så var det epilepsianfall.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Organism 12 battlar sig själv genom att kontinuerligt göra sämre musik, Shazaam battlar fortfarande sin mun i kampen om att en dag uttala "R" rätt, Professor P har ju "patience" så han gör väl som jag o väntar på bättre tider o större kanelbullar
det hade varit nice att styra upp något Grindtime liknande i Sverige. lär ju suga penis i början men så är det med allt. Skulle folk bli feta här i Sverige skulle jag hellre se på det än amerikanska versionen.
http://soundcloud.com/jasthesupacat
man langar upp det första på youtube, när det blir tillräckligt populärt så släpper man bara trailers på youtube och säljer skiten på dvd. det plus inträde på ställena skulle dom som fixat skiten kunna tjäna bra pengar på.
Det skulle bara fett med grindtime i Sverige, dock skulle det bli grymt dåligt till en början som någon nämde tidigare. Det kanske skulle vara nyttigt för svenska hiphop-scenen på den textmässiga fronten
du ser ju hur grindtime i USA utvecklats på ett år bara... självklart blir det lamt till en början, hoppas inte allt för många börjar jämföra det med USA som för många rappare redan gör i det här landet.
Nu kommer jag låta pessimistisk men har svårt att se en riktigt fet freestylescen i Sverige... *Att kunna freestyla bra till att börja med är riktigt svårt, det krävs ju liksom talang för att klara av det... *Sen måste man ju träna, gärna i en cypher vilket brukar ske utomhus ( 20 minus och bäcksvart, nån som är taggad att lämna Wow?). Denna punkt pluss att det är glesbefolkat spelar nog större roll än folk tror. *Alla kan "freestyla" så länge nivån ligger på att staka sig fram med att säga att nån är bög/trög för att sedan fylla på med ett "prewritten/prethaught" rim om personens utseende. För att bli en sådan rappare sätter man sig ner o gör en lista över punchlines, först ett tiotal för feta personer, sen ett tiotal för smala, går över till klädstilar, frisyrer etc och gärna lite backup-check om man har nån aning i förväg om vem man ska battla. *Hur många bra freestyle rappare i Sverige ONTOPIC har ni hört? Det är väl den enda "sanna" freestylen?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det är just det som är problemet, folk i sverige verkar så satans fast i att det MÅSTE VARA FREESTYLE vilket är komplett idioti. Battles i gt-format i sverige hade varit intressant - där går det ju även att mixa in freestyles om man nu är duktig på det. Liksom, det bästa jag hört inom svensk battleväg är ungefär halva shazaams förstarunda mot organismen (Mobbade barn/hoppade av, gör som seron sluta rappa för guds skull) och det är saker som hade kunnat göras så oerhört mycket bättre.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
App P20 Hänger inte med, "gt-format"?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om ett par stycken relativt seriösa och kunniga snubbar skulle orka genomföra något i stil med Grind Time här i Sverige hade det inte varit speciellt svårt eller långsökt egentligen. Utbudet må vara relativt tunt (speciellt i början) men det finns nog en del folk som skulle göra bra ifrån sig om det var ett format där man har tid att förbereda rader etc i några veckor. De första evenemangen så kör man helt enkelt endast ~4-5 matcher med folk man på förhand vet kan skriva bra och framföra någorlunda imponerande.. Får rapparna förbereda sig etc kommer det ju förmodligen bli rätt bra, även om några chokes och misstag är att räkna med. Känns som man borda kunna skapa något intressant med MBFIMG eller dylikt.. En fet kamera och några snubbar med huvudet på skaft är allt som krävs egentligen. Är väl knappast svårt att sedan typ hyra nån lokal och ta betalt för inträde osv.
hiccory
Grind Time
Man vet motståndare i förväg, skriver verser osv.
Exempel;
jag ska till oslo nu i januari och battla deras battlechamp "nils m skills" igen.
då ska vi köra grindtime format! 3ronder!
http://rifacrew.blogspot.com
App P20 Ja det borde ju faktiskt fungera...
