[Video] Kartellen - Rädda Kungen
så sjukt jävla dåliga kartellen asså..
Vi tar över !
So cold. musikvideon är hård.
Rappat skitlänge.
Lyricist
2012-01-16 00:20
Och dom här får fortsätta att göra musik...
Fet!
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed i wanna live but its hard 2 breathe
Sämsta jag sett/hört. Riktigt patetiska, tagga tillbax till orten ni kom ifrån och tyna bort.
Gurkish P28 Det är iaf bättre än all hipsterrap om solglasögon, one nightstands o annan skit som berör en lika mkt som ett avsnitt av Greys anatomy
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hela den här "svenska gangstergrejen", som dessutom till största delen verkar vara en konstruktion av dåliga svt-kriminaldramer är helt sinnesjukt fånig. Hur fan är det coolt att vara gangster i sverige, pressa folk på garerobsavgift och försöka spränga en bankomat i en jättejacka.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Wow, de spränger bankomater. Vilka gangsters. Haha, patetiskt.
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.
brukar digga kartellen men denna va sådär....inget floow
It´s all About the Benjamins
dundermannen P16 vad är konstruerat när man använde riktiga övervakningsklippen från händelserna låten handlar om? bilingual du får vara lite mer uppmärksam, låten handlar inte om att De sprängde bankomater smh
Critical Jag menar inte att historien i videon är fiktiv, inte för att det att den är på riktigt gör den så mycket mer spännande. Jag menar att hela den svenska "gangster imagen" har lika dåliga karaktärer, intriger och vokabulär som en dålig svenskproducerad film och jag undrar om dom faktiskt hade varit så här om det inte var för sökarna. Ja jag skyller på videovåldet.
Oi, sluta posta andra klipp/låtar i andras trådar. även om det är ämnes-relaterat så är det ohyfsat mot trådskaparen och reklam. den videon har en egen tråd, lets keep it that way. fan vad folk hatar. för att dom pratar om saker som "gemeneman inte ska kunna relatera till".. .. "gangsterprylen finns inte i sverige".. kartellen lär inte sluta göra musik pga era åsikter. så ni kan lika gärna vara konstruktiva :)
Rappat skitlänge.
Lyricist
2012-01-17 02:55
För att vara konstruktiv... byt genre, då blir det bättre :)
Den roligaste anledningen till varför folk fortfarande hatar på kartellen och all liknande musik som görs i SVERIGE är för att alla helylle svenssons fortfarande verkar tro att kriminalitet i denna rang och organiserad brottslighet INTE existerar här i Sverige :P Man får tycka vad man vill om kartellen som musiker, skillsmässigt, även personligen om man vet vad dom går för, men dom visar iaf bilden av det som faktiskt finns i Sverige också. Är långt ifrån ett kartellen-fan men det känns som att folk tar deras texter i alltför stort allvar på varje ord.. "vänta, dom sa bankrån, jag kan inte relatera till det här, det här suger! dom tror dom är cool!"
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.
Om dom ändå gjorde gangsterrapp på svenska bra hade jag gärna lyssnat på kartellen. Men nu är det ju så att dom varken har bra texter, bra flow, bra beats, sköna karaktärer eller nått bra alls. Dom ända som tycker om kartellen är dom som tycker kriminalitet är häftigt och något att sträva efter för att lyckas. Folk som helt saknar verklighetsuppfattning. Visa kriminalitet för vad det är istället för att försköna det. Visa det som driver en person till det livet och visa hur det är att leva under ständiga hot och en osäker framtid. Sen vad det är för sorts brott det handlar om ger jag blanka fan i. Du kan göra en gangster låt om att snatta äpplen så länge du gör det bra om du vill. Visst fan finns det gangsters i Sverige dom finns ju överallt. Men inte fan går väll riktiga kriminella och gör en musikvideo eller släpper en skiva där dom i princip erkänner varje brott dom och sina kumpaner har gjort. Det är väll som att tjalla? Sorry för väggtext men ville bara ventilera lite om mina åsikter kring kartellen och svensk gangster rapp.
