I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Veckans MP3] Dj Mat och Polki - Springande punkten [mp3+video]

Svensk Hiphop - Audio & Video

Redaktionschef

2011-01-13 01:35

[Veckans MP3] Dj Mat och Polki - Springande punkten [mp3+video]

Från Whoa-bloggen:

Dj Mat och Polki är en duo med rötter i Uppsala respektive Hallonbergen (Sundbyberg, Stockholm) som ägnat sig åt hiphop sedan innan det blev mainstream, med midisynkade R8'or, en akai-2800 och demokassetter. Dj Mat debuterade med gruppen Project One men fann sedermera en naturlig plats i Uppsalas stoltheter Mat åt far, som har släppt två uppskattade demoband, en fullängdare och en tolva (och är återförenade, nytt mixtape ute snart!). Med på första demot var även Polki som gjorde en oförglömlig instats på låten Fattiga riddare.

Polki fastnade för hiphop under sena 1980-talet och fick till en början utlopp för intresset genom närradiosändande över Solna/Sundbyberg 97,3MHz, och senare Citysändaren med Rap Radio 95,3MHz. Solodebuten med singeln Förändringar kom 1996, då han var under kontrakt med Virgin och därefter har liveframföranden varit i fokus. Först medverkade han i live-hiphop-reggae-bandet Rundgung 1998-2000 och sedan hade han den samordnande rollen för PublicPoetry på Backstage i Stockholm mellan 2001 och 2003 (där ett flertal artister som nu nått publika framgångar gavs möjlighet att slipa på sina färdigheter till husbandets toner).

Veckans mp3 på Whoa, Springande punkten, är duons första officiella singel och titelspåret från det kommande debutalbumet. En koncis introduktion till deras sound som rymmer en mängd stilar, ljudbilder och rytmer, men håller sig till fundamenten beats, scratch och rap. Inom kort kommer även två grymma remixar av PAS (Mat åt far) och Ljudas (MIR crew) att dyka upp på gruppens hemsida och myspace.

Mediaspelare och länk för nedladdning hittar du på Whoa-bloggen.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2011-01-13 12:23
Riktigt fet, smutsig, tung vibb!
www.industrin.se

2011-01-13 18:28
Riktigt fet! Tycker dock att Polki använder sig lite av nödrim lite då och då. Men annars det bästa jag hört än så länge 2011.

2011-01-14 22:01
speciell.. men skön asså :D
slick snubbe, ingen du vill möta på en freda kväll !
Redaktionschef

2011-01-15 02:37
Ja, speciell. Originell vibe. Nånstans åt Oliver Def & Bjarne B/PH3-soundet men mer oldschool-touch på det, typ.

2011-01-16 01:25
Ursäkta men det här vare keffaste jag hört och sett. varför e dom på förstasidan? låter som nåt i audioforumet
Allt är sant på internet.

2011-01-16 04:17
Håler med ovanstående, det keffaste jag hört. Med detta på förstasidan tar whoa snart förstaplatsen från frizon för fan
www.samyprod.com

2011-01-16 09:25
Håller med oher och samy, o-fett.
I choose my own destiny, hiphop way to heaven!

2011-01-16 15:39
Okej orginalitet is the way to go, men dehär kändes mer som ett tidigt april skämt.

Oracle höj kraven och standarden på "Veckans mp3"! Nu känns det nästan som att vem som helst kan släppa en låt här. Ni behöver ju faktiskt inte ha en ny låt som "Veckans Mp3" varje vecka ifall ni inte får in bra låtar.
Kommer inte på något roligt/intressant/inspirerande att skriva här. Ärligt.
Rappare

2011-01-17 08:56
inte min kopp te nånstans... men scratchen va fresh iofs...
tråkigaste flowet jag hört på länge... orginellt, ja visst, men inte ett dugg roligare i mina öron för de...
Music makes me feel...

2011-01-17 18:29
Nödrim stödrim
...glödrim
Brödrim

Var hälsade forumhängare!
(@tuffgrabb) Allvarligt var jag t.o.m. ute och googlade efter en definition på nödrim då jag kände plötslig osäkerhet kring vad som menades med det... bob hund har f.ö. tydligen gjort en hel (låt?-)text om det (http://http://www.bobhund.se/musik/lat/8/Nodrim)... Här hängs ingen läpp...
Tackar ödmjukast för kritiken!

Ack ja, vi gillar olika ;)

PEACE
Tänk efter före

2011-01-17 19:04
skitdåligt verkligen, på alla sätt

Redaktionschef

2011-01-17 19:04
Miohramamked> Som sagt, vi gillar olika. Jag tycker den är bra.

2011-01-18 10:52
Tycker det här e svinfett! Smuts rakt av!

Det va sjukt vad mycket negativ kritik som ligger här.. Ok att Polki har en unik stil men det här är kvalité... Jag är glad att höra raps utan skitnödiga krav på specifika rimscheman och annat trams.. Skönt att höra någon som skiter i konventioner.
Sen tycker jag nog även att vissa pojkgossar här borde få lite koll på sin historia.
Både Mat och Polki har pysslat med det här en minut eller två nu...
Tung beat, saftiga cuts, tung skit rakt tycker jag, men som sagt vi gillar olika.

- ö bangashira!
Admin

2011-01-18 23:22
Annorlunda minst sagt. Har svårt att bestämma vad jag tycker egentligen, men den biter sig fast allt eftersom...
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
DJ

2011-01-21 12:25
Tack för supporten!!

Lyssna in oss på Ametist idag kl 15-17 idag.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2842

PAZ

DJ

2011-01-25 08:40
Kolla in PAS (Dödfödd) från MAT ÅT FAR remix av Dj Mat och Polkis första singel och titelspår från debutalbumet "Springande punkten". Som var veckans mp3 på whoa förra veckan.

http://www.djmatochpolki.nu/2011/01/pas-remix-av-springande-punkten/

Håll utkik för LJUDAS remix som kommer snart, den knäcker den me!

Mer info på hemsidan: http://www.djmatochpolki.nu

2011-01-25 09:34
Fett tungt gubbar! O skönt att plattan äntligen kommer nu. PAS remix va ju riktigt mustig! Ser fram emot vad Ljudas har kokat ihop också!

O för dom som tvivlar, spana när Polki kör på radion live som Mat länkat här ovan. Moooord!

Då spelas även en låt från plattan som gästas av Mächy, Daltone & Format! Beatass!

/ Mächy med vinet
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2011-01-28 15:45
MIR CREW remix av Dj Mat och Polki 

Kolla in en FET remix av våran singel Springande punkten.

http://www.djmatochpolki.nu/2011/01/springande-punkten-mir-crew-remix/

harebra!

Mvh Dj Mat och Polki