Hela poängen med att mina förslag innefattat just Grindtime och WCR-format är för att det är utan beats. Även de största battle-artisterna säger att de föredrar utan beats just för att de inte behöver stressa fram raderna då de ibland blir otydliga och ibland försvinner kvalitén på punchlinesen. Grindtime-idén är ju att man ska kunna förskriva, men även har möjlighet att lägga in eget. 2 on 2 vore ju mer freestyle då man får betänketid mellan varven. Dessutom blir det mer freestyle-test i en 2 on 2 battle. Måste dock erkänna att jag är lite förvånad över att mitt inläggs hålls kvar med tanke på motgångarna rappareisamverkan fått av adminsen här sen.. ja 2004? Kul att se att 40 åringarna mognat. But that's besides my point. - hiccory P24 Oavsett vad vissa tror, så är det inte så svårt att freestyla för de som faktiskt kan. Visst att det krävs en viss grad av talang, men jag har både vänner och bekanta som jag vet ÄR duktiga on-top-of-the-head freestylare. Att rappa om "skruvmejslar" i 1 minut må vara talangfullt, men det är fullständigt drygt och ointressant efter 2-4 rader, topic-battles blir krystade. Att sen sverige är glesbefolkat är nog en rätt liten faktor i vad som kan produceras. Sverige är tredje störst inom musikproduktivitet efter USA och England, trotts vår befolkning. Tre divisioner i stil med Stockholm Divission, GBG Division och Skåne (Malmö/Lund) Division är ingen omöjlighet med tanke på hur betätat det är med artister. Sålänge det finns ett intresse för utveckling och inga sura miner för det händer något nytt, så är väll bara kamera-crew/ljudtekniker det största hindret. - Så finns det intresse bland artister/åskådare/kamera-ljudkunniga personer så bör de ju lägga sitt intresse i tråden. Det här skall väll trotts allt föreställa det största rap-forumet i sverige. - Mighty1 P25 Du får informera när vi kan ta del utav det materialet, skulle vara intressant att se.
VM Rap Mästare
ska du battla den där jävla hittepu pajasen igen...ähhh skämtar bara ska bli kul o se ngt på skandinaviska i GT format!
Jag tror på allvar att om någon tar tag i saken och styr upp en battleliga i grindtimeformat så kommer det generera stort intresse. Hade varit enormt roligt och om fler än jag känner likadant så hade vi kunnat fixa det. Det tvivlar jag inte på.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik
hörde att organismen och dj large har beef på g med lorentz & m. sakarias.
FUCK A BLOG DAWG CAUSE ONE DAY WE GON MEET
Jag tror på allvar att om någon tar tag i saken och styr upp en battleliga i grindtimeformat så kommer det generera stort intresse. Hade varit enormt roligt och om fler än jag känner likadant så hade vi kunnat fixa det. Det tvivlar jag inte på. Word up. När man väl kör igång är det ju lätt att sedan sprida vidare alla videos osv, finns ju massor med stora svenska forum där man kan posta allt. Sålänge allt anordnas på en någorlunda seriös nivå och man ser till att det är dugliga snubbar som ställer upp så kommer det bli underhållande och givetvis även generera mycket promotion för rappare som gör musik osv men även gillar att battla.
essge Hörde det också, Organismen tyckte tydligen att Lorentz hade snott hans swagger rakt av..
va?
men jag har både vänner och bekanta som jag vet ÄR duktiga on-top-of-the-head freestylare. Att rappa om "skruvmejslar" i 1 minut må vara talangfullt, men det är fullständigt drygt och ointressant efter 2-4 rader, topic-battles blir krystade. Ok lite svårt att tro dig alltså... De enda jag hört som håller nån nivå on topic är väl ungefär Prof p, Danne och Org 12. Fast dina polare kanske är skitbra i duschen eller finns det något klipp på dem? Att det blir tråkigt efter två rader är kanske för att folk bara kommer på två bra rader? Jag tycker ontopic är intressantare för det blir jag imponerad av. Men som sagt "grind time" format i Sverige kan vara riktigt intressant.
Det enda man behöver för att börja är liksom en videokamera och två snubbar som är ready att köra. Hur svårt är det? :)
fixxa cash så kommer folk battla mer. man kan rappa 4 the love of hiphop när man bor hemma.
vore nice ifall några av dom större svenska rapparna kunde ställa upp.. ken ring mot mange schmidt hade varit legendariskt.
haha ken o mange hade jag velat se. Jag är helt med på att supporta en sån här tillställning! Battlekonceptet har alltid varit intresseväckande, speciellt när det generar slutprodukter i form av ljudklipp och filmer.