Ja
Piggalo P23
Kan hålla med om att Kaka och Maskinisten inte har så mycket skills men tycker inte Sebbe är en så kass rappare som många vill få honom till. Sen tycker jag inte det är så mycket glorifiering som mer en beskrivning av konsekvenser och drömmar om att "lyckas". Här är iaf två låtar som jag spontant tycker är feta:
Visst fan finns det gangsters i Sverige dom finns ju överallt. Men inte fan går väll riktiga kriminella och gör en musikvideo eller släpper en skiva där dom i princip erkänner varje brott dom och sina kumpaner har gjort. Det är väll som att tjalla? Det är knappast att tjalla/erkänna att beskriva scenarion från ett kriminellt liv... Eller saker som de redan åkt dit för
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Idén bakom Wannabe Gangster låten är bra och man förstår ju vad dom vill ha sagt. Men utförandet är tyvärr inte lika bra. Mycket nödrim och upprepande av samma saker fast på annat sätt.. Att posa på bilder med feta bilar, vapen och skottsäkerväst(som jag tror sebbe nämnt i 98% av alla låtar jag hört med honom) ser jag som glorifierade då dom använder sakerna som accessoarer. Haffad låten hade en fet rad. "80% av mina vänner har suttit, 100% av mammas hjärta har brustit" En rad där han målar upp en bild på hur kriminalitet skadar mer en ger. Sen har vi ju detta. "för att, aina dom e på mig som en billig kostym dom stoppar bilen o dom griper när vi glider i byn ja dom vill se oss allihoppa bakom, galler medans vi faller, medans vi faller ey ey så låt oss samla upp, gatukravaller jag sa plocka upp en sten släng på förtryckarna o sätt den där blåvita bussen i brand!" GE FAN I ATT BRYTA LAGEN SÅ STÖR INTE POLISEN DIG! "chucky dementerar med han ler lite på munnen" Ler lite på munnen?
Ja
Hahaha, töntar hela bunten.
Piggalo P23
GE FAN I ATT BRYTA LAGEN SÅ STÖR INTE POLISEN DIG! Så polisen har aldrig gett sig på folk som inte sysslar med brott?
Att posa på bilder med feta bilar, vapen och skottsäkerväst(som jag tror sebbe nämnt i 98% av alla låtar jag hört med honom) ser jag som glorifierade då dom använder sakerna som accessoarer. Är att beskriva något som existerar att glorifiera? Jag kan hålla med om att de målar upp en lite "häftig bild" av gangstern, solbrillor guldkedjor bilar etcetera men är det verkligen att glorifiera? De beskriver själva den materialistiska jakten som en slaggprodukt av fattigdom, pengar som de inte riktigt kan hantera och bränns på skitgrejer etc. Tror du de gör brott för att glida runt i en volvo amazon i lusekofta?
Att de poserar med vapen mm är ju en del av själva gangster imagen som de faktiskt lever/levt.
"chucky dementerar med han ler lite på munnen" Ler lite på munnen? Mycket nödrim och upprepande av samma saker fast på annat sätt..Vill du ha gangsterrap från nån som är medlem i SAOL? Tror medlemmarna i kartellen är mer gangster än många amerikanska "gangsterrappare" som ni verkar vilja ställa dom emot... Och då pratar jag inte om kvalitén på musiken utan mer "gangsterrap kan inte komma från Sverige"- attityden?
Finns områden impregnerade av knark våld etc i Sverige med
"GE FAN I ATT BRYTA LAGEN SÅ STÖR INTE POLISEN DIG!" Så polisen har aldrig gett sig på folk som inte sysslar med brott? Det där är ingen vidare kontring alls. Kartellens grejer handlar ju om brott, begår man brott så får man räkna med att bli behandlad som en brottsling. Hade varit en annan sak om det handlade om oskyldiga, men tycker inte Kartellen verkar blyga om att de pysslar med brottslighet. Har iofs inte hört mycket, mest hört snack runtomkring. Kanske fått fel bild av vad deras musik handlar om
Anenkefali Nej, ingen kontring angående att polisen är på kartellen just utan en kontring till det uttalandet i sig... Men enligt Sebbe har ju tex polisens vapen riktat mot hans familj osv...
