Redaktionschef
2010-10-14 10:13
[Veckans MP3 + Videopremiär] Johan Alander - Tjena syrran
Från Whoa-bloggen:
Sober, eller Johan Alander som är hans riktiga namn och numera även artistnamn, började rappa på egen hand vid 17-års ålder. Idag är han 23 år gammal och har hunnit beta av en hel del på sina sex år. Aktuellt för tillfället är först och främst skivsläppet. Annars har han flyttat tillbaka till Östersund från Stockholm, ska börja plugga en skönlitterär skrivarkurs och frilansar som skribent på Östersundsposten. Liknande frågor som “vad hände med Sober från Ismen och Gorilli egentligen?” och “varför hoppade han av gruppen?” har dykt upp den senaste tiden. Det blev för mycket av det goda kan man säga. Debutplattan har fått namnet Ingen-enkel-väg-ut och kommer ge en mer utförlig förklaring till avhoppet. Men rykten som att han slutat göra musik stämmer inte alls, tvärt om. Under tiden han gjorde behandling för sitt missbruk började han skissa på nya texter. Nu, två år senare är soloplattan färdiginspelad. Tjena syrran är inspelad tillsammans med Petter Théland (gitarr och munspel) och Abir El Farran (stämsång). Skivan skickas på mastring nu i dagarna och släpps på bolaget Grand Guirella Recordings i samarbete med WESC. Releasedatum är ännu inte spikat men Johan tror att det blir någon gång i vinter om allt går som det ska. Låtarna är helt självbiografiska och soundet på skivan beskriver Johan som “singer rapwriter” (en blandning mellan singer songwriter och hiphop). Med inspirationskällor som Bob Dylan, Eminem, The Streets och Håkan Hellström kan ni vänta er en skiva som inte låter som något annat, där texter och historier står i fokus. Mediaspelare och länk för nedladdning hittar du på Whoa-bloggen .Filmat av: Jonatan Nyström
Klippt av: Jocke på Happy Fiction
Låt mixad av: Oa "Callecuttar"
Låt inspelad av Joakim "Sylen" Sylsjö i Empire Studio.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013| I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Det här var fett som fan!
skitbra låt!
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!
Fantastiskt bra johan! Roligt att det går bra för dig och syrran, fortsätt kämpa med nykterheten!
www.vidsidanav.com | www.myspace.com/3Personligheter | www.myspace.com/EslexSweden | KOLLA MYSPACE DÅ!
Riktigt bra!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
god damn vilken blytung låt! rådiggar detta! står först i kön för din nya platta! antar att den kommer kosta eftersom du jobbar med Grand Guirella Recordings i samarbete med WESC..? riktigt fin låt, och grattis till er båda! keep this coming!
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Refrängen kunde ha gjorts bättre i mitt tyckte. Verserna är sten sköna, mellanspelen är helt underbara.
Don't!
Tack gott folk! Plattan kommer kosta pengar, men kommer även finnas på spotify. Sedan bryr jag mig inte ett smack om folk laddar ner den "olagligt", tvärt om. Ju fler som får höra det jag vill nå ut med desto bättre. Jag köper ju inte skivor själv så jag skulle aldrig kräva att någon annan ska göra det heller. Men vissa vill ju ha en fysisk skiva och då är det schysst om den möjligheten finns. Vi gjorde precis klart skivomslaget, riktigt nöjd blev jag, haha :) Kram på er!
Sopsäck Serenad
Riktigt riktigt bra! Jävligt skön feeling över videon också!
"Visst är det vackert.."
Fet låt, och tvärfet video, känns så mycket mer äkta än alla stadsmiljöer i neon.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Producent
2010-10-14 15:30
vanligtvis skulle jag sagt att jag inte diggade det här, då det inte är min kopp med te alls. men ändå kan jag inte säga att inte gillar den här. as fet låt, as fet video.
Underbart! Helt underbart.
Facit crew!
Jag blir verkligen smickrad, haha. Så jävla kul att folk gillar det här!
Sopsäck Serenad
Kommer sakna Sober the Ogre, men det låter riktigt lovande inför plattan. Kul att du tog tid att göra en video med :)
Fruktansvärt bra....enorm låt.
Följ mig på twitter! @grizzlymusik
Hangaround
2010-10-14 16:45
Bara kärlek till dig och syrran. Det är sällan svensk rap berör, men det gör detta. Säger det inte som en vän utan som ett fan. Huggs:)
fan va bra. sjuk känsla
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
riktigt jävla grymt jobbat!
Shit detta tog verkligen tag i mig. Du gör alltid låtar som tar tag i mig sjukt mycket. Saknar med Syster också och denna låten åker in på min ipod snabbare än vad du kan säga ''tjena syrran''
Snygg video och grym låt! Kul att du är tillbaka!