hiccory P24 Jag förstår inte varför du hamnar i försvars-läge? Har varit i cyphers med bland annat Armann, Mr Cool, O Hund och Choys från Malmö/Lund. Alla 4 är i min mening duktiga on top of the head-freestylare, varav de två förstnämnda är jävliga som fan i battles. I min mening är freestyles utanför battles betydligt enklare, då du kan slänga in det mesta. Men som freestyle-MC kan det kanske vara svårt för dig att förstå att det finns fler duktiga emcees därute än vad du sett på youtube-klipp genom whoa. Som Juice själv uttalat sig: "Some cats can't think quickly, and they can't comprehend anybody thinkin more quick then them ". Frågan är om du ens sett Organism 12 i någon annan battle-tävling än den han förlorade mot Beväpnad Tjockis? Tanken med detta är ju att duktiga emcees som vanligtvis inte syns får en chans att visa sig och vara med i utvecklingen av något större. Det är enkelt att vifta med 7 år gamla youtube-klipp och säga "oj han e bäst han vann över 14 åriga dövid 2002!" (absolut ingen attack mot org12). Men det är 2010 nu och saker och ting bör hända fan. Gör inte tråden offtopic för din personliga smak från din winamp-playlist. Gillar du att höra hela verser om "Insane Clown Posse" och "Vindrutetorkare" är det klart en smaksak, helt okej att tycka om det. Så jag släpper grejjen att vidarargumentera med dig om saken, så säg nu något kaxigt som du tycker gör att du får sista ordet nu så vi kan dra vidare på idén om GT in Sweden. Känns tradit att det alltid ska dyka upp jantebarn som ska internet-bråka vid tangenbordet såfort något innovativt diskuteras. Låt oss alla vara vänner nu och gräva vidare bland intresset av en svensk GT-variant. päronpung Sålänge finansiärer inte finns så får förmodligen de 2-3 första vara promo-battles utan mer vinst än äran. Skulle jag tro.
VM Rap Mästare
Skulle vara riktigt kul med en levande battlescen :) Skulle vara ännu roligare om det gällde fristilsbattle, men det finns det ju troligtvis inte så mycket underlag för så sikta på GrindTime-formatet. Allt som behövs är ju två egentligen battlare, lite publik och en kamera så gör lite hembesök eller kolla om ni kan låna nån lokal. Ur PR-aspekt kan det ju alltid göras en flashmob på lämpligt torg eller köpcenter. Bara ni lyckas hålla det ganska kortvarigt kan det bli riktigt snyggt ;) (...) (Inlägget ändrat av Mabande som rensade off topic 2010-01-06 15:41:30) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Tycker att det låter som en grymt bra idé, bara någon drar igång det tror jag det kommer rulla på väldigt bra och jag tror inte det är några problem att få tag i hungriga rappare!
Börjar man inte med Supernat vs Juice, 400+ publik, fede lokal och en stor cashpot så är det ingen idé arra detta :o)
(...)
Angående GrindTime formatet (och battlande i Sverige överhuvudtaget) hade det lätt funkat. Bara för att hypen kring battlande har dött lite grann betyder det inte att det inte kan blåsa upp igen. GrindTime formatet är relativt nytt och hett och om där dyker upp 3-4 stycken snubbar som är grymma kommer fler vilja ge sig in i det och bevisa att de är bättre.
Själv anser jag inte att jag är bra nog på att battla i GrindTime formatet eller klassisk freestyle-battle i dagsläget, men man kanske skulle träna upp sig och ge sig in i det i hopp om att bli en del av en eskalerande hype istället för att sitta här och snacka?
*Sen måste man ju träna, gärna i en cypher vilket brukar ske utomhus ( 20 minus och bäcksvart, nån som är taggad att lämna Wow?). Denna punkt pluss att det är glesbefolkat spelar nog större roll än folk tror. Angående att Sverige har en geografisk placering i nordliga breddgrader tror jag knappast att det är ett hinder. New York är CP-kallt på vinterhalvåret, Detroit likaså (Eminem var väl en jävel på battles?) och då ska vi väl inte ens snacka om Kanada där Kid Twist från Youtube-videon som postades i tråden kommer från. Sen att Sverige är glesbefolkat gör nog inte heller så mycket, som Hyper påpekade så har "det svenska musikundret" trots allt en hel del av sina rötter från Sverige. Wow-spelandet håller jag dock med om att det tar allt för mycket plats i den svenska hiphopens målgrupps liv, men vafan ska man göra?
(Inlägget ändrat av Mabande som rensade off topic 2010-01-06 15:40:34)
R-man Skrotum "The rapping rap-man" Rapp-Stierna. Utbildad Master of Ceromony (som resten av R.I.S) på Värnhems MC skola, inriktning Beefing och Gangster Rapping. Examenarbetet var dock ett 15 miljoner-stavigt rim på Brott och Straff som totalsågade Dostojevskis hela karriär och samtliga verk.