Jag är övertygad om att Piggalos uttalande snarare handlade om Kartellens brottslighet än polisens beteende i största allmänhet. Om det är på det viset (och Sebbe inte drog till med en metafor om hur hans familj skulle splittras om han blev skjuten/åkte fast) så är det lite annorlunda, å andra sidan är väl samhällets åsikt att en brottsling är brottslig, därför är han inte värd något alls...
Anenkefali Helt rätt... Piggalo kanske bara syftade på den där låten och jag tog uttalandet till sin spets. Att kartellen och polisen är bittra fiender sen start är nog inget nån av parterna tänker ändra på hur som helst... Man kan tycka att man är berättigad att få polisen på sig om man uttrycker sig negativt om rättssamhället... Många tycker det va ok att polisen trackade i Raekwon i hur många timmar? under sitt Sverige besök också då han rappar om drogförsäljning osv. Kartellen har inte bara fått polisen på sig i egenskap av kriminella utan även artister, har varit rätt stor debatt om det
klagar man på att Kartellen inte visar brottslighetens "baksida" så har man aldrig lyssnat på Kartellen, mer än varannan låt/rad handlar ju för fan om ångest, paranoia, svek, smärta, sorg, osv
Alltså denna låten..... dom dagarna man inte är i form/har inspiration/trött och har dygnat så låter man sådär. Obalans på beatet typ och de känns som att allt man gör just den dagen bara blir piss.. jag får en sån känsla när jag lyssnar på låten. Som att han som rappar inte hänger med riktigt eller tänkt på texten bless
trollolol
Piggalo P23 "moralspya" Det är ju uppenbart vad du tycker, det är ett diskussionsforum absolut, men idén är väl inte att du ska recensera deras motiv eller driv. Snarare bedöma låten, visst visst, lyrik och allt är en del i det. Och det är väl kreativt av dig att citera och kritisera. men mannen, du hade hittat fel i allt.. din del är väl inte att ifrågasätta deras värderingar eller sätt att leva. just sayin'..
jag gillar inte deras musik, men deras hunger och driv kan man inte ta ifrån dom. produktiva, effektiva och uppenbarligen uppskattade tillräckligt för att fortsätta.
det e bara att vända ryggen till o avlägsna sig..
Jag tycker det är fett. Det låter inte som alla andra rappare i Sverige, där låtarna mest handlar om ordvrägningar, vilka loosers dom är i livet, vilka bra rappare dom är och hur mycket fett weed dom röker. Jäkligt nice med storytelling över ett fett beat, med lite annorlunda rappare.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Jag skulle älska det om dom inte var fåniga och dåliga.
Nu går jag kanske väldigt Offtopic men för de som vill frossa i lite mer/annan svensk gangsterrap skulle jag kunna rekommendera Jesus Malverdes släpp som ska finnas i whoas arkiv... Riktigt feta grejer men Piggalo lär nog inte uppskatta då hans "rättningsprogram" lär få en meltdown hehe
Producent
2012-01-18 23:18
Den roligaste anledningen till varför folk fortfarande hatar på kartellen och all liknande musik som görs i SVERIGE är för att alla helylle svenssons fortfarande verkar tro att kriminalitet i denna rang och organiserad brottslighet INTE existerar här i Sverige :P vad grundar du det på förutom att folk faktiskt inte gillar dom?
Wow, de spränger bankomater. Vilka gangsters Skulle gissa på att det är mer gangster än dina fritidsintressen.
Jag har själv aldrig nått upp till den nivån i min kriminella bana men jag har många vänner som lever liknande liv, försörjer sig på kriminalitet osv. Det är en värld helt utanför det vanliga svennson livet. Och med tanke på att snabba cash och svensk maffia finns på pocket i varje pressbyrå butik så finns det stort intresse runt den världen...kartellen berättar om den och gör det utan tvekan bäst i sverige.
vet inte så mycket om kartellens bakgrund men tycker videon är brutalt fet och jag antar att om en av dom sitter for life så vet dom vad dom pratar om.
kartellen berättar om den och gör det utan tvekan bäst i sverige. Näst efter Snabba Cash och Svensk Maffia that is.
mjäää
"har allt i min ryggsäck alltid min rygg täckt."