Skivsamlare
2010-10-14 20:35
Grymt snygg video och grymt bra låt. Jag är faktiskt väldigt överraskad, för jag gillar inte vanligtvis "Ismenstilen" så mycket, så det har automatiskt blivit att jag passat på att lyssna på vissa låtar. Så jag visste inte om jag skulle lyssna på denna eller icket. Men den här kan jag säga, den åker in på mp3n direkt. Håller plattan denna standard, ja, då blir jag glad! Haha. Och lycka till med nykterheten!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
Snarare årets mp3! Sjukt fett! Big up!
Oj, fan vad bra det känns med denna respons, det värmer verkligen. Enligt mig håller plattan den här standarden. Hela skivan är väldigt personlig och varje låt är en liten historia i sig.
Sopsäck Serenad
Moderator
2010-10-14 21:57
Oj, riktigt bra låt på alla plan. Får också en väldigt skön vibe av videon, passar jävligt bra till temat. Djup som fan, hoppas allt fortsätter att gå bra! Kommer att köpa plattan när den är ute!
time isn't wasted when you're getting wasted .
vad kommer skivan kosta på ett ungefär ?:)
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Yeah brukar inte skriva så ofta men när man hör nåt så här bra så vore det dåligt av mig att inte dela med mig av min åsikt.. Tung låt, gillar när musik berör och det gör detta.. Underbar video, fett fett fett!!
My environment wasn`t ghetto, but I was
rikltigt tung!
Vad säger man? livet är för kort, nu går vi och bajsar!
jag kan inte säga att jag älskar detta MEN det är fan den första riktigt genuina, personliga låt jag hört på länge.. och jag uppskattar det. borde finnas mer sånt här. (ps. det är inte ofta jag kommenterar låtar längre, alltså ett bra betyg ds.) synd att sverige är så materialtiskt/electro/party inställda. texten borde ha mer betydelse, mer analog basic musik tack. stort tack till nån övre makt för att du lever än, för att du ler igen.
Riktigt, riktigt bra låt och gillade videon starkt :)
tl P30 sa det! Big up! :)
Det här var jävligt bra! Har lyssnat på låten konstant sen jag såg att du hade släppt den... Beatet är förjävligt skönt, verserna är perfekta och refrängen är skön! Allt passar ihop. Lycka till med nykterheten, till både dig och din syster.
ööööööööööööööh
Åter igen, tusen tack!
Sopsäck Serenad
Big up till en riktigt härlig dänga! Älskar tamejfan allt - videon, beatet, texten, rappen, känslan! Braaa gjoort! /Osco
Riktigt härlig låt johan, snygg video med barnklippen å allt. Hoppas bara dicken har vuxit sedan dess. Puss.
Riktigt skön vibb över både låten och videon! Grattis till nykterheten! Videon gav den här riktigt sköna känslan av frihet.
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.
Producent
2010-10-15 13:06
bra låt, berörde mig oväntat mycket.
Grymt gjort.
www.randomsidewalk.com http://twitter.com/basaricrs
Riktigt sjukt bra låt, grym och äkta känsla, riktigt riktigt bra helt enkelt. Kan ärligt säga att jag verkligen ser framemot skivan, blir ett givet inköp!
Riktigt bra låt. Älskar videon, är en sån ruskigt skön vibe över den! Fet fet fet! Inte köpt en skiva på bra många år, men sånt här måste man stödja!
håller med alla föregående positiva kommentarer - det här va grymt, känslan, framförandet, texten,videon va underbar
---------Reklamplats---------
Måste bara säga att det är Jontatan Nyström som filmat och Jocke på Happy Fiction som klippt videon. Oa "Callecuttar" som mixat låten och den är inspelad av Joakim "Sylen" Sylsjö i Empire Studio. Sorry grabbar, glömde bort att skriva det. Skivan släpps i mitten av Januari (på Grand Guirella Recordnings i samarbete med WESC) och kommer finnas på Spotify, iTunes och allt sånt där :) Tack igen för alla fina kommentarer!
Sopsäck Serenad
Producent
2010-10-16 20:43
jo men rappen är ju felfri. inte min smak, men du är riktigt duktig faktiskt!
People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.
Thanks bro!
Sopsäck Serenad
fin video. munspelet passade bra, det är somrigt. du är duktig på det du gör. och jag är glad över att du har tagit dig igenom någonting så destruktivt. jag önskar dig all lycka. hoppas skrivarkursen blir givande.
Har lyssnat på sober/ismen sedan flera år tillbaka. Detta måste nog vara den bästa änsålänge. Antar att solo är det bästa för dig. SJUKT bra låt. Spelar den på högvarv!