Gör inte tråden offtopic för din personliga smak från din winamp-playlist. Gillar du att höra hela verser om "Insane Clown Posse" och "Vindrutetorkare" är det klart en smaksak, helt okej att tycka om det. Så jag släpper grejjen att vidarargumentera med dig om saken, så säg nu något kaxigt som du tycker gör att du får sista ordet nu så vi kan dra vidare på idén om GT in Sweden. Känns tradit att det alltid ska dyka upp jantebarn som ska internet-bråka vid tangenbordet såfort något innovativt diskuteras. Låt oss alla vara vänner nu och gräva vidare bland intresset av en svensk GT-variant. Hehe alltså nu tror jag du tolkade mig som överdrivet negativ,(om det va riktat till moig dvs) det är lite svårt med tonen när det skrivs över internet. Och en anledning till att jag är lite negaiv till själva freestyle biten är väl just att man stött på sånna "freestylare" när det är alkohol inblandat som ska visa sina "skills" så fort man nämner att man är inne på hiphop...
Men fan jag skulle gärna vilja se en levande battlescen i Sverige vilken variant det än blir... Såg att du blev bannad men keep it up hur som helst...
RmanSkrotumRapp P2
Ja det är WoW, haha men kultur eller vafan, folk hänger inte direkt på gatuhörnen pch rappar iaf, kanske för skönt i lägenheterna ;)
Hehe "Vindrutetorkare"...?
hahah, håller med skribenten ovan. det där med brist på folk är inget annan än en grundlös teori, kolla bara på Danmark! Dom har Mc's Fight Night varje år som har tagit sig hela vägen till TV dessutom. Med motiverade, uthålliga människor bakom arrangemanget så kan detta bli hur mysigt som helst. Vill fortfarande veta varför HyperTheMc blev bannad? Det kan någon iofs ta och berätta genom ett gästboksinlägg eller nåt..
håller med RmanSkrotumRapp menar jag då
Den dan det dyker upp ett seriöst evenemang med GrindTimes förskrivna accapellaformat i sydsverige så kommer jag vara där för att avsluta någon stackares karriär.
Jag säger då det, om jag var säker nog på att jag skulle orka memorera 3 verser och dessutom framföra dom bra utan sk "stagefright" hade jag gått på en slaktrampage. Vi får se.
Rensade lite offtopicinlägg och svarade i gästböcker. Mabande - Admin Crew: Regulators
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Lyricist
2010-01-06 16:40
men vafan, som många säger, öppet med pre-written, och nåra som ställer upp, och sen nån men ork o lust att styra upp skiten så tror ja att det ksulle funka oerhört bra i sverige, pumpa ut på youtube och folk kommer följa så fort en ny battle "släpps". va själv inne på att starta det e gt-format men... well, ja orkar helt enkelt inte lägga ner tiden att organisera en sån sak. Sen som NuMessiah sa det, (fast i huvudstaden då), jag e där direkt, och jag skulle inte missa att kolla på grejjerna heller. Nån pigg jävel som vill satsa?
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
jag pratade själv med lite vänner som jag aldrig trodde skulle vara på, men fallet är raka motsatsen. Det finns en entusiasm kring den här idéen som jag själv inte trodde fanns, kör igång bara! Resten kommer falla på plats
haha numessiah skulle du avsluta någons karriär...då får det banne mig vara en halvdan rappare!
Lyricist
2010-01-09 11:14
skulle va grymt om nån med lite ork skulle arrangera skiten... typ om mbfimg slutar spela in "reklam-filmer" som visar att sam-e faktist e rätt ball egentligen... o göra ngt kul för alla istället ;) dom bruka inte direkt va dåliga på att spamma runt sina grejjer så då kanske det skulle bli lite liv omkring det ^^
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
Tror också på att Mr Husslehoff skulle kunna sköta det riktigt bra, om någon bara drar igång det lär det flyta på bra då intresset verkligen finns.
Tror också han på mbfimg är rätt snubbe för att styra upp detta projektet. Mbfimg.com på whoa
det hade säkert blivit bra med mbfimg som hosts, men jag hade gärna velat se några andra fixa detta.
Risken är alldeles för stor för sk "kompisprops" om mbfimgsnubbarna skulle styra det, dom är lite av en klubb för invärtes beundran.
lite av en klubb? Shit allt dom gör är ju värsta grejen, 300 videos med sam-e när han trycker i sig en kanelbulle, går på gatan eller liknande sen alla fantastiska nya saker med j-son o allt vad dom heter...its called SPAM!
Lite det jag menar, ingen med förståndet i behåll hade velat ha en rapliga där lorentz står och pratar om hur många färger han har på sina skosnören med rooftop och adam tensta som domare som röstar på honom för att han har "fet swag mannen". Kommersiell elektrorap i all ära men den har inget att göra med battlescenen.
tror det hade kunnat bli fett populärt med tanke på hur populära disslåtar och sånt är i sveriges hiphopklimat.. om ingen tar tag i det, så får väl rapparna bara börja utmana varandra för deg
Haha tror Lorentz hade kunnat krama ur sig nån fet battle i GT-stuk, lätt!
Lyricist
2010-01-12 19:35
lets find out ;)