Och med tanke på att snabba cash och svensk maffia finns på pocket i varje pressbyrå butik så finns det stort intresse runt den världen...kartellen berättar om den och gör det utan tvekan bäst i sverige. Just det här är mitt stora problem med Kartellen. Dom är nån sort rappande version av urusel kiosklitteratur.
dundermannen P16 ..nu säger jag inte att "snabba cash" är min favoritbok, men att kalla det "urusel kiosklitteratur" låter bara som du försöker för mycket.. det hade varit kul att höra dina preferenser, vilken är din favoritbok?
Critical Kom igen jag tror att om du frågar folk som har läst mer böcker än Snabba Cash, Da Vincikoden och Twilight så kommer dom att svara att Snabba Cash skulle kunna vara själva definitionen av kiosklitteratur. Jag kastade mig den ifrån mig med ett trött "öh" efter två tredjedelar för att jag inte pallade mer. Remo - Mannen som är en dödsmaskin, är en glädje att läsa i jämförelse.
Och försök inte sätt dit mig med "vilken är din favoritbok" frågan, jag har läst andra böcker. Svår fråga så klart, men just idag säger jag Information av Martin Amis. Annars så kan jag i ghettolitteraturen varmt rekommendera Paul Beattys The White Boy Shuffle, som både du, men framför allt kartellen borde ge en chans. Läs den!
Du behöver inte vara paranoid jag ville inte "sätta dit" dig, jag ville verkligen höra vad du gillade. Du är såklart berättigad till att tycka illa om en bok, jag tyckte det lät lite hårt, thats all, men tack för svaret. Du borde dock inte basera vilka böcker jag gett en chans på vilka musikvideos jag gjort åt folk :)
Det är ju uppenbart vad du tycker, det är ett diskussionsforum absolut, men idén är väl inte att du ska recensera deras motiv eller driv. Snarare bedöma låten, visst visst, lyrik och allt är en del i det. Och det är väl kreativt av dig att citera och kritisera. men mannen, du hade hittat fel i allt.. din del är väl inte att ifrågasätta deras värderingar eller sätt att leva. just sayin'.. jag gillar inte deras musik, men deras hunger och driv kan man inte ta ifrån dom. produktiva, effektiva och uppenbarligen uppskattade tillräckligt för att fortsätta. Här har vi problemet med många av dagens "rapp" fans. Dom skiter fullständigt i skills och bra text författande så länge det säljer.
Hunger och driv gör inte en bra låt.
Jo min del ÄR att ifrågasätta och kritisera. Alla som släpper en låt, film, bok eller på annat sätt gör något för alla att ta del av får förvänta sig att folk kommer ifrågasätta och kritisera. Så är världen idag.
Jag ska INTE kunna hitta fel i allt. Finns mycket musik jag inte hittar fel alls i.
Du får gärna älska kartellen om du vill det skiter jag i det skadar inte mig.
Men argumentera emot mig istället och motbevisa mig. Berätta vad som gör kartellen och liknande musik bra istället för att kalla min kritik moralspya.
Ja
@Critical - Du som gjort videon? Inget fel på den
Jag ska säga det att jag har hört låångt ifrån allt kartellen har gjort utan jag går efter det jag sett och hört som en polare brukar visa för att försöka få mig att ändra uppfattning om dem. Hittills har han inte lyckats. :P Men om någon kan lyckas så blir jag mer en glad det kan jag lova. Har väntat på nå fet svensk gangsterrapp rätt länge. För hör & häpna så är jag ett ganska stort fan av gangsterrapp genren.
Ja
när jag skrev att kartellen berättar om den undre världen och gör det bäst i sverige, så menar jag i hiphopform.
grym video och låt. Kan tänka mig att det e svårt att rappa när kinesen skrivit texten. Sebbe har mer skills i skrivandet och det märks att det inte är han som skrivit texten.
du är lika värd som bubblorna i min spottloska
What npr said!
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed i wanna live but its hard 2 breathe
Piggalo
Men om någon kan lyckas så blir jag mer en glad det kan jag lova. Har väntat på nå fet svensk gangsterrapp rätt länge. För hör & häpna så är jag ett ganska stort fan av gangsterrapp genren. Jag länkade ett klipp med Jesus Malverde och jag tycker (hör och häpna) att han har bra texter, men jag stället inte hans texter mot någon annan specifik rappare utan mer ser att han har ett eget uttryck, egna uppbyggnader och sätt att leverera sin story... En hunger som tex finns i Sebbes rap är också en del av framförandet/deliveryt, man känner att det ligger en press på personen "klumpen i halsen"... Kartellen har mkt ojämna grejer men följande låtar tycker jag också du kan ge en chans:
Du kommenterade mer deras vokabulär och letade "felaktig" moral i det jag länkade förrut än att peka på vad som just var dåligt med musiken...Kanske därav någon droppade "moralspya"... Andra låten i detta inlägg har verkligen inget budskap utan bara fuck allt "gangsterrap är här" så den kanske blir extra svår att uppskatta hehe
Sebbe får väl mest skit för att han är en "blattewanabee" och påhopp på hans utseende, men det råkar alla artister ut för på olika sätt, tror inte Sebbe hade fått det om han sett annorlunda ut egentligen...
En del letar verkligen efter rim-scheman etc och har en mall de tar fram för allting istället för att försöka se vad de gillar och ogillar mer spontant... Sen är det också en "skill" att pusha sina grejer, att kämpa på och vara produktiv också... Men jag har egentligen ingen illusion att omvända någon till att digga då det i slutändan handlar om smak... Vet själv att jag sällan blir omvänd om jag ogillar en artists uttryckssätt och sound
Lyricist
2012-01-20 01:36
fbws sa:
Den roligaste anledningen till varför folk fortfarande hatar på kartellen och all liknande musik som görs i SVERIGE är för att alla helylle svenssons fortfarande verkar tro att kriminalitet i denna rang och organiserad brottslighet INTE existerar här i Sverige :P Det är väl inte sant? Den STÖRSTA anledningen till varför folk fortfarande, och alltid kommer, hata på Kartellen och all liknande musik är för att dom försöker få det att låta som om dom är skitcoola.
Fan, skriv in er på arbetsförmedlingen, gör en utbildning, få ett ekonomiskt bistånd från "SOC", betala din hyra, köp din mat och håll sedan käften. Kan man inte vara självförsörjande via hederligt arbete så ska man iallafall göra vad som går för att nå dit... och orkar man inte försöka så är man bara en löjligt, tillintetsägande, människa.
Piggalo P23 Hands down to you mate, you got your story written. konceptet jag syftade till är erkännandet.. Vincent Van Gogh, Salvador Dali; konstnärer. Erkända konstnärer. Du behöver inte uppskatta deras konst, inte köpa den, inte titta på den och heller inte tycka om den. Inte heller godkänna sättet de levde på. Van Gogh skar av sitt vänstra öra (teorier säger att det var ett misstag under fäktning, men fu*k the same), alltså inte fullt frisk. Men, lika mycket konstnär för det. Han har lyckades. Precis som kartellen. oavsett vad du tycker. Jag vet att det är extrem kontrast och klass skillnad mellan dessa konstnärer och kartellen. Jag ville bara åt konceptet. Så oavsett vad du tycker, så är dom där dom är. Och jag kan inte annat än att applådera den framgången. för att det är ju ändå mot alla odds, innefattande lyrik, melodi, framtoning och sätt att leva.
det e bara att vända ryggen till o avlägsna sig..
Alla stilar i hiphop behövs. Kartellen är ärliga, dom berättar om korruption inom Sveriges polisväsende och andra fakta medans hipster rappare oroar sig över vilket plagg som passar bäst . Som sagt, Kartellen har släppt extremt mycket musik på kort tid och mycket är av mindre kvalité, men vissa låtar är bland det bästa som kommit ut i svensk hiphop.
Crime Pays, ask the Rothschilds!